Rabu, 3 November 2010

JANGAN PUTUS ASA JIKA SAKIT




Ada orang disentuh bisikan syaitan
Kerana sering dilayani rasa penyakit
Deman tidak sedap badan dan lainnya
Cuma alasan untuk enggan sujud dahi
Menyebabkan  mengelak diri ke masjid.

Hentakkan kakimu dengan rasa geram
bangun dan kumpulkan semangat berdoa
bermuhasabah atau segera berlapang dada
jangan biarkan sakit sampai kita dijemput
langsung tidak menjenguk kaki ke masjid

lalukan berbekam, minum madu, bisi panas
bermandi dan amalkan minum air zamzam
untuk menghilangkan sebarang penyakit
ubatlah diri sendiri jangan biar berterusan
berdoa minta sihat semoga dapat beribadat.

Oleh: Nurimanja,
Bila banyak alasan beribadat
Dan terlalu berat untuk ke masjid.
Catatan malam hari, 1hb November, 2010.



50 ulasan:

Geletek Pagi berkata...

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya.

nurimanja berkata...

SIRI (11)

BAHASA ;

Sepatutnya kreatif dan informatif dan konveritif atau imaginatif.

GAYA BAHASA:

-Stylestika – Teknik menulis
Setiap orang ada gaya dan cara tersendiri pada pengunaan tempat , ayat, dan kepintaran cara penceritaannya. Dapat
Menarik minat pembaca untuk menikuti penceritaannya sehingga selesai.

GAYA BAHASA TERBAHAGI DUA:

1.Deksi

Pemelihan kata-kata yang sesuai. Gaya bahasa yang menarik amat penting pada ayat pertama dalam cerpen. Kerana ada Pembukaan cerita bagi menarik minat pembaca.

2.Gaya itu style tersendiri

Ayant pertama juga dapat menentukan corak dan gaya cerita yang hendak ditempuh oleh setiap pembaca yang ingin tahu Dan menjejaki cerita seturusnya.

Gaya bahasa ini juga amat penting dalam sebuah cerpen bagi sesaorang untuk menunjukkan idintiti kita tersendiri. Kerana gaya itulah merupakan cerminan dari pengalaman seorang penulis.


BERSAMBUNG.

ANJ berkata...

Oleh: Niazurul Syazwan Saarani



Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu ?Mengapa Yahudi Bijak??. Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pun tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Bingkisan luar negara (renungan)

Inspektor Halim berkata...

DUIT RASUAH

kau jadi lupa kau jadi buta
lebih dari tu kau pura-pura
dengan duit rasuah kau
isi tembolok anak bini
malaikat menjauh tuhan jadi saksi
sekarang kau mungkin ketawa
duitku! juta-juta tapi percayalah
wahai hamba tuhan hujung-hujungnya
akan ada resah yang mendesah
akan ada sesal yang tak sudah
saat itu saat kau rebah
saat kau hilang maruah
kembali depan tuhan
duit rasuah kau akan berhujah
duit rasuah kau pula yang ketawa,
ketawakan kau dulu selalu lupa,
pura-pura buta lalu dibicara itu
kau pun kalah maaf,
mahkamah rayuan telah ditutup
tarikh akhir sebelum ajal
tapi kau pula buat tak endah
anak bini mu mula berkata?
wahai abang mengapa harus begini?
wahai ayah tak sayang kah kami?
hilang tawa lalu kau pun menangis.


Inspektor Halim
mengenang nasib rakan-rakan

PENYAIR AGUNG berkata...

ANTARA BULAN DAN MATAHARI

Dikiri yang bahagia berjanji
Mereka kata akhirat depan pasti
Sedangkan kanan pula datang
berkata manis mengoda dunia kini
Keduanya bertembung di hadapanku
menjaja kepercayaan masing-masing
aku kembali binggung
mana harusku pilih sebetulnya
bingung aku terus menbinggung
semua pun jadi bengang
binggung berbelah hati memilih
Mana jalan hidup
paling terbaik buat kita
Adakah di kiri atau di kanan
Manakah lebih baik jadinya
sama ada bulan atau matahari?
Hati terus binggung apabila melihat
Bulan dan matahari kembali berbalah
Memancing aku pergi kearah mereka?
Aku berkata tunggu
aku fikirkan dahulu
Bulan terus malap sekelip mata!
Sedangkan matahari terus bersinar
Aku melihat bulan tiada
Terus aku memilih matahari
Yang sentiasa setia menemani


Penyair Agung
ketika ada kawan saya datang memujuk masuk ke parti beliau

Nabil Quldi berkata...

