Khamis, 6 Januari 2011

CACING


sajak kategori berbau politikus 2009

 
Meski tubuh harus ada ekor kepala
Bukan bererti ekor harus selalu di bawah
Dan kepala harus selalu di atas
Keduanya keteguhan yang saling melengkapi
Bukan saling meninggi yang penting sama tinggi
Tanpa ekor kepala tidak akan pernah ada
Tanpa kepala ekor juga tak kan pernah ada
Bila masing-masing angkuh berebut pengaruh
Kepala merasa raja berpengaruh
Itulah ego
Mahu lebih dari pada yang lain
Lebih berpengaruh
Aku cinta pada cacing
meski melata menjijikkan
orang tak suka padanya
Tapi dia menyirat makna
kesamaan, keutuhan, keadilan
dalam segala pandangan apapun
Lihatlah dia
bisanya bergulir, merayap, melingkar
tapi kita tidak tahu
mana kepalanya dan mana ekornya
sebuah ciptaan yang kosong
yang sunguh indah dipandang
sungguh rukun, adil, damai, sejuk

 
OLEH:  Bicara Bulan
Kelantan2009 Disember 25 04:40






50 ulasan:

Qulbai Khaisai berkata...

senarai buat suara bebas kalau nak berpolitik kat sini

Pembangkang

1.Ustaz Kamarudin
2.Ustaz Nordin Khamis
3.Ustaz Zaidi
4.Ustaz Rasidy Tajudin
5.Hajjah Jamilah (bini haji abkam)
6.Tuan Ghamidi
7.ustaz helmi
8.haji hamdan
9.fareez khan
10.sufian al zahri
11.solikin samsudin
12.shahrul romandy
13.sidek moktar
14.mazalan zakaria
15.mat arifin
16.manaf nordin
17.farooq dawood
18.asyar mujid


BN

1.Ustaz Indera Viyaja
2.puan suhaila(bini zainal arifin)
3.encik qalifaltullah
4.zainal arifin
5.jalal gengster
6.jupri halim
7.hambali maliki
8.encik mahatdir

tengah-tengah

1.sanusi rostam(bos)
2.Tuan Haji Abkam
3.ustaz omar sharif
4.puan rosnah
5.nur atikah
6.ahmad qatarunada
7.eddy capil
8.azril affendi
9.ashari azreen
10.muhamad al rezky
11.joseph lee
12.moktar darus



(kalau suara bebas x puas hati esok sufian bagi plak lagi 1 senarai geng kami kat sini)

ko tengok ni betol-betol suara bebas dan guest door kalau nak cerita politik baik cerita tepi jalan jer sbb kami byk yg pembangkang kat sini khas untuk suara bebas! eh! suara pulau mana? masuk pembangkang agaknya.. hahaha

Sufian Al Zahri berkata...

TAMING SARI

jika ku ada taming sari
pasti ku amuk seluruh negeri
pasti ku banteras segala onar
pasti ku hapus segala celaru
tapi sayang aku
cuma punya parang kontot
buat menebas semak di laman
itupun cuma separuh
apa benar adakah pasti begitu
jika mereka hunuskan habuan
habuan not bercop raja
habuan sekutu bawah meja
habuan tak tertelan sampai senja
habuan si gebu terlentok manja
apa mahu kau jeling sahaja
pasti nafsumu kan terus beraja
pasti taming sari kau campak sahaja
tinggal karat tiada terbela
kau dan mereka sama sahaja
kamu bagaimana jika tak sama
semua barang yang berharga diberi
kami tetap anggap kaca
kerana bagi kami
itu cuma sandirwara
pergi sebelum ku amuk
walau dengan parang kontot

Sufian Al Zahri
sajak utk suara bebas

Qulbai Khaisai berkata...

MINYAK

tidak diterima logik akal
kini tiada yang tinggal
pergi ke stor pak mat
hanya tinggal label
pergi ke kedai muthusamy
tinggal habuk atas rak
pergi ke pasaraya ah chong
tinggal minyak soya bersepah
mana lagi mahu dituju
bertalu persoalan berlegar di minda
pelik sungguh pelik
dari utara sampai selatan
pokok sawit segar menghijau
berbuah tanpa musim
pengeluar sawit tersohor
tiap hari buah dituai
tiap hari asap kilang berkepul
mana pergi minyaknya
apa semua dihantar keluar
apa semua dicurah ke sungai
atau dicurah ke mulut sesiapa
atau mahu cipta spekulasi
spekulasi bodoh ciptaan sang bebal
semua jadi BN barang naik!!


Qulbai Khaisai
sajak utk suara bebas dan guest door hahahha

Tuan Ghamidi berkata...

