Jumaat, 25 Jun 2010

KESEMPURNAAN BERFIKIR



Seorang tokoh agama!
contoh terbaik Abu Hanifah
dapat berdebat dengan lancar
kalau dia berkata (tiang itu emas)
semua orang akan sepakat percaya
tanpa untuk dipereksa terus terima.

Seorang tokoh berkata!
kelebihan kebijaksanaa berfikir
menunjukkan syiar Islam itu hebat
puak Yahudi bertarap rendah dahulu
kini kita telah terbalikan keadaan itu
menjadikan kita mati diperkudakan Yahudi.

Seorang tokoh disegani!
didik anak dengan kasih sayang
kita bagai langit anak bagai bumi
jangan terlalu keras mendidik mereka
kerana manusia inginkan satu perlindungan
daripada kesejukan dan kepanasan Kehidupan.

Oleh; Nurimanja,
Sesekali bila berfikir
perlulah ada sejk dan panas,
seperti langit ada hujan dan panas.
bebeapa minggu yang lalu Jun, 2010.



36 ulasan:

nurimanja berkata...

ISRAK DAN MIKRAJ SIRI 11 25/6/201


GAMBRAN 6.

Nabi Muhamad saw melihat manusia memakan daging busuk (maksud disini suami yang telah berkhawin ada isteri yang syah dan halal,
tetapi masih gemar juga mencari perempuan luar nikah seperti sundal, jalang, pelacur, perempuan simpanan yang tidak dikhawininya adalah haram


Dalil Ayat Al Quran ayat 32: Surah Israk; kira ertinya,

"Dan jangan kamu menghampiri ZINA Sesunguhnya zina itu satu pruatan yan angat keji dan sejahant-jahat jalan,"



Lihat tegas ayat ini:jangan kamu menghampiri zina, sesungguhnya dia kerja jahat, Apatah lagi jika melakukannya.menghampirinya pun
Allah melarang, perempuan juga tidak sepatutnya menonjolkan simbul-simbul sex atau tubuh mereka kepada lelaki , digalakan pakai pakaian menutup aurat.

Perempuan yang berzina,bila mati diakhirat nanti ada ulat sebesar guni beras berwarna hijau sepeti ulat bulu, akan datang padanya
dalaan keadaan berbogel, ulat itu hendak masuk ke dalam kemaluan perempuan itu, sambil berkata, "Dulu engkau sukakan kepada lelaki
yang bukan uami kamu, sekarang akumahu masuk, jangan kau menjerit ketakutan menup kemaluannya."



Aktibar dari peristiwa ini:atau (Pengajaran yang kita dapat)



1. Perbuatan zina adalah berdosa besar yang dikutuk dan dikenakan azab yang pedih di akhirat nanti.

2. Zina juga merosakkan intitus kemasyarakatan , lebih parah lagi anak yang dibuang ini bila usia
ibunya baru 14 tahun, selepas 25 tahun anaknya telah brusia 13 tahun, dikuatir si anak ini pula
menzinaai ibnya sendiri,disebabkan tidak dikenali kerana dahulunya anak dibuang.

3 Zina, omosex, lesban dan yang seumpamanya boleh membawa berbagai penyaki kelamin seperti AIDS,
Siplis dan sebagainya.


BERSAMBUNG.

nurimanja berkata...

CERPEN SIRI 3 BERTAJUK; MENCERI KETENANGAN OLH : NURIMANJA
____________________________________________________________________


Anak gadis itu aku letak di ruang tamu di atas sofa panjang tempat aku selalu relax
menonton tv. Aku meminta Mak memabawa air semangkok , kemudian meminta
Mak untuk menyapu air dan membersih badannya, sementara aku duduk di ruang dapur.

Seketika kemudian Mak keluar dan menemui aku di ruang dapur, “Aku lihat budak Itu tidak ada pula apa kecedraan, cuma dia dalam keadaan letih mungkin, tidak makan agaknya,” kata mak padaku.

Aku menceritakan apa yang telah berlaku, sehingga aku bawa anak gadis itu pulang ke rumah. Mak aku lihat sesekali semacam cemas dan takut. Tetapi dia tetap membantuku.

“Mak , khuatir, nanti kau diangap mencolek anak gadis orang, bagaimana bila ibu bapaknya mendakwa kau nanti?” kata Mak
“Ataghfiruallah halazim … Tidak terlintas di hati saya untuk berbuat begitu Mak.”Kataku kepada Mak untuk memberi keyakinan.

“Tetapi Mak khuatir juga , nanti masyarakat taman ini tidak mahu menilai itu semua,Kau mesti faham Jalil,” Mak semacam mempertahankan pendapatnya

Aku menjadi serba salah untuk mencari jalan menenangkan fikiran Mak. “Mak jangan susah, saya sedia menerima sebarang tuduhan, saya cuma ingin menolong, bila saya lihat ia jatuh tadi,” Aku memberi pengakuan pada Mak.

Akhirnya Mak memandang mukaku, kemudian menganggukkan kepalanya, walaupun aku tahu hati Mak tidak setuju dengan tindakan aku itu.

Malam itu aku tidur di kerusi malas di ruang tamu mengawasi keadaan anak gadis itu, bersama mak semenangnya seorang tua yang kuat berjaga malam. Tiba-tiba anak gadis itu bersuara sambil bertanya.

