Jumaat, 17 Disember 2010

AKU MELAYANG



kategori sajak bukan orang melayu


Aku tahu harus akui
Aku juga tahu kalau harus bungkam
Tapi aku tak mahu kalau aku
Harus tidak melayang
Aku tidak melayang
Meski sayap harus tiada
Meski kaki digergaji
meski tubuh ini harus dibakar
Karena melayang ke angkasa luas
Adalah hidupku betul-betul hidup
Tak perlu tubuh apalagi sayap kaki

Kau ingin bungkam aku
Silakan
Kau ingin bakar tubuhku
Silakan
Tapi diriku tetap melayang
Meski dalam sendirian
Sampai mentari kugapai
Dan, aku hangus lebur di dalamnya

Oleh: Lukiee
dlm kapal terbang
11pagi2009 Disember 25 04:55 






50 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1234567890

Golok Buta berkata...

Bahan-bahan::

100 gm tepung gandum
50 gm gula perang
2 biji telor
2 sudu besar madu
2 sudu besar minyak masak
setengah sudu baking powder

Madu
Jagung manis

Cara2::

Pukul telor dan gula sehingga kembang.
Masukkan minyak dan madu.Pukul hingga sebati. Letak esen vanilla.(teman takde..tak wangi ler..uhuk)
udah tu, masukkan tepong gandum dan baking powder(dah diayak)
Gaul dengan kaedah kaup balik.

sediakn kuali lepeng. atau kuali non stick.
letak bancuhan kecil2.
terpulang

sediakan dimakan dengan apa2 pon.
yg ni, teman buat tak manis, sebab nak makan dengan madu.

Selamat mencube!

Lukiee berkata...

ni sajak aku ke? x perasan plak sbb thn lps pnya masa tu aku flight pegi kuching ha! thnkzz guest door!!!

Arkenna berkata...

lukie plak yg dapat ni yg jeles ni

Mei Ling berkata...

kali ni nampaknya sajak bukan mlyu? harap2 sajak sy lepas ni

Comel berkata...

sajak lukiee ke ni??? wah!

Madah Pujangga berkata...

sajak pasal apa plak lukiee ni?

gelora maya berkata...

msih x best jgk sajak yg disiarkan ni

Mat Toopa berkata...

mana sajak yg best2 guest door?

Jalil Janggut berkata...

lukie pnya sajak mcm ni pun dapat jgk??

Zainal Arifin berkata...

Lukiee ni bukan mlyu rupanya ingatkan dia melayu

Jalal Rafzee berkata...

sajak penjaga blog bila plak en nuri?

Ustaz Majusi berkata...

ahli hanya sumbang sajak je ke? cerpen xde ker?

Sarah berkata...

lps ni sajak sapa plak yg di terbitkan?

Atan Yahoo berkata...

nampaknya sajak yg x berapa best pun guest door siar? lps ni buat sajak ala kadar je la..

Pedang Kesatria berkata...

ketayap plak jengking perak? hahahha

Emily Bayans berkata...

ketayap ni bukan org pakai pegi masjid ke?

ALi Conan berkata...

jengking perak bagi resepi ketayap??? pelik nama ni

Mr David berkata...

ada ke makanan nama ketayap??? pelik jgk

Kevin Chong berkata...

setahu aku ketayap ni org kata kopiah jengking perak silap ni bagi resepi ni

Jessica Liew berkata...

ketayap kalau x silap kaler hijau kan?

Pangeran Indera berkata...

ketayap ni makanan rupanya ingatkn kopiah? hehhe

Muhamad Akmal berkata...

mak sy selalu buat ketayap ni...

Zuraifah berkata...

ketayap ni aku pun thu buat lagipun laki aku suka...

Richard Sirosa berkata...

ketayap ni rasa apa? sedap ke jengking perak?

Geletek Siang berkata...

resepi ketayap pun ada? yg ni senang je nk buat

Geletek Malam berkata...

anak2 aku suka makan ketayap ni...

Jupri Halim berkata...

sajak xphn la dari lukiee ni...

Ambuyak berkata...

sajak mcm jiwa2 je lukiee ni

Karim Ghani berkata...

lempeng jagung??? ni mmg sedap

Pedang Kesatria berkata...

lempeng ni kalau x silap org pggl pencake

Kota Gersang berkata...

lempeng jagung plak! thnkz golok buta

Nabil Quldi berkata...

ni resepi lempeng jagung klu x salah golok buta bagi ni

Spider Leman berkata...

resepi golok buta mcm sedap er

Sudin Ramlee berkata...

terima ksih golok! sedap resepi anda

Karem Kramjit Singkh berkata...

wah! semua makanan ada kat sini

Pari Pari Hutan berkata...

msti perut lapar je datang blog ni...

Teratai Mekar berkata...

sedap2 semua resepi kat sini

Siti Hajar berkata...

aku nk cuba la lempeng golok buta ni

Ustaz Muda berkata...

nampak kali ni resepi sedap2...

Ustazah Hamidah berkata...

xde la susah sgt resepi kali ni msti cuba ni

Rossa Long berkata...

lps ni resepi apa plak? heehehe

Budak Rap berkata...

AKU ORANGNYA

yang bernama manusia
aku orangnya
yang sentiasa terlupa
aku orangnya
yang memuja dunia
aku orangnya
yang sombong bongkak
aku orangnya
yang berlagak pandai
aku orangnya
yang bodoh jahil
aku orangnya
yang suka maksiat
aku orangnya
yang lemah hina
aku juga orangnya
aku mengaku segala
tolong maafkan aku
oh tuhan…

Budak Rap
di masjid

Bos Kacak berkata...