KHABAR KEPADA TELINGAMU YANG PEKAK

biar aku khabarkan
ke pendengaran kamu,
betapa aku sebenarnya bukan pungguk
yang rindukan bulan jatuh ke riba
yang aku tunggu suara bebas jatuh dari persada cuma beberapa detik
cuma beberapa kerlipan mata
setiap kalinya aku melihatnya
aku harap kau semakin menjauh
biar kamu tahu kamu tak diperlukan
aku rindu waktu-waktu tanpa kamu
kerana kami senang nak masuk jarum untuk teman-teman yang bisu
keluarlah kamu atau kami singkirkan
jangan harap kami balas pandangan
esok kami nak tengok
bulan seperti selalu
semoga kamu tahu di ketika ini
aku bukan senang nak dipegaruh


Tuan Ghamidi
sajak utk suara bebas.. harap qalam jgn la boikot sbb sajak ni politik...

Haji Hamdan berkata...

BERANGAN-ANGAN

jangan berangan-angan ingin ambil kembali 5 kawasan itu
karena kami tak pernah di belakang sentiasa di depan maka setiap hari adalah hari untuk kamu berangan,
merancang bermimpikan yang indah,
merangka fantasi
sampai kamu penat lelah.
sampai kamu nampak realiti.
banyak mimpi kamu cuma mati.
kerana kami ini teguh keras gagah
tak ada puting beliung
tak ada ribut dan angin monsun
yang bisa mengubah pendirian kami
kerana kami sentiasa bersedia
kerana kami tahu pantai itu
akan menjadi milik kami
jadi seiap sediah kamu berpindah setiap kali itu pantai berubah.


Haji Hamdan
sajak untuk suara bebas yang pak sibuk walau bukan ahli tetap nak masuk

Viger berkata...

Tiada Ulasan (Qalam kata dia tidak mahu bersubahat) harap maklum. Saya pula kena ambil alih, kalau depa tak suka, saya belah. saya tak pandai sastra. saya buat cara saya Saya nak ulas pun tak faham. Taming sari ini keris hang tuah jatuh dalam sungai, bila nak timbul tak tahu. Tak timbul pun tak apa. Kita ada parang kontot. Maaf ya saya pun melalut. Hang ni adik ipar Zainal atau biras. Pandai hang mengorak no. Apa hampa duk buat kalut dalam blog CR? Blog ini kalu ikut en nuru, sudah berkubur dah. Dia malas. cuma sokongan padu ahli CR saja. sebab keja tak ada gaji, seronok-soronok saja. maaf no kut hang tak suka..Aku ingat nak letak jawatan seksa mak ulas sajak ni.

Viger berkata...

Qulbai ini macam saya dulu, banyak orang duk marah. Suka lepas cakap. Kena gam saja. Depa nak pukul. Muka hang depa kenal dekat gambar, minta ahli CR jangan duk buat kerja gila. MINYAK ini kalu jumpa api dia bakar. Kalau dah terbakar nak jadi apa pun tak boleh. Kita tenguk jadi hangus saja. menang jadi arang kalah jadi abu. Depa kata biar tergelincer dasar ta apa , jangan tergelincer aqidah. Nah hai, aku pun tahu sikit-sikit saja agama ini. Salah minta maaf no. Alamk hang cakap pasal minyak Masak ke? Aku ingat minyak bakar? Depa kata di sempadan 24 atau 34 RM . apa lagi Jual sempadan lagi untung. Barang niak tak pa juga jangan pekena kawan dan rakyat. Sesekali kena bidas jangan marah no, sebab hang selalu duk bedas orang aku tengok, kena tahan…

Viger berkata...

Saya tak kenal tuan Ghamidi ini, sebab saya cuma masuk ulas sukan. Hari ini depa berdua cuti gantung tak tahu berapa hari. Macam anj juga apa. Sebab en nuri ada cara ( depa anak muda darah panas ) kalau depa protis habis. Sebab di surau kami pun macam tu, dulu bagus, la ni habis pecah belah. Pasal ada batu api, agenda yang tersembunyi. en nuri tak suka kut. dia pun balik kampong kutip utang. Tuan Haji Abkam sebenarnya bukan ada niat GD dan SB kata kat dia.Depa minta maaf klau salah sangka. Depa memang geram dekat Qulbai. Masa dia jaga blog CR dia buang banyak ulasan ada dekat tiga bulan blog Cuma 1 atau 2 ulasan, tapi jalal jaga penuh 50 atau 100 tiap hari. dan sofian ni pak turut saja. Kalu dua makhluk perosak ini ada dlam blog CR curi masuk, depa mungkin ikut anj. Depa kata kalau cerita pasal pas dengan keadilan biar depa pekak ta apa. Depa dah label: dengar boleh percaya jangan. Apa nak kata. Depa dah buat keputusan macam tu kut. Tuan ghamidi jg bagi tahu kat sapa no. depa ni memang suka buat karut, dengan kita sekali jadi lembu. La ni ingat depa nak kempen kat Tenang agaknya.

