Sabtu, 1 Januari 2011

PERJALANAN HIDUPKU



Kategori sajak panjang 2009


Perjalanan hidup ini
akan ku gagahi teruskan jua
walaupun ada duri bakal aku pijak
dalam tempoh berjalan
sehinggalah tahu berlari
aku sering terjatuh
namun tetap mencuba untuk bangun
lekas bangun dari terus alpa
alpa dengan taman2 yg begitu indah
walau aku hampir tergelincir
dan tertarik dengan taman2 itu
namun aku gagahi untuk keluar
setelah aku memasukinya
aku kutip pengalaman
sewaktu dalam taman2 indah itu
aku berlari mengejar sang pelangi
namun kali ini aku terjatuh
jatuh lalu aku tercedera
aku cuba untuk bangun
namun aku tidak terdaya
tapi aku tetap mencuba
malangnya lukaku semakin parah
dalam menahan kesakitan
hadirnya insan..
lalu dibaluti lukaku itu
aku dijaga dan dibelai
dan akhirnya aku mampu terusakn
perjalanan hidupku
namun..
aku terlihat dua jalan
kelihatan kedua2nya menarik perhatianku
namun jalan mana harus kupilih?
yanag pasti membahagiakan aku kelak..


OLEH: PENYAIR AGUNG
SEMASA DI BERANDA RUMAH  32
PUKUL 7 PAGI
Terbit semula 1/1/2011





50 ulasan:

nurimanja berkata...

KISAH MENGENANG USTAZ HAJI IDRIS ANANG

Ustaz ini juga seorang yang agak tegas, keturunan banjar kerana gaya
dan bahasa dibertutur ada merip kesitu. Tetapi banyak ilmu keagamaan. ramai murid tidak berani angkat muka dengan dia, dan dia juga susah hendak bagi muka, tegas dan berwibawa dalam akhlak pemdidikan. walau pun berkain pelekat baju melayu, sentiasa kemas dan menyakinan untuk kita belajar dengan dia.

Juga susah naik basil pergi mengajar sebab gaji kecil sekitar seratus lebih, untuk menampung kehidupan dia juga kena buat bendang, ambil upah potong padi. selain mengajar di surau atau masjid jika ada orang minta dimengajar sebelum atau seminggu sekali.


Saya tidak tahu dia berasal daripada mana, setahu saya rumah nya di kampung jalan atas berhampiran dengan pekan tanjung piadang. Apa yang menarik, dia selalu fokus kepada saya, bila mengajar dan pernah satu hari dia jemput saya ke rumahnya dengan meletak nota di atas riba sewaktu selesai solat subuh berjumaah. "Anta datang rumah saya pagi ini jam 8 pagi, jangan lupa.".

Saya tahu hari ini semua pelajar yang terpilih dalam USBUL MUDARIS atau MINGGU PELJAR satu acara pertandingan seluruh sekolah agama rakyat di kerian dalam mencungkil bakat pelajar sekolah agama rakyat, seluruh kerian perak.

Saya terpilih dalam mendeklimasi bersajak wakil sekolah, pidatu, bahas, pantun dan lainnya, ada wakil tersendiri. Bila saya sampai ke rumahnya, Di jemput masuk kira jam 7.30 pagi. Setelah dia baca doa apa saya pun tak tahu, kemudian dia minta jari ibu saya, kemudian dia torik dekat kuku satu lambang empat segi. dengan mengunakan pisau lipat kecil, saya diam tidak tanya apa.

Hari ini baru saya ingat mungkin jangan bagi saya gementar atau takut. waktu saya dijemput mendeklimasikan sebuah sajak yang ditetapkan, saya hafal berkali sehingga tersemat penghayatannya: bertajuk: DIBAWAH SAYAP RASTU RAMADAN

Daripada 60 orang, saya terasa cukup berani dan bersemangat, selepas membaca tepukan gemuruh masih terdengar dengan tempek sorak daripada siapa pun saya tidak tahu. mereka semua memuji selepas itu. ada ucap thaniah di antara guru ustaz dan kawan-kawan sekolah lain..

Tetapi apa yang menyedehkan dan mengecewakan ustaz Ideris dan ayah saya yang kayuh basikal untuk melihat saya kuala kurau ke masjid tinggi bagan serai, demi untuk melihat saya mendeliklimatorkan sajak, dia duduk depan sekali. Bagi sokongan,

Pengadil yang buat ulasan dan keputusan itu kata gaya dan penghayatan saya itu semua ada, tetapi suara terlalu kuat tak sesuai dengan sajak, mana saya tahu bila geliran saya pembesar suara jadi kuat, bila orang lain baca slow, ini ramai cikgu dan kawan tak puas hati, pengadil itu bagi menang anak murid sekolah dia.

