Isnin, 11 April 2011

ABU TALAHAH DAN NABI SULAIMAN





Kisah Abu Talahah,
seorang yang banyak kebun buahan
satu hari dia bersolat di kebunnya
tetiba dia terlihat saekor burung yang cantek
sehingga terlupa rakaat solatnya yang ke berapa?
apabila dia selesai solat  dia menjadi kesal 
dengan kemewahan yang dikurniakan allah swt
untuk menghukum kesalahannya
kerana keasyekkan yang melalaikan
lalu didermakan  semua kebun buah-buahannya.

Kisah Nabi Sulaiman,
seorang yang amat kaya raya
sehingga  beribu kuda peliharaannya
satu hari dia pun terlupa juga
kerana  tertinggal solat waktu assar
dia  memekirkan  kuda-kuda di padang
setelah disedarinya akan sesalahan itu
lantas dia menghukum dirinya yang  terlupa
untuk menebus kemewahan mengasekkannya
disembeleh seribu ekor kuda [eliharaanya
lalu diberinya   kepada  fakir dan miskin.



Oleh: Nurimanja,
Sekadar cerita dan tauladan
Catatan penceramah bebas di udara.
Tanggal dua tinga bulan lalu ingat semula  11/04/2011.







50 ulasan:

Nurimanja berkata...

BERTAJUK: JIKA ADA KEYAKINAN/ DICERITAKAN SEMULA SECARA BEBAS OLEH SDRA NURIMANJA.
_______________________________________________________________________________
Siri ke empat

“Sebenarnya saya mendapat mimpi mengatakan tuanlah seorang alim yang mengatahu apa yang berlaku 10 tahun akan datang,” jawab anak muda berkulit kuning langsat itu. Nampak wajah anak muda itu bagai penuh mengharap kepada orang tua tuk Alim itu.

“ Ada beberapa syarat jika ingin belajar dengan saya, jika tidak setia dan melanggar syarat saya. Anda tak boleh turut sama dalam pengembaraan saya ini, kerana saya punya tugas yang tersendiri, kerana saya telah nampak akan peristiwa sepuluh tahun akan berlaku.” Kata orang tua tuk Alim itu.sambil tersenyum.

Lama anak muda itu termenung. Seolah-olah dia sedang memikirkan sesuatu yang agak berat, tetapi dia cuba menggagahi dirinya dengan berkata dan menganggukkan kepalanya . “Saya sedia dan taat kepada syarat yang ditetapkan Tuan Alim.” Kata anak muda itu.

Aku pun ingin memastikan apakah syarat dan janji yang mesti ditaati oleh anak muda berwajah bersih semacam kenabian itu, Aku lihat orang tua tuk Alim itu pun tersenyum, nampak semacam serius wajah mukanya dia pun berkata:

“ Dengar sini. Syarat mudah tetapi agak payah untuk mentaatinya, walaupun pun saya memberi tiga kali peluang, jika selenbih itu tiada maaf lagi bagimu. Kita terpaksa berpisah, engkau tidak boleh lagi berguru dengan ku” sambil menunjukan jari telunjuknya ke dada

Aku nampak anakmuda itu bagai tidak sabar untuk mengetahui apakah syarat ketat tetapi mudah itu. Yang ingin diperkatakan oleh orang tua alim itu.Aku juga terasa bagai tidak sabar melihat tontonan drama dua makhluk yang tidak mengetahui kehadiran semacam dalam mimpi di alam fantasi.

“Senang saja, wahai anak muda, mulai hari ini, kau boleh berguru denganku, tetapi syaratnya , kau jangan bertanya , apa saja yang aku lakukan diluar dugaan. Ingat sesuatu yang aku bertidak kekadang diluar batasan tidak ada lagi peri kemanusiaan,” kata orang tua alim itu dengan serius mukanya.

BERSAMBUNG.

Hantu Raya berkata...

