Jumaat, 7 Januari 2011

DI HUJUNG TAHUN BEGINI






Bila datang penghujung tahun
kita pun terkenang hari kelahiran
ulang tahun lebih setengah abad
alhamdulillah kita masih bernyawa.

Sesekali kita rasa resah gelisah
adakah kontrak ini disambung lagi
membenarkan hidung untuk bernafas
berdenyut nadi ke dua ribu sebelas.

Biar apapun kita mesti bersyukur
kerana masih menekmati kehidupan
lidah masih lembut untuk berbicara
hati boleh mengingati kalimah Tuhan

Kuatkanlah keimana ini Ya Allah
dalam kembara di bumi gersang
biarkan kita mengenal sesama kita
agar hidup  ini rasa tidak terasing

Sahabat cubalah kalian bayangkan?
ketika kita sesama menysun bait puisi
kerana kita  menulis bukan kerana nama
sekadar  ingin mengisi masa sesama kita.

kawan janganlah  kita berkecil hati
pada bait-bait  puisi yang tidak menjadi
kita cuma berdakwah melalui  puisi
semoga Allah mereastui jalan hidup ini.


Oleh: Nurimanja.
Catatan pagi hari, 1hb, januari, 2011.
sajak en nuru ini belum proses lagi aku siar.




50 ulasan:

nurimanja berkata...

BERSAMBUNG. Bab 5/ siri 2 Oleh Nurimanja PK..2002
BAB 5/SIRI2


Selepas Aku Lulus SRP pamgkat A aku dapat sambung pelajaran di SM AL Mashoor Pulau Pinang, Tiga tahun aku di situ, setelah tamat Tingkatan lima, aku baru boleh sambung pelaran Shanawi Rabik (Empat Shanawi) waktu itu subjek Akademek tidak dicampur dengan subjek Aliran Arabic. Aku terpaksa korban masa di Al Mashoor,

Diasrama aku dapat banyak pengalaman, sikap kawan-kawan dari seluruh semanjung Malaysia, termasuk pelajar dari, Sabah, Serawak, Singapure, Tahiland, Komboja dan Berunei. Aku terima kejutan budaya kota dan budaya pelajar dari negeri dan luar negara lain.

Kawan yang paling rapat Hasan dari Kulin Kedah,Sebelum Hamsin, Manaf, Dan Eshan dari Perak.Bol Hasan , Hedret , Amat Natu,Abang Arabik, Abang Arfae dan Haji mursidi dari Serawak.Bujang Kasim Dari Sabah, Samsudin Negori Sembilan, Rasid Pahang, Safee dan Nordin Kealatan, Arifin Melaka, Huzir Penanti, Mukti , Tahir, ada dua tiga orang lagi aku dah lupa, Murad dan Ah Chog dari Kota Singapore.yang lain minta maaf aku tidak ingat

Tamat sekolah di Al Mashoor aku balik tolong berniaga di Bazar Mara Bagan Serai, Keputusan SPM aku kurang baik, selalu sakit, aku cuba sekali lagi , dapat pangkat ke tiga, siar dalam STAR, Punyalah syok, macam nak gila. Kalau hari ini berbelas A pun orang tak hirau, jakun gila zaman dulu,

Kerana aku ada empat shanawi dan SMP waktu itu aku layak jadi guru, di samping itu aku jadi guru sementara di tempat aku belajar dahulu SM AlWataniah Tanjung Piandang.Itu pun kebetulan Pak Penakan datang dari kampung dia tenguk aku tengah mengajar kelas malam ada dua tiga orang tua nak ambil srp. Bila dia balik dia pergi cerita satu kampung.

Punyalah jakun, sebab waktu itu dalam kampung aku tak ada seorang pun jadi guru.sekarang ini dah berselerak keluar U mudahan-mudahan ada seorang dua yang buat MA di kampung aku nanti.

Bila hari sabtu dan Ahad aku pergi berniaga di pasar malam, gaji di SMW ini kadang dapat kadangakala smpai tiga bulan tak ada gaji, aku tak tahan, Akhirnya aku dapat tawaran jagi Guru Agama Di Serawak, oparasi isi penuh, tanpa temuduga aku bersama tiga ratus orang gurtu-guru agama Semanjung Malaysia di hantar ke Malaysia Timur.

BERSAMBUNG.

Nurul Husna berkata...

