Khamis, 31 Mac 2011

GAM



 sajak pilihan ahli Cr


Selalu hati ini berkecai
tapi setiap kali ada senyuman
pujukan menjadi gam
yang mencantumkan kembali
kecaian-kecaian itu.
Tapi gam yang aku pilih
bukanlah Gam UHU atau Gam Gajah
kerana gam-gam yang itu
kukuh kuat kesan cantumannya.
Untuk awak cantum hati saya,
jadi saya pilih gam biasa.
mudah terurai kembali cantumannya
supaya hati ini tidak sukar berkecai di lain hari.
Sebab sebenarnya rasa hati berkecai itu
sedap, aku suka dan baik untuk kebahagiaan.

 
Oleh: Mawar Harum
11 mlm kolej KLMU
Diterbitkan semula 21/03/2011
Dicatat oleh Nurimanja di 11:35 AM






50 ulasan:

Tinta Azimad berkata...

Catat Ulasan


Buat penulis sdri Mawar Harum mengangap berkawan dengan siapa saja umpama gam gayanya.bercatum seketika, bukan gam UHU pula kerana terlalu kuat cantumananya. gam yang mudah terungkai dan berkecai.itulah pilihan si Mawar Harum.Ini pastinya ramai kawan dan ramai pula yang ditinggalkan, Apa yang hendak dikata kerana hobinya begitu. Maaf Aku tak akan berani dekat nanti kena gam.

Oleh: Tinta Azimad

Geletek Pagi berkata...

Isu beg timbulkan kemarahan rakyat


2011/03/31
SEORANG pembantu rumah dilihat sedang membawa beg sandang milik askar di Singapura.

SEORANG pembantu rumah dilihat sedang membawa beg sandang milik askar di Singapura.

SINGAPURA: Gambar seorang pembantu rumah berjalan di belakang seorang askar sambil membawa beg galasnya, menyebabkan kemarahan rakyat Singapura selain menimbulkan kebimbangan bahawa rekrut dalam angkatan tentera republik itu terlalu dimanjakan.

Gambar itu yang disiarkan media Singapura dan dalam internet minggu ini menunjukkan seorang askar lelaki dengan pakaian seragam tentera dan but tempur berjalan di kaki lima.

Pembantu rumah askar itu pula mengekorinya di belakang dengan membawa beg galas tentera yang disandang di bahu kirinya.

Pelbagai reaksi diterima daripada gambar itu yang disiarkan buat kali pertama di laman Facebook.

Ada pihak menganggapnya sebagai satu hiburan semata-mata tetapi ada pula yang marah dan mendakwa generasi tentera republik itu sekarang ‘terlalu lembut.’

“Di sebalik kejayaan setiap anggota Angkatan Tentera Singapura (SAF) adalah seorang pembantu rumah,” kata seorang pelayar internet di lama Twitter yang menamakan dirinya sebagai Chinteresting.

“SAF perlu mencari pembantu rumah berkenaan dengan segera dan memasukkannya dalam angkatan tentera. Dia seorang yang gagah,” kata seorang lagi pelayar dikenali Rod-Man14 di laman sama.

“Jika dia tidak mampu membawa begnya sendiri, bagaimana kita akan bergantung harap kepada askar seperti ini untuk mempertahankan Singapura,” kata Heavencry09 dalam ruangan forum portal berita xinmsn.

Singapura mewajibkan semua rakyat lelaki republik itu berusia 18 tahun menjalani latihan ketenteraan selama dua tahun.

Laporan berita menyiarkan kritikan dan latihan ketenteraan sekarang yang tidak tegas berbanding apa yang dihadapi generasi sebelum ini berikutan bantahan ibu bapa.

Penganalisis bagaimanapun berkata gambar berkenaan tidak mencerminkan angkatan tentera Singapura yang sebenar.

“Ini adalah satu insiden membabitkan seorang saja anggota tentera yang memang dimanjakan,” kata pakar hal-ehwal ketenteraan di Sekolah Kajian Antarabangsa S Rajaratnam, Bernard Loo. – AFP


Sedutan BH.

