Selasa, 28 Disember 2010

KITA PUN BAGAIKAN BUAH RANUM




Adakah kita pun
bagai buah yang ranum
telah lama masak ditangkai
menunggu masa untuk dipetek.

Bila masak begini
terasa kita bagai diintai
si pengait buah masak ranum
atau dimakan haiwan dan ungas.

jikalau nasib baik
masih ada di celah daun
jika tidak pasti akan dikaitnya
atau telah dipepah dengan galah.

Bagaimana buahan
kecil, muda, belum ranum
adakah mereka juga pun sama
si pengait yang cuma diperentah.

Aku tidak mahu jadi
anggur dipetek dan dipijak
kemudian disimpan dan diperam
lalu panaslah hasil dari kemerahan.

Aku mahu jadi betek
dipetek dengan jari tangan
lalu dikupas dengan kelembutan
dan dengan manis hati dihidangkan.

 
Oleh: Nurimanja,
catatan sajak  lagenda
diterbit semula 28/12/2010




50 ulasan:

nurimanja berkata...

BUDAK PONDOK
Oleh Nurimanja PK..2002

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

BAB 1

Zaman kanak

Aku tahu hari isnin malam selasa aku lahir ke dunia yang fana ini jam 4 pagi waktu aku lahir aku tak menangis kata mak.senyap, mak risau kalau-kalau aku cacat atau bisu. Kebetulan hari aku lahir datang pak saudara mak dari Tanjung Piandang tidur dirumah kami, Namanya Pak Lang Rasid.

“betul hang beranak, aku duduk sini dah dua hari, aku tak dengar suara anak hang menangis?”
“Ada Pak Lang, dia duk isap jari, susu pula kering, tak tahulah Pak Lang. Anak yang penghabis perut agaknya”. kata mak ,sambil tersenyum.

"Kata orang tua-tua, dia akan menghadapi cabaran yang hebat dengan tenang di dunia ini," jawab Pak Lang pula tersengeh nampak..

Waktu umur aku setahun dua, aku kena cacing, kepala selalu pening, kekadang muntah keluar cacing ikut mulut,makan kurang selera, buang air besar tak menentu, silap hari bulan keluar cacing pula ikut dubur, badan kurus kering mata cengkung, berjalan tidak tidak bermaya,mak jaga aku macam puteri lilin,

"kau ini kain sutera tak boleh buat lasah atau pelanyah.kuat sadikit koyak," kata mak.

Aku memang tak boleh kena panas atau hujan, asma pula menyerang, berhari pula aku tak minum tak makan, mana badan nak naik, kurus melidi macam gambar kartun tak siap,kepala lutut aku besar macam itu juga siku, tulang serangka nampa berdongkol-dongkol.punggung timpus kepala besar,macam ikan keli kena kurung dalam tempayan.

Tapi aku ini berkulit puteh, urat kaki tangan nampak biru. Aku ini selalu berbogel di muka pintu.

Bila datang Makcu Buruk (mak usu) yang selalu bersembunyi-sembunyi mulutnya pula selalu penuh dengan air sireh, dia akan sembur pipit aku dengan air sireh yang memang berwarnamerah itu.

Ini yang membuat aku hot, aku lari lintang pukang, Mak kata cepat pi pakai seluar.

Aku juga waktu kecil selalu jatuh tangga, benjul dahi , bengkak kaki,terkeliat sana terliuk sini, sudah lah aku ini kurus kering, hingus pula selalu terjelur keluar di kedua belah lubang hidung aku, sesekali aku sedut masuk kedalam , nanti dia tekeluar semula, sebab itu aku menjadi penat dan selalu semput,macam siput belitnug jalan slow.

Aku berumur empat tahun ,aku cukup takut dan geli tengok anak ayam. Bila aku turun ke tanah anak-anak ayam yang berbagai warna memburu aku, Apa lagi, aku takut lari naik atas pelapik batu tiang rumah, aku akan memeluk tiang,aku cukup geli tengok anak-anak ayam itu ingin memetuk kaki aku yang putih lagi melepak.
.
SAMBUNGAN.

