Selasa, 21 September 2010

CUMA SAMPAI DISINI




Buat M. Rajoli
cuma sampai di sini,
kau pergi bersama dunia seni
kini terlalu sukar untuk dicari ganti.

Pelakon Veteran
seorang serba boleh,
punya pendidikkan agama
menghidupkan berbagai watak
amat disenangi rakan dan peminatnya.

Kini kau tiada lagi
cuma tinggal secebis
kenangan seni lakonanmu.
bagi peminat masih menyedut udara
al fatihah dan takziah buat ahli keluarga.

Oleh: Nurimanja,
sedenyutrasa dari blog citrarasa.
dua hari yang lalu september. 2010

42 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN SIRI 5 BERTAJUK : TAHANA OLEH:NURIMANJA PULAU PINANG.
_____________________________________________________________________

“Jiman jika lapar, kau makanlah roti kering yang tergantung di dinding pondok itu. Air sejuk pun masih ada dilam botol di tepi dinding itu, makan dan minumlah,” kata Budin mengingatkan jimat.

Budin menarik kain selimut guni buruknya., kemudian mengalih tubuhnya mengadap hala kedinding. “Maaf aku Jiman, aku nak tidur sekarang. Pagi-pagi esok kalau tak hujan, aku nak mencari rezeki di pekan Kota Lama…” Kata Budin.

“Kota Lama?” bentak hati Jiman. Serta-merta pula ingatan kenangan lamanya tersingkap kembali. Wajah Kota Lama datang semula bermain di benak hatinya. Sesekali dia memaki hamun dalam hatinya.

“Kota Lama? kota sial, kota celaka, kota laknat!! Kota yang telah merampas segala kebahagian hiduku selama inki….,” gerutu hati kecil Jiman.

Jiman telah lama ingin membuang segala ingatan dan kenangannya pada Kota Lama yang amat dibencinya selama ini, tetapi ternyata dia masih tidak terdaya. Malah, jika ada orang menyebutnya, Jiman terasa segala kenangan itu bagai datang menyerang benak hatinya, menjadikan dia seorang yang pembenci pada kenangan.

Tetapi kenangan itu tetap juga datang dan menyingkap kembali segala kenangan yang lalu dan membongkar kisah-kisah lama yang menjadikan Jiman kalut berfikir, kerana dicengkam rasa resah gelisah.

Dua puluh lima tahun dahulu di pekan Kota Lama dia dilahirkan dan di situ juga dia mendapat pendidikkan. Di situ jugalah dia tinggal bersama ibunya yang bekerja sebagai tukang sapu di Malis Perbandaran untuk menyara hidupnya.

“Man, ambillah wang ini untuk bayaran pepereksaan kau itu, Ibu mahu kau berjaya dalam hidup ini Man,” begitu pinta ibunya yang ingin melihat kejayaan anaknya dimasa hadapan.

Di saat itu Jiman sangat-sangat memerlukan wang, jika dia gagal membayar wang pepereksaan pada tarikh yang ditetapkan, pasti dia terpaksa disingkirkan dari menduduki ujian pepereksaan SPM yang akan menentukan masa depan hidupnya.

Jiman sedar betapa besar pengorbanan ibunya selama ini. Dengan perasaan sayu wang itu diambil, esoknya wang itu diserahkan kepada guru besar sekolah tempat dia belajar selama ini.

Akhirnya jiman lulus pepereksaan dengan pangkat kedua, kemudian Jiman menjawat jawatan yang setempal dengan kelulusannya, di salah sebuah syarikat suwasta sebagai seorang kerani rendah.

BERSAMBUNG.

Bob Kuli berkata...

SAJAK PENYELAMAT AKU

Kau tuduh aku pecahkan bumper kau
Bila aku tanya dengan muka garang
Kau mula angkat muka
Merenung bengis melihatku
Aku pun begitu mata tajam melihatmu
Bila aku tanya? kau hebat sangat?
Tangan mula dah di angkat
Kau datang kepada aku lebih dekat
Bercakap dan berkata-kata lantang
Tapi ingat aku tak nampak
Ada golok panjang disorok belakang.
Tapi aku tak lari lintang pukang.
Jadi aku guna psikologi
Petua dari en nuri
Bila kau mula berhujah lantang
Bersuara macam harimau
Aku anggap kau bersyair
Tapi guna ayat yang tajam.
Aku berbahas dengan dada cengkam.
Mari Aku mulakan sajak di depanmu
Kau ketawa terbahak-bahak
Kerana mengangap aku gila
Bersajak di tengah jalan
Jadi golok panjang terus di buang
Dan bersalaman erti keamanan
Terima kasih en nuri kerena sajak
Mengajar aku erti kesabaran

Bob Kuli
ketika aku terlanggar kereta orang india bersama brader joe

Siti Nurbaiyah berkata...

JAWABLAH

Bila masaku telah tiba
Tiada siapa bisa mempengaruhi
Tidak Juga Kamu
Aku hanyalah manusia biasa
Jatuh dan berjalan sempurna
Tapi cuma tahu bila masaku tiba
Maafkan aku kawan
Bukanku pinta sendirian
Cuma terasing dibumi sendiri
pernah rasa patah pernah kecewa
aku juga pernah ketawa!
Ambillah aku cepat
Agar masa berlalu pantas
Aku mahu pulang awal!
Jawablah aku bila ku bertanya
Jawablah aku bila ku memanggil
Jawablah aku bila ku menunggu.
Jawablah, jawablah!
Aku kosong tanpa jawabanMu.
Aku perlu mendengar suaraMu.