CABARAN

seribu kekurangan ku perlukan pertologan meneruskan perjalanan penuh cabaran dulu ku tak sendiri
teman ada di kanan dan kiri
saatku senang dia datang
tak ku undang arah kita berbeza
engkau ke barat aku utara
namun kita tetap sama
kita saudara seribu kenangan
ku jadikan sebagai pedoman
meneruskan perjalanan penuh cabaran


Nurul Husna
Pahang
11mlm

Halilintar berkata...

SYAITAN

Setan ini lagi aku.
Perapkan sahaja,
aku ingin terus terjaga,
tapi setan aku tak terdaya.
Jangan ganggu,
tolong jangan ganggu,
sebentar lagi,
aku masih di sini.
Setan, ini lagi aku.
Terima kasih,
kau rosakkan lagi kami.
Setan terima kasih.
Setan semoga kau pergi dari sini


Halilintar
Sajak yang agak tungang langgang tapi saya terbit juga hehehe

Tuna Tatitai berkata...

BERTANDANG

ingin sekali aku bertandang...
namun masa seakan menghambat pergi
dari satu jam ke dua jam
melangkau lebih dua puluh empat jam
akhir kau datang dengan kata sayang
aku sahut tapi kau mainkan perasaan
aku kecewa, good night aku ucapkan
bertandanglah seiring
waktu yang menggamit
akua akan sering senyum
saat kamu bertamu.


Tuna tatiati
sarawak
1pagi

Qaseh Iman berkata...

SIMPAN DALAM HATI

Hati berkata dalam sepi
Menyanyi dalam sunyi
Menangis tiada sendu
Hilang nada dalam berkata
Hanya beralun jeritan jiwa.
Yang mendengar hanya si tuli
Yang memandang hanya si buta.
Aku yang turut melihat
Hanya menyepi tanpa suara
Dia yang sekilas mengerling cuma
Cuba mentafsir bicara tanpa suara
Mungkin tidak asing baginya
Kerna dia juga sang hati terseksa
Bila duka derita sesekali menerpa..
Lambat-lambat, aku ucapkan
Berat hati. Bingung.Risau.
Muram durja. Cepat-cepat,
Hapus tangis, Hapus sendu.
Aku tak apa-apa. Ceria selalu
Cuba-cuba, Kuntum senyum.
Mana mungkin kan bersinar seri
Sedang gembira tiada di hati.


Qaseh iman
sy perempuan takut qalam keliru
percubaan buat sajak jiwa2

Qalam Mutiara berkata...

CABARAN sajak sdri Nurul Husna memaparkan kisah hidupnya yang penuh cabaran, dulu mungkin bersama teman seperjuangan, tolong menolong sesama susah dan juga senang. Kini mungkin menyambung pelajaran atau sudah berkerja, namun dalam hati dan jiwa kita tetap sama dalam persaudaraan dalam kenangan, Semoga semuanya menjadi satu pengajaran dalam menuruskan perjalanan yang penuh cabaran munuju cita-cita. semoga anda sukses Amin.

Qalam Mutiara berkata...

Halilintar ini sajak dia agak kuat emanjinasi sehingga melompat-lompat ilham yang datang tetapi bait atau isi masud anda kena susun ikut urutan, barulah kyalak dapat menangkap maksudnya. Sajak SYITAN ini menceritakan kehadiran sang penganggu Dalam diri anda, kekadang kehadirannya mungkin ada memberi pengajaran untuk anda tidak mudah alfa dan beringat selalu, jadi kehadiran setan yang anda masudkan Itu ada pula kebaikkannya. Jika anda ingin belajar dengan syaitan senang saja. waktu subuh, jika bunyi azan anda lempar bantal bagun terus solat, jika masih di bawah selimut, ini bererti gagal. Disini ada pengajarannya. Amin.

Qalam Mutiara berkata...

Sajak Sdra Tuna Tatiati BERTANDANG ini bahasa Iban saya agak keliru sadikit. Datang atau pergi, mungkin ada tetamu yang datang setelah lama menanti, jika perjanjian pertemuan telah berlaku atau diadakan, kata bicara agak menyecewakan, terasa perasaan dipermainkan. Kini sekadar cuma mampu mengucap selamat malam, Sebagai menghormati tamu, dan sekadar mampu tersenyum. Agaknya berbincang pasal perkhawian atau pertunangan? Cuma andaian sahaja. Semoga anda sukses selalu.

Qalam Mutiara berkata...

