Rabu, 23 Jun 2010

PEDULI APA ORANG LAIN KATA


Bila ada ilham untuk menulis
tulislah apa yang kau rasakan
tidak perlu kisah siapa kita,
bukanya seorang penyair Agong
atau meniru gaya siapa-siapa;
tulis apa yang kau  mahu tulis
ilham itu hanya pemberian tuhan
mengapa kita mesti berkira-kira
siapa yang kepenging membacanya
silakan,ambillah tulisanku ini
bukannya aku ada menanggung rugi,
ilham pasti datang bila jiwa tenang.
aku sekadar suka-suka untuk berbicara
dengan kawan-kawan,teman dan sahabat
kerana tuhan mempersuaikenalkan kita
diruang blog gurau senda berbual mesra
aku tidak akan rugi atau pun muplis
kerana ilham itu bagai laut yang luas
terlalu sukar untuk kita keringkan
walaupun panas seribu tahun lamanya
atau bila engkau ceduk setimba darinya.
dan ikan juga tetap tawar di laut masin
aku pun rasanya kepengin jadi begitu....
.
Oleh; Nurimanja,
waktu ketiadaan idia
kita pun terasa gelisah
jun, 2010 ahad, hujung minggu

30 ulasan:

nurimanja berkata...

ISRAK DAN MIKRAJ SIRI 9 23/6/201(B)


GAMBARAN 4.

Nabi Muhamad saw melihat manusia yang memecahkan kepalanya dengan batu(makudnya menghantukkan kepalanya ke batu yang keras)


Solat ini amat berat walaupun ambil masa cuma lima enam minit sahaja, tetapi mengerjakannya amat berat? contoh solat subuh.
pahala paling banyak solat subuh berjumaah, nombur dua, solat assar, zohor ,issa dan maghrib pahala sadikit, tetapi solat
inilah yang paling ramai orang mengerjakannya.kerana dilihat orang, takut ada perasaan riak. itlah ditambahkan dengan solat
sunat dan ceramah atau baca Quran.dlln.

Bukankah waktu ebuh kita sedang enank tidur, lalu kata dalam bang subuh, solat itu lebih baik dari tidur...Tetapi kepala masih berat untuk diangkat. Sebenarnya ada tiga ikatan sewaktu manusia itu tidur oleh iblis, Bila kita membaca doa bangun tidur terbuka satu ikatan, ambil pula wuduk terbuka ikatan kedua, kerja solat subuh, terbuka semuanya ikatan, dan kita pun kembali segar. Amin


ikhtibar dari peristiwa i i:


1. Balasan yang dahsad kepada orang yang malas dan berat kerja solat.

2. Solat adalah ibadat wajib, diutamakan bagi setiap individu muslim.

3. Setiap orang Islam mesti utamakan ibadat dan memelihara solatnay dalam keadaan apa juga sekali pun


Dalil Al Quran suah Al Ankabut ayat 45 kira etinya;

Dan dirikanlah solat, sesunguhnya solat itu dapat mencegah perkara yang keji dan mungkar,


BERSAMBUNG ESOK.

nurimanja berkata...

CERPEN BERSIRI 1 BERTAJUK : MENCARI KETENANGAN OLEH: NURIMANJA BROWN GARDEN. GELUGUR, PULAU PINANG.
____________________________________________________________________



SELEPAS solat issa, aku malas untuk menunggu jamuan makan malam jumaat: Begitulah keadaan penduduk di taman perumahan ku, setiap malam jumaat ada sahaja kenduri tahalil dan doa selamat
dilaksanakan.


Entah kenapa tiba-tiba sahaja hatiku terasa hendak segera bergegas pulang. Tidak seperti malam-malam jumaat yang lalu atau lainya, aku akan duduk dulu berbual-bual , atau bertanya kabar dengan kawan dan kekadang bertanya hukum hakam kepada Pak Haji atau pun Pak Lebai.


Aku menghidupkan enjin kereta, memandu dengan pelahan, kemudian meninggalkan pekarangan masjid, meredah malam yang mula berlabuh itu. Dikiri kanan jalan raya, lampu-lampu masih terpaksang, terang benderang. Orang ramai masih lalu lalang, mungkin hendak pulang ke rumah masing-masing.


Di sebatang jalan yang memisahkan tanak kebun dengan perkampungan Melayu yang tinggal sadikit sahaja lagi itu, Aku lihat ada bayang-bayang hitam yang berdiri dan merentang jalan di hadapanku.


Aku memberhentikan kereta. Dalam kekalutan berfikir, lembaga itu jatuh dan tersungkur ditepi jalan raya itu. Hatiku bertambah cemas. Peluh keharuan membasahi tubuhku.


