Isnin, 29 Mac 2010

BERMESRALAH ANAKKU DENGAN BUKU KAMU


Bermesralah dengan buku kamu selalu
sudah pasti cinta kamu akan terbalas
jadikanlah dirimu itu ulat-ulat buku
bukan jadikan dirimu si kacang hantu.

Bila anak-anakku pergi ke kedai buku
carilah buku yang memberi isi munafaat
dan bacalah buku -buku yang munasabah
agar memberi pengetahuan bukan keharuan.

Buku sering kali menunjuk mengajar kita
mengenal erti kehidupan dunia dan akhirat
bukan buku yang cuma membakar hawa nafsu
dan boleh merosakkan jiwa alam remajamu.

Pilihlah buku-buku banyak pengajarannya
agar menghidupkan semangat dan cita-cita
berlandaskan ciri-ciri kehidupan Islam
bagi menentukan perjalanan masa hadapan.
 
Oleh ; Nurimanja,
catatan pagi hari jumaat 2010.
ketika matahari memanjat dikaki langt.

40 ulasan:

nurimanja berkata...

BUDAK PONDOK
Oleh Nurimanja PK..2002
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ BAB 1

Zaman kanak

Aku tahu hari isnin malam selasa aku lahir ke dunia yang fana ini jam 4 pagi waktu aku lahir aku tak menangis kata mak.senyap,mak risau kalau-kalau aku cacat atau bisu.

Kebetulan hari aku lahir datang pak saudara mak dari Tanjung Piandang tidur dirumah kami, Namanya Pak Lang Rasid. “betul hang beranak, aku duduk sini dah dua hari, aku tak dengar suara anak hang menangis/?”
“Ada Pak Lang dia sedang isap jari, susu pula kering, tak tahulah Pak Lang , Anak yang penghabis agaknya”. kata mak ,senyum."Kata orang tua, dia akan menghadapi cabaran yang hebat dengan tenang di dunia ini,"kata Pak Lang’

Waktu umur aku setahun dua, aku kena cacing, kepala selalu pening, kadang muntah keluar cacing ikut mulut,makan kurang selera, buang air besar tak menentu, silap hari bulan keluar cacing pula ikut dubur,badan kur uskering mata cengkung,berjalan tak bermaya,mak jaga aku macam puteri lilin,"kau ini kain sutera tak boleh buat lasah atau pelanyah." kata mak.

Aku memang tak boleh kena panas atau hujan, asma pula menyerang, berhari pula aku tak minum tak makan, mana badan nak naik, kurus melidi macam gambar kartun tak siap,kepala lutut aku besar macam itu juga siku, tulang serangka nampa berdongkol-dongkol.punggung timpus kepala besar,macam ikan keli kena kurung dalam tempayan.

Tapi aku ini berkulit puteh, urat kaki tangan nampak biru. Aku yang selalu berbogel di muka pintu ,datang Makcu Buruk yang selalu bersembunyi-sembunyi mulutnya pula selalu penuh dengan air sireh, dia akan sembur pipit aku dengan air sireh yang berwarnamerah itu. Ini yang membuat aku hot, aku lari lintang pukang, Mak kata cepat pakai seluar.

Aku juga selalu saja jatuh tangga, benjul dahi, berdarah kening, bengkak kaki,terkeliat sana, dan terliuk sini, sudah lah aku ini kurus kering,hingus pula selalu terjelur keluar di kedua belah lubang hidung aku, sesekali aku sedut masuk kedalam , nanti dia tekeluar semula,sebab itu aku jadi penat dan semput,macam siput belitung panjat pokok nipah jalan slow.

Aku berumur empat tahun ,aku cukup takut dan geli tengok anak-anak ayam.Bila aku turun saja ke tanah banyak anak-anak ayam yang datang berbagai warna memburu aku, aku takut lari naik atas pelapik batu tiang rumah, aku akan memeluk tiang rumah,aku cukup geli tengok makhluk anak-anak ayam itu ingin memetuk kaki aku.

SAMBUNGAN.

Si Kecil berkata...

budak pondok ni kisah en nuri ker???

Saizul Maizav berkata...

BAGAIMANA MENCIPTA PUISI?

Bagaimana mahu cipta puisi
Kerana aku bukan orang pandai berpuisi
adakah imbuhan perlu sama
Di belakang serupa yang ini
Kenapa Ia susah difahami
Sebagai hati
Apa iramanya
Apa tonanya
Apa lagunya
Apa intonasinya
Apa ceritanya
Apa puisi ini umpama pantunkah
Atau hanya sebuah cerita
Apa perlu dilakar ke sekeping kertas
Apa perlu aku susun baitnya indah-indah
Puisi apa ni?


Saizul Maizav
Teluk Kumbar
12mlm
23.3.2010

Tanpa Wajah berkata...

lahir x nangis!!! mmg bayi ajaib! hehee

Seri Suri berkata...

mcm mne x nangis plak? pelik la... misteri.....

Nahul Hidzar berkata...

wo! lahir x menangis!!! magik! sedangkan anak saya pun lahir menangis x henti2... x pnh sy dgr bayi lahir x nangis???

Mat Noh berkata...

klu x nangis? bayi tu akan hadapi cabaran byk ker??? anak sy pun x nangis jgk? tp doctor cubit bg nangis sbb klu x doc kata bayi kami cacat....

