Sabtu, 26 Mac 2011

HATI MATI



sajak pilihan ahli Cr.


Hati aku mati untuk berhati.
mati hati bila berhati hati.
hati aku mati jika di biarkan
mati sikit demi sedikit.
makin lama makin sedepa.
makin dalam makin tenat.
bisa badan aku jadi minta tolong
boleh beri aku hati kau.
Supaya bisa aku hidup kembali.
sebab hati aku mahu hati kau.
mohon hatikan hati kau
sama hati mati aku.


Oleh: Anis Syahila
maaf tuan blog tumpang hantar sajak sbb hntar kat majalah
smua x nk siar(sy anak encik sanusi)
2011 Januari 5 15:35





50 ulasan:

Hantu Raya berkata...

Nik Aziz dicabar keluar Fatwa

KUALA LUMPUR 25 Mac – Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mendesak Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) mengeluarkan ‘fatwa’ tentang apakah hukumnya pemimpin pembangkang yang didakwa berzina dengan pelacur seperti yang didedahkan melalui rakaman video seks Isnin lalu.

Timbalan Yang Dipertua JMM, Omar Salleh berkata, ‘fatwa’ itu penting kerana Nik Abdul Aziz hanya menyalahkan pihak yang menyebarkan video tersebut tetapi, tidak langsung menyentuh mengenai dosa penzina dalam video itu.

“JMM berharap Nik Abdul Aziz tidak ketandusan ‘fatwa’ kerana sehingga kini masih belum ada sebarang hujah agama digunakan untuk mengutuk perlakuan zina ini.

“Sebaliknya, beliau menyifatkan pihak yang menyebarkan rakaman video seks itu sebagai bodoh dan tidak bermoral. Bagaimana pula dengan penzina? Adakah mereka bermoral?” katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Nik Abdul Aziz yang dilihat cuba mempertahankan akhlak orang yang melakukan perbuatan zina di dalam rakaman itu.

Mengulas lanjut tindakan Menteri Besar Kelantan itu, Omar berkata, pendirian Mursyidul Am Pas tersebut bukanlah sesuatu yang pelik kerana percaya, Nik Abdul Aziz sanggup menghalalkan apa sahaja demi kepentingan politik meskipun sedar tindakannya itu akan menyebabkan perpecahan di kalangan umat Islam di negara ini.

“JMM yakin Nik Abdul Aziz akan mempertahankan orang yang melakukan hubungan seks berkenaan dan pada masa yang sama akan mengkafirkan orang yang membongkarkan kegiatan tidak bermoral itu,” jelasnya.

KOMENTAR:
Apa lagi fatwa yang dapat nik Aziz keluarkan bila rakan sebantalnya tidur asing-asing , mimpi lain-lain, cuba diterlibatkan dengan Video yang mengasyikan. Difitnah atau cuba memfitnah, atau rekaan saja.Seharusnya tidak menyalah orang lain dalam keadaan yang suka bermain sandiwara ini. Betapa peleknya derama yang hangat belum habis, timbul pula cerita yang lebih panas.Nampaknya sadikit sebanyak mencabar kewibawaan tuk guru memikirkannya.

Sedutan akhbar UM

Geletek Pagi berkata...

Di manakah Anwar Ibrahim?
jam 9.29 pm hingga 11,20 pm

KUALA LUMPUR 25 Mac - Di mana Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim di antara pukul 9.20 malam sehingga 11.38 malam pada 21 Februari apabila satu video seks yang didakwa melibatkan pemimpin pembangkang dengan seorang pelacur dari China dirakamkan?

Itu antara persoalan yang timbul apabila Anwar yang mengadakan sidang akhbar pada 22 Mac lalu menolak dakwaan yang menyatakan beliau terbabit dalam aksi video seks tersebut.

Menurut laporan akhbar Nanyang Siangpau, Anwar pada sidang akhbar itu telah mengemukakan dua fakta yang membuktikan beliau tidak berada di tempat video seks tersebut dikatakan dirakamkan, sebaliknya bersama keluarga serta sedang mengemas kini laman sosial Facebook dan Twitter.

Selain Nanyang Siangpau, beberapa portal berita dan blog turut melaporkan mengenai Anwar yang tidak men'tweet' pada waktu berkenaan.

Penulis blog Minda Intelek Melayu (M.I.M), Dr. Novandri Hasan Basri menimbulkan persoalan yang mana pada sidang akhbar itu, tidak ada seorang pun mengaku berada bersama Anwar ketika tarikh dan waktu video seks itu dikatakan dirakamkan. (B)

SAMBUNGAN ESOK

Ambuyak berkata...

ANGKA

aku pening dengan dunia
semakin di ikut semakin terleka
aku berhenti sampai di sini
bimbang nanti terbunuh diri
air dan ombak itu asalnya satu...
kita berpasangan menjadi dua..
lahirlah anak bertambah tiga...
sampai batasan setakat empat...
rukun islam itu tegaknya lima...
rukun iman percayakan enam...
hari hari genapnya tujuh...
malaya merdeka di bulan lapan...
wali wali itu jumlahnya sembilan...

