Sabtu, 26 Jun 2010

BEZAKAN KECELARUAN MINDA INI



Seorang yang mempunyai muslihat
ada agenda tersurat serta tersirat
menjadikan edola oleh pengikutnya
walaupun mengugat dan menghancurkan
sebuah negara kita yang tercinta
sebab pegawai polis yang bertugas
setelah digelar anjing pemerentah
sehingga meninggalkan kesan nagetif
dan dicanangnya seluruh pelusuk dunia.

Seorang pemimpin yang agak licik
suka mengutuk, gempak, dan saman
sering baling batu sembunyi tangan
bijak berpidato bermain kerja kekejian
dengan seloka nyanyian puisi dan taridera
mengesah kebatalan menidak kebenaran
menegak adil dengan cara diharamkan
semua ada kepentingan agenda sendiri

Oleh : Nurimanja,
waktu kekalutan belanjawan,
Tarikh :  10/12/2009

25 ulasan:

nurimanja berkata...

ISRAK DAN MIKRAJ SIRI 12 26/6/201(B)


GAMBRAN 7.


Nabi diperlihatkan manusia berenang dalam lautan darah dan dibaling pula dengan batu.


Ini adalah amalan orang suma makan duit riba, seperti duit unga, kena bayaran balik yang berlipat kali ganda, malah berniaga mngambil untuk lebih dari dua atau tiga ratus peratus pun dikira semacam riba, begitu juga skim cpat kaya, dan berbagai lagi, apa saja yang dikira, memujuk, dan cuba menipu, dengan janji yang ikenakan semacamcuba menindas, ada berdosa dan riba, bgitu jua pinjaman perumahan yang mengambil faedah yang membankan pinjam 25,000 kena bayar balik 60 hingga 70 ribu, bila sesuatu yang dikira penindasan,yang zalim . Islam mengharamkannya.kecuali sama berpayung sama burntung.


Iktibar dari peristiwa ini:



1. Amalan riba dilarang keras dalam Islam, kerana dia punca penindasan dan kezaliman dalam mayarakat.mangsa yang meminjam menyebabkan melarat sepanjang hayat.akibat bayar bunga atau faedah yang berlipat ganda.

2. Mereka yang mengamalkannya, termasuk yang memberi, menerima , yang menjadi saksi dan pencatat perjanjian, semuanya akan menerima balasan seksa daripada Allah saw.

3. Islam mengalakan tolong mnolong, bantu membantu dan saling mengasihi dikalangan individu dan masyarakat, bukan salin dendam mendendam kerana penindasan perpanjangan.


Dalil Al Quran surah Al Baqarah, ayat 278, kira ertinya:


Wahai orang beriman bertaqwalah kepada Allah, dan tinggalkan menunut lagi riba (yang ada pada orang yang berhutang) jika benar kamu orang-orang yang beriman,jika kamu tidak juga mahu berusaha untuk memberhentikannya, Ingatlah Allah dan rasulnya akan memerangi kamu, jika kamu bertaubat hak kamu asal harta kamu, kerana kamu tidak berlaku zalim dan kamu juga tidak akan dizalimi oleh sesiapa.


BERSAMBUNG.

nurimanja berkata...

CERPEN SIRI 4 BERTAJUK; MENCERI KETENANGAN OLEH : NURIMANJA
___________________________________


Dia memusingkan kepalanya lalu memicitkan dahinya, sambil berkata kening dahinya turut berkerut, “Dimana anak makcik tadi, dia yang menolong saya tadi, saya ingin bercakap dengannya?” kata anak gadis itu, sayu bunyinya.

“Ada, nanti makcik panggil.” kata Mak, belum pun sempat Mak bangun memanggil, aku terlebih dahulu bangun mendapatinya.

“Emm, kau dengar apa yang ia kata tadi?” Soal Mak padaku, sambil membeliakkan kedua biji matanya, bila melihat aku telah pun cuba menghampirinya.

“Iya! Saya dengar Mak.” Jawabku.

“Apa yang dia mahu?” Tanya Mak, matanya memandang tepat kemukaku, aku pun menjadi serba salah untuk menentang mata Mak.

“Saya ingin menemuinya,mana dia?” kata anak gadis itu, kuat sadikit bunyi suaranya, seperti dia mengharapkan sesuatu daripadaku.

“Dia ada disini,”kata Mak.

“Ia, saya!””
Aku terpaksa juga memberanikan diri, menghampiri sopa tempat anak gadis itu terbaring yang dulunya memang tempat aku relax menonton bola sepak dunia setiap malam.

