Selasa, 22 Februari 2011

SANG ANAI-ANAI




 
Ingat sebelum parah
Anai-anai yang lembut dan lembek itu
Jika bersarang pada perdu pokok  yang rendang
Lambat  laun lama  kelamaan pokok itu boleh tumbang

Justru  itu awaslah!
Pemerentah sekarang perlu ambil iktibar
Dari contoh tauladan kemarahan rakyat Mesir
Hasutan yang lama sudah terpendam  akhirnya berjaya,

Jika  ada bukti kukuh
Jangan dibiarkan bermaha raja lela lagi
Kerana tentera anai-anai yang makan meredap itu
Patut saja diracun atau dibunuh seperti pemerentah di Libya.

 
Oleh: Nurimanja,
Catatan bila melihat  barat jadi batu api
Menghasut  negara Islam bagi berpecah belah
Tarikh: pada dua tiga hari yang lalu Ahad 20/02/2011






50 ulasan:

Tinta Azimad berkata...

Siri (6) Mengapa Yahudi Bijak?

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu gen bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikatnya Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke musium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma beberapa sen US! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah ratusan juta orang berapa banyakkah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 muka surat penuh. Esaynya hanyalah mengenai ¡§Mengapa saya gemarkan tomato!¡
¨
Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Oleh: Dr. Stephen Carr Leon

TAMAT (Apa yang baik jadi tauladan buruk jadikan sempadan mereka tetap Yahudi laknatullah)

Vijay Kumar berkata...

HATI BANGKAI

si hati bangkai dengar aku bicara
aku mampu gelak besar
tanpa jenaka aku boleh hidup
tanpa dipayung siapa-siapa
secubit aku tak lapar kasih dia
kasihan kau konon sudah bolot semua
tapi masih hidup dibalik bayang
tak pernah aman
jiwa raga padan muka!


Vijay Kumar
sajak tentang kemarahan

Lukiee berkata...

TERKEDU

arah mana mahu dituju
ranjau onak penuh batu
hidup susah tiada ilmu
bikin aku jadi keliru
mahu pilih yang mana satu
terkedu mahu pilih manis madu
takut terhiris dalam kelambu
mahu pilih yang pahit hempedu
takut terguris bertambah pilu


Lukiee
sajak jiwa2 sy buat harap puisti bagi qalam

Dewi Sageenta berkata...

BERAMBUS! (dewi sageeta)

Berambus lah. Aku benci kau.
Kata-kata kau selalu mengarut.
Kata-kata kau selalu mencarut.
Berambus lah. Aku benci kau.
Kau selalu menipu. Kau selalu lepu.
Berambus lah. Aku benci kau.
Jangan kau langkah ruang hidup aku.
Jangan kau pandang setiap inci aku.
Jangan kau cakap seluruh warga aku.
Jangan dengar sepanjang hayat aku.
Bukan aku tak tahu kau penipu.
Kan aku dah bilang.minta maaf.


Dewo Sageenta
sajak utk bf sy

Mei Ling berkata...

MENYAMPAH

Aku ini penat letih sudah
Tiap kali kau hampir
Tak ada senyum yang kau ukir
Tiap kali kita bicara
Tak ada kisah yang buat aku ketawa
Memikirkan hal kita
buat aku rasa lelah
Bukan niat aku mengatakan kau salah
tapi bila kau buat tak kisah
aku pun rasa menyampah.
Sudah kau buat aku rasa menyampah
Tak cukup udara untuk aku bernafas
Beri aku sedikit ruang
biar kita jauh sejarak
Supaya kau terbiasa hidup tanpa aku
bila nanti aku ber-keputusan
kau perlu aku tinggalkan.


Mei Ling
sajak apabila menerima jemputan jalal

Qalam Mutiara, berkata...

SAJAK JEMPUTAN AHLI DAN PB CR DALAM SAYEMBARA CITRASA 2011.

Sajak sdra Vijay ada kemapuan atau potensi menulis cuma perlu selalu menulis Agar pengunaan bahasa yang puitis dapat diterokai.Apa-apa pun pengucapannya yang rengkas ini, ada maksudnya yang tersendiri. Mungkin marah pada sesaorang agaknya yang cuba menguasai diri si penulis, tetapi ada niat yang lain, dengan rasa kesedaran si penulis mengangapnya sebagai si hati bangkai( hatinya ada niat busuk) kini bila si penulis menyatakan dia Cuma memuja bayang , pasti dia terasa terseksa dan jiwanya juga tidak aman. Ada sadikit pembetulan untuk layak di beri sajak (TU).Syabas! Usaha lagi Vijay kumar boleh lawan Utaya Sangkar. (lawan cara sihat)

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK JEMPUTAN AHLI DAN PB CR DALAM SAYEMBARA CITRASA 2011.

