Khamis, 17 Jun 2010

PENGERTIAN BUAT ANJING-ANJING HUTAN





40 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN SIRI2; KEBALINYA SEORANG MUALLAF OLEH; NURIMANJA.


DALAM perjalanan itu. Wak Jawa maih teringatlagi kepada aruah Ramlan, bapak kepada Mahmood dan Umai. Pada zaman Jepun dahulu Ramlan telah melarikan diri
tiga beranak bersembunyi di kampong hulu. Kemudian memeluk agama Islam, setelah pengurus estate tempat dia bekerja, Tuan Smeth ditangkap oleh tentera-tentera Jepun.

Ramlan bin Abdullah begitulah nama Islamnya.Mahmood dan Umai, nama kedua anaknya. Hiduplah mereka dengan mengambil upah memanjat pokok kelapa dari kebun orang-orang kampong hulu dan kampong hilir.

Selepas Malaya mencapai kemerdekaan .Ramlan telah meningal dunia, akibat sakit tua, lalu dikebumikan di tanah perkuburan orang-orang Islam di kampong hulu. Mujurlah Mahmood dan Umai telah rumaja dan dewasa.

Úmai telah membawa diri ke estate, dan tinggal bersama seorang watchman berketurunan bangali Harban Sing . kawan baik Ramlan aruah bapaknya dahulu, kemudian Umai terus bekerja di estate itu di atas pertolongan Harban Sing.

Mahmood pula mengambil upah menjaga kebun kelapa Nyonya Chu Thou yang kematian mendiang suaminya di zaman Jepun. Atas jasa baik nyonya Chu Thou telah pun mendirikan sebuah rumah kecil untuk Mahmod di atas tanah yang berhampiran dengan tanah Wak Jawa, tidak berapa jauh dengan kampong hulu.

Setiap bulan nyonya Chu Thou datang melihat kebun kelapanya, dan memberi wang belanja seratus lima puluh ringit kepada Mahmood setiap bulan. Walaupun nyonya Cho Thou tinggal di pekan kecil bersama anak lelaki tunggalnya yang membuka perniagaan kedai runcit.

Akhirnya Mahmood telah jatuh hati dan berkhawin dengan Fatimah anak angkat Wak Jawa, Dia seorang anak gadis yatim piatu berketurunan India muslim. Bapakanya dahulu membuka kedai kopi dan runcit di estate , kemudian mati sewaktu balik negeri di India Islamabab. Isterinya pula hilang entah kemana di zaman penjajahan Jepun .Di atas belas kasihan Wak Jawa yang tiada mempunyai anak telah mengambil dan memeliharanya..

Hampir dua puluh lima tahun Mahmood mendirikan rumah tangga dengan Fatimah, dia dikurniakan dua orang anak perempuan seoang bernama Halimah dan seorang lagi bernama Faridah yang kini dalam lingkongan belasan tahun, dan menjadi cucu angkat kepada Wak Jawa.


BERSAMBUNG.

nurimanja berkata...

ISRAK DAN MIKRAJ SIRI 3 17/6/2010


KENAPA BERLAKU?
Israk dan mikraj ini satu mukjizat yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhamad SAW sewaktu
nabi di dalam keadaan kritikal(bersedih) menghadapi zabaran kidupan.Pertama kematian istrinya Siti
khadijah, kedua kematian bapak saudaranya Abu Talib memang menynuh perasaan dipangil tahun berduka.

Ditakdirkan Allah, nabi dibawa mengziarahi beberapa alam untuk melihat dan menhilangkan rasa sedih dan kedukaan itu,Allah telah meapakan tandatanda kebesarannya itu. Dengan melalui 4 alam semuanya: Iaitu , 1. alam mulk, 2. alam malakut, 3. alam jabarut, 4. alam izzati.


Dalam peristiw ini nabi Muhamad saw menerima perentah secara (terus) ditempat yang paling tinggi. iaitu di Hadziratui-Quds kawasan yang tidak dapat dijejak oleh makhluk lain, kecuali nabi Muhamad SAW seorang sahaja.

Rengkasnya; Kematian khadijah dan bapak saudaranya Abu Talib, dinamakan tahun nabi berdukacita atas kehilangan orang yang ikaihi, Allah gantikan dengan menenangkan hati nabi menziarahi atau melawat
dengan peristiwa Israk dan mikraj ini. wallahhuaklam.


BERSAMBUNG ESOK

Suara Pulau berkata...

ISU SEMASA BERKATA BENAR WALUPUN SAKIT. OLEH SUARA PULAU.


