Sabtu, 26 Jun 2010

MENGERTILAH AKU DIBILIK SEWA



Kakakku alwi
Setelah sebulan
Bersama mendiami
Diteratakmu
Mengertilah aku
Akan hati budimu.

Engkau keturunan asing
Cuma dalam belaian  bangsaku
Bukan aku tidak sudi besamamu
Tetapi karana papa angkatmu
Dan juga ibu angkatmu
Membuat aku terharu

Manalah aku mampu setinggi itu
Tiap bulan perlu menyediakan
Aku bukannya berkeja cuma belajar
Keputusan kuterima dari kampung
Mengarahkan aku berlalu……

Tinggalah rumah tumpanganku
Jalan Perak oh jalan Perak
Tempat aku beristirehat
Makan , minum dan tidur
Kemana akan aku pergi nanti
Tiada satu yang menyenangkan hati.

Oleh:Nurimanja,
Jalan Perak , Pulau Pinang.
Malam jumaat 20/4/1973




21 ulasan:

Petekan cuma berkata...

My Metro

Larangan rokok di pejabat suwasta mulai esok dan beberapa yang lalu;

KUALA LUMPUR: Larangan merokok diperluaskan ke semua tempat kerja dan pejabat di sektor swasta yang mempunyai sistem penghawa dingin berpusat dan akan berkuat kuasa mulai esok, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini.

Geletek Pagi berkata...

40 ulama muda sertai UMNO
KUALA LUMPUR 25 Jun – Seramai 40 orang terdiri daripada ulama muda dari seluruh negara hari ini menyerahkan borang keahlian UMNO kepada Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ini merupakan satu lagi tamparan hebat buat Pas berbeza pada zaman YB haji Yusof rawa dulu, mengekalkan
ulama dalam partinya.

Mat Noh berkata...

MIMPI MENTERI

ada negeri
ada rajanya
ada rakyatnya
ada menteri
tiada negerinya
tiada rakyatnya
ada menteri
ada mimpi
gadai jiwa dan roh
gadai janji


Mat Noh
Diperkuburan
11pagi

Qalam Mtiara berkata...

ULASAN:


Mat Noh dengan MIMPI MENTERI mmbicaraan tentang kehiupan dan kuasa Jika ada negeri, ada raja, ada rakyat dan ada menteri, dan sebaliknya jika tada negeri dan tiada rakyatnya.Patilah kita bermimpi jadi Menteri, lalu kita pun berkata sehingga apa yang kita kata dan janji tidak mungkin dapat dilaksana.lalu jadilah dia mimpi seorang menteri di siang hari.

Pak Awang berkata...

aku rasa dorg 40org kebanyakan ahli citra rasa kot? hehhee

Suara Rakyat berkata...

huh! biar btol geletek pagi 40 org sertai umno??? wah!

Bulan Terang berkata...

40 org kleuar parti?? ada 13 org terdiri dari kawan sy smu sy telah dakwah dgn menyruh singgah blog ni hingga mereka kluar parti...

Aziz Moktar berkata...

40org keluar!!! ramainya! alhamdulilah mereka telah insaf....

Suara Rakyat berkata...

dalam berita mana ko dapat geletek pagi?? aku nk baca jgk...

Ambuyak berkata...

rasanya 40org kluar parti msti ada dikalangan dorg ahli blog ni apa??? sbb ramai jgk org kluar pati sbb blog ni.. tahniah en nuri!

Dedalu Sunyi berkata...

en nuri buat apa plak sewa umah kat perak road? pelik jgk...

Mozaire berkata...

en nuri asal org perak road rupanya ingatkan en nuri asal mmg org teluk kumbar...

Angker 13 berkata...

eh! en nuri sewa org kat perak road masa ni?? en nuri keja apa???

Nahul Hidzar berkata...

en nuri org perak road ke dulu masa zaman 1990an??? sy xpnh tgk pun sbb sy pun org perak road...

Kota Gersang berkata...

wah! byk tmpt en nuri merantau yer...

Sumpah Keramat berkata...

brapa sewa kat perak road masa ni en nuri??? best jgk sajak kali ni...

Hati Pilu berkata...

sajak ni mmg menarik! menceritakan kenangan en nuri....

Mega Sutra berkata...

sedih pun ada baca sajak lagenda en nuri ni...

Pencari Inspirasi berkata...

wah! dari thn 1973 en nuri dh start buat sajak? lamanya......

Kembara Budiman berkata...

sajak ni bunyi mcm sedih je? kenapa en nuri kena halau ke dari umah tumpangan tu??

Awang Leman berkata...

sajak pasal rumah sewa?? kenapa plak rumah ni en nuri? berhantu ker?