Selasa, 5 April 2011

BILA IMAN MEMBISIKAN HATI




Bila iman membisikkan kebenaran
hati pun menerima cahaya keimanan
kerana iman dan hati yang kental
tidak bisa menyokong kemungkaran
apa tah lagi untuk masuk bersubahat.

Namun sekiranya iman dan hatilemah
didorong rasa ada kepentingan diri
atau ganjaran dunia yang penuh lumayan
pasti iman seorang itu boleh mengegarkan
malah tersungkur di kaki betina prono


Kecuali orang beriman penuh rasa taqwa
amat sukar untuk terpesona dan terperdaya
apa tah lagi dengan kata berbelit dan dusta
kerana kecintaan sebenar orang yang beriman
bukan pada kehidupan dunia yang sementara.


Oleh: Nurimanja,
catan dua tiga hari yang lalu,
setelah menilai diri lalai dan lali 05 April 2011.






50 ulasan:

Hantu Raya berkata...

Anwar adalah pelakon terbaik (BB)
Siri 5 akhir

-Apa yang membuatkan Datuk benar-benar kecewa dengan Anwar?

-NALLAKARUPAN: Saya kesal kerana Anwar tidak mahu berubah. Saya ingat selepas keluar penjara dia akan berubah tetapi sama saja. Beliau memang tidak akan berubah walaupun selepas dia mati nanti. Sekali lagi saya cakap kalau Anwar boleh hidup balik dia akan ulang balik perangai buruknya itu. Tapi sebenarnya apa yang saya lakukan ini adalah untuk kebaikan negara dan orang ramai seperti nasihat dari rakan dan tokoh yang saya katakan tadi.

Ketika saya di dalam penjara saya pernah diugut akan digantung kerana kesalahan yang dilakukan namun saya tidak bekerjasama. Ketika itu apa yang saya lakukan kerana Anwar adalah kawan baik saya. Tapi saya silap kerana ia tidak berbaloi. Anwar sangat pandai berlakon sehinggakan ramai orang terpengaruh dengan lakonan dan penipuan beliau. Bagi saya beliau tidak akan berubah.

Memang saya silap tidak keluar lebih awal tapi apa yang saya lakukan ini adalah untuk negara kerana pemimpin datang dan pergi namun negara ini akan tetap kekal. Saya sendiri masuk penjara ketika zaman Tun Dr. Mahathir tetapi saya tidak menyalahkan beliau dan tidak pernah bercakap buruk tentangnya. Malah saya menghormati beliau dan tidak menyimpan dendam terhadapnya kerana saya tahu apa yang dilakukan beliau adalah betul.

Saya cabar Anwar supaya mengheret Tun Dr. Mahathir ke mahkamah supaya saya boleh menjadi saksi pertama untuk Tun. Dr. Mahathir.
Saya akan lakukan walaupun beliau pernah memenjarakan saya. Oleh itu saya melihat apa yang saya lakukan ini adalah untuk negara dan masyarakat.

Saya tahu apa yang Anwar lakukan adalah salah kerana saya berada dan melihat sendiri apa yang beliau lakukan. Saya sanggup mati untuk negara jika itu yang perlu saya lakukan untuk menegakkan kebenaran yang diselindung oleh Anwar. Dan yang paling penting tidak ada orang yang boleh membeli saya kerana saya bukan orang yang murah maruahnya untuk dibeli. Saya adalah manusia yang berpegang pada prinsip tapi Anwar bukanlah orang yang tahu apa maknanya prinsip.

-Berapa lama lagi Anwar akan bertahan?

-NALLAKARUPAN: Bagi saya apa yang dilakukan beliau adalah sekadar berlakon. Beliau lahir di Pulau Pinang sama seperti Tan Sri P. Ramlee. Kedua-duanya pelakon tapi Anwar lebih hebat kerana berlakon di pentas sebenar.

Begitu juga bagi Wan Azizah dan Azmin yang mana mereka adalah pelakon dan Anwar adalah pengarah. Kalau tidak bagaimana Wan Azizah boleh kata Anwar adalah pemimpin anugerah Tuhan. Beliau adalah pelakon terbaik dan tidak ada orang yang boleh berlakon seperti Anwar.

SELESAI. Petekan akbar (UM)
Lufikirlah sendiri kata nabil RL

Lelangit Biru berkata...

apa pnya malang anak bini dia dapat kluarga yg kai putar belit!

Sharifah berkata...

anuar ni hati kering mana boleh berubah

Pak Awang berkata...

mcm mana boleh hilang silap letak kot?

Iman Ali berkata...

xkn hanya selipar jepun pun boleh hilang?