Datin Maimun berkata...

ANAK KECIL

sang kecil menangis,
mahu disusu ibunya.
sang kecil meneriak,
mahu dipangku di riba.
sang kecil melaung,
tolong! aku cuma anak
masih meleleh air mata.
aku penat mencari akhiran.
aku lelah mengikat simpulan.
aku cuma mahu jawapan.
aku tak ingin cuma kemungkinan.
kenapa ianya bukan.
mengapa aku ini bukan.
Pilihan apatah lagi jawapan.

Datin Maimun
apabila melihat cucu sy menangis

Teksi Manaf berkata...

MALAUN

Sunyi sepi apa sudah jadi
Tercari-cari suis dimana?
Sampai terlupa ia sudah ternyala
Tapi kenapa masih bisu tercari-cari
Dasar hati busuk pengkianat!
Pantang senang kita seronok
Terduga akal
wayar speaker dipotong!
Adakah itu keadilan?
Atau itu sandirawa semata!
Jadi aku sumpah tujuh keturunan kau
Akan menjadi malaun negara...


Teksi manaf
di perhentian teksi

Bulp Omen berkata...

MASALAH

masalah datang lagi,
masalah datang berduyun-duyun,
masalah yang baru,
masalah yang lama,
masalah datang lagi,
tak rasa dapat atasi semua.
masalah datang lagi,
sedang aku sendiri ialah masalah.
sedangkan diri tiada semangat,
sedangkan diri
menyumpah diri sendiri.


Bulp omen
di kafe kolej

Mege Sutera berkata...

BANCI

Banci Penduduk
Banci Penduduk dan Perumahan
Maklumat anda
semua sangat diperlukan
Di bandar atau juga di desa
Kita jayakanlah untuk Negara
Mari kita semua bekerjasama
Maklumat banci banyak gunanya
Untuk merancang pembangunan Negara
Meneguhkan ekonomi kita
Meningkatkan taraf hidup kita semua
Banci tanggungjawab kita bersama
Banci pengerak wawasan Negara
Terima kasih maklumat anda
Maklumat dijamin selamat rahsianya
Mari kita semua bekerjasama
Banci Penduduk dan Perumahan
Maklumat anda semua sangat diperlu
Di Bandar atau juga di desa
Kita jayakanlah untuk Negara


Mega Sutera
ketika menjalankan aktivit membanci

Qalam Mutiara berkata...

ANAK KECIL oleh Datin Maimun, satu-satunya datin dalam blog ini agaknya yang berminat dengan keluhan cintara dalam dunia penulisan sahabat CR sendiri. Pengucapannya rasa mengisahkan. Bagaimana rasanya bila kita mempunyai seorang cucu, kekadang lebih sayang daripada anak sendiri. Dan pengaruh cucu , atuk tidak akan rasa malu, beli apa saja , minta apa saja demi cucu yang yang tersayang. Tetapi bagaimana bila si anak kecil kian besar mengetahui dan mencari ibunya atau bapanya yang sebenar, jika dia bukan anak ibu bapaknya yang sebenar.hanya anak tompang, tentu hati rasa sayu dan pedih tergoreh. Apa-apa pun jika si ibu anagkat biasanya mereka tidak akan mengsia-siakan anak irau (di negeri serawak sebutan anak angkat)
peliharaannya.(Cuma andaian) Amin.

Qalam Mutiara berkata...

Teksi Manaf sajaknya banyak lahir di perhentian teksi, bila menunggu geliran bawa penumpang agaknya, setengah tempat mereka main dam atau catur. Sajaknya bertajuk: MALAUN. Bunyi saja pengucapannya semcam marah dengan sesaorang dalam satu perjumpaan. Ada tangan gatal yang cuba buat angkara untuk menganggu majlis perjumpaan . Adakah ini yang diperjuangkan atau cuma satu saniwara. Sesiapa pun akan marah, sesiapa pun akan menyumpah, lalu terjadilah apa Saja gelaran yang mungkin terkelaur dari mulut dan hati yang sakit. Berhati-hatilah bila mengadakan sesuatu pertemuan, bukan mempermainkan pertemuan atau perjumpaan. Niat sepatutnya mahu ikhlas. Amin.