Syed Faisal berkata...

JANJI HAPRAK

saat mula berjanji
kau sanggup apa sahaja
mudahnya aku percaya
kerana aku yakin kau ikhlas
hari berganti hari
bayangmu entah di mana
aku menanti menuntut kata
kerana aku benar berharap
sayangnya kawan semurah ini
nilai persahabatan kita
aku seakan tak percaya
benar, aku tak percaya
kali kedua kau berjanji lagi
menghulurkan tangan yang sama
adakah aku harus menyambutnya?
ini yang dikatakan janji haprak

Syed Faisal
sajak buat kwn sy harap kwn? kwn makan kwn!

Lee Tan Chieng berkata...

KEMATIAN MOOD

aku bukan nak cipta alasan
tapi kenyataan
aku bukan sengaja tak membalas
kadang kadang tu aku lawat
walaupun kena tunggu lama
aik tak payah buat
aku nak mintak maaf
aku nak buang balik
sebab entiri korang yang
sekarang aku rasa tawar
aku nak buang balik
aku nak kutip sendiri
aku kematian mood dan idea
bila internet lembab...

Lee Tan Chieng
sajak serba x menjadi

Ismail Harakah berkata...

PEJALANAN BERLIKU

Perjalanan hidup ini
akan ku gagahi teruskan jua
walaupun ada duri bakal aku pijak
dalam tempoh berjalan
sehinggalah tahu berlari
aku sering terjatuh
namun tetap mencuba untuk bangun
lekas bangun dari terus alpa
alpa dengan taman2 yg begitu indah
walau aku hampir tergelincir
tertarik dengan taman2 itu
namun aku gagahi untuk keluar
setelah aku memasukinya
aku kutip pengalaman
sewaktu dalam taman2 indah itu
aku berlari mengejar sang pelangi
namun kali ini aku terjatuh
jatuh lalu aku tercedera
aku cuba untuk bangun
namun aku tidak terdaya
tapi aku tetap mencuba
malangnya lukaku semakin parah
tiba-tiba aku terlihat dua jalan
kelihatan menarik perhatianku
namun jalan mana harus kupilih?
pasti membahagiakan aku kelak..

Ismail Harakah
sajak tentang perjalanan hidup

Seniman Jalanan berkata...

NYANYIAN

perlu dialun dengan irama
dirasai dengan jiwa
diterjemahkan dengan rasa
lagu sebenar lagu gemersik
irama hati bersatu lembut
bernyanyi merdu ku rasa terharu
hatiku rindu nyanyian dan syahdu
dapat ku dengar setiap lirik
ku hayati dengan khusuk
kerana tanpa lagu hidupku kan layu
dunia kan sepi oleh itu nyayian
harus di teruskan zaman berzaman

Seniman Jalanan
di kaki lima

Qalam Mutiara berkata...

Syed Fausal dengan tajuk sajaknya JANJI HAPRAK penucapanya terasa bagai marah saja bunyinya. Ini mungkin bila janji yang diharapkan tidak kesampaian atau pun ditunaikan agaknya.Kalau kawan yang kita percaya dan diharapkan telah mempermainkan kita. Inilah yang dikatakan haprak agaknya , maksud tak boleh pakai atau diterima.. Apa pun sajak anda bagai cerita biasa, agak kurang penyusunan puitisnya. Sekadar (SS)

Qalam Mutiara berkata...

Lee Tan Chieng sajaknya bertajuk KEMATIAN MOOD. Bagai kehilangan idea untuk menulis.Terpaksa menunggu lama untuk menjawab. Tambah lagi dengan internet pula jadi lembab. Apa apa pun masih banyak pembetulan yang perlu diperbaiki, bagai lompat sahaja bunyi penceritaannya. Maaf sekadar (SS)

Qalam Mutiara berkata...

