Rabu, 31 Mac 2010

BERBISIKLAH SELALU DENGAN YA RABBI



Ya Rabb! Ya Rabbi sallimna Ya Rabb!
 Engkaulah menjadikan langit dan bumi
Semoga menghitung diriku ini dengan mudah
Bersama dengan orang-orang yang membisikan
Bangkitkan diri denganmu di hujung malam sepi.
.
Merekalah orang-orang yang berudhuk!
  Sering kali bangun qiam, rukuk dan sujud
Dikala orang lain tidur dia dahinya di sadjadah
Mereka itulah digelar orang yang bermunajad
Selalu mendapat kelebihan makrifatmu Ya Allah.

Oleh ; Nurimanja,
Tika terasa kekeringan ilham kebelakangan 2010,
Di malam sepi aku bermimpi, mimpi yang indah sekali.

28 ulasan:

nurimanja berkata...

BUDAK PONDOK Siri ke 3 BAB 1
Esok aku dengan baju kemeja putih lengan panjang,berkain pelekat dengan tiga orang kawanku Ismail, Mat Nor dan Din Kadir kami pergi mendaftar nama di sekolah Agama Rakyat di Simpang Tiga.

Aku dan kawan-kanku dibawa oleh ayahku. Kami diberi senarai buku teks yang patut dibeli oleh kami, Ayah telah membeli semua itu untuk aku, aku rasa cukup gembira.

Lusa kami mula belajar bahasa Arab, akulah yang paling tua sekali di antara tiga orang kawan, tetapi disebabkan aku kecil selalu semput, makan banyak semput, kena hujan semput, kena panas sikit pun semput, kerja lebih sikit semput, tolang ayah pun semput, maka aku digelar oleh keluargaku, kain sutera tidak boleh buat pelanyak kuat sidikit, akan koyak.orang agak
aku muda lagi

Hampir seminggu aku belajar di situ, minggu depan kata guru besar ustaz Mat Noor ada ujian penggal 1 pertengahan tahun. Aku menjadi bengung. siang malam, pagi petang aku menghafal aku belajar 24 jam, mujurlah ustaz Yusof, sangat baik dia mengajar mudah faham. Aku menghafal semua tasrif dan nahu bahasa Arab kelas Aftidai Awal

Waktu aku baru belajar dua hari ,ustaz Yusof bagi tahu aku “sadjada wajada” Sesiapa yang bersungguh dia akan berjaya, aku pun pulun belajar sungguh-sungguh, minta nota dari kawan-kawan lama, kena rajin belajar, salin hafal saja.

Lepas ujian pertengahan tahun aku dapat numbor “Asarah” bukan main syok lagi aku .Bagi tahu dekat mak dan ayah, “ada kemampuan,” kata ayah, mak tersenyum.

Ujian akhir tahun aku dapat nombor Wahid salah seorang kawan aku,dia ketua Khairuddin Mat Noor@ naik 'hot',selama ini dia saja numbor satu kini dia ditempat ke dua , Mat Nassir tempat ketiga yang lain budak perempuan, tiga orang lagi kawan aku Mereka duduk tempat belas dan puluh sahaja..

BERSAMBUNG.
@ Dia ini tukang kebun sekolah, kini tinggal di taman si kurau. Anak dia pun doktor dengar kata
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Suara Rakyat berkata...

PAKSI DUNIA

Paksi dunia tak akan terbalik
Penyakit tak sembuh
Lapar tak hilang
Derita tak sudah
Pasukan kegemaranmu
menang atau tidak piala
yang usul asalnya tidak berkait
walau secubitpun
dengan kewujudan kamu.
Selamanya kalis basi-basi
dari pangkal hingga akhir bumi.
Silalah pergi mati.


Suara Rakyat
sungkai
10mlm

Tanpa Wajah berkata...

wah! en nuri mmg berbakat!!!! sekal masuk terus no 1!!!!

Nahul Hidzar berkata...

aku rasa en nuri ni msti keturunan syed ni sbb bini aku keturunan sharifah smua pandai2 belaka...

