Isnin, 8 November 2010

SESEKALI SINGAH MENJENGUK




Aku pun sesekali
Singgah juga menjenguk
Dari satu blog ke satu blog
Jika ada  ruang masa yang lapang.

Lalu  aku membaca
cetra manusia berbagai
dan mencatat dalam diary
esok aku aku jadikan sebuah puisi.

Bila aku tahu segala
Mengapa mesti disimpan
luahkan sedutan pengetahuan
buat sahabat untuk kongsi bersama.

Mana-mana yang baik
Kita ambil jadikan tauladan
segala cerita- cerita yang buruk
kita jadikanlah ia sebagai sempadan.


Oleh: Nurimanja,
Setelah melihat beberapa blog
Terasa ada sadikit ilmu pengetahuan.
Catatan biasa saja ,1hb, November, 2010.


50 ulasan:

nurimanja berkata...

PETUA SNAMAN UBAT SAKIT PINGANG
Senaman hilang sakit pinggang: (B)

Petua orang tua dulukala:

1.Bagun pagi lepas solat subuh( sebaiknya buat number 2 dan 3 dulu) bongkok badan kalau boleh hujung jari tengah cecah ibu jadi kedua belah kaki. Dan enjuk-enjukkan.beberapa kali. (selepas itu rasa sedap badan) sebenarnya mana satu dulu pun boleh, ikut keadaan, saya buat Jika badan rasa sakit dan lengoh2

2.Duduk melunjur kedua belah kaki. Angkat tumit kaki kiri letak di atas celah ibu cari kaki kanan. Buat jengkalan kedua jari tangan sambungkan jengkalan jari tangan itu .Bongkokkan badan dan sambungkan hujung jari tengah itu kepada ibu jari kaki di atas sekali.Cuba kalau tidak sampai. Gagal buat lain kali. (kemudian tukar pula kaki kanan ke kaki kiri pula sebaliknya)

3.Duduk melunjur kedua kaki. Lipatkan kaki sebelah kanan, tumitnya letak di peha kaki belah
Kiri. Tangan kiri pegang kepala lutut sebelah kanan. Tangan kanan cuba capai ibu jari kaki sebelah kiri. (kalau tak sampai gagal)

SELAMAT MENCUBA!
KALAU TAK SAMPAI JANGAN TERUSKAN ATAU DIPAKSA, CUBA LAIN KALI.

Guru Yahya berkata...

AKU ADALAH AKU

Aku dalam diri hanyut entah kemana
Di bawa arus bergelora
Hilang pedoman di dalam jiwa
Aku pernah bertanya
Sampai bila harus terleka
Terlalu asyik pada dunia
Sedangkan hidup sekejap cuma
Apakah esok masih milikku
Adakah waktu selalu bersamaku
Sempatkah aku kotakan janji
Dapatkah kita berjumpa lagi
Aku tak penah tahu
Sampai bila umur usiaku
Hari ini aku di sini
Mungkin esok aku pergi


Guru Yahya
Perak
11malam

Qalisha Khaisara berkata...

HINA

Hampir luput malamku
Tanpa sebarang lena
Resah dan gelisah hatiku
Dibayangi azab seksa
Tidak sepatutnya berlaku
Mengapa ku ikutkan nafsu
Pesanan semalam aku tinggalkan
Aku tewas pada kejahatan
Aku rasa terhina
Apa yang pernah ku lakukan
Terlalu memalukan
Aku rasa kecewa
Untuk teruskan kehidupan
Bimbang akan berulang
Aku amat memerlukan
Bantuan dan petunjukMu
Rahmatilah hidupku
Hampir luput malamku
Ditemani air mata
Harapanku hanya padaMu
Ampuni segala dosa


Qalisha kaisara
Sabah
1pagi

Tengku Anita berkata...