Ambuyak
sajak simbolik

Mia Safiyah berkata...

WARNA PELANGI

nampak itu warna pelangi
tempat kita selalu bermimpi
di siang hari
mana tempat asalnya
ayuh sama kita cari
nampak itu jalan lurus
terbentang di ruang nyata
jelas di pandangan mata
mengapa jadi buta
tiada ternampak cahaya
mudah sekali terlencong
terpesong nikmat sementara
yang mundar mandir di sisi
kiri kanan atas bawah
sibuk mengacah
menarik jiwa lemah fakir
ikutlah mereka yang kaya itu
kaya ilmu amal iman taqwanya
insyaallah…

Mia Safiyah
sajak ketuhanan simbolik

Pak Haji berkata...

PIRING HITAM

piring hitam aku pasang kembali.
cerita lama masih segar.
memang tak jemu jika
di ulang pasang berulang kali...
tapi sayang kesan calar itu
masih tak hilang.
merosakkan perjalanan cerita.
lagunya menjadi sumbang...
aku gilapkan kembali.
agar hilang kesan calar itu.
perlahan aku simpan dalam almari.
terjaga rapi tapi mungkin.
esok atau lusa.
aku akan pasang kembali.
hayati cerita lama.
sebagai pengajaran...

Pak Haji
sajak terkenanang

Tan Sri Yunus berkata...

JARI KERDIL

nafas berat di hela panjang.
melihat dinding di hadapan memisah.
aku cuba memandang menembusi tembok
harapan dapat aku baca apa tersurat
di balik kata sendiri.
aku memahami ada sesuatu
cuba disembunyi.
ada kata yang dilindungi.
di sebabkan itu ayat jadi terbatas.
aku tidak mahu ia terbabas.
andai tersilap dan tersalah kata.
mohon sahaja hulur
sepuluh jari kerdilmu itu
walau sedikit terpalit selut.
mohonlah maaf setulus rasa.
andai kata tiada erti.
mohon maaf atas pembaziran waktu.
sememangnya aku semakin buntu
buntu memikirkan sesuatu.
adakah dia benar atau hanya menipu

Tan Sri Yunus
sajak simbolik misteri

Tinta dan Qalam berkata...

DARI SAJAK SILINGAN BUAT CR. (SS) SAJAK SELINGAN (SM) SAJAK MENANG

Sajak ANGKA agak simbolik dan suspen pula. Pada permulaannya agak menarik juga pengucapannya. Namun dipertengahan dan hujungnya mulai terasa hambar.Malah hanya mereka yang hidup lama dan punya pengalaman akan dapat menangkap isi dan maksud penceritaannya Malah sesiapa yang membaca terasa irama bunyinya semacam seloka pula. Dan penutupnya juga bagaikan tergangtung, Ada isi pengajaran tetapi tidak ada kesimpulan yang mantap. Contoh empat baris akhir telah mencacatkannya,Apa-apa pun syabas! layak sebagai sajak selingan keperingkat akhir , Maaf sekadar sajak selingan (SS).

Tinta dan Qalam berkata...

DARI SAJAK SILINGAN BUAT CR. (SS) SAJAK SELINGAN (SM) SAJAK MENANG

WARNA PELANGI Mia safiyah ada kemampuan melahirkan idea, untuk membawa penceritaan yang lain dari yang lain, tetapi masih lemah pada penysunan ayat dan mencari perkataan yang sesusai untuk mencipta ayat-ayat yang puitis bunyinya. Pengolahan cerita sudah baik, Cuma pada permulanya sahaja, bila di pertengahan dan penutup untuk membuat kesimpulan cerita agak lunggar dan hambar kurang menyakinkan.Perlulah memantapkan lagi. Apa-apa pun isi atau maksud penceritaanya: Mengingatkan kita kecantekan pelangi merentang di kaki langit dengan warna yang cantek dengan kejadiannya yang yunit, kita perlulah mengambil pengajaran hasil ciptaan tuhan. Tanamkan cita jangan buang masa kerana waktu sesingkat ini amat merugikan bila hidup tanpa tujuan. Sebaiknya contohilah orang kaya, yang berilmu kuat beramal dan banyak bertakaqwa. Maaf layak untuk sajak selingan sebagai (SM)

Tinta dan Qalam berkata...

DARI SAJAK SILINGAN BUAT CR. (SS) SAJAK SELINGAN (SM) SAJAK MENANG

Pak haji bagai kehabisan idea agaknya nasib baik tidak deman macam ustaz rahman. Tapi ini sajak selingan, entah bagaimana jalal jadikan sayembara selingan pula. Sesekali orang lama Cuba mengenang kembali kisah lama atau mudanya adalah perkara biasa dan menjadi lumrah dalam hidup ini. Kalau dulu mungkin bertapa megahnya ada peti nyanyi dan pering hitam. Adik beradik akan datang berkumpul mengelilingi dan mendengar lagu yang ala bunyi suara Orang indonesia.Bukan main sayang sadikit calar marah bukan kepalang.Itulah cerita Pak haji sajak sudah menjadi cerita hikayat lama.Apa pun syabas Pak haji sampai juga ke final di antara 4 penulis yang berentap ini dua untuk kemenangan. Maaf sajak selingan anda hanyak layak sebagai (SS)

Tinta dan Qalam berkata...