Hamba Allah berkata...

selipar jepun x mngkin hilang salah letak la tu

Muhamad Rabbi berkata...

terima kasih siar sajak sy yg ni mmg sy nak sajak ni disiarkan

Julia berkata...

mahal sgt ke selipar ko tu? hahaha

dam catur berkata...

selipar jepun kena curi? bukan boleh jual pun?

Jengking Perak berkata...

selipar jepun buruk ko pun ada manusia x berhati perut ambik? hahahahha

Pak Ngah But berkata...

apa pnya malang la selipar jepun pun kena curi

Mat Noh berkata...

selipar jepun xkn dicuri plak?

Saudagar Emas berkata...

kalau kasut kulit mngkin org suka curi ni selipar jepun pun kena curi?

Warga EMas berkata...

cantik sgt kot seliapr jepun tu?

Jeffry berkata...

aku rasa selipar jepun ko warna warni kot sbb tu org minat nk curi? hahahaha

Salam berkata...

xpnh aku dgr selipar jepun kena curi sbb bukan boleh jual pun? hahahhaha

Puteri Salju berkata...

seliapr jepun buat pegi jamban xkn kena curi?

Sarah berkata...

rasanya pencuri tu org gila sbb org normal x kn curi seliapr jepun

Faezawatie berkata...

aku rasa dia nak curi selipar lain terambik selipar jepun? hahahaha

Geletek Malam berkata...

skrg ni pencuri di mana2...

Inspektor Halim berkata...

skrg pencuri ni semua bnda pun dia curi

Tetamu Malam berkata...

org tu curi nak buat apa selipar buruk ko tu?

Ustaz Muda berkata...

ko buat bomoh je snang biar panas dia x boleh duduk

Nurse Lisa berkata...

rasanya pencuri tu nak pinjam pergi jamban kot? hahahahaha

Bumi Hijau berkata...

kasut seliapr jepun kena curi? pelik

Madah Pujangga berkata...

pencuri tu nak buat apa seliapr jepun ko tu?

Ali Conan berkata...

aku rasa pencuri tyu curi selipar jepun ko nak main tuju kasut agaknya

Tuan Haji ABkam berkata...

selipar jepun buat baling kepala anjing boleh la xkn kena curi kot?

Ummu Akilah berkata...

selipar jepun pun kena curi ajaib sungguh

Hamba Allah berkata...

aku rasa selipar jepun ko diperbuat dari emas kot? hahahahhaha

Datin Maimun berkata...

eh! selipar jepun nak jual pun xnk la kenapa ada org curi plak?

Teksi Manaf berkata...

gila selipar jepun nak ambik nak buat tah la?

Seruling Kelana berkata...

selalu selipar baru atau boot mmg slalu kenc curi ni seliapr jepun pun kena?

Nabil Quldi berkata...

senang cerita xpyh pakai kasut je nnt x kn curi

Lagenda Pulau berkata...

ape la org malaysia ni selipar jepun pun nak rembat nak buat apa bukan boleh jual?

Jalil Janggut berkata...

aku rasa dia curi selipar ko nak letak kat muzium kot? hahahahaha

Malik Wariya berkata...

pencuri ni xde otak ke berharga sgt ke selipar jepun sampai nak curi?

Nuri Jaguh berkata...

mngkin selipar ko di import dari jepun sbb tu ramai org nak curi? hahahaha

Umar Haslam berkata...

selipar jepun pun kena curi? lps ni letak je mangga senang x kena curi

Halilintar berkata...

kalau aku letak je paku biar sakit org nak curi tu

Lukiee berkata...

eh! selipar jepun pun org nak curi buat apa?

Pedang Kesatria berkata...

lps ni pakai terompah jepun harap2 x kena curi lagi... hahahahha

Abul Hassan berkata...

MIMPI DALAM MIMPI

semalam aku bermimpi lagi
dalam mimpi itu
aku sedang lena bermimpi
dan mimpi itu sangat aneh
kerana aku di katakan tidur
saat aku jaga
lalu aku terjaga
memikirkan suatu petanda
atau hanya mainan tidur
aku terjaga lalu aku sambung tidur.

Abul Hassan
sajak pasal mimpi

Mak Cik Senah berkata...

RINDU ILAHI

Satu hari datang berita
Berita dari langit kata mereka
Dalam cemas aku bertanya
Adakah aku bakal mangsanya
Berita datang bawa gembira
Kalau gembira kenapa ku duka
Hadapan mereka aku berjeda
Konon hidup takkan sengsara
Berita ini kejamkah? baikkah?
Kalau kejam kenapa mereka
berwajah indah?
Kalau baik kenapa aku
dan mereka terpisah?
Baik sebenarnya, lembut kata hatiku
Ada hikmahnya misteri kata imanku
Sabar jawabnya akal
mengajar kepada rinduku
Senyum sahaja teringat ilmu dahulu
Moga-moga aku mampu
hadapi kehilangan ini
Harap boleh melangkah lebih tinggi
takut mimpi dengan cinta Illahi.