“ Dimana saya berada ini ? Ohh! Sakitnya rasa kepala saya ini.” Aku terdengar keluhan anak gadis itu, seperti orang dalam kerusingan.

“Anak ini berada di rumah Makcik, jangan takut, anak makcik yang telah menolong anak tadi,” kata Mak kepada anak gadis itu seperti memujuk untuk menenangkan
fikirannya.


BERSAMBUNG.

Puteri Bunga berkata...

MAMAH HATIKU

kau tahu tak
aku sedang meratah
hati aku sendiri?!
hari hari aku ratah
hari hari aku mamah
kalau betul mahu aku
jagalah aku sementara
aku masih ada

kalau betul sudah tak mahu
buang saja kerana
aku sudah tak peduli
daripada kau biar aku
mamah ratah hati
sendiri hari hari
lebih baik kau lepaskan aku

hati aku makin
sikit bahagian
yang tinggal kerana
aku mamah ratah
aku takut nanti
habis dan aku terus mati.


Puteri Bunga
KLMU
2.3.2010

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN:

Sajak Puteri Bunga bertajuk MAMAH HATIKU., pengucapanya terasa bagai
mengharap dan meminta sesuatu perhatian yang agak seius daripa si dia yang telah berjanji untuk menjaga dan membelai hati anda, tetapi kini nampaknya bagai indah tidak indah pula. Membuatkan anda memakan dan memamahhati sendiri saban hari. Sajak jia-jiwa erring saja diketengahkan oleh rangmuda kini, Agar hati tidak sakit, sepatutnyalah anda harus berterus terang, berikata dua . YA atau TIDAK jangan biarkan terus menanti,
kerana dia satu penyeksaan.

Golok Buta berkata...

wah! banyak info2 yg kami baru thu setelah membaca israkmikraj ni.

Kembara Budiman berkata...

menarik info2 dalam israk mikaj ni.

Nakhoda Belantara berkata...

terima kasih krn berkongsi info yg berguna!

Kamal berkata...

smoga kita dpt ambil iktibar dalam israk mikraj ni...

Danial berkata...

eh! mkn nasi busuk plak? serambaca...

Seri Suri berkata...

wah! byk gambaran nabi tgk....

Bob Kuli berkata...

selamatlah aku dh balik ke pengkal jalan... alhamdulilah..

NuriJaguh berkata...

best2! seronok baca pasal israk mikraj ni.. trima ksih en nuri!

Kopi Susu berkata...

panjangnye siri israk mikraj ni? berapa lama nabi ke langit tu?

Capricorn berkata...

eh! bkn klu org mkn daging busuk org yg suka mkan rasuah ke? kenapa plak berzina?? pelik jgk...

Hamba Allah berkata...

bahay zina ni? menarik maklumat yg en nuri bg ni terima ksih!

Saizul Maizav berkata...

sajak ni apa yg aku phm kita kena berpendirian teguh! btol x? agak je ni...

Tengku Anita berkata...

seorang tokoh kena tegas! ehe yg mksud sajak ni ker???

Bulan Terang berkata...

sajak psl tokoh??? en nuri tuju kpd siapa?? najib ker?

Abul Hassan berkata...

wah! hebat bau hanifah ni.. smua org pcya ckp dia...

Harimau Berantai berkata...

abu hanifah mmg seorang pemimpin sebenar.... syabas!

Mona berkata...

abu hanifah ni masa zaman nabi apa?? hebat jgk aura dia....

Mozaire berkata...

smoga org yg menjadi ketua ada ciri2 abu hanifah barulah semua org hormat...

Julia berkata...

abu hanifah ni mmg tokoh sepanjang zaman la...

Srikandi Juwita berkata...

ape2pun klu nk jd ketua kena ada ciri2 abu hanifah ni....

Jengking Perak berkata...

aiseh! jalil ni konon jd hero la plak?? hehehe

Guest berkata...

aku rasa jalil kwin dgn pmpuan ni la akhirnya....

Atuk berkata...

sapa pmpuan ni pelik la? teiba ada plak tgh2 malam?

Brader Joe berkata...

selamat jalil yg jmpa pmpuan tu klu aku la jmpa pmpuan tu xthu la mcm mne? hahahahhahaa

Geletek Malam berkata...

bgus btol jalil klu laki lain rasanya sah dorg balun pmpuan tu! hehe

Suria Kencana berkata...

eh! aku rasa mak jalil pun mcm berkenan je dgn pmpuan tu?? msuk meminang je la... hehe

Panggilan Laut berkata...

wo! jalil bwk pmpuan! aku rasa msti org kmpung akan dok mengata jalil ni...

Bumi Hijau berkata...

sapa pmpuan ni? aku rasa dia lari dari umah la....

Angker 13 berkata...

bini org ke anak dara pmpuan ni? klu anak dara untunglah jalil.. hehe

Jalil Janggut berkata...

x sabar nk thu apa jalil buat nnt? harap2 dia kwin dgn pmpuan tu... makin suspen plak cerpen ni...

Tengku Anita berkata...

esok pagi msti semua org kmpung dok mengumpat psl jalilni..

Umar Haslam berkata...

pmpuan tu aku rasa msti hilag ingatan lps tu jalil msti kwin dgn dia... hehe