Ahad, 3 April 2011

BIAR HATI MATI



sajak pilihan Pb.


Biar hati mati...
Agar kau tak aku tangisi...
Dia tak aku sakiti...
Diri tak aku lukai...
Semua tak perlu aku bohongi...
Biar hati mati...
Cinta akan membunuh mu..
Kasih akan mendera mu..
Sayang akan menjerat mu...
Biar hati mati...
Persis layang tidak bertali...
Terbang tinggi...
dipukul angin, hujan, panas...
Akhirnya tinggal lidi....

 

Oleh: Rossa Long (AL)
percubaan sajak pertama saya 2010 Mei 23 18:26
Diterbitkan semula 05/04/2011.







50 ulasan:

Tinta Azimad berkata...

Catat Ulasan Oleh Tinta Azimad


Sajak Rossa Long dari serawak agaknya salam ! malaysia. sajak puitisnya bertajuk BIAR HATI MATI. Demi menjaga diri dari menyerah hati kepada sesaorang yang belum tentu ikhlas dan suci. Kerana orang yang memujuk ini banyak helah dan maananya.Akhirnya biar dia jadi lelayang terbang tinggi,
kena hujan dan panas, putus tali tinggal lidi.

Hantu Raya berkata...

Anwar adalah pelakon terbaik (B)
Siri 2

Bila Datuk mula perasan Anwar ini mempunyai perangai pelik?
NALLAKARUPAN: Perangai peliknya itu mula saya lihat ketika beliau berada di Kementerian Pelajaran. Saya tidak pernah melihat dalam hidup saya seorang lelaki yang berperangai pelik sebegitu. Anwar dan saya umur lebih kurang tapi saya tidak pernah lihat orang bernafsu seperti itu. Saya boleh katakan beliau ini mempunyai masalah split personality.

Berperangai alim pada satu masa namun melakukan perbuatan buruk pada waktu lain. Saya pernah menunjukkan gambar beliau duduk bersebelahan imam di Masjid Negara. Saya secara bergurau berkata, “awak buat jahat semalam tapi esok you pergi masjid duduk sebelah imam.’’ Anwar menjawab itu budak jahat (gambar) tapi ini budak baik (tunjuk dirinya). Anwar mengaku dia rascal.

Saya adalah seorang yang percaya pada Tuhan dan pada awalnya saya melihat beliau adalah seorang pemimpin untuk negara. Tapi bila sudah terlibat dalam perbuatan tidak bermoral saya tidak pernah menyangka akan ada seorang yang berjawatan tinggi dalam kerajaan akan berkelakuan sedemikian. Saya mula merasa tidak kena beberapa ketika kemudian saya ditangkap.

Namun kemudian saya berfikir tidak boleh membiarkan beliau begitu saja atas dasar kawan. Keadaan akan berlainan jika saya memilih untuk bersama kerajaan pimpinan Tun Dr. Mahathir ketika itu tetapi saya tidak melakukannya. Bila sampai waktu Anwar dibebaskan saya beranggapan beliau akan berubah tetapi itu tidak berlaku. Anwar tidak pernah berubah. Pada masa itulah saya membuat keputusan untuk meninggalkannya.

Kenapa Datuk mengambil masa yang lama, lebih 20 tahun untuk meninggalkan Anwar? NALLAKARUPAN: Saya bertindak keluar setelah berbincang dengan beberapa rakan rapat. Mereka memberitahu saya perlu lakukan (tinggalkan Anwar) untuk negara dan masyarakat dan bukan kerana hanya fikirkan tentang seorang kawan. Kata-kata ini telah diucap oleh seorang tokoh yang dikenali dan saya akur kerana mendengar ia perlu dilakukan untuk negara dan masyarakat.

Pernah pada ketika beliau di dalam kerajaan sekitar tahun 1996 atau 1997, Anwar mengugut saya menyuruh polis menangkap saya jika saya meninggalkan beliau. Saya ketika itu telah bersedia untuk meninggalkan semuanya tetapi V.K Lim telefon meminta saya membatalkannya. Ia satu keadaan yang sangat sukar bagi saya. Malah ketika kisahnya terdedah kepada umum saya pernah berkata kepada Anwar bahawa apa yang dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir adalah betul, kenapa tidak mengaku saja.

Bersambung.

Dayang berkata...

rossa ni dari sarawak ke?

Abang berkata...

rossa sarawak kat mana? sarikei ke? entah2 dia pun anak didik en nuri apa?