Mak Cik Senah
sajak simbolik

Ustaz Saad berkata...

KERTAS PUTIH DI TANGAN

saat diri mengejar kisah semalam
mencari jejak aku tertinggal.
aku rebah terpaku melihat
apa pernah berlaku.
aku bangkit terus berlari.
agar aku jauh tak pernah ke sana.
bila aku menoleh semula belakang
seakan tersekat nafas di kerongkong
aku mencari punca mungkin sesuatu
aku tertinggal di sana
hingga aku menjadi sukar gembira.
di tangan ini masih memegang erat.
satu lembaran kertas putih.
semakin lama semakin hancur
reput aku bentangkan kembali.
cuba mencari makna sebenar.
erti sebuah kehidupan.
yang selama ini aku tersasar jauh.

Ustaz Saad
sajak simbolik

Dayang berkata...

LANGKAH SUFI

berjalan dijalan yang lurus
langkah bertapak songsang
membawa beban menggalas dosa
walau kalam menyuluh kegelapan
mencari rahsia disebalik rahsia
ada rahsia dalam kalimah
maha agung empunya zat
Engkau di dalam aku
aku kepunyaan MU alpa melangkah
lupa jalan asal hilang pedoman
kabur kesesatan mencari arah
untuk kembali pada asal¡­

Dayang
Sajak ketuhanan

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Abul hassan dengan sajak MIMPI DALAM MIMPI kau ada idea lagi ke Abul, sejak tok teh meninggal, kalau kau tak pergi solat jenazah boleh solat ghaib, lepas manghrib buat solat sunat hadiah, besar pahalanya. Sebaiknya anak cucu dialah yang buat. Sajak kau ini semacam plagiat sajak Hadi Hamzah pula kau pun kena penyakit fantasi ini. Orang tua nak bagi khawin, kau banyak buat alsan. Kini mengingau di siang hari. Kalau kau kuat puasa sunat macam Tinta dan Viger tak apa la...Maaf sajak ini tak dapat mengatasi sajak tiga lagi sajak yang lebih mengacam. Kau kena usaha lagi terpaksa keluar (TK)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Sajak RINDU ILAHI ini ada pengucapan dari jiwa yang dihimpit kesusahan dan penderitaan. Namun ketabahan hati maseh mampu menghadapi cabaran hidup ini.Kebarangkalian Mak Cik Senah sering ditimpa musibah yang kekadang menjadi hati resah dan gelisah, hidup nan bersendiri sudah menjadi asam garam. Kerana ada kesabaran dan iman yang sedikit kukuh ini, mungkin maseh mampu menghadapi cabaran demi kerana mencintai illahi.Diberi peluangan untuk menyertai sayembara seterusnya Jalal kena belanja Mak Cik Senah meang.. (SM)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

KERTAS PUTIH DI TANGAN oleh Ustaz Saad pengucapannya bagai melompat, apa yang hendak disampaikan agak longgar sadikit ,Cuma skop isi penceritaannya yang membuat rasa sedikit ada kelebihan pada mesej yang hendak disampaikan. Mungkin mengambarkan banyak kerja yang belum selesai, menjadikan kerja selama ini, bagaikan sia-sia, untuk menilai semula rasa agak janggal. Malah terasa bagai diburu kesilapan untuk menurusnya jangan biarkan kertas putih masih kosong tidak tertulis sepatah perkataan. Jangan peduli pada kekalutan dunia yang ajak mengikut sandiwaranya, perjuangan anak bangsa patut diutamakan terlebih dahulu. Diberi peluang untuk sajak seterusnya. (SM)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Sajak ketuhanan oleh dayang anak cucu Ziarah Makrifat . tajuk sajaknya LANGKAH SUFI . Apa kena kita sik mahu mengudi, ramai gila anak muda sidak ya sik mahu mengundi, mum kita memelih, pilih aje pemerentah yang boleh memajukan kita dan negeri masa depan. Apa-apa pun cerita sajak ketuhanan kita bagai mencari jalan lurus dan menngcukil ilmu dan rahsia yang Allah jadikan sebagai khazanah alam berpadukan al quran dan hadis nabi akhir zaman demi untuk tidak tergelencir dari jalan asalnya. Amin, Layak dicalunkan untuk sayembara seterusnya(SM)