Khamis, 22 April 2010

BUKANKU PINTA KECACATAN INI

-buat OKU di blog sahabar CR-
 
Jika aku orang yang ditaqdirkan
Bukanlah hidup sebegini yang aku pinta
Tetapi suratan taqdir telah ditentukan
Aku terima sebagai satu ujian tuhan

Biar aku ingin bangkit dari kemelut ini
Walaupun bukan sebagai perwira gagah
Tetapi cukuplah sekadar tidak meminta
Kami mahu bentuk hidup seperti orang lain

Izinkanlah kami wahai Tuhan pencipta alam
Mempunyai keluarga isteri, anak dan  harta
Disamping untuk mengabdikan diri padaMu
Selagi nafas denyut nadi kami belum berhenti.

Oleh : Nurimanja,
Catatan di pingir  kota,
Bukan mereka pinta hidup begini,
Pertengahan tahun 2009 , bantulah mereka OKU.

44 ulasan:

nurimanja berkata...

Bab 13 siri 1 BUDAK PONDOK OLEH: NURIMANJA PERAK.

Aku sudah hampir lima tahun jadi pesara wajib kerajaan setiap ,setahun mengharap.bonos atau kenaikan 5 atau 10 peratus dari kerajaan,maklum sajalah hidup di Bandar Baru Perda Pulau Pinang ini,semuanya memerukan wang,kalau tidak ada wang semua pergerakan kita akan terhad,

Agak perik juga bila gaji aku yang selalu aku teima lebih dua ribu tinggal tidak sampai setengah, disebabkan perkhidmatan aku dengan JPA tidak cukup 25tahun, sedangkan aku cuma bekhidmat selama 22 tahun lebih sadikit, maka aku cuma layak terima bawah daripa seribu sebulan ,Pada hal Aku berkhidmatan 27 tahun, lima tahun kira kontrek.

Aku kerja 1978, KDC lulus kepujian 1981, lantik 1983, lima tahun aku rugi.Dimana silapnya aku tak tahu. Cuma aku dapat melentang dan khidmat Cemerlang, ada dapat sikit kenaikan. amin.

Bagi mengelak rasa dari cengkaman keperian hidup, aku cuba beniaga kecil-kecilan, mmbuat acar buah, kuah kacang, kuah rojak,dan madu lebah dan letak di kedai runcit dan kedai kopi di sekitar Bandar Baru Parda disekitar Telok Kmbar ini,

Tetapi nasib tidak menyebelahi aku, ekonomi merosot barang semuanya naik aku idak terdaya melawan kos modal perniagaan pun tidak balik, bila barang yang aku jual murah barang yang aku beli mahal,smua orang akan merebut dan betanya lagi, mana pengusaha acar buah di telok kumar?

Mana pembekal madu paling murah di Telok Kumbar? Malah orang China dan India pun membelinya. Tetapi aku yang terok menanggong segala rugi.akhrinya tutup.

Kini akuc uma buka jualan rengan di rumahku, sepeti beggur , hot dog, naggert, dan llain.itu pun mereka kata aku buat amal jariah, untuk tak berapa modal tak balik. Apa yang hang dapat, seketul bugguer RM1.00 , Ayam RM1.00. Kentang Goring pun M1.00.

Walau bagaimana pun aku rasa masih betahan, cukp skadar lepas duit api dan air atau bayar bruk-band dan asstro, cukuplah, selain pecen yang cukup dapat tampung makan dan minum, untuk beibadat dan selagi nadi belum berhenti.

BELUM SELESAI. BERHENT DULU DI SINI.

tampa nama berkata...

ISU MASALAH PENDAFTARAN RAKYAT MESTI SEDAR KEMANA ARAHNYA NEGARA KITA?

Baru-baru ini dua orang pertugas pendaftaran baru pengundi datang ke rumah saya, kebetulan isteri dan anak saya layak mengundi, keduanya didaftarkan, sekurangnya ada dua undi. Seorang daripada pendaftar itu berkata, saya rasa
malu apa nak jadi dengan orang kita. Orang China menghantar borang pengundi baru antara dua hingga tiga ratus nama baru sebulan. Saya cuma tiga puluh orang sebulan. Saya membuat satu kesimpulan, kalau begini, akan kekallah DAP di Pulau Pinang ini. Dulu dengar KMPP nak ke kuala Lumpur, dan Adun Telok Bahang akan menjadi KMPP, Disini kita sudah dapat baca, Melayu jangan cuba mahu jadi KMPP, lalu angin pun berubah ditambah pula dengan dengan dua melayu yang sudah
pecah, bersatu menhentam satu melayu ini. campur pula dengan isu x ada bonos perkhidmatan awan, dipergunakan RM6,000 setahun. Lu fikirlah sendiri.!