Siti Nurbaiyah
Melaka
11malam

Golok Buta berkata...

roti kering je? sian dorg ni....

Petualang Tiga berkata...

budin ni baik btol ambik berat pasal jiman...

Pak Awang berkata...

budin ni kenapa diam je budin dah bgus siap bagi roti lagi...

Pedang Kesatria berkata...

hish x baik btol la jiman ni buat xthu je budin tanya mcm2...

Ustaz Muda berkata...

dia nak cari rezeki kat kota lama?? hmm...

Panglima Ketot berkata...

jiman ni keje kerani dulu mcm mana boleh jtuh miskin ni?

Nabil Quldi berkata...

ni msti jiman x bayar zakat masa dia kaya dulu...

Qatary berkata...

sian jiman dari kerani trus jtuh miskin....

Ku Dania berkata...

jiman ni kenap marah sgt kat kota lama?

Comel berkata...

kota lama kat negeri mana tu???

Wasiril Azmi berkata...

kota lama? kenapa dia marah sgt?? kat kota lama ke dia mula jtuh miskin?

Ibrahim Lee berkata...

dia keja bagus mcm mana boleh jd susah ni?

Suriati berkata...

mcm mana jiman boleh jtuh muflis ni???

Olie Pajutdy berkata...

msti ada org yg tipu dia sampai dia boleh jtuh miskin ni....

dam catur berkata...

kenapa dia marah sangat bila org sebut kota lama?

Razak Abu berkata...

marah btol jiman bila org sebut tentang kota lama...

Jalil Janggut berkata...

kota lama? kenapa kat sana dia marah sangat?

Ustazah Janariah berkata...

dia ada pendidikan? tapi kenapa di merempat je?

Sharifah berkata...

walaupun dia keja kerani rendah xkn sampai miskin sangat bila tua xde pencen ke?

Jengking Perak berkata...

kenapa dia marah sangat pasal kota lama? suspen jgk ni..

Kota Gersang berkata...

kota lama tempat dia kecewa dgn kekasih lama ker?

Halilintar berkata...

kota lama? kenapa dia marah sgt??/ x sabar nk thu ni....

Qalam Musofa berkata...

sian budin jiman tegur dia buat xthu jer...

Nuri Jaguh berkata...

selamat dia x bunuh budin bila budin sebut pasal kota lama

Abu Hanifah berkata...

kota lama kat negeri sabah sarawak ke?

Puteri Bunian berkata...

jiman ni marah kat kota lama??? suspen btol ni... sambung lagi en nuri...

Angker 13 berkata...

sdih bila dapat thu m rajoli dh meninggal..

PENYAIR AGUNG berkata...

DULU DIN BERAMBOI NI M RAJOLI PLAK? MMMG KEHILANGAN YANG AMAT DI RASAI.... AL FATIHAH

Puteri Bunga berkata...

semoga rohnya tenang di sana...

Mohamad Akmal berkata...

x sangka pelakon kesukaan saya dah xde lps din beramboi dgn achik spin....

Syeikh Al Habib berkata...

al fatihah utk arwah m rajoli...

Zuraifah berkata...

mmg kehilangan yg amat di rasai dalam dunia lakonan....

Badrolshah berkata...

mmg pelakon komedi veteren yg tiada ganti m rajoli ni sy pergi msa pengkembumian dia.. sdih btol...

gelora maya berkata...

al fatihah buat m rajoli semoga dia tenang di sana...

Budak Surau berkata...

x sangka m rajoli dh xde.....

Nurul Husna berkata...

sdih dgn kematian m rajoli rindu lakonan dia...

Usop Nayan berkata...

al fatiha utk arwah m rajoli....

Qalam Mutiara berkata...

PENYELAMAT AKU sajak dari Bob Kuli menyentuh tentang satu targedi yang tidak diingini. Tetapi bila pengalaman yang ada sering mengajar kita, atas kebijaksanaan dan dengan fikiran yang waras dan matang segala permasaallahan dapat diselesaikan dengan saksama. Benar inilah erti hidup dan kehidupan, setiap orang akan bertambah daya kematangannya. Bukanlah kerana sajak en nuri, barangkali itu satu kebetulan saja. Saya juga Pernah lihat beberapa orang yang hebat ilmu keduniaannya. Tetapi bila ilmu tambah yang diperolehi dari pengalaman dan hidayah tuhan , dia telah menjadi seorang yang kuat zuhudnya, sering menangis bila melihat musibah yang menimpa orang lain.

Barangkali Bob Kuli dan Brader Joe akan melangkah tergolong daripada orang-orang yang zuhud begitu. amin

Qalam Mutiara berkata...

Sajak satu pertanyaan yang masih belum terjawab, daripada Siti Nurbaiyah bertajuk: JAWABLAH. Pengucapannya bagai menyentuh penyerahan diri kepada yang maha esa berbentuk puisi ketuhannan. Persoalannya minta satu jawaban dari maha pencipta(doa).

Dalam liku perjalnan hidup ini kekadang kita lancar kekadang kita tersangkut pada laluan simpang perenangnya. Begitulah kehidupan, setiap permasallah yang timbul adalah satu ujian tuhan kepada kita, dan jika semuanya berjalan lancer juga dalam hidup ini satu ujian . dikahirat pula dia akan di persoalkan semula oleh Allah swt. Oleh itu kita perlulah banyak
bersabar jika menerima taqder Allah, banyak berdoa insyaallah, segala pertanyaan lambat atau cepat pasti akan terjawab jua semuanya. Amin.