“Saudara tolong saya tadi? Saya masih ingat, tetapi saya tak dapat bersuara, kerana terlalu letih dan tiadak bermaya,” katanya , dia seperti ingin menerangkan sesuatu padaku, aku menjadi serba salah.

Rupanya , tadi dia bukanlah pengsan atau tidak sedarkan diri, cuma dia tidak bermaya: bisik hatiku, aku cuma tunduk, membisu didepannya.

“Saudara tolong dekat sadikit disini, saya ingin menceritakan sesuatu kepada saudara,” kata anak gadis itu. Mak juga turut terharu.

Aku menjadi serba salah, Mak pula membeliakan kedua biji matanya, sambil menjuehkan bibirnya dan mengelingkan kedua belah tangan dan jarinya.kemudian Mak cuba mengangkat keningnya pula kepadaku.


BERSAMBUNG

Atuk berkata...

DIMANA SEHARUSNYA KITA BERADA?

Seringkali kita merasa
alangkah bertuah
jika berada dipuncak
bila kita dipuncak
kita pula melihat lembah
dan merasakan bahawa
indahnya berada disana.

Dunia yang indah ini -
dimanapun kita berada
sebenarnya kita adalah sama,
seringkali tidak berpuas hati
pada nasib yang sedemikian baik.


Atuk
Kuala Ketil
2pagi

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN:

Sajak Atuk DIMNA SHAUSNYA KITA BERADA? Mebicarakan tenang kehidupan diantara di puncak dan di lembah, jika berada dipunca kita melihat ke bawah, Nampak lembah pun menarik juga, ketika kita berada di bawah melihat pula di puncak gunung dan awan menarik juga, sebenar jika kau berada dipuncak jangan kau lupa orang di lembah dan begitu jugalah sebaliknya. Barulah anda berasa tenang.kata pepatah jika anda melihat langit jangan lupa rumput dibumi.dan dimana pula bumi dipijak dan disitulah pula langit dijujjung.

Kaber Arafat berkata...

wah! byk jgk gambaran nabi nmpk....

Geletek Malam berkata...

ee... seram plak aku dgr? selamat aku x ambik rasuah kwn2 aku yg ramai? harap2 dorg berubah nnt...

Umar Haslam berkata...

agak menyeramkan la dgr.. berenang dlm darah...

Roslan Bidin berkata...

wah! byk gambaran nabi psl israk mikraj ni... dh boleh buat buku...

Seksyen 18 berkata...

moga2 dijauhkan amalan riba ni... amin...

Seri Suri berkata...

mmg menginsafkan... tekut bila baca berenang dan kena baling batu...

Saizul Maizav berkata...

huh! suspen plak pmpuan tu pggl jali plak? nk buat apa agaknya?

Abul Hassan berkata...

eh! pmpuan tu nk ckp dgn jalil dekat2 plak? dia ska kat jalil ker? hehehe

Julia berkata...

pelik jgk kenapa dia nak cakap sesuatu dgn jalil???

Brader Joe berkata...

apa benda dia nak bagithu jalil tu??? x sabar nk thu...

Tanpa Wajah berkata...

misteri pmpuan ni tetiba nak cakap dgn jalil???

Nuri Jaguh berkata...

apa yg dia nak bgithu jalil??? suspen cerita ni...

Sudin Ramlee berkata...

aku rasa msti pmpuan tu cuma nak ucap terima ksih je kot??? hehehe

Jengking Perak berkata...

cerpen ni paling misteri yg pnh aku baca.... ape pmpuan tu nk kata kat jalil???

Badrolshah berkata...

ape bnda yg pmpuan tu nk ckp kat jalil sampai kena dtg dekat2 plak?

Tengku Anita berkata...

aku rasa msti pmpuan ni kata "sapa nama awak? hehehe

Srikandi Juwita berkata...

wah! suspen plak pmpuan ni siap suruh dtg dekat plak???

Danial berkata...

kenapa x ckp je trus kena dtg dekat plak? adoi...

Ku Dania berkata...

ape bnda yg nk pmpuan tu bgthu kat jalil? siap kena berbisik plak???

Dang Anum berkata...

mcm rahsia sulit kerajaan plak nak bgthu kena dtg dekat2??? hehehe

Pensil Ajaib berkata...

msti dia katukt org kmpung dgr kot? sbb tu suruh dtg dekat2 kot>