KUCING DAN KERTAS LIPAT DUA

Semalam aku selak-selak
aku belek-belek
di celahan kitab usang
di bawah laci katil jati
aku jumpa kertas lusuh lipat dua
rakaman kanak-kanak
tentang kucingnya
yang nama abu
terlihat itu aku tergelak
tapi sejurus terus diam
dari diam perlahan jadi hiba
teringatkan abu
yang dah lama tiada
benar tekaan kamu
akulah kanak-kanak itu
abu kucing kesayangan ku
betapa aku rindukan dia
teman terbaik saat;
sepi gundah riang tawa ku
namun sudah begitu takdir nya
apa lagi nak ku sanggah
abu hilang tak kembali
menangis aku berhari-hari
sambil berdoa abu nanti baliklah
lama aku tunggutapi hampa
sekurun kenangan berlalu
kertas lusuh kulipat semula
dengan hujung lengan baju
aku kesat air mata.


Tengku Anita
sajak mengenang tentang kucing yg telah mati...

ANJ berkata...

peTUA KITA semua
Posted by AiMaN at 8:20 PM 0 comments
Email This BlogThis! Share to Twitter Share to Facebook Share to Google Buzz
10 Tips Pikat Lelaki

Tips ini khas untuk perempuan cara-cara bagaimana untuk pikat lelaki. Tetapi ianya tips untuk yang belum berpasangan. Yang sudah berpasangan tu, janganlah cuba memikat orang lain kerana akan hancur leburlah hati pasangan anda itu andai dia tahu anda membuat dirinya sedemikian. Ok? Semoga berjaya!

1.Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan mereka

2.Pandai memasak adalah ciri2 utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.

3.Berpewatakan menarik mampu menarik minat mereka.

4.Jujur dan sentiasa merendah diri.

5.Lakukan apa yang dia suka dan jangan lekukan apa yang dia tidak suka.

6.Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.

7.Mempunyai tingkah laku yang baik dan berlemah lembut.

8.Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.

9.Jangan terlalu mengokong.

10.Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN:

Sajak Guru Yahya bertajuk: AKU ADALAH AKU pengucapannya lebih kurang sama makudnya dengan sajak en nuri utk sahabat muda CR. Tajuk:KALAU ESOK BUKAN HARIMU USAHLAH ENGKAU SENYUM- (sajak jiwa2 masa muda dulu) Begitu dengan Sra Guru Yahya yang terus hanyut dibawa arus keduniaan hamper asyik. Jangan-jangan belum berumah tangga (en nuri juga begitu umur 33 tahun baru jumpa jodoh bulan puasa bertunang lepas raya khawin) Ada baiknya jika benar orang yang kita suka (cinta) benar menyukai kita (mencintai) kita ,sayang benar, sanggup susah senang. Kalau cinta moyet. Janganlah engkau senyum, esok atau kemudian hari penyeslan tidak bererti. Semoga tidak begitu. Amin!

Qalam Mutiara berkata...

HINA sajak Qalisha Kaisara pengucapannya mengenang kisah lama yang munkin telanjur melakukan euatu yang ikira verdosa yang amat sangat. Biasa saja nafsu ini kalau diikut boleh menewakan akal dan iman. Apatah lagi darah muda mudah saja ditawan oleh Iblis dan Syaitan. Nabi pun pernah hamper telanjur dengan orang gajinya hendon akhinya menjadi isterinya juga. Kini kalau benar perlu betaubat dan mengnisafi dengan sebenarnya. Kerana Allah maha pengampun dan penyayang. Amin..

Qalam Mutiara berkata...

Sajak Tengku Anita bertajuk KUCHING DAN KEASLIPAT DUA agak sesuai untuk Jadikan buku puisi untuk kanak-kanak. En Nri dulu ada dia susun puisi kanak-kanak Lebih dari 30 buah puisi, ttapi dia x hantar dekat penerbit pun. Aku pun hairan. Jika TA Berminat tulis puisi kanak2 boleh buat duit. Tanyalah Roslan Bidin ahli CR. Sajak ini Cuma memory. Bagus disimpan nanti banyak memory boleh buat buku. Okey!