Viger berkata...

Saya baru aje tak kenal sapa. Maaf no Tuan Haji Hamdan. Depa dua dah angkat bungkus ingat macam jalal juga kut. Cuma tinggal kenangan. Semoga Qulbai dan sofian Berjaya menyengkir musuh teradisi mereka, seperti anj, jalal dan dua budak
belum cukup umur untuk mengundi . Tapi depa bertekat nak tumbangkan orang
pakai sereban pilehan raya umun, itupun kalau umur depa cukup. Tapi anak muda
hari ini kuat protis, sebab itu kita kena tunjuk sikap terbuka, jangan tuduh membabi buta. Saya pun pening dengan mereka. Kalau sapa anak anak muda, boleh tenguk cara mereka. Kalau janji tak betul undi protis akan berlaku sebaliknya. Mereka ini lebih
pandai dari kita. saya pun banyak belajar dekat depa. Mereka generasi mencorak zaman, kita genderasi meninggal zaman. Apa nak kata lantak kat depa. Depa ini bukan berangan-angan pembangkanng menang pun undi perotis mereka, bukan depa marah kat kerajaan. yang marah ini orang batu api saja. Awas kita semua.

Hajjah Jamilah berkata...

eh! qulbai ni pandai2 buat senarai nama sy pun ada jgk? dulu mmg sy pembangkang skrg sy BEBAS..

Tuan Ghamidi berkata...

kenapa sikit sgt senarai qulbai ni bukan ada lagi ramai ke ahli kita?

Tuan Ghamidi berkata...

kenapa sikit sgt senarai qulbai ni bukan ada lagi ramai ke ahli kita?

Fareez Khan berkata...

lahabau punya qulbai! lahanat! aku bukan pembangkang la itu dulu la srkg aku BN

Sidek Moktar berkata...

terima kasih qulbai utk senarai ni semoga tuhan bersama kita! takbir!!

Mat Arifin berkata...

smoga lps ni bertambah lagi ahli kita ni jalal

Mazlan Zakaria berkata...

qulbai jgn lupa teruskan perjuangan kita lps ni senarai plak ahli kita di tingkat bawah pula

Ustaz Indera Vijaya berkata...

hmm... sy dalam dilema skrg kenapa qalam xde ulas sajak? takut kpd qulbai ke? nmpknya qulbai sy mahu masuk puak anda

Encik Qalifatullah berkata...

aku bukan tgh2 la qulbai! aku skrg parti BN bru semalam aku pergi hadirin perjumpaan pemuda UMNO

Puan Rosnah berkata...

kenapa nama sy dan suami ada sekali plak? qulbai ni dah melebih2 sbb nnt kalau nk buat pinjaman susah la sbb nama sy di letak dalam pembangkang! selamat nama suami sy di tengah2....

Eddy Capil berkata...

aku yg xde kena mengena pun ko senari qulbai! aku langsung xknal ko cakap pun sekali sekala jer... barua pnya qulbai! sufian pun sma!

Ahmad Qatarunada berkata...

mentang2 la aku ni pndiam sekali ko letak ahli ko qulbai? apa pun kawan ni? ko ingat kita kawan aku sokong ko ke? aku ni BN tau! tujuh keturunan keluarga aku semua BN!! cibai punya qulbai!

Nur Atikah berkata...

apa suka2 hati je buat senarai ni qulbai? berdosa ni fitnah

Hambali Maliki berkata...

qulbai ni kenapa? ko terdesak sgt ke sampaikan nama aku pun ada sekali? ape hal? ko pernah makan kasut saiz 8 x?

Ashari Samsudin berkata...

pukimak punya qulbai! ko ni teringin nk koma lagi ke??? sampai nama ku pun ada pehal?

Abdullah Fikry berkata...

hish! qulbai ni punya angkara smua kwn2 aku pulau aku sbb dorg kata aku ni pembangkang! aku doa ko mampus la lps ni!!!!!!!!!!!!

Tuna Tatiati berkata...

selamat nama sy qulbai x senarai kalau x sah kena repot polis ni

Maisarah An Nisa berkata...

harap2 yg tgk senarai qulbai ni tertarik nak masuk puak kita

Ustaz Sahzan berkata...

qulbai ni mcm syok sndiri jer? entah btol entah tidak senarai dia ni

PENYAIR AGUNG berkata...