DARI SAJAK SILINGAN BUAT CR. (SS) SAJAK SELINGAN (SM) SAJAK MENANG

JARI KERDIL sajak Tan Sri Yunus walaupun sadik simbolik dan misteri terasa kekeliruan pada pengucapannya Sama ada benar atau tidak, atau ada sesuatu yang hendak disembunyi atau sengaja hendak disembunyi.Jika dinilai pada gaya dan cara acapkali telah memperkatakannya banyak yang kurang menyakinkan untuk dipercayai.Sebaiknya mengaku Jika bersalah pohon maafm jangan membazir masa untuk menegak apa yang salah. Membuatkan orang ramai menjadi keluru dan memuakkan. Apa pun sajak ini agak kabur untuk menangkapnya ada unsur berbau politik juga bunyinya.Cuma sadikit kelemahannya kurang memberi kesan kepuitisnya, isi penceritaanya ada cuma samar buat mereka yang kurang deria minda pencapaiannya. Layak untuk dikira selingan peringkat (SM)

Kembara Budiman berkata...

JMM parti baru ke ni?

Nabil Quldiu berkata...

JMM ni parti bebas ker? kerajaan?

Tetamu Malam berkata...

nik aziz msti x boleh jawab JMM pnya soalan tu

Sulaiman Embong berkata...

wah! hebat JMM ni sekali dia bidas nik aziz

Bulan Terang berkata...

nik aziz boleh ke nk jawab tu?

Bos Kacak berkata...

rasanya tergagap jgk nik aziz nk jawab nnt

Brader Joe berkata...

agak tajam jgk soalan tu mampus la nik aziz nk jwb

Atuk berkata...

nik azizi tu dah nyanyuk la

Suara Rakyat berkata...

nik aziz mcm biasalah smua benda haram dia bagi halal

Mia Safiyah berkata...

nik aziz rasanya x dpt jawab la

Mak Mah berkata...

nik aziz ni x layak jd musyidul am pas!!!

Roslan Bidin berkata...

nik aziz msti x kn tuduh anuar pnyakan kunco dia jgk

En Dasuki berkata...

agaknya apa la nik aziz jawab pasal soalan JMM tu?

Wasiril Asawad berkata...

msti dia x boleh jawab soalan JMM tu

En Sanusi berkata...

hbis la nik aziz dah tersepit dgn soalat tu

Jeffry berkata...

nik aziz ni dah nyanyuk xdpt nk bezakan halal dgn haram

Seri Suri berkata...

rasanya terdiam nik aziz xpdt nk jawab

Atan Yahoo berkata...

wah! agak pedas jgk soalan yg di ajukan tu... heheh

Anis Syahila berkata...

rsanya terduduk la nik aziz nk jwb soalan tu

Tan Sri Yunus berkata...

ha! bru dy terpkir anuar di mana masa video di rakam?

Inspektor berkata...

bukti ni menarik boleh di ajukan kepada anuar nnt di mana dia semasa video di rakam

Pak Haji berkata...

kalau dia bersama keluarga ada bukti ker????

Pak Kassim berkata...

ada siapa boleh mengesahkan dia bersama keluarga ke masa tu?

Ustaz Rahman berkata...

cuba suruh anuar bersumpah klu dia x berani mmg dia la tu

Pak Awang berkata...

rasanya aniuar dgn nik aziz dua kali 5!

Pak Ngah But berkata...

habis la anuar dgn nik aziz ni

Datin Maimun berkata...

klu bukti smua ada habis la malu dia nnt

Harimau Berantai berkata...

suruh la anuar bersumpah kalau dia berani la

Ustaz Saad berkata...

rasanya anuar tu saja entah2 dia yg upah org fitnah dia

Julia berkata...

kalau xde sapa dapat mengesahkan anuar ada kat rumah sah dia ada dgn pelacur tu

Ustaz Muda berkata...

apa susah sgt tanya sndiri la pelacur cina yg dikaitkan dgn anuar

Datuk Hasbi berkata...

rsanya klu anuar x berani bersumpah sah dia la

Qalam Musoffa berkata...

anuar skrg dah serba salah dah habis la dia nnt

Haji Atang berkata...

kita tunggu keputuasan harap2 benar anuar yg salah

PENYAIR AGUNG berkata...

ANUAR INGAT DIA BOLEH TERLEPAS? KALAU TERLEPAS DI DUNIA DI AKHIRAT NNT JAWAB LA....

Budak Rap berkata...

bila tv nk tayang anuar kena tangkap nnt... hehehehe

Mona berkata...

anuar ni aku susah nk pcya dia

Datuk Murad berkata...

skrg mmg org xkn percaya anuar sekalipun walau dia x salah

Orang Lama berkata...

anuar ni mcm sesumpah la susah nk thu dia btol ke x?

Warga Emas berkata...

harap makhamah dapat tentukan keputuasan secepat mngkin