Akhirnya terima saja, hendak kata apa, cuma diam saja, menang kalah tidak kisah yang penting ustaz Ideris suruh wakil sekolah saya tunaikan. Tetapi saya nampak
ustaz Ideris memang rasa sedeh dan kecewa sekali.

SAMBUNGAN

Saidatina Ayubi berkata...

TERIMA KASIH TUHAN

Dulu aku pernah merajuk
Dulu aku pernah membangkang
Dulu aku pernah menolak
Dulu aku slalu terlupa
Kini ku tahu perjalanannya
Kini ku tahu Apa kisahnya
Kini ku tahu kebenciannya
Kini Ku tahu kebesarannya
Cahaya mu datang memang ku nantikan
Rahsia agungmu meruntuhkan egoku
Kemarau panjang menghukum aku
Hanya untuk mengingatimu
Terima kasih tuhan Alhamdulillah.


Saidatina Ayubi
Sabah
12malam

Mamu Kassim berkata...

IRAMA BLUES

Malam beriramakan blues usang.
Lorong usang
bermelodikan tragedi.
Neon jingga melirikkan
seribu kisah.
Aku BluesUsang menanti saat
untuk melagukannya…
Hujung jalan itu sungai
hujung sungai itu jalan
hujung jalan itu
pula sungai lagi
Kena pandai berjalan
berlari berenang dan melompat
Untuk sampai


Mamu kassim
erpcubaan sajak simbolik

Panah Arjuna berkata...

TERIMA KASIH SAHABAT

mahukah kamu ketawa
jika lihat aku ketawa
mahukah kamu menangis
jika lihat aku sedih
mahukah kamu dekati
jika lihat aku duka
mahukan kamu membantu
jika lihat aku sulit
mahukah kamu rapati
jika lihat aku seorang
mahukah kamu bersamaku
tiap saat tiap waktu
tanpa pilih apa bulu
tanpa pilih warna kulitku
tanpa pilih apa dudukku
dan jika kamu mahu
engkaulah sahabatku
dunia akhirat
terima kasih sahabat…

Panah Arjuna
ketika pulang dari pesta penang

Pusaka Rimba berkata...

REDUP WAJAHNYA

redup diwajahmu sayu memandangku,
melimpar senyum berkuntum rindu,
ayu berjalan lemah gemalai bersepatu baru wajah pandai menyembunyi tetapi hati tidak,
resahmu ku tahu deritamu ku tahu,
renunganmu ku tahu pulang
tetapi disambut dengan jelingan penuh hasrat dengki,
terasing di teratak sendiri,
hanya cahaya talian bimbit bisa menerangi gelap malammu,
hanya jari menemani
bayangkan hati dicucuk duri
setiap hari bayangkan parut luka hiris kembali bayangkan berpayung dalam hujan basahnya tetap ada,
aku bangga denganmu,
engkau teruskan juga langkahmu,
tetap tersenyum dalam murung,
dengan hati yang ikhlas,
tanganmu ku gapai
ku papah kubawamu pergi…


Pusaka rimba
di padang kota
11malam

Qalam Mutiara berkata...

Sajak keinsafan dari sdri Saidatina Ayubi bertajuk TETRIMSA KASIH TUHAN.
Mungkin bertolang dari mudah yang pernah meniumpa , lalu membawa satu nur perubahan kepada diri si penulis.Sebelum ini keberangkalian terlupa pada kebesar yang maha esa, lalai dan jarang sujud kepadaNya. Bila Tuhan memberi sedikit pengajaran berupa musibah, lantas kita mulai rasa kesedaran, itu tanda tuhan masih sayang kepada kita. Amin

Qalam Mutiara berkata...

Sdra Mamu kassim dengan sajak semboliknya bertajuk IRAMA BLUES , Terasa di dalam kehidupan ini ada berbagai pancaroba yang menanti dan menghiburkan, asyik dan cukup memperdaya, pilihlah atau jauhilah, untuk kita selamat perlu ada ilmu dan petua untuk berenang, melompat bagi menyeberangi sungai yang berbagai gangguan yang asyik dan menghiburkan itu. Ini Cuma andain, begitulah hidup di sebuah kota
yang mana banyaknya suasana dunia yang menghairah dan memperdayakan, jika kita kurang ilmu keagamaan , pasti kita akan hanyut bersama arus kemordenan. Semoga kita tabah menghadapi cabaran ini. Amin

Qalam Mutiara berkata...