Jalan di sini agak lengang sadikit. Kebimbangan kian bersarang di hatiku, Aku cuba memberanikan diri dengan pelahan aku memberhentikan enjin keretaku, kemudian menolak pintu kereta, aku turun untuk menhampirinya.


Aku menapak pelahan-lahan sambil memerhati kiri dan kanan , tidak ada siapa pun disitu. Lalu aku cuba menghampiri lemaga itu biar lebih dekat lagi. Ahh! Alangkah anihnya. Dan terkejutnya aku; Apa yang aku lihat seorang anak gadis Cuma berpakain baju tidur dalam keadaan tidak sedarkan diri.

BERSAMBUNG.

Musafir Jalanan berkata...

TAK PEDULI

biar saja aku menjerit
sedih dan pedih
runtuhkan gunung jadikan gaung
curam dalam meniupkan ribut laut
hanyutkan pulau karang
peduli apa lagi?
aku sudah tak peduli diri
kelak bila aku mula lupa
pada siapa namamu,
apakah pada suatu waktu
kita pernah bertemu?
untuk apa lagi ambil peduli
pada jiwa sepi yang mati?
jika ini suratan
kita hanya ditemukan
satu titik digarisan bersilang
jika suaraku juga tidak akan ada
sesiapa ingin mendengari


Musafir Jalanan
Di kaki Lima
9pagi

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN:

Sajak daripada Musafir Jalanan .Adik beradik ke dengan Penyaer Jalanan? Tak ada. Sajak Engkau kali ini menyentuh tentang peribadi hal kehidupan sehariaan. Maaf Engkau memang anak jantan. Engkau buat apa saja yang engkau rasa betul dan diredhahi Allah. Jangan peduli apa orang lain kata. Kerana sesuatu yang susah dan yang menanggung derita adalah anda. Jika sekadar mempu begitu, teruskan. Dan sesungguh Allah amat pengetahui ke atas umatnya yang susah dan yang senang.amin!

Brader Joe berkata...

eh! solat subuh pahala byk ke? alamak! aku jarang jgk solat subuh ni... hehhee

Budak Rap berkata...

klu x smbhyg akhirat dia akan hentak kepala di batu ker? alamak!

Harimau Berantai berkata...

lps ni kena rajin la solat... hehhee

Nahul Hidzar berkata...

panjang jgk cerita israk mikraj ni...

Bob Kuli berkata...

bahaya jgk org yg mlaas solat ni... adoi... byk dosa aku ni...

Richard Siriosa berkata...

alamak! solat tu pnting jgk ya? lps ni aku kena selalu solat ...

Madah Pujangga berkata...

wah! menarik info ni... smoga kita smua dapat iktibar...

Kota Gersang berkata...

lagi lama baca lagi byk pengajaran dapat dalam israk mikraj ni....

Badrolshah berkata...

huh! klu x solat akhriat kita akan hentak kepala kat batu ker? seram plak dgr...

Saizul Maizav berkata...

huh! aku dalam cerita ni en nuri ker??? wah! pmpuan tgh mlm! perghh!! klu sy jd en nuri x thu la... hahahahhaa

Jalil Janggut berkata...

aku rasa pmpuan tu lari dari rumah sbb ayah tiri dia nk rogol dia kot? hehhe

Abul Hassan berkata...

misteri jgk tetiba ada pmpuan tgh2 malam ni?

Seri Suri berkata...

ni cerita en nuri ker??? seram plak cerita ni...

Mozaire berkata...

pmpuan malam2??? pontianak kot???

Halilintar berkata...

wah! pmpuan malam2 pakai bju tido?? aku rasa pmpuan gila la...

Mega Sutra berkata...

tgh2 mlm plak ada pmpuan???? sah! tu langsuir!!!!

Sulaiman Embong berkata...

eh! berani plak en nuri turun malam2 tgk? klu sy blah mcm tu jer....

Mat Noh berkata...

eh! en nuri siap turun lagi tgk! bahay en nuri mne thu dia tu perompak ker....

Kembara Budiman berkata...

klu aku jmpe pmpuan malam2 mcm tu? sah aku ambik bawak balik umah! hahahahhaha jahat btol aku...

Teratai Mekar berkata...

sapa pmpuan tu? roh ape?

Ambuyak berkata...

aku rasa pmpuan tu mngkin lari sbb ade org nk bunuh dia kot? mcm dalam drama jgk la...

Ezad Emir berkata...

misteri plak ada pmpuan mlm2??? sapa pmpuan tu?

Iman Ali berkata...

masa ni en nuri pergi jamuan ape????

Golok Buta berkata...

aku rasalah pmpuan tu msti ade kat jamuan makan sebelum ni...

Tengku Anita berkata...

malam jumaat plak buat kenduri? wah!

Sudin Ramlee berkata...

ade jamuan mkn malam kat masjid ker?? kenduri doa selamat ker?