Sama ada menang atau kalah terus tetap bantu rakyat, begitu kata PM yang memimpin BN tidak kira kaum.
Tetapi sebaliknya pembangkang. Malah terus menghalalkan sebuah akhbar banyak pembohong daipada merakah dan baik sungguh hati PM malah membiarkan pula yang kita nampak dan baca, nyata membiarkan 3 atau 4 akhbar yang sering pula menyerangnya dan terus menghentam dan mencabar kerajaan BN kini, malah ada lagi beberapa buah akhbar pro parti pembangkang, PM sungguh berani membiarkan rakyat menilai. sedangkan di zaman dahulu pengaruh akhbar boleh menjatuhkan sesabuah negara dengan tohmah dan fitnah dilemparkan.

Beberapa akhbar yang dibaca selain harakah, suara keadilan,harian sinar/ the sun dan malaysia today.
banyak mengimpolotasikan kelemahan kerajaan.Cuma utusan dan berita harian, dan anak syarikatnya,
mereka ini bukan kerajaan yang membayar gaji kepada pekerja dan kakitangannya, mereka bebas untuk bersuara atas dasar telus/benar
kenyataan yang keluarkan,biasanya mengambil jalan tengah dan mudah disalurkan.Temasuk rtm dan bebrapa akhbar perdana lain.

kalau arus perdana digital,ICT bukan semua dapat membantu malah ada blog dan facbook yang menghentam, cuma Tv saja masih membantu menyampaikan lidah rasmi kerajaan menguasainya menyampai yang benar dan terkini,
jika mereka dibenar meguasai dan membuka pula Ty suwasta, lagi banyak jarum berjalan. Apa yang sedih banyak berita diputar belitkan dan banyak pembohong dari merakah. kerana saya banyak membaca dan menonton sedutan vedo dari anti/pro parti pembangkang yang mereka curi rakam waktu persidangan Dewan yang diadakan N/P
apa yang mereka hentam BN saja ditunjuk, Apa yang BN cadangkan yang baik diluputkan.Kini rakyat sudah mula mengerti dan suah mulai
faham kelakuan buruk itu, dan dapat menilai akhlaknya, kerana telah pun menonton di tv atas usaha menteri penerangan.

Suara Pulau berkata...

ISU SEMASA BERKATA BENAR WALUPUN SAKIT. OLEH SUARA PULAU.


Sama ada menang atau kalah terus tetap bantu rakyat, begitu kata PM yang memimpin BN tidak kira kaum.Tetapi sebaliknya pembangkang. Malah terus menghalalkan sebuah akhbar banyak pembohong daipada merakah dan baik sungguh hati PM malah membiarkan pula yang kita nampak dan baca, nyata membiarkan 3 atau 4 akhbar yang sering menyerangnya dan terus menghentam dan mencabar kerajaan BN.

Biar pun begitu, malah kini,ada lagi beberapa buah akhbar pro parti pembangkang, PM sungguh baik hati dan berani membiarkan rakyat menilai. sedangkan di zaman dahulu pengaruh akhbar boleh menjatuhkan sesabuah negara dengan tohmah dan fitnah dilemparkan.

Beberapa akhbar yang dibaca selain harakah, suara keadilan,harian sinar/ the sun dan malaysia today.banyak mengimpolotasikan kelemahan kerajaan.Cuma Utusan dan berita harian, dan anak syarikatnya, mereka ini bukan kerajaan yang membayar gaji kepada kakitangannya, mereka bebas bersuara atas dasar kenyataan yang sebenar,biasanya mengambil jalan tengah disalurkan.Temasuk rtm dan bebrapa akhbar perdana lain.

kalau arus perdana digital, ICT bukan semua dapat membantu malah ada blog dan facebook yang menghentam, cuma Tv saja masih membantu menyampaikan lidah kerajaan menguasainya menyampai yang benar dan terkini, jika mereka dibenar meguasai dan membuka pula Tv suwasta, lagi banyak jarum dapat berjalan.

Apa yang sedih banyak berita diputar belitkan dan banyak pembohong dari merakah. kerana saya banyak membaca dan menonton sedutan vedo dari nati/pro parti pembangkang yang mereka curi rakam waktu persidangan Dewan apa yang mereka hentam BN saja ditunjuk, Apa yang BN cadangkan yang baik diluputkan.Kini rakyat sudah faham akan kelakuan buruk itu, dan dapat pula menilai kerana telah pun menonton di tv di atas usaha menteri penerangan.

Seniman Jalanan berkata...