CEPATNYA

lihat daun itu masih basah lagi
cepat kau pergi melangkah kaki
ingat semalam menulis janji..
cepat benar engkau mungkiri
melukakan hati..

aku sedar hidup ini tak lama...
cepat sangat nikmat terasa..
sebab aku tahu sini bukan selamanya
di sana sebenarnya singgahsana
jadi aku mengerti izinkan kau pergi
aku mengekorimu setiap hari
sepantas saatmu melangkah kaki


Nabil Quldi
20.10.2010
11malam

Qalam Mutiara berkata...

Insektor Halim dengan sajaknya bertajuk; DUIT RASUAH. Membicarakan tengtang ada sekelumit manusia yang lupa segala bila nampak warna hijau dan merah di hadapan mata. Dan tak ingat lagi dosa pahala. Mungkin tekanan hidup atau iman yang mudah lebur bila hati dibujuk iblis dan syaitan mengodai. Semua cerita ini akan dirakam oleh dua malaikat. Kemudian ditayang semula segala tingkah laku kita, diwaktu itu kita keluh kisah bila nyawa hendak berpisah dari badan. Minta disimpangkan kerja mungkar dan juga keji ini. Apatah lagi anak isteri diberi makan duit haram ini, jadi darah daging anak kita tidak akan dengar kata. Api neraka pula sedia mngidamkannya. Semoga dijauhkan.

Qalam Mutiara berkata...

ANTARA BULAN DAN MATAHARI sajak dari Penyair Agung yang mnjadi teharu dan keliru mmikirkan jani dan pujukan sang matahari dan sang bulan. Disini janjikan agama. Pada agama tidak pernah menjanjikan ada parti yang khusus masuk syuga. Dengan gaya Dan pakaiannya. Belum tahu, Allah menilai pada keimanan dan ktakwaannya. Bukan janji dan cakap yang tidak pernah dikotakan.

Begitu juga matahari tidak pernsh menjanjikan kita kesyurga. Tetapi terpulanglah kepada kita untuk mengamalkannya .Sebagai seorang yang berkhimat dengan kerajaan sepatutnyalah mengenang budi dan perlulah dibalas. Jika kita rasa benci dan marah mana masa kita bekerja dengan ikhlas, mengaku kita penjawat awan tetapi di dalam hati duduk rasa merengkam, wajah pun nampak masam, mana ada aura di muka yang dikatakan kerja untuk ibadat. kalau hati penuh berkarat. Eloklah letak jawatan kalau hendak sokong parti lawan. Pilihan PA agak tepat, bila tua terima pecen tidak ralat. Malah lebih berkat dan selamat. Amin!

Qalam Mutiara berkata...

CEPATNYA KAU PERGI sajak Nabil Quldi dengan sajak pa ramai hang punya GF? Lepas stu satu semuanya tidak menjadi, barangkali Hang ganas sangat? Masakan hari berkenalan esok sudah angkat kaki janji tinggal janji.

Elok saja kau cari OKU senang cerita . suruh duduk rumah masak nasi jaga anak. Hang pun senang hati tak semak. Khawin yang comel pasti banyak kerenah, tak ada duit hang yang mengah . Bunga bukan sekuntum. Tak dapat bunga melur, bunga tahi ayam pun ada. Cantek tak cantek dia tetap bunga. Bunga ini cantek waktu muda saja. Bila dah tua sama saja layulah dia. Buat nabiljangan fikir panjang lagi apa cerita selalu GF lari….

Geletek Pagi berkata...

-- ‘Pas diketepi kerana dianggap jumud’

KUALA LUMPUR 31 Okt. – Pas diketepikan dalam ‘konspirasi syaitan’ antara Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP kerana Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hanya dianggap sebagai pemimpin jumud oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Bekas Naib Ketua Angkatan Muda PKR, Mohd. Zahid Md. Arip mendakwa, ketua pembangkang itu sentiasa memperkecil tahap pemikiran Abdul Hadi berbanding kecerdikan Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng.
“Anwar menganggap ideologi Islam yang didokong oleh Abdul Hadi adalah jumud dan tidak sesuai diketengahkan ke peringkat antarabangsa berbanding falsafah Malaysian Malaysia yang diperjuang DAP.

“Malah semasa saya masih dalam PKR dahulu, Anwar juga pernah mempertikai dan memperlekeh imej serta pemakaian Abdul Hadi yang dikatakan tidak sesuai dengan konsep liberal pakatan pembangkang. (Petekan akhbar YB Bebas Bandar Baru Kedah)

Angker 13 berkata...

waktu solat dan warna alam rupanya?

