Ahad, 19 Disember 2010

MIMPI KAMI SAMA




kategori sajak bersama


 Malam itu aku tidor ,
bersama air sembahyang di badan masih basah,
kami bermimpi panjang ,
insan yang telah mati kami temui .
kami jumpa seorang bernama Hassan
kata nya " Aku lah Tok Janggut ,
kami di tembak penjajah ,
aku tidak mati ,

Aku hidup di hati mu "
kami di ajar ilmu persilatan sejati
kami bertarung menggunakan pelbagai senjata ,
senjata senjata yang amat tajam ,
boleh memutuskan tulang dengan sekali libas ,
bangga nya,
kami berdua di iktiraf menjadi murid nya yang sejati ,
di anugrahkan bengkong warna merah
kami terima dan cium tangan nya sepuas hati .

Bila kami berdua terjaga ,
kami berpandangan
kami berdua bermimpi yang sama,
walaupun itu hanya mimpi

Tapi Di hati kami ,
jadi kami bertekad ,
bila diperlukan ,
akan kami guna ,
mempertahan kan ugama ,
bangsa dan tanah air ku yang tercinta .
Semoga Tuhan memberi kekuatan untuk kami berdua.


PEJUANG ISLAM DAN USTAZ MUDA
pukul 4 pagi
selepas kami berdua terjaga serentak
di dalam sekolah pondok.




50 ulasan:

Nor Delimawati berkata...

POPULAR

Lorong jalan banyak itu
Lorong kehidupan pilihlah lorongmu
Agar kau tidak sesat
Setiap lorong itu pasti
akan berakhir dengan kematian
Tanpa kau sedari
Mengapakah yang disayangi
pergi selamanya mendahului mu?
Ia mengajar erti hargai kehidupan
Hargai apa yang dikurniakan
Sedar ada nya Tuhan
Popular Kata-kata sindiran
keluar dari mulut remaja…
Yang merasakan dirinya
popular dan dikenali…
Apakah benar dia popular??
Buktikannya kepadaku…
Satu demi satu percubaan
mereka menjatuhkan aku…
Apakah mungkin mereka
sengaja mempermainkan ku???
memang realitinya aku popular??
Atau hanya fantasi mengata begitu
Aku keliru!! Siapakah diriku??
Mengapa aku tidak mengenali diriku?
Jawapannya pada diriku sendiri…
Hanya aku menentukan jawapannya
Jawapannya Aku bukan lah popular…
Mereka tidak mempermainkan aku…
Fantasi ku sahaja Realitinya…
Tiada apa dengan popular…


Nor Delimawati
sy pun ingin mancuba manulis sajak

Qasidah Bee berkata...

BINTANG JADI KECIL

jauh menyala kian malap
terbentang luas tapi jauh berkelana
nampak berhias biar kelompok
sayang sekali panorama hiba
bintang kesayuan
apakah sinar rembulan
memantul kedinginan
.tatkala bintang menyapa
terang memancar hanya sketika
kurang titpan hinggan ke dasar
kasihan bintang itu..
kecilnya langsung tidak dihargai


Qasidah Bee
harap qalam terima kami

Qalam Mutiara berkata...

Mencari jalan atau lorong untuk jadi popular, apa jalan pun mesti menemui kematian.
Kerana tuhan yang menguasai kita semua. Sama ada anda popular atau tidak popular Terpulang pada pandangan orang ramai.siapa kita? Apa kedudukan kita? Mungkin kerana anak orang ternama, atau kerana sesuatu bidang tertentu. Tetapi semuanya akan Menemui jalan yang satu bertemu juga dengan pencipta. Jagi mengapa kita mesti mengamalkan sikap keegoan sesame manusia? Semoga keadaan tidak begitu.Amin.

Qalam Mutiara. berkata...

Sajaknya berbentuk semacam simbolik saja . Ada sesuatu yang ingin dikiaskan dalam pengucapansajak ini. Penceritaan lebih bermaksuk pada bulan dan bintang kecil yang kian menjadi kecil. Bila bulan yang rasa kecewa atau gagal mengharap sinar bintang. Tapi apa yang terjadi sebaliknya. Kini bulan membiarkan sahaja cahaya bintang yang kian malap dan pudar dan pelahan-lahan menjadi kecil dan tidak bermaya lagijadinya. Begitulah agaknya. Cuma andaian sahaja. Amnin.

Tanpa Nama berkata...

gegdrgdf

Tanpa Nama berkata...

regrgertgwr

Tanpa Nama berkata...

tetertgergd

Tanpa Nama berkata...

wetwetwetew

Tanpa Nama berkata...

eryrthyh

Ustaz Muda berkata...

