Selasa, 27 Julai 2010

CERITA AIR DAN KOREK PASIR


Air dan kopek pasir,
sudah pun menjadi issu kini,
pada tiga buah negeri pembangkang
mengapa perlu diabaikan hal air dan pasir?
kalau mahu memerentah membela nasib rakyat,
janganlah amanah yang  diberi mengananyakan rakyat.

Air dan pasir negeri,
gunakanlah untuk hak rakyat
mengapa pula mesti disalah gunakan?
jangan bila kuasa memerentah telah diberi,
semua janji keutamaan kepada rakyat diketepi
soal air dan korek pasir pula timbul berbagai masaalah.

Oleh: Nurimanja,
difahamkan masa terkini,
dua tiga minggu lalu 23/7/2010

30 ulasan:

nurimanja berkata...

KISAH RAKYAT ZAMAN DAHULU


ADA seorang pengambara dia singgah disebuah rumah waktu makan tengah hari. kebetulan rumah itu tinggal seorang nenek tua yang mempunyai seorang cucu lelaki.

Kebetulan ikan goreng tengah hari itu nenek tua itu memancing cuma dapat saekor sahaja. Dia berjanji dengan cucunya. Hari ini kita dapat makan ikan goreng seorang sebelah. Bila ada tetamu datang hendak makan , nenek tua itu pun berkata. cucu jangan cemas. panggu nenek sebelah serahkan kepada tetamu kita, dan sebelah lagi ikan
goreng itu , lepas tetamu itu makan . barulah cucu pula makan.

Kebetulan cucu lelaki yang betul bentul itu, memerhati di balik pintu akan keadaan tetamu yang sedang makan tengahari itu. Apabila
tetamu itu hendak mengalih laut ikan goreng itu sebelah lagi. Cucu lelaki nenek itu pun memekek kuat: Nenek orang itu telah kaleh laut.
Bila tetamu itu terdengar suara cucu lelaki nenek itu , tetamu itu pun faham akan keadaan itu, dia pun segera berhenti. Dia faham mungkin laut sudah tiada lagi, dan tuan rumah pun belum makan lagi.

Nenek tua itu pun bergegas ke hadapan , sambil tersenyum , berkata, sudah berhenti. tetamu itu pun berkata terima kasih Nek.

nurimanja berkata...

CERPEN BERTAJUK: AKU MEMANG TAK TAHU OLEH NURIMANJA PERAK.
______________________________________________________________________

Cerpen ini waktu umur dua puluhan menulis.Tidak hantar kemana-kemana penerbitan, banyak saya simpan , yakin kalau hantar, susah hendak terbit. Sebab tidak CERPEN BERTAJUK: AKU MEMANG TAK TAHU OLEH NURIMANJA PERAK.
______________________________________________________________________


AKU memang tak tahu! Tak tahu apa! Jangan tanya aku! Aku kata tak tahu! Tak tahu laaa….Aku pun pelik memikirkannya. Kekadang keluar sajak atau cerpen aku, di majallah atau akhbar, kekadang haram. Masuk bakul sampah agaknya.

Hemm! Hairan sungguh aku. Begitu ramai hli-ahli dalam persatuan SEDENYUT RASA Mereka tergamak memilik aku. Aku ini apa sangat. Sekolah pun tak seberapa. Sudah itu,.ada pula yang menepuk-nepuk bahuku.

“Engkau ini ada bakat semula jadi”
Whooi!... Sedap sungguh. Senang saja mereka melepaskan kata-kata . Sanjungan ialah Cuma semudah membuka mulut mengerakkan bibir dengan lidah, tercetuslah suara dan kata-kata.

Hairan! Sungguh, sungguh aku hairan, Mengapa mereka melantik aku? Siapa suruh? Bertampa peleknya, aku menang tanpa undi . Sebulat suara sokong pencalunan aku. Kononnya aku boleh. Aku layak. Layak kejadahnya apa?

Mereka ini tak tahu ke ? Sebenarnya aku tak tahu. Tak tahu apa-apa. Memang tak tahu dan sungguh-sungguh tak tahu. Kata orang Cina ; “ Sumpah potong ayam Gua ta tahuu”. Hai bertambah pusing kepala aku dibuatnya.

Kalau dikatakan gasing itu gilat berpusing, kepala aku nampaknya lebih ligat lagi berpusing. Kalau gasing ada juga berhentinya. Tetapi memang jadi dua puluh empat jam jadinya, tanpa henti.

Barangkali mereka melihat tulisan aku ada terbit dua tiga kali di dada akhbar tau majallah .Mereka sangka aku dah pandai.. Gila terok mereka ini. Lebih gila terok lagi daripada orang gila I taman bahagia. Tanjung Rambutan.