Qalam Mutiara berkata...

Bulp Emen dengan sajaknya yang bermasallah dan tajuknya juga MASALAH. Penceritaannya mudah. Biasanya seorang itu jika terlibat dengan masalah akan datang lagi satu masalah, bila dia cuma mendiamkan diri tidak menyelesaikannya dengan segera, masalah lain akan datang pula. Jadi bertimbulan masalah. Akhirnya otak jadi buntuk, semangat pun hilan, rasa hendak marah pun datang bertandang. Itu yang menyebabkan rakan dan teman takun hendak dekati tenguk muka semacam harimau atau singa bina mengeram. Ada doa yang boleh tolong menyelesaikan masalah . satu darinya banyak baca surah al insyirah atau Alam Nasrah. Insyaallah boleh memudahkan keadaan. . atau baca surah al fatihah sebelum dan lepas solat waktu 10 atau 20 kali. Amin

Qalam Mutiara berkata...

BANCI tajuk sajak darpada Mega Sutera. Pengucapannya sangat mudah meminta kita semua membenarkan rumah dan penduduk pendapatan ketua keluarga dan keluarga seisi keluarga untuk membanci buat kajian. Ini adalah kerja untuk maklumat sesebuah pemerendah mendapatkan maklumat terperenci dari kedudukan rakyat dan hasil pendapatan mereka, sebagai kaji selidik buat rujukkan negara. Bagi mendapat hasil keberkesannan pemerentah. Jika tidak, rakyat akan mengadakan pemerentah zalim tiada bantuan subsidi dan sebagainya. Pembangkan juga akan mengambil kesempatan memburukan keadaan pemerentah sedia ada. Semoga tidak begitu Amin.

Pak Bostamam berkata...

MEE HAILAM


Bahan-bahan ( 6 orang )

* 500 g mee kuning
* 300 g udang sederhana besar
* 1 keping dada ayam
* 1 biji lada Benggala hijau dan merah, dipotong kiub
* 6 keping cendawan tiram, dihiris
* 4 kelopak kobis daun, dikerat-kerat
* 2 biji tomato, dibelah 4 setiap 1 biji
* 1 cawan taugeh (optional)
* 2 keping tauhu digoreng dan hiris
* Hirisan daun sup, daun bawang dan cili padi secukupnya
* Bawang goreng utk hiasan
* 3 ulas bawang putih, ditumbuk lumat
* 3 camca besar sos tiram*
* 2 camca besar sos lada hitam*
* 1 camca besar sos abalone*
* 1/2 camca teh minyak bijan*(*gaul semua sos dalam satu bekas)
* 1 camca teh kicap pekat
* 1 camca besar tepung jagung, bancuh dgn sedikit air
* Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

1. Basuh udang, asingkan kepala dan ekornya. Perap udang yg telah dibersihkan dgn 1 camca teh garam, biar 5 minit, cuci kembali dan toskan. Dada ayam dipotong kecil2, cuci dan sejatkan.
2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis kepala dan ekor udang tadi hingga kekuningan. Angkat dan tumbuk hingga lumat. Masukkan dalam periuk, tuang 1 liter air dan renihkan 20 minit. Tapis dan asingkan stok udang.
3. Dalam periuk atau kuali. Tuang sedikit minyak, tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan udang, daging ayam dan kacau goreng 2 minit. Masukkan bancuhan sos tadi dan juga stok udang. Biar hingga mendidih.
4. Masukkan kobis daun, tomato, cendawan, tauhu dan lada benggala. Masak 5 minit. Tambah sedikit lagi air (mengikut keperluan masing2).
5. Masukkan bancuhan tepung jagung, dan kicap pekat. Gaul rata. Masukkan mee dan taugeh. Gaul rata. Perasakan garam dan gula secukupnya. Hidangkan panas2 dgn taburan hirisan daun sup/daun bawang, bawang goreng dan cili padi.