TERKEDU sajak lukiee menceritakan manusia akan selalu terkedu dengan cara dan gaya kehidupannya. Bila keadaan masa yang menekan kehidupan sesaorang itu akan menjadi gelisah dan gelabah, kacau tidak menentu, lebih lagi bila tiada ilmu ataupun mahir sesuatu bidang. Tetapi dalam cerita ini mungkin si penulis menyentuh tentang pilih kekasih barang kali, Terkedu melilih yang mana satu? Mahu pilih manis madu ataupun pahit hempedu, Aapa pun pilih yang terbaik, jika pilih manis pula bahaya datangkan penyakit,ada baiknya hempedu jadikan ubat. Sajak layak untuk utama (U).buat Lukiee

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK JEMPUTAN AHLI DAN PB CR DALAM SAYEMBARA CITRASA 2011.

BERAMBUS sajak oleh Dewo Sageenta pengucapannya ternyata bunyinya saja semacam marah. mungkin kepada bf agaknya Kemarahan biasa ada batasannya. Ini mungkin sudah habis sabar. Lalu mengila jadinya bila marah kali kedua ataua ketiga. Lantas menghalau saja bf yang sengaja membuat angkara. Ini main tipu belajar dekat sesumpah ke? Orang semacam ini, tiada maaf lagi bagimu. Sajak layak untuk Baik sahaja buat Dewo Sageenta (B) usaha kagi

Qalam Mutiara berkata...

SAJAK JEMPUTAN AHLI DAN PB CR DALAM SAYEMBARA CITRASA 2011.

MENYAMPAH sajak oleh Mei Ling menceritakan kemarahannya juga pada bf Agaknya , Nampak gayanya semua sajak berkatan dengan jiwa-jiwa . marah dan benci , kalau begini caranya bagaimana mungkin untuk kekal bersama sehati dan sejiwa, selalu saja ingin marah dan menyumpah , kutuk dan mengata, maah minta Berjauhan. Lagilah farah untuk terus bercinta. Sajak hanya layak untuk terbaik (TB) Sahaja . syabas! Buat Mei Ling.

Lukiee berkata...

aku rasa boleh menang ni

Mei Ling berkata...

sajak ringkas saja sbb bukan sayembara pun.. hehe

Dewi Sageenta berkata...

sajak sy kali ni kurang bagus sikit la

Vijay Kumar berkata...

sajak lukiee kot yg menarik hati qalam sajak sy biasa2 sajs

Jalal Rafzee berkata...

menarik!

Jalal Rafzee berkata...

sajak selingan ni qalam terpulang la nk pilih pemenang atau x? hehe

Saizul Maizav berkata...

la.. stephen car leon ke? ingatkan tinta pnya cerita

Muhamad Akmal berkata...

moron? apa bnda perkataan tu?

Ku Dania berkata...

si perokok mmg org yg bodoh! hahaha

Mona berkata...

kenapa la org laki suka merokok?

Sudin Ramlee berkata...

kenapa org suka merokok apa yg best sgt rokok tu?

Ummu Akilah berkata...

merokok ibarat bakar duit

Golok Buta berkata...

eh! tinta pergi singapore ke 2005!!!

Raja Muda berkata...

aku selalu jgk bercuti ke singapore ni....

Puteri Aisyah berkata...

singapore mmg suka nk cari perokok

Atuk berkata...

perokok paling sikit la singa pore la

Ustaz Saad berkata...

setahu sy di singapore hisap rokok pun disaman

Sharifah berkata...

nampaknya mmg bangkrap la kedai yg jual rokok kat singapore

dam catur berkata...

rm7 sebatang rokok!!! sah aku xkn pegi singapore

Danial berkata...

singapore dgn israel kan jalinkan kerjasama

Pangeran Indera berkata...

singapore kecik tp maju

Emily Bayans berkata...

singapore ni mmg tegas sikit undang2 dia

Salam berkata...

singapore walau kcik kaya malu kat malaysia

Irham Kesuma berkata...

ape2pun benar yg dikatakan tinta indonesia di mana2 pun msti ada bau rokok

Kembara Budiman berkata...

indon patutlah bangang suka hisap rokok

Roslan Bidin berkata...

indon ni harap bangsa je ramai tp smua kuat hisap rokok

Putera Damien berkata...

ingatkan malaysia ramai rupanya indon pun ramai

Tetamu Malam berkata...

org hisap rokok ni otak dia akat jd rosak

Brader Joe berkata...

eh! murah btol rokok kat indon

Julia berkata...

kalau kaki rokok tinggal indon mmg lingkup la

Pak Bostamam berkata...

la..ingatkan tinta punya cerita td

Nabil Quldi berkata...

ingatkan kisah tinta rupanya cerita org lain

Harimau Berantai berkata...

ambik kat mana ni tinta?

Jupri Halim berkata...

stephen tu sapa plak? kwn ko ke tinta?

Ali Conan berkata...

eh! indon mmg x kuasai matematik ker?

Muhamad Badawee berkata...

apa bnda plak tesis tu?

Mozaire berkata...

paraoh apa plak ni?

Teksi Manaf berkata...

wah! pasal tomato pun sampai 5 muka surat!

Salina berkata...

dia crita apa sampai 5 muka surat?

Atan Yahoo berkata...

entah2 dia pusing2 kot situ jgk ? nak cukupkan 5 muka surat

Petualang Tiga berkata...

bdk2 boleh buat esei pnya panjang plak!