Cara memotong kuku jari tangan:

Waktu memotong kuku:

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang ertinya:
“Telah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada empat puluh malam.” (Hadis riwayat Muslim)

Diriwayatkan oleh Abu Sa‘id al-Khudri dan Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhuma yang bermaksud:
Bersabda Rasululloh Shallallahu ‘alaihi wasallam:

“Siapa saja yang mandi pada hari Jum‘at, memotong kuku, berwangian (memakai wangi2an) jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik kemudian keluar rumah sehingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk) orang-orang yang telah bersaf, kemudian dia mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata sehingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa di antara Jum‘at itu dan Jum‘at sebelumnya.”(Hadis riwayat Ahmad)

Ini bermakna kita digalakkan memotong kuku pada hari jumaat dan jangan simpan lebih dari 40 hari.

Jengking Perak berkata...

korg mimpi sama ke?

Petualang Tiga berkata...

xpnh aku dgr plak mimpi sama?

Haji Khali berkata...

mimpi dua org yg sama ni pelik

Pak Bostamam berkata...

mimpi sama selalunya ada makna tersirat tu

Nasruq Haqq berkata...

tok janggut tu nk turunkan ilmu tu

Orang Lama berkata...

korg pegi menurun kat kubur tok janggut kot?

Sarah berkata...

rasanya tu jelmaan jin kot?

Qalam Musoffa berkata...

kali sajak agak menyeramkan

Shukri Latif berkata...

korg kutuk tok janggut kot? sbb tu dia dtg

Jeffry berkata...

dia nak bersahabat la tu korg terima x?

Nabil Quldi berkata...

org bunian kot berupa tok janggut?

Abul Hassan berkata...

tok anggut tu bagi barang apa2 x????

Pak Kassim berkata...

kalau aku jd korg sah aku minta nombor... hahahhaha

Ustaz Sahzan berkata...

susah tau nk jmpa org dh mati ni korg mmg istetimewa

Tok Mahat berkata...

pelik jgk pesan tok janggut tu

Hamba Allah berkata...

korg cam x muka dia? mcm mana rupa dia?????

Seri Suri berkata...

misteri jgk sajak korg ni

Ustaz Mahfuz berkata...

meremamng jgk bulu roma baca sajak korg ni

Raja Muda berkata...

rasanya macam ada pesan ingin di sampaikan kat ustaz muda dgn pejuang islam la

Qulbai Khasai berkata...

aku selalu mimpi tok guru aku jer...

Zuraifah berkata...

mimpi tok janggut! mmg aneh! susah org nk dpt

Siti Hajar berkata...

harap2 mlm ni x mimpi bukan2...

Abang berkata...

jgn lps ni tok janggut dtg dalam mimpi smua ahli citra rasa sudah.....

Umar Haslam berkata...

aku selalu potong ikut suka jer...

Nurse Lisa berkata...

rupanya ada cara2 ingatkan potong ikut suka jer...

Jalal Rafzee berkata...

ada pantang larang jgk potong kuku ni

Emily Bayans berkata...

mcm ada sumpahan plak potong kuku pun kena ada harinya

Jupri Halim berkata...

eh! berdosa ke kalau langgar pantang larang potong kuku ni?

Laila Mellisa berkata...

eh! potong kuku pun ada syarat2....

Faezawatie berkata...

aku xpnh potong kuku pun... jd selamat... hehehhee

Brader Joe berkata...

kalau langgar pantang larang ni jadi apa????

Angker 13 berkata...

huh! potong kuku pun kena ada cara ker?

Pak Ngah But berkata...

pasal potong kuku ni kena wajib ikut ke????

Adi Cana berkata...

alamak! byk aku langgar pantang pasal potong kuku ni

Mat Glamor berkata...

pasal potong kuku ni aku xnk ikut boleh> hehehe

Zainal Arifin berkata...

mcm2 la pasal potong kuku ni naik pening aku

Tengku Anita berkata...

nampaknya x jd nk potong kuku la sbb byk pantang larang

Dang Anum berkata...

hmm.. makin pening baca pasal potong kuku ni

Guest berkata...

ni wajib ke sunat ustaz muda?????

nurimanja berkata...

sadikit tambahan: potong kuku ini

Petua ustaz saya orang banjar:

3 hari saja: jumaat, isnin dan khamis. hari lain tu, ada bencana atau musibah, papa kena miskin,sakit lambat sembuh, rezeki tak datang.

mulakan memotong kuku dari jari telunjuk kanan dahulu. sampaike jari kelingking.Sambung pada jari kelingking kiri sampai ke pada
jari ibu kanan semula. (pelekan?)


Itulah yang sadikit dapat saya difahamkan. sampai hari ini umur ustaz saya sudah 62 orang sangka 40 puluhan.