PELUKIS

ku diminta melukis
tentang kehidupan
tentang seekor haiwan
namun tanganku kaku
tak mampu mengerak
berus pada dada kanvas
tak sebagaimana bibirku
yang lebih manis meruntun kata
menyanyikan syair,
pantun dan seloka,
adikku sering menyindir
lalu aku kumpulkan kekuatan
akhirnya terhasil sebuah lukisan
berlatar belakang putih
sebuah kotak kelabu
secalit garis hitam
aku dengar suara mengatakan
pintarnya dia seorang pelukis

Seniman Jalanan
Di kaki lima
pukul 7pagi

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN:

Seniman Jalanan dengnan sajaknya rengkas dan padat dan tepat. bertajuk Pelukis.Sesiapa pun tiak boleh menapikan an menolak minat sesaorang pada kerjayanya.Bagi seorang ada akal dan mengatahui, mereka sepatutnya beri galakan. Biasa yang berminat ini tidak pula mengharapkan apa-apa ganjaran dan balasan. Cukup sekadar boleh anda terima dan dihargai. Teruskan saja usaha anda Seniman Jajalanan. Jangan peduli apa orang lain kata. Anda bukan saja boleh bernyanyi dan bersyair, malah boleh melukis. Syabas!!Bakat kurniaan Allah SWT.

Saizul Maizav berkata...

er... pening jgk cerita ni sbb byk nama sgt?

Mozaire berkata...

oh cerita psal india muslim rupanya..

Mamu Kassim berkata...

cerita mcm pasal keturunan aku jer... hehehe

Sharifah berkata...

cerita ni menarik jgk...

Abul Hassan berkata...

eh! india muslim rupanya dorg ni....

Zain Issac berkata...

oh..ingatkan islam rupanya mualaf jgk la dorg ni...

Jengking Perak berkata...

eh! india muslim dgn mamak apa beza yer?

Yusuf Lim berkata...

eh! bru sy minta cerita pasal mualaf en nuri dh letak? wah! en nuri mcm2 cerita ada...

Abang berkata...

mahmod mmg sedap nama mlyu yg umai tu tu nama iban? hahahha

Nama Aku berkata...

ingatkan mlyu sbb nama mahmod rupanya indiadorg ni..

Ali Conan berkata...

eh! semalam kata mahmod minum tuak???? tp kan dia dh islam mcm mne ni?

Nahul Hidzar berkata...

eh! berdosa besar mahmod ni dh msuk islam tp minum tuak...

Sulaiman Embong berkata...

eh! cerita kat estate ni mcm cerita raju yg bercakap dgn hantu plak?

Mat Noh berkata...

eh! cina ada? india ada? jawa pun ada? mlyu xde ke dalam cerita ni...

Olie Pajutdy berkata...

wah! semua bangsa ada dalam cerita ni... mmg konsep 1 malaysia...

Tanpa Wajah berkata...

sian mahmod ni anak2 bayk tp ambik keja upah panjat pokok kelapa jer...

Lagenda Pulau berkata...

wah! bgus nyonya tu tumpangkan mahmod....

Kota Gersang berkata...

seratus lima puluh gaji mahmod ker? wah! byk tu...

Sudin Ramle berkata...

umai x kawin ker??? mahmod je yg kawin...

dam catur berkata...

eh! tentera jepun? ni cerita btol ke? mcm cerita btol jer....

Nuri Jaguh berkata...

cerita ni cerita btol ke en nuri?

Bumi Hijau berkata...

wah! best plak ikut cerita israk mikraj ni...

Lelangit Biru berkata...

wah! boleh menambah ilu sikit bila baca israk mikraj ni,...

Ummu Akilah berkata...

suka cerita israk mikraj ni... sekurang2 sy dh thu sebelum buka sekola ni....

Ultra Rahman berkata...

x sabar nk baca lagi tentang israk mikraj ni...

Bintang Kejora berkata...

eh! cerita israk mikraj ni panjang jgk..

Atuk berkata...

terima kasih sudi berkongsi tentang israk mikraj ni sbb kdg2 sy pun dh lupa....

Suara Rakyat berkata...

anjing2 hutan ni sapa??? pelik jgk sajak ni...

PENYAIR AGUNG berkata...

SAJAK EN NURI NI APA YG BOLEH SAYA KATAKAN SAJAK INI TENTANG POLITIK? CUMA ANGGAPAN SAJA...

Penghibur Diraja berkata...

sajak ni mcm sajak bidalan jer...

Pak Ngah But berkata...

sajak anjing ni menarik tp mmg xpaham saya baca...

Dayang berkata...

sajak ni pasal khidupan anjing ker?

Comel berkata...

ape sajak ni mmg xpaham... pelik jgk...

nurimanja berkata...

Jawapan;
- Umai- asalnya Umar, orang India di estate, sebut Umar jadi Umai terus.

- Ralat Cerpen Hati Linai, Laily
sebnarnya menjadi penjawat Pegawai Perubatan.bukanya Pegawai Pertanian.

- Sajak Anjing hutan ini boleh tanya
Pnyaeir Agong atau Qalam Mutiara atau
Sulaiman Embong. mereka faham.