Muhamad Rabbi berkata...

aduh! sajak jiwa2 lagi dari ahli kali ni

Pak Bostamam berkata...

sajak jiwa2 lagi nampaknya

MOna berkata...

sajak jiwa2 mmg kesukaan muda mudi

Nasruq Haqq berkata...

sajak psl berkorban pasal cinta la ni

Tetamu Malam berkata...

sajak berkenaan cinta lagi nampaknya

Seri Suri berkata...

sajak kali ni menarik jgk la

Danial berkata...

apesal byk sajak jiwa2 dari ahli?

Salam berkata...

huh! adoi... jiwa2 lagi sajak

Kembara Budiman berkata...

eh! sajak rossa plak kali ni?

Brader Joe berkata...

nampaknya rossa lps ni sapa la plak?

Ummu Akilah berkata...

gmbr umie aida ke dalam sajak en nuri ni?

Saizul Maizav berkata...

xde isu pasal bola ke?

Badrolshah berkata...

isu pasal suka xde ke?

Ibnu Siddiq berkata...

eh! sajak sapa plak lps rossa nnt>

Jalil Janggut berkata...

lps ni boleh la solat hadiah kt tok teh nnt

Hadi Hamzah berkata...

btol ke mcm ni cara solat hadiah pak kassim?

Yusof Lim berkata...

solat utk org mati ke ni?

Pak Awang berkata...

ni solat hadiah ke solat jenazah ni pak kassim?

Abul Hassan berkata...

nnt boleh buat dekat tok teh la solat ni

Golok Buta berkata...

eh! btol ke mcm ni pak kassim?

Jalal Rafzee berkata...

boleh buat kat atuk aku la solat hadiah pak kassim dh bagi

Inspektor Halim berkata...

sama-sama kita cuba buat solat utk org mati nnt

Datuk Hasbi berkata...

solat org mati ke solat sunat apa ni? xpnh cuba pun

Datuk Borhan berkata...

solat sunat lain pnh sy cuba solat ni xthu plak...

Halilintar berkata...

mcm ni ke solat hadiah pak kassim????

Nabil Quldi berkata...

mcm mana pak kassim tahu btol ke melawak ni?

Nuri Kecil berkata...

terima kasih pak kassim sbb kongsi cara solat hadiah ni

Kembara Budiman berkata...

boleh practive la nnt

Muhamad Badawee berkata...

solat ni bila boleh buat pak kassim?

Harimau Berantai berkata...

kalau nak buat waktu siang boleh x pak kassim?

Mozaire berkata...

kalau nak buat siang boleh solat hadiah? sbb takut plak nak buat mlm2....

Pak Ngah But berkata...

esok boleh cuba solat ni utk arwah

Hadi Hamzah berkata...

wah! pak kassim ni hebat jgk bab2 solat sunat ingatkan xthu td? hahha

Ustaz Sahzan berkata...

perkongsian yg menarik pak kassim

Ustaz Rahman berkata...

bagus pak kassim bagi cara nak solat hadiah sbb ramai x thu ni

Atan Yahoo berkata...

kalau nak solat hadiah kat org tgh nazak boleh x pak kassim?

Busur Berduri berkata...

klau org tgh koma boleh x solat hadiah?

Lukiee berkata...

solat hadiah ni solat apa?

Hadi Hamzah berkata...

JANGAN TARIK AKU KE BUMI

pada hari itu aku pandang langit. aku nampak perempuan cantik
aku lihat dia tersenyum.
aku terpesona kepadanya tiba-tiba dia hulurkan tangannya aku sambut.
kemudian aku dia bawa ke sana.
aku teruja dapat terbang
pada ketika itu aku seakan
tak mahu ke bumi lagi
bersama-sama kami melihat langit
aku dan dia bersama sebagai teman.
kami berpandangan
saling berbalas senyuman.
aku mahu berada di sana lebih lama
agar aku sentiasa menatap wajahnya
tiba-tiba ada orang
menarik aku ke bumi kembali
aku terkejut rupanya
adik terpijak kaki aku!

hadi hamzah
sajak dalam mimpi terbantut sbb mozaire! hampeh pnya adik!

Lebai Noh berkata...

IQRA

iqra’ itu bacalah
jadi metafora agung
ajaran dari tuhan
buat si penagih ilmu
yang tak pernah rasa puas
walau ilmunya menggunung
tetap rasa kurang
petik kata Ali
ilmu lebih harganya dari harta
harta kurang bila dinafkahkan
ilmu bertambah bila dinafkahkan
tembok kejahilan pasti roboh
kebodohan tiada di kamus
tiada lagi terkurang
tiada lagi kedangkalan
bila pintu mukhlis diketuk
menerobos jauh ke dasar
hidup pasti jaya
dunia jadi milik
akhirat pasti menaungi

Lebai Noh
sajak ketuhanan

Nik Aziman berkata...