Cepatkan siasatan
Oleh Petah Wazzan Iskandar siri 4
2011/04/11

Pemuda BN mahu polis selesaikan segera kes video seks elak cetus pelbagai spekulasi

BUKIT MERTAJAM: Pemuda Barisan Nasional (BN) mendesak polis menyelesaikan segera siasatan video seks yang didakwa membabitkan seorang lelaki mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengelakkan spekulasi berterusan mengenainya sehingga boleh menjejaskan imej negara.

Bagi Pemuda BN, penyiasatan yang terlalu lama menimbulkan pelbagai spekulasi dan mempengaruhi persepsi semua pihak terhadap kerajaan serta masyarakat antarabangsa terhadap Malaysia. Pengerusinya, Khairy Jamaluddin, berkata Pemuda BN juga berpendapat kebenaran pasti tidak akan didengar oleh rakyat jika penyiasatan mengambil satu tempoh yang lama.

“Saya tidak faham mengapa polis mengambil masa lama untuk menyiasat satu kes yang mudah dan perkara ini sudah dua minggu berlanjutan. Cepatlah siasat... kes itu mudah untuk diselesaikan demi keadilan semua pihak, iaitu orang yang kena tuduh, termasuk BN yang dituduh menjadi dalang penyebaran video terbabit,” katanya pada sidang media selepas Program Jelajah One Malaysia (JOM), Peringkat Pulau Pinang di Kampung Machang Bubuk di sini, semalam.

Hadir sama Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Ketua Pemuda UMNO negeri, Shaik Hussein Mydin. Pada majlis itu, Khairy merasmikan sebuah rumah usang milik Mohamad Fuad Ismail, 40, yang dibaik pulih dalam tempoh enam hari membabitkan perbelanjaan RM5,000 oleh Pusat Latihan GiatMara Machang Bubuk. Khairy yang juga Ketua Pemuda Umno berkata, penyiasatan yang mengambil masa lama memberi tanggapan negatif seolah-olah orang yang kena tuduh dinafikan keadilan.

“Kesannya juga menyebabkan perpaduan masyarakat tergugat kerana terpengaruh dengan pelbagai persepsi hingga ada yang percaya atau sebaliknya. Apabila penyiasatan selesai dan ada pihak yang tidak berpuas hati, barulah kita tubuhkan suruhanjaya bebas bagi memastikan kes itu mendapat pembelaan sewajarnya,” katanya. Minggu lalu, parti pembangkang sepakat menolak cadangan ditubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat video seks yang dikaitkan dengan Anwar. Pengerusi DAP, Karpal Singh, dilaporkan berkata suruhanjaya itu tidak diperlukan, sebaliknya tumpuan perlu diberikan kepada siasatan polis yang sudah dimulakan.

KOMENTAR:

KENAPA kalu orang kampung mudah saja polis buat tangkapan dan selesai. Kenapa pada sesumpah Polis pasti tertangguh semacam tak ada kuasa sehingga terpaksa pula pemuda UMNO mendesak pihak polis. Sepatutnya tidak perlu desakan. Kalau kes sudah terang dan nyata. Sebaliknya Sumpah lanat pun tidak dilaksanakan. DNA tak payah diambil. Orang yang buat laporan Video pula perlu dihukum? Mengedar video lucah. Amat menyedehkan kita bukan menonton filem Hindustan.Malah Anuar mencabar polis tidak minta jam omeganya mengapa Utusan Mlaysia pula yang sebuk.

Nurse Lisa berkata...

DIAM 24JAM

Pagi hari aku diam.
tengah hari aku diam.
Menjelang senja makin diam.
Lewat pagi juga ku terdiam.
Diam ku bukan kerna marah
Diam ku bukan kerna benci.
Diam ku diam mendengar
Diam ku diam melihat
Kebisuanku mengajar diri.
Aku diam lagi aku terus memilih
untuk diam selama 24jam.

Nurse Lisa
sajak geram kpd rakan setugas

Syakila Adnan berkata...