OLie Pajutdy berkata...

dalam solat pun ada warna sendiri ke?

Halilintar berkata...

eh! rupanya dalam setiap solat ada warna?

Me Ling berkata...

klu islam ada solat dan warna? tp org cina ada tai chi dan aura....

Nabil Quldi berkata...

dalam solat dan warna? mcm mana nak tgk warna tu?

Ustaz Rahman berkata...

nak copy boleh en nuri? cadang nak bagi anak murid sy dgr...

Zain Isaac berkata...

dlm tai chi pun ada warna ke?

Raja Muda berkata...

warna dalam solat ni melambangkan apa??

Ustaz Majusi berkata...

ada warna plak? mcm aura pun ada warna jgk...

Syeikh Al Habib berkata...

eh! warna dalam solat ni menarik jgk pinjam en nuri cadang nak bagi ceramah tentang ni di masjid ana....

Ustaz Zulkainaan berkata...

en nuri byk ilmu lps tu x kedekut plak? semoga bertambah ilmu en nuri....

Julia berkata...

oh warna dlm solat ke? ingatkan en nuri cerita pasal aura?

Lagenda Pulau berkata...

mcm mana nak tgk warna2 tu?

Brader Joe berkata...

ada teropong x yg boleh tgk warna dalam solat tu?

Adi Cana berkata...

mcm mana dorg thu psl warna ni? dorg tgk mcm mana?

Mozaire berkata...

dalam solat pun ada warna rupanya aaku ingat xde...

Pak Kassim berkata...

kalau solat ada warna sendiri? keje kita buat seharian ni ada warna x?

Richard Sirosa berkata...

solat mcm tai chi jgk rupanya...

Penglipur Lara berkata...

mcm mana kita boleh thu warna kita ni?

Haji Khali berkata...

solat 5 waktu ada warna kan? kalau solat sunat yg lain ada warna jgk ker?

Pak Ngah But berkata...

saya yg di maksudkan dalam cerita ni en nuri ke?

Mat Noh berkata...

bila en nuri pergi ke yahudi?????

Muhamad Rabbi berkata...

masa muda2 dulu en nuri belajar di israel ke?

Nuri Jaguh berkata...

saya dlm cerita ni en nuri ke kwn en nuri????

Ummu Akilah berkata...

cerita pasal yahudi ni pasal sapa sebenarnya ni?????

PENYAIR AGUNG berkata...

SAYA DALAM CERITA YAHUDI NI RASANYA BUKAN KISAH EN NURI NI....

Ustaz Zamree berkata...

sapa nama org yang ceritakan pasal yahudi ni????

Ustaz Sahzan berkata...

niazarul syazwan syarani ke yg punya cerita pasal yahudi ni?

Salleh Muhamadon berkata...

cerita sapa sebenarnya ni yahudi ni???

Ungku ZUbir berkata...

eh! yahudi punya rahsia en nuri bongkarkan ker????

Golok Buta berkata...

en nuri ada kwn spy dari yahudi ke? sbb semua maklumat dorg ada kat en nuri....

Haji Atang berkata...

byk jgk pasal yahudi yg sy bru thu....

Diana Sanubari berkata...

selamat xde org yahudi ahli en nuri klu x bahaya jgk sbb en nuri dedah pasal dorg.....

Sulaiman Embong berkata...

en nuri dapat cerita pasal yahudi ni dari laman web yahudi sendiri ker?

Badrolshah berkata...

wah! semua rahsia yahudi en nuri thu!! mcm mana???????

Jalal Rafzee berkata...

cerita hantu dh xde ke en nuri?

Iman Ali berkata...

cerpen mne en nuri??? xletak ker?

Busur Berduri berkata...

byk info yg dalam sajak kali ni...

Atan Yahoo berkata...

en nuri msti byk rujukan ni... semua en nuri thu....

nurimanja berkata...

Cerita brkitan Tabiat Irailiat kisah
Oleh: sdra Niazurul Syazwan Saarani

saya ustaz sahazan dan Penyair Agung
mudah faham.


Cerita Pakcik sani dia mngkin mimpi
atau teriur. kerana dia kembali buta semula.

Dia kata pernag dia pergi semula ketmpat itu utk bertemu isterinya
ternyata hampa. Dia cuma dengar ada
orang berjalan lalu lalang, tapi x nampak, cuma dengar sahaja.