Tanpa Nama berkata...

trhtrjtrjty

Tanpa Nama berkata...

tyjtykfthdf

Danial berkata...

petua en nuri ni dulu bkn dah siar ke? tersiar dua kali plak?

Sharifah berkata...

eh! dua hari sudah mcm pnh baca je cerita senaman ni?

Nik Aziman berkata...

senaman sakit pinggang ni kan dah siar bru2 ni kenapa siar lagi?

Atan Yahoo berkata...

senaman ubat sakit pinggang? mcm dh baca je topik ni....

Man Pendek berkata...

senaman sakit pinggang? bukan info pasal ni en nuri dah siar ke dulu????

Seri Suri berkata...

msti en nuri x perasan tersiar dua kali plak senaman sakit pinggang ni.....

dam catur berkata...

alamak! en nuri tersiar lagi la kisah senaman sakit pinggang ni....

Ustaz Majusi berkata...

senaman sakit pinggang ni sambugan cerita en nuri dulu ke en nuri tersiar dua kali ni?

Olie Pajutdy berkata...

kenapa en nuri siar lagi senaman sakit pinggang ni?

Guest berkata...

en nuri siar dua kali plak senaman sakit pinggang ni? ni msti salah ANJ ni....

Mr Casanova berkata...

tips lelaki memikat pmpuan plak bila ANJ nak siar ni?

Julia berkata...

nak try la cuba tips ANJ bagi ni... hehhee

Salina berkata...

boleh jd ke tips ni? kalau laki x terpikat mcm mne?

Zuraifah berkata...

selamat sy dh kwin klu x mmg nak try cuba jgk tips ANJ ni....

Tengku Anita berkata...

segan nak guna tips memikat lelaki ni biar je laki memikat sy? hehehhee

Kembara Budiman berkata...

tips memikat pmpuan plak xde ke ANJ???

Puteri Bunian berkata...

sy dh ada bf jd xleh nk cuba tips ANJ ni... hehhe

Nabil Quldi berkata...

kenapa x ajar cara memikat pmpuan! bru la best sikit ANJ....

Golok Buta berkata...

jd selama ni ada jgk pmpuan nk pikat aku? hehehehe

Abul Hassan berkata...

aku dh la hitam? ada ke pmpuan nk pikat nnt... sdih2...

Mozaire berkata...

tips memikat lelaki??? ANJ siar la tips nak kuruskan badan plak?

Petualang Tiga berkata...

esok siar la tips memikat pmpuan plak ANJ!!!

Ustazah Hamidah berkata...

nak try la cuba tips memikat ni? heheh

Emily Bayans berkata...

eh! sy xpyh cuba tips ni sbb sy slalu laki yg suka ngorat sy? hehehehhe

Nuri Jaguh berkata...

huh! ada jgk memikat dari ANJ....

Geletek Malam berkata...

bagi tips utk kekalkan hubugan rumah tangga...

Lelangit Biru berkata...

cerpen bila en nuri nk siar plak?

Faisal Syafie berkata...

eh! ANJ pun siar tips memikat plak?

Naga Samudera berkata...

eh! ANJ buat tips memikat pmpuan plak!!! hehhe

Srikandi Juwita berkata...

boleh la cuba tips ni nanti... hehhehehe

Angker 13 berkata...

eh! dulu en nuri x singgah blog org lain?

Kipas Mati berkata...

eh! sajak pasal blog plak kali ni?

Lagenda Pulau berkata...

eh! dulu en nuri x singgah blog org lain?

gelora maya berkata...

sajak pasal blog org plak kali ni?

Brader Joe berkata...

eh! sajak mengenai blog en nuri suka lawat ke?

Jengking Perak berkata...

sajak psl blog sapa ni en nuri buat?

Pak Kassim berkata...

eh! dulu en nuri x lawat plak blog org mcm mana en nuri boleh buat sajak tentang org lain?

Zain Issac berkata...

sajak xphm plak kali ni...

Pak Ngah But berkata...

sajak apa plak kali ni susah jgk?

Tok Mahat berkata...

en nuri buat sajak pasal blog plak kali ni?