KENAPA AKU DIANUGERAHKAN INI?

kenapa aku dianugerahkan
hati dan perasaan..
kalau itu sering buat aku tersiksa
kenapa aku dianugerahkan
kasih dan sayang..
kalau itu sering buat aku merana..
kenapa aku dianugerahkan
semua itu sedangkan
bukan itu yang aku mahu..
mungkin aku tak pandai
untuk bermain dengan kata-kata..
tapi aku terpaksa
menanggung semua itu..
hanya menjadikan aku
seorang manusia yang lengkap..

Syakila Adnan
sajak jiwa2

Karim Ghani berkata...

MENTARI MERAJUK

Ini bukan yang pertama,
Dah ku katakan sebelum ini,
Namun kau tak mengerti,
Asal usul kejadian alam,
Asal usul kejadian manusia,
Asal usul kesemuanya,
Bukan untuk ditanya.
Tetapi untuk Di Erti,
Difahami. Diteliti. Diselami.
Namun, dikau lalai.
Lalai dan kau Kerap
membuat Mentari merajuk.

Karim Ghani
sajak simbolik

Inspektor Halim berkata...

KENALI AKU

kenali aku berfikirlah otakku
berjalanlah kedua kakiku
menarilah dengan gemulai tanganku
saat kepala tergenggam erat
saat aku hanya seorang aku
namun bukan aku melihat
lalu mendengarlah mata telingaku
namun aku mohon jangan gunakan mataku untuk menangis,,,
karena lelahku karena letihku
berbicaralah dengan mulutku
namun jangan pernah berdusta
katakan kau selalu ada
untuk semua yang kusayang
sampaikan pada mereka
bahwa aku sangat menyanjung kalian

Inspektor Halim
sajak simbolik

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

SSajak Nurse Lisa dengan tajuk DIAM 24 JAM sebaiknya begitulah, klau bercakap lebih banyak mulut dan lebih banyak cabar mencabar dan ungkit mengunkit. Malah sebaik-baik perktaan itu adalah DIAM semoga orang yang melihat dan menilai kita itudapat mentapsirkan kenapa begitu: Sebenarnya orang china mereka lebih susah untuk menipu pada orang yang banyak diam.Apa pun sajak ini ada sinis tajam juga buat panduan dalam persahabatan dan kawan dalam peerjawatan.Cerita biasa yang sering kita temui. Maaf Cuma disi dan ada persaingan yang lebih hebat anda terpaksa (TK)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

KENAPA AKU DIANUGERAHKAN INI sajak Syakila Adnan mengetengahkan satu pertanyaan yang mungkin belum dia dapat jawapannya. Jika tidak ada hati dan perasaan bukanlah dinamakan manusia. Elok saja jadi haiwan melata. Malah binatang juga ada perasaan ingin berkhawin dan sayang kepada anak-anaknya . Cuma manusia yang Allah anugerahkan hati dan perasaan itu perlu mengunakan akal untuk menyesusaikan diri dan keadaan dengn masalah yang dihadapinya, berbeza dengan haiwan . Eloklah belajar dari keadaan. Apa pun sajak ini ada persaiangan dengan sajak terdahulu yang lebih mantap. Harap maaf pohon berhenti di sini(TK)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011
MENTARI MERAJUK oleh Karim Ghani pengucapannya agak luas dan skopnya yuniversal.Agar manusia yang bernama makhluk semoga mengerti akan kewujudan kita di bumi tuhan ini. Apa peranan dan kenapa, mengapa, sebab apa Allah jadikan ? Jika sengaja dijadikan adalah sia-sia, jauteruitu perlu ada muhasabah diri dan penilain kembali . Jika lalai dan alfa, maka terima sajalah hukuman kemudiannya.Dan saya rasa boleh juga dibaca atau ditapsirkan dari sudut lain ..Matahari disini mungkin kekuasaan. Sekadar andain sahaja. Layak untuk sayembara seterusnya (SM)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Inspektor Halim tugasnya yang terlibat (masih merahsiakan sekendal benarkah wajah anur ibrahim sesumpah yang licik dan lincah mempermainkan kata-kata dengan menidakkan apa yang dikata dan menyembunyikan apa yang dilakukannya.Apa-apa pun kita tunggu saja. Sajak anda kali ini bertajuk: KENALIAKU pengucapannya terasa bagai merenteh menilai keadaan mungkin tugas hariannya yang mencabar sebagai mata dan telingga kaki tangan kerajaan. Segalanya perlu dirahsiakan dan disimpan sebgai amanah rakyat dan kerajaan. Apa pun untuk melakukan atau menidakkan satu pendustaan amat berat, kerana sikap kasih dan sayang sesama saudara Islam masih menebal menjadikan sesekali hati dalam delima.demi mencari kebenaran untuk semua.Cuma andaian saja. Layak untuk sayembara seterusnya (SM