Ismail Harakah dengan sajaknya PERJALANAN BERLIKU punyai idea yang baik dan pengucapannya yang rapi. Menceritakan tentang perjalanan kehidupan dalam perjuagan di dunia ini, kekadang rasa bagai keliru dan terharu, bagi mencari kebenaran, jalan mana yang mesti dipilih cukup membuntukan keadaan dan masa depan/ layak untuk (SM)

Qalam Mutiara berkata...

Seniman Jalanan dengan sajaknya NYANYIAN pengucapannya sekadar dengan deria rasa Menterjemah dengan hati sendiri, selalu berwaspada dalam mengharung hidup didunia yang sadekit ini. Malas lebih berjuta bahasa bunyi yang telah diterjenmahkan dengan dunia dan alamnya yang tersendi, walau tiada siapa yang tahu, tetapi hati di dalam sahaja yang mengetahui. Nyanyikanlah hingga zaman berzaman buat orang OKU dan seninama jalanan. Layak untuk (SM)

Diana Sanubari berkata...

ingatkan sajak pasal hisap gam td?

Tetamu Malam berkata...

saja jiwa2 rupanya gam ni

Badrolshah berkata...

ingatkan gam tu kena banned

Mona berkata...

gam ingatkan sajak apa td...

Ezad Emir berkata...

rupanya gam umpama hati ke?

Comel berkata...

wah! sajak mawar harum plak nampaknya

Abang berkata...

sajak pasal kecewa dalam bercinta rupanya gam ni

Nuri Jaguh berkata...

ingatkan apa la td sajak gam ni

Seri Suri berkata...

pasal gambar tentera pun timbul kekecohan?

Jalal Rafzee berkata...

gmbr tu ada kt mana? nk tgk jgk.

Harimau Berantai berkata...

eh! pasal x bawak beg tentera pun salah

Zainal Arifin berkata...

mngkin pembantu rumah tu nak tolong bawakan kot?

Ustaz Mahfuz berkata...

eh! x bawak beg sndiri pun salah ker?

Julia berkata...

kalau di malaysia biasa je kalau org lain bawak beg kita

Malik Wariya berkata...

mngkin gmbr tu sekadar hiburan semata2

Tan Sri Yunus berkata...

entah2 ada org edit agaknya

Sulaiman Embong berkata...

gmbr skrg byk susah nk pcya sbb teknologi semakin canggih

Bulan Terang berkata...

mngkin teknik komputer kot gmbr tu

Brader Joe berkata...

ada kat mana gmbr tu nk tgk jgk?

Nahul Hidzar berkata...

mngkin dia bawak beg org lain kot?

Keris Sakti berkata...

entah2 laki dgn pmpuan tu x kenal 1 sama lain

Abul Hassan berkata...

aku rasa teknik potoshop la...

Jalil Janggut berkata...

dorg buat rekaan semata2 kot?

Wasiril Aswad berkata...

gmbr dia mcm mana boleh kami smua menilai sndiri

dam catur berkata...

skrg dunia teknologi mcm2 boleh buat

Si Kecil berkata...

gam plak kali ni

Lelangit Biru berkata...

simbolik ke gam ni?

Nuri Ketitel berkata...

alamak! pasal gam plak? hehe

Hamba Allah berkata...

sajak mcm sedih je gam ni

Petualang Tiga berkata...

pembantu rumah bawak beg tentera??? pelik

Datuk Hasbi berkata...

mcm mana dorg thu pmpuan tu pembantu rumah?

Adi Cana berkata...

bawak beg sandang pun salah ke kat singapore?

Muhamad Badawee berkata...

SAF apa bnda tu?

Rembulan Senja berkata...

gmbr tu boleh tgk kt mana?

Nur Atikah berkata...

nape x letak kat blog kami nk tgk jgk

Angker 13 berkata...

pasal 1 gmbr tu pun timbul kekecohan ke?

Madah Pujangga berkata...

mngkin gmbr tu gurauan semata2

Qalam Musoffa berkata...

rasanya gambar tu mngkin nk menjatuhkan tentera kot?

Rossa Long berkata...

sajak kali ni agak pening jgk

Putera Damien berkata...

ingatkan sajak pasal hisap gam