Danial berkata...

wah! agak simbolik sajak anggur ni

Ummu Akilah berkata...

sajak pasal kehidupan manusia kan?

Ai Kutubudin berkata...

wlpn agak simbolik sajak anggur ni tp snang phm

Puteri Bunian berkata...

manusia boleh dianggap pelbagai plak..

Abang berkata...

harap2 kita bukan mcm anggur tp mcm betik

Ustaz Mahfuz berkata...

sajak yg agak simbolik sdih pun ada..

dam catur berkata...

manusia pun mcm tu bila dh masak akan jtuh...

Sarah berkata...

manusia pun di samakan dgn buah anggur?

Jalil Janggut berkata...

simbolik gak sajak ni hebat en nuri

Madah Pujangga berkata...

sajak perumpaan yg agak menarik utk dikongsi

Pak Awang berkata...

aisyeh ada mee hailam plak pak bostamam?

Olie Pajutdy berkata...

pak bostamam ni buka restoran ker?

Mozaire berkata...

mee hailam hari2 aku makan kat gerai kat tampat aku

Ustaz Muda berkata...

mee hailam ni sedap best jgk klu try ni

Hadi Hamzah berkata...

pak bostamam bagi resepi mee hailam?? perghh! terima kasih

Geletek Malam berkata...

mee hailam kalau nk buat susah ni selamat pak bostamam bagi resepi

Datin Maimun berkata...

pak bostamam pun pandai jgk masak yer? hehe

Danial berkata...

eh! mee hailam! makanan kesukaan aku ni

Saizul Maizav berkata...

lps ni boleh buat sndiri la klu dulu kena beli skrg ada resepi

Yusri Nawab berkata...

mcm2 resepi plak di sumbang kat sini

Jalal Rafzee berkata...

en nuri lahir x nangis??? pelik jgk

Muhamad Rabbi berkata...

cerpen kali ni pasal kisah hidup en nuri ker?

Atuk berkata...

kuat jgk ingatan en nuri ingat lagi kisah masa kanak2 sy smua ingat2 lupa

Nabil Quldi berkata...

pelik sampaikan pak lang x dgr suara tangisan????

Ali Conan berkata...

en nuri dari kcik asyik sakit jer...

Nur Atikah berkata...

msti en nuri kurus orgnya sbb klu org selalu sakit ni kebanyakan kurus2..

Brader Joe berkata...

cis! kurang asam siap sembur lagi kat en nuri... hahahhaa

Nuri Jaguh berkata...

semua org geram kat en nuri rupanya? hahahaha

Diana Sanubari berkata...

en nuri takut anak ayam????? hehhe

Tetamu Malam berkata...

mcm2 dugaan en nuri tempuhi msa kanak2..

Mak Mah berkata...

kenapa en nuri masa kcik asyik sakit je? x cucuk ker?????

Angker 13 berkata...

berak kluar cacing! geli plak dgr

Mei Ling berkata...

en nuri msti lemah antibody ni

Tengku Anita berkata...

anak ayam comel la kenapa en nuri takut plak? hehehhee

Roy Rashid berkata...

en nuri mcm putrei lilin plak? hehehe

Faezawatie berkata...

msti en nuri msa kcik2 mcm anak patung sbb putih

Mat Toopa berkata...

wakakaka sian en nuri kena sembur msti mengulupur pnya...

Atan Yahoo berkata...

selamat en nuri kcik2 kalau masa sunat dia smbur sah bentan! hahahahha

Emily Bayans berkata...

seronok gk baca cerpen kali ni sambung lagi

Pangeran Indera berkata...

wah! complete dari kisah kanak2 pun ada