Jumaat, 3 September 2010

KINI AKU PUN MENGERTI



Dalam percaturan ini,
terasa aku telah tertipu
pada  kata janji manismu
pada  semangat jatidirimu
pada keikhlasan hati nuranimu.

Mengertilah hari ini,
satu yang aku harapkan
kepalsuan dan kecelaruan
susah untuk menganaliliskan
semuanya ada helah tersendiri.

Jika ada  hari esok,
usah lagi kau menunggu
sebuah kemesraan dariku
semua janji hangus terbakar
di api keraguan dan kemusnahan.

Pada hari  hadapan,
pun untuk sanpai bila-bila
aku kini telah pun mengerti
katamu, semangat dan keikhlasan
semunya adalah bicara tiada harga.....

Oleh : Nurimanja,
Jalan Siakap, Kuala Kurau,
27hb Juklai, 1977


26 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN SIRI 4 BERTAJUK : MENEMPAH MASA OLEH: NURIMANJA
___________________________________

Bila dia teringatkan rakannya semua berjawatan dia terasa masa yang dilaluinya dahulu terbuang dengan percuma , dia telah gagal menempah masa yang baik untuk senangdi kemudian hari.

Salina sudah menjadi guru, Anita kerani di pejabat pos, Shuhada penolong kerani bank, Sofian pula kerani sekolah menengah. Beritulah berita yang didengarnya daripada Dang Anun ahli persatuan Seri kandi di sekolahya dahulu.

Kini tidak guna difikir lagi, menyesal kemudian tiada gunanya. Nasi sudah menjadi bubur, perkara yang berlaku telah berlalu, tidak akan boleh lagi masa berundur ke belakang semula. Dia terpaksalah mengharungi hidup ini.

“Keling! Keling! Keling!!!..” Tetiba bunyi locing basikal dari belakangnya. Dia tersentak dari lamunannya, ada seorang tua yang dipanggil Pak Ngah But yang sedang mengayuh basikal begitu pelahan di belakangnya.

“Hai Husna! Kenapa berjalan kaki?” Sapa Pak Ngah But sambil tersenyum.
“Oh! Pak Ngah, Ingatkan siapa tadi?”
“Darimana kau datang ini?” Tanya Pak Ngah, sambil memperlahankan basikalnya.
“Dari kelinik Bidan ,” jawab Husna rengkas.

Pak Ngah cuba mencuri pandang, pada bentuk tubuh perempuan muda itu, ternyalah tidak lama lagi anak lelaki kecil itu akan mendapat adik seorang lagi. Dan si kakak yang masih berjalan melawan panas itu terpaksa merebut kasih sayang di anatara dua adiknya itu.

“Ehh! Mana suami kau, Umar Haslam tak datang ambil ke?”
“Dia ke sungai, pagi tadi menjala udang galah, Lagi pun dah dua hari tak menoreh getah, hari ini baru cuaca panas sikit,” Jawan Husna bagai memberi penerangan pula.

“Maaflah ya! Pak Ngah nak beri topang pun, barang banyak di belakang basikal ini.”
“Tak mengapalah Pak Ngah, tak jauh pun, terima kasih sajak laa..”
“Pak Ngah pergi dulu ya Husnah,”
“Baik Pak Ngah!”

Dalam hati Pak Ngat But dia berkata, kasihan aku tengok anak-anak muda sekarang belum cukup matang sudah berkhawin. Ikut kata nafsu lesu, ikut kata darah muda kita yang binasa. Sedeh aku tengok, mana si kakak yang masih berjalan jatuh, si adik pula masih tercelapak di pinggang ibu. Malah di dalam perutnya nampak pula membusung lagi. Pak Ngah But menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Hai! Umar Haslam buat anak saja kerja kau ini …..kasihan aku tenguk Husna,masih muda lagi, sudah dapat BA lepas itu MA pula. Main anak.

BERSAMBUNG

nurimanja berkata...

KISAH PARA AMBIA CRSIRI 25 SECARA BEBAS.; OLEH NURIMANJA ; BERTAJUK ; FATIMAH SEDEKAH KALONGNYA.

___________________________________

Satu hari Fatimah anak nabi Muhamad saw didatangi seorang peminta sedekah, Fatimah dengan rasa sedih telah menyedekahkan sebuah kalong kesayangannya kepada peminta sedekah itu. Bila peminta sedekah itu memberi tahu kepada
nabi Muhamad, air mata nabi pun mengalir, lalu sahabatnya yang melihat pun bersedeh.

Lalu sahabat nabi itu pun bertanya kepada peminta sedekah itu, "Berapa patut jual kalong itu kepada saya?".
"Dua puluh darham." jawab peminta sedekah itu.
"Saya akan bayar lebih, seratus Dinar untuk Pak Cik buat beli roti, kain solat dan unta untuk perjalanan."kata sahabat nabi itu, sambil menyerahkan wang dinarnya kepada peminta sedekah itu.