Pak Ngah But berkata...

LIHAT
Lihat, ada burung,
Bersayap,
Bertuahnya dia

Lihat, ada matahari,
bercahaya,
Panasnya dia

Lihat, ada rama-rama
Bercorak,
Cantiknya dia

Lihat, ada bintang
Berkelip,
Bersinarnya dia

Lihat, ada kuda
Berlari laju
Gagahnya dia

Lihat, ada manusia
suka memutar belitkan fakta
jahil dan liciknya dia.


Pak Ngah But
22.4.2010
Selangor

Xda Suara berkata...

terima kasih krn membela nasib OKU en nuri sajak ni yg kami tunggu2...

Lebai Noh berkata...

sajak yg sedih plak? ape2pun bersyukur apa yg ada...

Badrolshah berkata...

sayu baca sajak en nuri ape2pun sy bersyukur wlpn pendek x seperti manusia normal tp sy syukur sy bkn OKU.....

Kamala berkata...

terima ksih en nuri! eh! bkn sajak ni ada en nuri letak dulu ka?

Man Pendek berkata...

lama x dtg blog ni? sory en nuri sy sibuk dgn aktiviti di kem org kerdil malaysia... ape2pun terima ksih sbb prihatin dgn nsib kami...

Halilintar berkata...

sajak kali ni mmg menyentuh hati....

Angker 13 berkata...

syukur sgt aku normal syu baca sajak OKU en nuri ni...

Tengku Anita berkata...

sajak OKU! wah! sedih plak sajak kali ni...

Gunung Malinja berkata...

sajak ni mmg membela nasib seperti kami! terima ksih en nuri.....

Abul Hassan berkata...

eh! kejab!!!!!!!!! peniaga madu di teluk kumbar en nuri ke???? la... apesal x kasi thu sebelum ni? ayah sy mmg ske madu teluk kumbar dia selalu beli kat kedai jual kuey tew yow.... ape2pun smoga perniagaan en nuri semakin maju! amin...

Saizul Maizav berkata...

en nuri berniaga ker? kt flat saya ada org niaga jgk kat flat tingkat 2 tengah tp x mngkin laki dia en nuri? xnmpk ciri2 org seni pun?

Syeikh Al Habib berkata...

sajak sedih cerita en nuri pun sedih jgk... sebak ana baca...

Busur Berduri berkata...

x patut dorg buat mcm tu kt en nuri mne boleh bayar x pnuh plak! kenapa en nuri x repot????

Mozaire berkata...

en nuri ke berniaga acar buah!!!!!!!!!! dulu sy peminat no 1 acar buah kat teluk kumbar ni skrg dh xde plak??? sy siap tanya dalam paper kosmo lagi guna nama betol sy ROSLAN...

Ummu Akilah berkata...

en nuri berniaga kat umah en nuri ker??? sy slalu pegi sana umah spupu? en nuri ke yg dok tngkat 2 tangga tengah tu?????

Nahul Hidzar berkata...

en nuri berniaga mcm2 ker??? wah! kt mne en nuri letak?? sy nk beli ni...

Mat Noh berkata...

en nuri berniaga madu??? madu en nuri ke kat kedai di sebelah masjid sungai dungun tu?????

Lebai Noh berkata...

en nuri skrg berniaga ker??? ape2pun sy doakan perniagaan en nuri berjaya! amin...

Aziz Moktar berkata...

en nuri letak madu di mana di pulau penang?? dia kwsn ayer hitam ada x?? sy ingin mencuba jgk?

Ustaz Deraman berkata...

en nuri jual madu ker???? yg dalam botol kecil tu ker? sy pnh beli jgk masa pergi di sungai dungun? mmg berkhasiat! snang nak mengahafal...

Brader Joe berkata...

madu en nuri ade x kat area KL???? sy penggemar madu ni...

Jengking Perak berkata...

en nuri jual madu????? madu en nuri ke sebelah kedai moto di perak?? sbb sy selalu letak kat kedai moto repair moto sy selalu jgk sy lepak kt kdai oli ade jual madu? madu en nuri ker????????

Tetamu Malam berkata...

en nuri kenapa x niaga lagi???? ape2pun sy doakan perniagaan en nuri berjaya! amin...

Bumi Hijau berkata...

en nuri berniaga??? di mana boleh sy singgah? sbb sy selalu jgk berulang alik ke penang?