SIMPAN DALAM HATI. sajak Qaseh Iman pengucapannya bagai tidak ada penhargaan dari si dia , walaupun agak sudah lama, tertapi bagai menyepi, terasa sakitnya hati, kini segala penderitaan cuma disimpan dalam hati, mana mungkin kita boleh melahirkan senyum jika hati didalam sedih sekali. Apa-apa pun anda perlu berani mengata ya atau tidak. Agar segala penyeksaan dapat diselesaikan. Agar segala rahsia tidak di simpan dalam hati, jika menanah merosakkan jiwa pula. Perlu tegas jika hidup tidak mahu makan hati. semoga Berjaya. Amin

Encik Mahatdir berkata...

selamat datang semula qalam!!!

Raja Muda berkata...

lega aku qalam yg ulas esok aku nak start hntr sajak balik la

Sulaiman Embong berkata...

x sangka walau qalam tiada semalam viger pun hebat mengulas..

Ustaz Sahzan berkata...

viger ni msti anak didik qalam ni sbb dia pun pandai mengulas sajak walaupun ulasan dia lawak2...

Tuan Haji Abkam berkata...

selamat qalam yg ulas sajak smula sbb semalam viger ulas sy tak berhenti2 gelak2

Faisal Syafie berkata...

selamat dtg kembali qalam!

Sarah berkata...

tahniah qalam!! dtg semula!!!

Seri Suri berkata...

rindu dgn ulasan qalam! hidup qalam!

Zainal Arifin berkata...

harap qalam jgn merajuk lagi lps ni

Puan Rosnah berkata...

terima kasih kerana dtg semula

Pak Kassim berkata...

mcm x cukup sesuatu je sbb qalam dah ada tp kenapa di chatbox guest door xde????

Putera Damien berkata...

qalam!! yahoooo!! baru la bersemangat nk tulis sajak semula

Emily Bayans berkata...

eh! apa benda plak 4 senawi tu?

Comel berkata...

nape nama dia bol hassan? pelik la

dam catur berkata...

amat natu? iban ke jawa?

Danial berkata...

abang arabik pun ada? dia asal arab ker?

Lukiee berkata...

ah chong?? kat mashoor pun ada cina jgk ke? setahu sy smula melayu

Ummu Akilah berkata...

siap kluar paper! wah!

Jeffry berkata...

kenapa skrg dorg x buat kluar paper?

Ali Conan berkata...

patutlah bdk2 skrg malas sbb x kluar paper kalau klu paper msti dorg lbih rajin

Olie Pajutdy berkata...

kalau kluar paper best tu smua org baca

Rossa Long berkata...

pak penakan? apa bnda plak tu?

Miss Kim Cheung berkata...

nmpknya sy dh batalkan nk masuk islam sbb sy tanya smua x mahu beritahu jd esok nampaknya sy kena putus tunang dgn bf sy org malayu...

Pedang Kesatria berkata...

jakun?? mcm2 ayat yg xpnh dgr ada dalam cerita en nuri ni

Petualang Tiga berkata...

eh! panjang jgk perjalanan cerita en nuri ni

Abang berkata...

skrg sy dh tahu rupanya dari sini en nuri di hantar ke sarawak?

Madah Pujangga berkata...

ramainya kwan2 en nuri smua en nuri ingat lagi

Nabil Quldi berkata...

dah hbis ke cerita pasal skolah pondok?

Sharifah berkata...

semenanjung malaysia? sabah ke sarawak tu?

Nuri Jaguh berkata...

sluruh malaysia kawan2 en nuri...

Ustaz Mahfuz berkata...

insaf baca sajak en nuri ni

Ustaz Rahman berkata...

bersyukur kpd tuhan bila baca sajak en nuri ni

Halilintar berkata...

smoga kita smua dapat hidup dgn selamat

Prof Naquib berkata...

mmg kena muhasabah diri bila baca sajak en nuri ni

Mak Mah berkata...

syukur kpd tuhan kerana di panjangkan nyawa

Awang LEman berkata...

indah sunggu sajak en nuri ni

Ku Dania berkata...

seronoknya qalam sudah kembali!

Mat Toopa berkata...

qalam dia ulas btol2 pnya viger mcm ada lawak2 jer...

Datin Maimun berkata...

sajak yg menarik dari en nuri

Cikgu rahim berkata...

sajak yg agak menarik! tahniah en nuri

Muhamad Akmal berkata...

semoga qalam terus mengulas sajak sampai bila2...