BUAT SEMUA AHLI JGN TERPEGARUH BAGI SY ORG MCM QULBAI NI JGN DI LAYAN NNT LAGI MENJADI BIAR DI CAKAP SORG2....

Bos Kacak berkata...

pnya kurang ajar ko kata jalal gengster qulbai? sedap2 je kutuk org qulbai jd x guna ko pakai serban

Pak Kassim berkata...

jalal ada jgk minta maaf walau dia x salah yg qulbai ni punya sombong mcm dunia ni xde kiamat

Seniman Jalanan berkata...

esok sy buat sajak en nuri ni.. terima ksih!

Ustaz Saad berkata...

sajak yg rendah diri en nuri ni

Bob Kuli berkata...

esok siap qulbai kerana ko qalam pergi! esok jgk aku nk kumpul koncu2 aku cari ko sampai dapat! mampus la ko lembu!

Nasruq Haqq berkata...

aku dah lama sabar nk qulbai ni nnt darah panglima aku naik susah ko nnt qulbai

Ustaz Rahman berkata...

itu baru senarai di penjaga blog entah btol? entah tidak? qulbai belum tgk senarai di ahli citra rasa kalau nk tulis 3/3 malam x hbis sbb bnyak la katakan bukan 18 saja....

Inspektor Halim berkata...

rasa mcm nk kluarkan waran tangkap je kat qulbai ni? tp bahaya jgk nk tangkap org xde bukti tp nnt thu la nnt...

Jeffry berkata...

buat malu bdk2 skola pondok je qulbai ni

Ustaz Majusi berkata...

qulbai ni mcm syok sndiri jer aku tgk tulisan dia

Abang berkata...

qulbai baik2 cakap jgn ko mato sbb termakan kata2 ko sndiri

Ustaz Zamree berkata...

qulbai ni org siam kan? org siam mmg mcm ni ke?

Jalil Janggut berkata...

qulbai ni cakap byk aku hntar bali siam nnt kang!

Budak Rap berkata...

qulbai ni seronok la dia cuma menulsi kalau ci cakap depan2 sah aku tumbuk sebijik muka dia ni

Putera Damien berkata...

aku smbhyg hajat kaq qulbai kang? mati mengelupur ko kang

Jengking Perak berkata...

qulbai ni pndatang je tp action bukan main

Hamba Allah berkata...

aku buat kelab anti qulbai kat fb kang!

Puteri Bunian berkata...

esok mati katak la ko nnt qulbai ramai org marah ni

Siti Hajar berkata...

qulbai oh qulbai sedap2 cakap mati x sempat bertaubat bru thu

Ustazah Hamidah berkata...

sian sufian jd pak turut kat qulbai

Viger berkata...

JAWABAN RENGKAS SAHAJA

-Pas jangan duk berangan nik aziz pun dah tawar hati.nak buat ulasan, depa duk tanya yang bukan-bukan. macam tu qalam.

-Nak tengok budaya syaitan belajar dekat makhluk Qulbai, Sebab syaitan suka kata macam itu. Aku kata saja, sapa suruh ikut?
Termasuk sofian terperangkap.

-Qalam dia ada Qura tersendiri dia ulas sajak yang benar ikhlas, sajak nak putar belik, nak ujian orang,dia tak akan ulas. Dia tak suka cakap bagi sakit hati

-Siapa nak ikut siapa terpulang. Qalam dan en nuri dalam blog ini tak ada kena mengena. Siapa kata qalam berhenti?. budak dua orang tu yang hendak berhenti,
mereka nak pi kempen untuk kalahkan pas di Tenang.

- Penyair Agong dan Ustaz sahzan pun boleh ulas, tapi semua sajak pembangkang menyakitkan hati. patutlah ramai orang lari. tuk guru tak ajar cara macam tu ?

- La ni pondok morden, jangan ingat pas boleh dapat sokongan, genarasi sekarang bukan macam dulu, ustaz sekarang lebih alim tak payah pakai serban lagi. Orang
boleh kenal aura depa.

-jika ada makhluk perosak dalam pejabat macam ini memang tak bolek buat kerja, suruh dia kerja dekat
tuan yang menyokong dia. biar dia kempen sesama dia.

-blog pembangkang tak ada yang popilar. sebab itu depa mai tompang tol kat blog kita. Semua penyokong yang disenarikan Qulbai ini elok tengok blog Papa Gomo

-Yang lain aku tak tahu nak jawab , aku bukan alim semua hal politik ini aku baru belajar bila OB mencabar blog ini, Kami tak akan sokong mereka yang jadi pengkianat negara. jangan duk syok selalu, ingatlah sikit neraka untuk siapa?

Ini bukan blog politik, tapi kalau cuba nak putar bilik kat sini
anda akan terima sinis dari ahli CR hingga ke tulang hitam.