Golok Buta berkata...

sekali masuk x sampai setahun no 1!!!!!!!!!!! wahhh!! aku dh bertahun dok U haram nk dapat dekan pun susah... adoi..

Siti Alia berkata...

hahahaha hot dorg en nuri dpt no 1! hahaha sian dorg...

Sudin Ramlee berkata...

eh! en nuri mmg slalu sakit ker? penyakit keturunan ker?

Nama Aku berkata...

en nuri kecik2 pun dh cerdik wah....

Mat Noh berkata...

en nuri ni cepat belaja? slalunya org biasa perlu sekurang2 6bulan utk pandai en nuri sebulan jer!!!! wow!

Sulaiman Embong berkata...

en nuri mmg dari kecik sy rasa memiliki bakat istimewa....

gelora maya berkata...

eh! en nuri pandai bahasa arablah kiranya??? wah! asarah tu! saya x pnh pun dpt mcm tu...

Budak Rap berkata...

wah! gembira nmpk en nuri?? ari pertama persekolahan ni...

Puteri Bunian berkata...

mcm mne begitu singkat en boleh menguasai bahasa arab??? boleh bagi tips????

Ustaz Muda berkata...

eh! mula2 asarah lps tu dapat wahd plak! en nuri mmg genius la... tabik sy kat cikgu!!!!!

Guest berkata...

en nuri cepat belaja? klu sy dulu byk kali ulang paper SPM? hehee

Julia berkata...

kwn2 en ni masih ada lagi ke skrg? mereka di mana? ada buat blog mcm en nuri jgk x?

Bulan Terang berkata...

mcm mne en nuri boleh cepat belaja?? org biasa mmg susah en nuri mmg luar biasa...

Ku Dania berkata...

msti en masa kecik2 x cucuk sbb tu en nuri slalu sakit ni...

Pahlawan Kesatria berkata...

en nuri selalu semput? sakita apa en nuri???

Mona berkata...

en nuri masa kecik ada bakat menulis sajak x?

PENYAIR AGUNG berkata...

EN NURI SEJAK BERUMUR BERAPA TAHUN MULA MENULIS SAJAK? DAN CERPEN?? MINAT TU DATANG DARI MANA? ADA TAK DALAM CERITA NI??

Bob Kuli berkata...

en nuri sebelum ni x skola ker???

Diana Sanubari berkata...

wah! best jgk baca cerita en nuri ni... sambung cepat2 yer...

Kota Gersang berkata...

eh! semalam kwn en nuri nama lain? skrg nama lain plak? rama jgk kwn2 en nuri ni..

Tengku Anita berkata...

eh! ni semua kisah riwayat hdup en nuri ker?

Ali Conan berkata...

eh! en nuri lebih tua dari kwn2??? psal apa plak?? bkn ke 1 kelas umur semua sama?

Tanpa Nama berkata...

Beberapa orang tidak begitu teliti
membaca cerita catatan ini, jadi tak
begitu faham. Nak faham kena ikut sdra Bahrul Shah kena baca banyak kali.

Saya dulu melanggan majalah sastra
DBP. bertahun saya baca sajak dan
cerpen, ada yang saya faham , ada
yang saya faham skit-sikit, ada yang
langsung tak faham. kena baca banyak
kali.

Qalam Mutiara berkata...

Sajak Paksi Dunia oleh Suara Rakyat sama dengan Suara Pulau cuba mempertahankan sesuatu yang dijira benar, dan berkeyakinnan yang pasti akan terserlah kenyataanya.

Dulu Geng Suara sering dikecam dihalau dari blog penyokong PKR.
Hari ini ternyata atas dasar kasihan melihat sdra Islam tertipu helah dasar putar belit . Agar jangan bersubaha , semoga mereka yang sedar diampun Allah tidak jadi pengkianat tanah air.

Rengkasnya Paksi Dunia sukar digugat , apa tah lagi untuk cuba dirobek,cuma mereka yang tidak bersyukur nekmat Allah beri yang sanggup subahat membantu agenda jahat ini. Syabas! Geng Suara Semua