Inilah yang dikatakan nabi Muhamad saw di akhir zaman nanti: Manusia akan mengangkat orang yang jahil menjadi ketua mereka. Tetapi aku bukan jadi ketua hal ehwal dalam agama… Samalah itu asalkan sesuatu yang kita tak tahu jahil. Mereka pun lantik tanpa usul pereksa lagi. Gila sasau aku dibuatnya.


BERSAMBUNG.

Abul Hassan berkata...

sian tetamu tu nk makan? ape la pnye bdk kecik!

Jengking Perak berkata...

eh! mcm thu2 je tetamu tu trus behenti? klu aku mkn je sampai hbis... hahha

Bob Kuli berkata...

hish! ape la pnye bdk tu buat malu jer...

Angker 13 berkata...

biarlah tetamu tu nk mkn? ape salahnye...

Umar Haslam berkata...

msti kecik ati tetamu tu masa tgh2 makan ade plak org sound? adoi...

Putera Damien berkata...

huh? sekali bdk kecik tu ckp agak2 la aku pun terasa....

Tengku Anita berkata...

sian org tu nk mkn? tp sian jgk kat nenek tu? adoi...

Seri Suri berkata...

berbelah bagi jgk x thu nk kesian kat sapa? hehe dua2 kesian sbb ikan dh la sekor jer..

Ku Dania berkata...

eh! sampai ati dia kata kat tetamu tgh mkn mcm tu? tersedak dia...

Spider Leman berkata...

la... org sepatutnya berbisik dh la ni sekali dia menjerit plak? adoi...

Ali Omar berkata...

eh! kenapa plak ni??? suspen je cerpen ni?

Saizul Maizav berkata...

dorg lantik en nuri jd apa??? ketua asrama ke?

Sulaiman Embong berkata...

eh! kenapa ni??? dorg lantik en nuri jd apa????

Mat Noh berkata...

la..kenapa en nuri nk rasa bersalah plak?? ok la dorg lantik en nuri bermakna dorg percayakan en nuri...

Shuhada berkata...

en nuri jd ketua apa???? misteri jgk cerpen ni...

Danial berkata...

en nuri jd ketua apa ni??? ketua tingkatan ker?

Madah Pujangga berkata...

en nuri umur 20an? dorg lantik jd ketua??? pelik...

Lagenda Pulau berkata...

dorg lantik en nuri jd ketua kampung ker?

Guest berkata...

en nuri dilantik jd ketua apa plak???? jd guru besar ker?

Geletek Malam berkata...

muda2 lagi org angkat en nuri jd ketua??? wah! kuat aura en nuri..

Mozaire berkata...

eh! dorg lantik en nuri jd ketua pengarang sajak ker???

PENYAIR AGUNG berkata...

CERPEN KALI NI TENTANG SIAPA PULAK EN NURI?? ADAKAH CERITA TENTANG EN NURI SENDIRI ATAU ORANG LAIN? SBB SEBELUM NI CERPEN EN NURI MULA-MULA BACA INGATKAN CERITA EN NURI RUPA-RUPANYA CERITA ORANG LAIN....

PENYAIR AGUNG berkata...

JALAN DEPAN PANDANG JUGA BELAKANG

pandang belakang
lihat bagaimana ia bermula
melangkah ke belakang
hapus setiap lembar kenangan
jika bayangku masih disitu
bunuhlah aku,

aku melihat sekujur tubuh
berlumuran darah
yang memercik dari jantungnya,
ini lorong yang bakal kau lalui
nanti kau akan melihat
tubuh mati bergelimpangan...

esok pagi orang-orang
akan melihat kematian
bersebelahan bernama kematian
apakah beza antara aku dan dia?


PENYAIR AGUNG
Pahang
11pagi

Ismail Harakan berkata...

sajak menarik! pelik btol kenapa nak ambik tanah rakyat?

Suara Rakyat berkata...

ape nk jd la skrg ni duit dh hbis pasir dan air pun dorg nk ambik...

Ambuyak berkata...

macam2 hal skrg? smua jd gila kuasa....

Atuk berkata...

smua pihak smakin bijak menilai... skrg isu korek tanah plak? lps ni apa la dorg nk ambik plak?

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN;

Jalan Depan Pandang juga kelakang sajak PENYAIR AGUNG semacam dalam hidup ini kita perlu juga ingatan kepada memory lama ataupun asal usul kita, dengan kata lain , manusia jangan lupa daratan. Malah kehidupan kita pun ada yang mengaturnya jangan cuba berlagak angkuh. Dan setiap yang hudup akan merasai kematian. Olehitu perlu ingat akan kematian, anda akan terasa keanguhan akan hilang pada diri sendiri. Dan Allah pula sentiasa saja melihat dan menilai tingkah laku kita. Bayangkanlah satu kematian anda esok, nescaya anda akan lebih merasa rendah diri dan bersyukur.Amin.