Mei Ling berkata...

sapa abu talhah ni?

Lukiee berkata...

sajak kali ni xphm la...

Petualang TIga berkata...

nmpk burung cantik pun terlupa rakaat?

Angker 13 berkata...

eh! sampaikan terlupa sbb asyik tgk burung?

dam catur berkata...

sampai terlupa rakaat! wah!

Saudagar Emas berkata...

cantik sgt ke burung tu sampai terlupa rakaat?

Pak Kassim berkata...

burung apa dia nampak sampai lupa rakaat? burung nuri ker?

Olie Pajutdy berkata...

sampai lupa rakaat sbb burung! dasyat!

Vijay Kumar berkata...

abu talhah ni kwn en nuri ker?

Orang Lama berkata...

wah! cantik kebesaran ALlah sampai terlupa rakaat!

Kevin Chong berkata...

xkn tersilap sikit je sedekah semua sekali!

Wasiril Aswad berkata...

xkn terlupa sekali pun hbis harta di sedekah?

Qalam Musoffa berkata...

wah! kalau aku buat biasa2 je sbb x sengaja terlupa

Roslan Bidin berkata...

hbis dia sedekah semua sekali!!!!

Pak Awang berkata...

klu zaman skrg msih ada ke org berani nk sedekah semua sekali harta dia

Jesicca berkata...

eh! xkn sedekah semua sekali hbis la semua harta dia?

Raju Linggam berkata...

rugi la bagi semua harta kat org?

Mak Mah berkata...

wah! semakin menarik cerpen kali ni

Saizul Maizav berkata...

10 thn akan dtg? dia nabi khidir ker?

Pendekar Waja berkata...

mcm mana boleh thu 10 thn akan dtg plak?

Golok Buta berkata...

10 perkara akan dtg! pelik!

Umar Haslam berkata...

tadi kata ada 10 lps tu 3 perkara plak?

Pahlawan Melayu berkata...

eh! pelik la org tua tu

Zainal Arifin berkata...

10 perkara tp 3 kali peluang? apa bnda tu?

Nur Atikah berkata...

sapa lelaki alim tu?

Nasruq Haqq berkata...

lelaki alim tu wali ker?

Mawar Harum berkata...

xkn x boleh tanya langsung sbb kdg2 nk thu jgk?

Man Pendek berkata...

eh! xkn sampai mcm tu sekali x boleh tanya langsung?

Jupri Halim berkata...

teruk sgt tu sampai x boleh tanya langsung plak?

Atuk berkata...

xkn x thu x boleh tanya?

Seniman Jalana berkata...

mesteri la org tu sapa dia?

Nakhoda Belantara berkata...

klu dia tanya jgk jd apa?

Anis Syahila berkata...

kalau dia tanya dia kena bunuh dgn org alim tu ke?

Tinta Bayu berkata...

kalau dia langgar syarat jd apa la agaknya?

Latif Bomba berkata...

sapa org alim tu nabi ker?

Mamu berkata...

nampaknya misteri sapa la org tua tu? hantu ker?

Ustaz Sahzan berkata...

rasanya abul msti langgar syarat jgk nnt

Jeffry berkata...

harap2 abul ikut syarat yg ditentukan

Jengking Perak berkata...

rasanya kalau abul langgar syarat abul kembali ke bumi kot?

Lagenda Pulau berkata...

makin berdebar nk thu sambungan cerpen abul ni