Mega Sutra berkata...

dorg tipu duit pencen en nuri la sy rasa! mne boleh dpt sikit je... x adil tu...

Kembara Budiman berkata...

x patut la en nuri kena mcm tu?? dorg penaya en nuri kenapa en nuri x repot jabatan kementerian???? psl pencen ni?

Nakhoda Belantara berkata...

xkn smua en nuri jual seringgit je???? mne nk untung en nuri mcm sy smua jual 2ringgit keatas je bru balik modal...

Guest berkata...

kenapa murah sgt en nuri jual??? en nuri jual asal jalan je ke? x ambik untung ker??? murah sgt la smua rm1...

Nuri Jaguh berkata...

huh! biar betol en nuri? patut la kalah kt penang ni org kita hntr sikit rupanya...

Orang Lama berkata...

semua dorg ni x ambil pusing pasal daftar mengundi ni? sbb tu la org malyu kalah di penang...

Golok Buta berkata...

eh! kenapa en nuri suruh anak dan isteri en nuri daftar? sedangkan en nuri kata x mengundi 5 penggal dh???

Yusri Nawab berkata...

ape2pun jgn kata isteri en nuri dan anak en nuri x daftar? sy pun sama blum daftar lagi... hehe

Pengembara Masa berkata...

skrg mmg dorg dtg rumah untuk berdaftar mengundi ni sy pun bru je daftar..

Penjejak Badai berkata...

isteri en nuri bru daftar ke? lambatnyer? ape2pun sy punbru daftar wlpn umur dh 20an.. sy pun sama ade org dtg rumah jgk...

Geletek Malam berkata...

acar tangjung tu acar en nuri ker??? fuyoooO!!!!!!!!!!!!! mmg sedap! dulu en nuri pnh letak kat sungai ara kan?? sy selalu jgk pegi beli ratah mcm tu jer...

Penghibur Diraja berkata...

en nuri skrg msih berniaga jgk ker?

Mamu Kassim berkata...

sesungguhnya rasa bertuah di lahrkan normal wlpn x cantik/nsem...

Izaty Husna berkata...

sedih la plak sajak en nuri kali ni....

Raja Zaki berkata...

en nuri skrg mnulis lag ker? atau berniaga sepenuh masa?

nurimanja berkata...

JAWAPAN PERTANYAAN TERPILIH

-Kita perlu mengenangkan nasib saudara kita OKU tuhan bagi sempurna pun ujian, cacat pun ujian, adakah kita sempurna perlu sombong…

-Sah! Madu RM8.00 saya punya, jangan bayar lebih, tujuan membantu mereka yang sakit ada ubat dan khasiatnya dalam madu. Di Perak dua tempat saja, batu
5 kedai kopi Oli, Sungai Dunggun kedai kopi Karia. Tanjung kedai Abang Hassan Kampong makam. TK ramai dah tahu. Setengah kedai saya tarik balik jual lebih mahal. Buat niat nak menolong tapi nak ambil untung.

-Benar! Acar itu ramuannya dengan ikhlas dalam bulan puasa orang x berselera makan syahor, ada acar dengan telor masin boleh lalu sadikit. Dulu acar tanjung, akhirnya tukar Acar Buah-Buahan Warisan Bumi. Harga buah jeruk kering naik, minyak pitrol naik, saya pun bungkus. Ada orang nak beli resepi. X ada Cuma Ikhlas!

-Pasal gaji mungkin ada silap. Saya pernah terima kenaikan gaji hingga 17 bulan, sebab kerani di St. Xavier itu sakit. Ada cikgu yang lantik lewat setahun gaji tinggi satu kenaikan dari saya, kerani sekolah lain pun pening.

- Saya menjual untuk anak kecil, mereka mana ada duit, kekadang lihat mereka macam lapar sahaja, badan sedang naik, siapa beli dua free satu yang itu sedekah!

-Daftar jangan x daftar, kerana melayu kita bertambah teruk , kini telah pecah 3 atau 4, jedarasi depan kena fakir sebelum yang tua banyak dah padam dan bungkus, masihx sedar diri. Saya juga akan fakir kembali jika x ada lagi kemungkaran dalam Pemerentah. Amin.

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN


Sajak perbandingan kali ini di tulis oleh Pak Ngah But bertajuk LIHAT.Apa yang kita lihat apa yang kita dengar sesuatu cerita yang boleh dibuatkan Perbandingan. Tetapi perlu lihat kearah mana melahirkan kebaikan atausebaliknya.
Jika yang kurang sihat pastikah kita perlu membantu, contohnya perkara yang mungkar, jika menyokong dan bersekongkol berarti kita juga dikira bersubahat.