IGAUAN SENDIRI

tilam bantal selimut biru
ini ada padaku
tapi sayang tak ada kamu
langkah kaki dan mata mencari pernah ada di situ
telinga hidung ini pun selalu
terdengar bisikmu terhidu ku
tercari telah hilang
tak ada rupanya aku rindu kamu
Haruskah rasa cinta ini
Dibiarkan menjalar terus
Hingga ke dasarnya hati
Memegang kejap bagai akar tualang¡­
Atau pintaskan saja
Sebelum erat ia menyulam
Sebelum cinta bertambah dalam
Kerna cintaku milik orang
Laksana camar pulang petang¡­
biarpun kasih bukan kepalang..

Nik Aziman
sajak jiwa2

Pengembara Masa berkata...

PUJANGGA

Ruang lapang fana ini
Buat aku ingat kamu
Terus hati jadi sayu
Seloroh Lafaz hembusan nafas kamu
Buat aku terjaga dari lena
Segera aku tinggal alam maya alpa
Tatkala khayal cinta
kamu menjengah aku sedar
Ini benar benar menambah
Sayap fikiran aku benar
Aku suka Memang sekadar suka
Duhai pujangga teruskan
khabar puisi jiwa lara
Jangan henti tulis tinta ikhlas
Biar jauh hati kita
Pesan kirim pada angin lalu
Agar sampai berita pada aku

Pengembara Masa
sajak simbolik

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Nasib kau baik Hadi Hamzah sajak malam ini ramai yang tak mengacam sajak dalam mimpi pun qalam kata boleh bagilah , walaupun ada tapsiran dalam mimpi kau akan jatuh jika tersalah langkah. Eloklah bertaubat dan berhati ada musuh dalam selinut akan menjatuhkan anda. Kata takber mimpi yang pernah akau baca. Terbang itu bagus dah, ilmu akan bertambah. Yang kenatarik itu, kalau jatuh cemas atau berdebar , ada musibah perlu diawasi. Cuma andaian jangan percaya sangat . Layak dipilih untuk seterusnya (SM)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Lebai Noh nampaknya setakat ini memang tidak asing lagi dengan sajak-sajaknya yang agak mengancam juga, tajuk-tajuk yang ada sedikit kelaianan. Membicarakan apa yang orang lain cuba mengetengahkan. Hidup ini kena belajar dari dalam perut hingga ke liang lahat ataupun alam barzah. Hanya orang alim saja mengenal akan kejahilan orang yang jahil dia tidak akan mengenal apa itu kealiman. Sedangkan dalam kubur masih ada lagi soal jawab. Layak (SM).

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

IGAUWAN SENDIRI oleh Nik Aziman kau maseh bermain dengan sajak jiwa-jiwa, tak kisah soalanya kau telah Jalal atau Atikah terpilih dalam sayembara , menang kalah soal lain. Apa yang penting nama tersiar Syabas! Rajin juga kau menghasilkan sajak kreatif untuk mengenang si dia yang tiada di sisi. Itulah namanya cinta dan kasih sayang, tak ada rasa tercari0cari, bila dah ada ajak lawan bersengketa pula. Kekadang begitulah manusia belum dapat mengingau siang malam, bukan saja dalam mimpi, malah yang teruk lagi sambil berjalan dan makan pun boleh mengingau. Maaf sajak terlalu biasa terpaksa ianya terkeluar (TK)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK SAYEMBARA CITRARASA UNTUK AHLI DAN PEKERJA PB. APRIL 2011

Pengembara Masa dengan sajak PIJANGGA apa yang hendak kau bermadah buat sijatung hati? Kebarangkalian duduk berjuahan agaknya. Sebab itu nampaknya semacam tenat rindu mengoda, ini mungkin mandi tak basah tidur tak lena.nasi telan macam duri , air minum macam api, Teruslah kau bermadah pujangga. Selalulah kerim khabar berita sms saja. Apa-apa pun sajak simbolik jiwa-jiwa juga nampaknya. Apa yang peting nama dan sajak dapat masuk blog Cr. Maaf sajak anda dapat ditewaskan oleh empat sajak yang lain, maka kinianda terpaksa (TK)