CEKIK DARAH

tujuh belas ringgit Malaysia
cuma dua pinggan nasi lemak
dua cawan teh panas
segelas air suam
seketul ayam bagai puyuh
secubit sambal petai
yang diborong dari pribumi
tiga ekor ikan bilis kurus
cuma lekat di celah gigi
meja tanpa alas
nampak kulat berceracak
kerusi plastik bengkok
yang hayatnya seusia denganmu
semoga kau bahagia
cepat cukup simpanan
buat kau pergi mekah balik hari…


Bos Kacak
ketika makan di gerai tepi jalan

Orang Lama berkata...

SEMANGAT HINGGA AKHIR

Jangan bunuh aku..seksa..sakit..
aku ingin menghirup udara
keriangan itu lama lagi..
bukan kerana tamak
tapi aku inginkan kebebasan
kepuasan belum aku nikmati lagi
tolong aku ingin kekalkan senyuman
biar dalaman aku derita
aku kehilangan terus lemah
putus harapan..
selagi ada peluang aku tak akan berganjak pergi
orang akan memandang aku lemah
tak berdaya keseorangan
aku membuka mata masih bernafas
memandang cermin
punya parut untuk keberanian
aku boleh lawan getir itu
simbol kesempurnaan telah lenyap
mungkin aku menunggu
keajaiban datang
selagi nyawaku belum diambil
selagi maut tidak menjemputku


Orang Lama
mengimbau sejarah lama

Fareez Khan berkata...

HUJAN DAN MENTARI

Hujan hadirmu dicemburui mentari
sedang menyinar
kerana bumi kekeringan.
Mentari kau rajuk kerana hadirnya
hujan membasah bumi…
Bumi kau rela hamparanmu
ditakluk oleh hujan dan mentari
kerana itu sudah takdirnya…
Hujan kau terus menyimbah
hingga mentari ditutupi awan hitam.
Mentari maafkan hujan
kerana kasih sayangnya pada bumi…
Bumi kau dan hujan
sedang berirama kini,
melepaskan rindu dendam
kasih saying Sedangkan mentari
jauh dibalik awan berkecil hati…


Fareez Khan
Penang
3pagi

Qalam Mutiara berkata...

Orang Lama kali ini dengan semangat juang yang kental telah mezahirkan ilham dalam sajaknya bertajuk: SEMANGAT HINGGA AKHIR. Pengucapannya yang dapat saya tangkap satu memory atau kenangan sejarah lama yang pernah dilalui dahulu menghadapi cabaran hidup atau mati, mungkin kisah zaman jepun ataupun komunis yang pernah tawan Malaya sewaktu itu. Memang ramai yang terseksa tak kira orang kampong atau pun tentera, kesusahan hidup atau kemiskinan tidak dapat digambarkan, sekadar dirakam kembali dalam sejarah fileh P. Ramlee dan juga Jins Shamsudin. Terima kasih Orang Lama! Menceritakan kembali denyut nadi zaman silam mencapai kemerdekaan. Generasi kini mencabar pemerentah, kerana mereka tidak pernah rasa susah. Bertambah sedih dengar pula temberang pengkianat dan petualang negara yang marah kerana disingkir dari pemerentah. Dendam kesumatnya disalur kepada generasi muda yang tak tahu apa.Kerana buta sejarah amat menyedehkan. Berdoa agar mereka kembali sedar dan dapat taufik hidayah Allah Amin!

Qalam Mutiara berkata...

Budak Rap dengan sajaknya AKU ORANGNYA. Pengucapan yang ikhlas dan benar-benar teruja dengan pengakuan dan akujanji si penulis sendiri kepada Allah swt. Ini hambanya yang paling digemar Allah . Mudah-mudahan Allah menerima semua taubat anada. Sebagai mana bersehnya seorang hamba saudara baru (mualap) yang baru saja memeluk Islam, dosa-dosa mereka yang dahulu tidak dikira, dikira yang baik saja.. Anda juga telah mendapat hidayat Allah bersempena dengan maal hijrah sikap dan perangai pun turut berubah (hijrah-pindah) telah warak jadi ahli masid, Alhamdulillah. Amin

Qalam Mutiara berkata...

Bos Kacak dengan sajaknya yang agak terkilan dengan sikap bangsanya sendiri bertajuk CEKEK DARAH. Pengucapannya jelas tanpa sembunyi lagi untuk siapa membacanya. Inilah sikap budaya melayu tiada hati perut, terlalu tamak dan cinta pada keduniaan (wang dan harta) lebih dari segalanya. (bangkali Bos Kacak ini ada aura semacam orang kaya, dia agak org luar, cuba ambil kesempatan) Sebenarnya nabi tidak menggalakkan si perniaga mengambil untung berlebihan, boleh di kategorikan haram lebih ratus peratus untung. Semoga catatan Bos Kacak ini jadi satu pengajaran pada peniaga yang berjiwa Islamic. Amin

Qalam Mutiara berkata...

Sajak bersimbolik politik daripada Fareez Khan bertajuk HUJAN DAN MATAHARI. Pengucapannya bagai terasa ada perebutan kuasa di antara hujan dan mentari, Walaupun keduanya cuba menakluk bumi, tetapi biarlah secara yang teratur dan diterima rakyat dibumi, lebih baik lagi mengikut peraturan di tetapkan dan diredhai Allah. Bukan dengan guruh peter , hujan lebat dan banjir besar, akhirnya jadi penaklukan yang menghancurkan bumi ini. Oleh itu kita mesti faham hujan dan mentari keduanya penting. Cuma manusia yng mudah terpengaruh tidak guna pemikiran yang matang boleh diperbodohkan sang hujan mempengaruhi bumi ini. Semoga mentari dan hujan jangan menhancurkan bumi ini Amin