Sulaiman Embong berkata...

wah! en nuri x nangis ker!!!!!!!!!! woo!!!! mmg misteri..... patutlah en nuri hebat berpuisi sbb org kata bayi x nangis dia akan memiliki bakat istimewa

Julia berkata...

ade cacing! eee.... geli plak sy dgr? hehe

Mona berkata...

cacing! mcm mne leh jd mcm tu?/ sian en nuri...

Kembara Budiman berkata...

cacing keluar di merata-rata ker!!!! bahaya bdk2 ade cacing ni....

Golok Buta berkata...

smpai 2 ari dia duduk dia x dgr en nuri nangis ker! wah! mmg en nuri manusia 1 dalam 1000 sbb ni first time bayi lahir x nangis? sbb smua bayi lahir msti wajib nangis...

Petualang Tiga berkata...

wakakaka mak su sembur sireh!!!! hahhahaa lawak btol!!!

Dendam Langsai berkata...

aku paling ske part yang sembur sireh kat pipit! hahhhahahhaha lawak2 aku boleh bayangkan mcm mne... hahhahaha

Balqish berkata...

en nuri ni kulit putih ker? ade kacukan omputih ker? hehhee

Orang Lama berkata...

sedih pun ade baca cerita en nuri ni... mcm2 sakit kena???

Richard Siriosa berkata...

smpai skrg en nuri masih sakit jgk ka bah? apa2 pun sy doakan kesihatan en nuri semakin sihat... amin...

Srikandi Juwita berkata...

anak ayam en nuri takut??? hahaha sy plak geram tgk anak2 ayam sbb anak ayam comel! hehehe

Diana Sanubari berkata...

ade lawak dan ade sedih cerita kali ni... hehehhe en nuri mmg versertil!

Nama Aku berkata...

xkan en nuri x ske anak ayam??? comel anak ayam tu... hehhehee

Brader Joe berkata...

lawak masa kena sembur sireh tu! hahahahhaha sian en nuri...

Olie Pajutdy berkata...

sian kena sembur dgn sireh! msti pedih pipt en nuri... hahahhahahahaha

Apek Lui berkata...

celita kali ni en nuli ha mmg best lor! wa manyak kali sula gilak baca ini celita... hahaha

Pahlawan Kesatria berkata...

lawaklah kena sembur sireh!! kejam btok makcik tu! hahahahaha

Umar Haslam berkata...

eh! sian en nuri asyik sakit jer... en nuri x pergi hospital ker check masa tu?

Putera Damien berkata...

wah! best btol en nuri dulu org layan mcm puteri lilin jer... hehehhee

Budak Rap berkata...

kena cacing tu mcm mna??? ni pertama kali aku dgr....

Mozaire berkata...

cerita ni psl en kecik2 dulu ker? wah! msti panjang cerita ni... ni yg best ni....

Lelangit Biru berkata...

cerpen ke cerita ni en nuri? best jgk... x sabar nk baca sambungan seterusnya...

Kota Gersang berkata...

intro pun best! msti lps ni lagi best.....

Atuk berkata...

cerita psl kenangan en nuri dulu2 ker? en nuri ingat lagi? kalau saya banyak dh lupa....

Bob Kuli berkata...

kenapa tjuk budak pondok? en nuri dulu skola pondok ker?

Naga Samudera berkata...

baca-membaca amalan mulia.... hehehe

Geletek Malam berkata...

lps ni aku kena slalu beli buku kt anak aku la lps ni....

Pengembara Masa berkata...

kita hrus menghidupkan amalan membaca semula..... skrg ni bdk2 ramai x ska membaca dh skrg....

Madah Pujangga berkata...

sajak membaca? mcm dalam iklan TV plak? hehehe

Pencari Inspirasi berkata...

lps ni kita kena slalu membaca.. sbb mambaca dpt byk ilmu.....

Halilintar berkata...

sajak mmg best! sajak psl membaca plak? mmg menarik!

Qalam Mutiara berkata...

Dua buah puisi kali ini telah menceritakan soal plagiat dan satu lagi bertanya Apa itu puisi sebenarnya?

Penyair Agong dengan puisi bertajuk Plagiatnya.
Rasa kecewa dengan segelinter manusia yang menciplak karya orang lain, Dan meletakkan namanya pula. Peristiwa ini rasa tidak senang dihatinya.

Memang ada orang yang kurang senang, ada juga yang tak perlu diperdulikan. Kerana ilham itu dari Allah. Mungkin itukah budaya orang kita?.

Sajak kedua , Dari penulis yang sering buat ulasan, Saizul Maizav mempersoalankan apa itu puisi, ringkasanya, cerita pendek, disusun dengan gaya, dan bahasa simboleknya,ada maksud dan punyai isi yang tersirat disebalik pengucapan. Perlu ada daya kreatif untuk menangkap maksud. Setelah dapat memahammi maananya.baru kita
faham akan ceritanya sekian.

Qalam Muiara berkata...

Insyaallah, jika ada kesempatan, saya
akan membacanya sajak-sajak yang belum diulas. Dan sesiapa yang boleh mngulas diantara sahbat kita, slakan
ambil saja yang mana satu.

saya akan ulas yang mana belum diulas
sekadar yang termampu. Okey jmpa lagi.