Sahabat nabi kemudiannya segera menyerahkannya semula kepada Fatimah kalong kesayangannya itu. nabi amat terharu,Bagaimana Allah mengerakkan hati sahabat nabi untuk membelinya dengan harga yang lebih tinggi, dan menyerahkan
semula kepada Fatimah.

Pengajaran;

Seorang yang membantu walaupun dengan benda kesayangannya. Allah akan membantunya kembali dengan keikhlasan. Jika sesuatu benda itu masih rezeki kita, biar bagaimana susah pun dia tetap akan menjadi hak kita juga.janganlah bersedih setiap yang miskin atau kaya itu mesti ada hikmahnya disisi Aallah SWT. Amin...

-saya juga pernah hilang cicin kesayangan lebih dua tahun, bila piala dunia bermula, saya jumpa kembali cicin suasa batu delima merah itu di bawah cabenet Tv, saya bersyukur memang hak saya. Amim

Saiful Bukhari berkata...

IKUT AKU BERLARI

mari sini semua
ikut aku berlari
kita kejar cita murni
kita redah sengketa nesta
ayuh teruskan langkah
perjalanan masih jauh
usah putus harapan
bulat tekad impian
andai aku rebah
kamu teruskan jua
jalan lurus terbentang
panduan Allah dan Rasul
aku pasti turuti
walau dalam merangkak
walau dalam mengengsot
pasti sampai ke sana...


Saiful Bukhari
puasa yg ke 25
12mlm

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN;
IKUT AKU BERLARI tajuk menjadi tanda tanya? agak apakah andaiannya. Oleh Saiful Bukhari abang kepada Mozaire, bagai mengajak kita mencari sesuatu yang benar dan diredai di sisi Allah swtdan rasulnya. Contohnya soal ibadat bagi mereka yang tahu sanggup datang merangkak ke surau atau masjid untuk melakukan ibadah. Kepada Allah. Begiti juga dengan para dakwa dan tabligh mereka sanggup tinggalkan rumah dan anak bini ikut rombong usrah dan dak’i mereka ke pelusuk tanah air . jihat untuk menyebarkan agama Allah swt. Tak akan berhenti sambung menyambung jadi adanya. Amin

Saizul Maizav berkata...

eh! kenapa en nuri terbit lagi cerpen husna ni?

Abul Hassan berkata...

aik! ade lagi cerpen ni? bkn semalam episod last ker?

Badrolshah berkata...

rasanya ni msti nuri jantan terbit lagi sekali cerpen...

Nama Aku berkata...

mcm mne ade lagi cerpen ni bkn dh hbis ke semalam?

Umar Haslam berkata...

alamak! mcm dh pnh baca je cerpen ni...

Nurul Husna berkata...

ade lagi cerpen ni bkn smlm dh last ke? masa husna smpai rumah...

Tanpa Wajah berkata...

wah! x sangka boleh dapat balik kalung dia...

Danial berkata...

eh! derma punya derma dapat balik plak? hehe

Olie Pajutdy berkata...

wah! sapa yg untung agak2 dalam sedekah ni? hehe

Lelangit Biru berkata...

untung peminta sedekah tu? hehehhee

Halilintar berkata...

wah! fatimah dapat balik peminta sedekah plak dpt duit? hehe

Julia berkata...

eh! kebetulan plak? dapat balik bila dh disedekah...

Angker 13 berkata...

x sangka dapat balik kalong tu...

Ezad Emir berkata...

klu zaman skrg klu sedekah sah xkn dpt balik pnya... hehe

Sudin Ramlee berkata...

wah! untung fatimah melayang duit nabi... hehehe

Naga Samudera berkata...

pusing pnya pusing semua org dapat pahala dalam cerita kalong ni... hehehe

Nabil Quldi berkata...

kini aku mengerti sajak pasal apa?

Panglima Ketot berkata...

kini aku pun mengerti??/ pelik sajak ni...

Budak rap berkata...

kini aku mengerti? saya baca x mengerti la...hehe

Bob Kuli berkata...

sajak aku pun mengerti ni sajak jiwa2 ke ketuhanan?

Ai Kutubudin berkata...

alamak! x phm la mksud sajak ni... aku pun mengerti? mengerti apa?

Qalam Mutiara berkata...

Sajak ini berbentuk sinis berkaitan dengan cerita parti politik terkini.

Sayang seorang pun tidak dapat menangkapnya isi maksud apa yang
tersurat dan tersirat.

Ini menjadikan en nuri selalu buat
sajak yang lebih mudah difahami oleh khalayak .