Sdra Panah Arjuna pula membicarakan tentang TERIMA KASIH SAHABAT. Pengucapannya terasa bagai ingin menilai hati budi seorang sahabat, Bagaimana jika dia si penulis berada dalam kesusahan dan sesengsaraan. Bagaimana penerimaan sahabat yang dikatakan setia, jika sanggup bersamanya engkaulah sahabat dunia akhirat. Amin

Qalam Mutiara berkata...

Sdra Pustaka Rimba dengan sajak REDUP WAJAHMU penceritaannya menilai akan
Kemurungan wajah mungkin sahabat atau kekasih hatinya. Bagaimana disebalik wajah senyumananya ada tersirat rasa kepahitan yang disembunyikannya. Seperti dia
sedang berpayung dalam keadaan hujan sadikit sebanyak pastikan basah , namun dalam kehidupan ini perjalanan tetap diteruskan, semoga keadaan dapat diselamatkan Amin.

Harimau Berantai berkata...

alahai.. penyair agung lagi xde org lain ker?

Satria Juragan berkata...

ape asyik penyair agung jer ni?

Putera Damien berkata...

penyair agung ni rasuah en nuri agaknya...

Raja Muda berkata...

penyair agung ni kwn en nuri ke? asyik sajak dia jer?

Jalal Rafzee berkata...

rasanya dah 4 kali sajak penyair agung bila sajak kami en nuri?

Pak Awang berkata...

nampaknya asyik penyair agung je monopoli

Lagenda Pulau berkata...

penyair agung ni sajak bukan best pun tp selalu terpilih

Tanpa Wajah berkata...

rasanya penyair agung dgn en nuri ada bau2 bacang la

Jupri Halim berkata...

entah2 penyair agung ni anak sedara en nuri kot?

Eddy Capil berkata...

aku rasa penyair agung ni adik en nuri la...

Suara Misteri berkata...

rasa mcm di anak yatimkan sbb sajak penyair agung je disiarkan?

Nur Atikah berkata...

bila plak sajak penjaga blog ni?

Ku Dania berkata...

rasanya penyair agung sogok guest door la sbb asyik sajak dia je disiarkan?

Tanpa Nama berkata...

erhyrthytrytrhtrhg

Tetamu Malam berkata...

eh! kenapa asyik penyair agung jer... punyalah panjang sajak dia ni

Kembara Budiman berkata...

bila tgk dari penyair agung trus aku malas baca sbb asyik2 dia jer...

Bob Kuli berkata...

rasa mcm nk pukul je penyair agung ni sbb sajak dia je byk

Raja Muda berkata...

nmpknya berat sebelah la sajak kami xde ker?

Teratai Mekar berkata...

kenapa panyair agung je asyik disiarkan?

Qulbai Khaisai berkata...

berbulu tunggu sajak dari penjaga blog plak ni?

Halilintar berkata...

asyik2 penyair agung naik jemu aku

Ustaz deris berkata...

ustaz ideris? mcm mana sy saja

Ustaz Muda berkata...

semalam ustaz omar skrg ustaz deris esok sapa plak?

Ustaz Zamree berkata...

ustaz idris ni cerpen jgk ker?

Ustaz Zamree berkata...

ustaz idris ni cerpen jgk ker?

Ustazah hamidah berkata...

kenapa ada sambung plak??? cerpen ke ni?

Ezad Emir berkata...

ada 2 cerpen la nampaknya budak pondok dan ustaz idris

Hamba Allah berkata...

ustaz omar dgn ustaz idris ni ada kena mengena x?

Mei Ling berkata...

usbul mudaris ni bahasa apa?

Emily Bayans berkata...

nama org ke usbul mudaris tu?

Ustaz Saad berkata...

selalunya mmg tuan rumah msti menang punya wlpn x menarik mana pun bacaan dia

Ustaz Mahfuz berkata...

pilih kasih la ni msti pakai org dalam sbb tu en nuri kalah

Pak Bostamam berkata...

xpe en nuri x menang pun xpa smua org bijak menilainya

Haji Hasbullah berkata...

rasanya org yg menang tu pun msti dia rasa bersalah sbb ambik kedudukan en nuri..

Salam berkata...

msti pakai org dalam entah2 sedara dia jgk

Nasruq Haqq berkata...

mmg berat sebelah kenapa en nuri x complain?

Ustazah Janariah berkata...

main kotor la dorg tu panakut!

Asyar Mujid berkata...

aduh busuk btol hati dorg snggup buat mcm tu

Encik Sanusi Rostam berkata...

mmg teruk btol perangai jnis x boleh tgk org lebih

Puan Rosnah berkata...

xpa en nuri wlpn xde sapa thu? tp tuhan tu maha mengetahu di akhirat nnt merasa la dia...

Pak Kassim berkata...

klu sy ada sah sy akan buat sepanduk bantahan sbb dorg main kotor