Ahad, 18 April 2010

MALAIKAT LEBIH DEKAT DENGAN ALLAH


Para  Malikat menduduki tempat yang paling mulia 
lebih 90% tugasnya beribadat sahaja kepada Allah 
10% cuma beribadat dan menjalankan tugas Allah.
90% berkhidmat  untuk  Allah dan10% untuk manusi 
Nabi mendengar langit itu sering kali saja bergegar 
Kerana tiap tempat dan ruang dipenuhi para malaikat 
Semuanya berlumba-lumba membuat kerja ibadat,
Nabi Issa putera Mariam berkata Malaikat dekat Allah 
Sebenarnya para malaikat berada di majlis –majlis ilmu 
Dan semua Malaikat sedang berdoa bersama –sama  
Semoga kita termasuk golongan yang mengaminkan doa 
Berkatnya  Malaikat tidak pernah memfitnah atau takbur.
Oleh ;Nurimanja, 
Catatan Pencramah bebas  
jumaat petang hari,  Tanggal 26hb, Mach, 2010.

32 ulasan:

nurimanja berkata...

BAB 10 siri 2 BUDAK PONDOK OLEH: NURIMANJA PERAK.

Aku beli kereta ini pun sebab aku lihat Ba agak susah hendak pergi ke hospital berulang alik kerana tiada kenderaan untuk mednapatkan rawatan injinsin penyakit batuk keringnya, pernah satu hari aku tengok Ba macam orang menagis susah nak naik bus, waktu balik , Pak majid pula hantar dengan Lamberetanya, susah aku tengok macam ini bila sudah tua anak lelaki pula tidak ada, siapa lagi nak tolong .

Akulah yang sepatutnya sebagai menantunya.Mujurlah kebetulan sewaktu aku pulang bertugas di Serawak aku dapat sadikit duit tugasan seberang laut , aku cuma kelim RM4,000 sahaja, yang peliknya macam mana kawan-kawan aku boleh kelim sepuluh hingga sebelas ribu.setengahnya takut pula nakguna atau belanja makan, aku tak faham.

Malah waktu aku kelim pindah rumah baru dari Pulau Pinang ke Perak pun aku kelim RM200.00, selepas beberapa minggu surat itu datang balik dan meminta aku tambah lagi , aku sewa lory Rm 200.00 aku kelim banyak itu jugalah, bila kelim perpindahan datang aku diberinya RM400.00 saja.

Mereka kata aku ini bentul bendul, Sebenarnyaa aku pun boleh menipu, kalau aku mahu, tetapi aku tak mahu hidup dengan duit tak berkat, dalam aku tak menipu pun aku sering juga kena tipu, aku pegang prensip biar orang perkena kita , jangan kita perkena orang.

Banyak bezanya orang yang belajar agama dengan orang yang tidak belajar agama, sama jugalah orang solat dengan orang yang tidak solat,sedangkan yang bersolat pun kadangkala cuba juga menipu, ini menunjukan solat mereka belum sempurna kata ustaz sewaktu aku belajar kelas fardu ain dulu.

Tidak sia-sia belajar kelas agama dahulu, walaupun aku berulang alik dari batu empat ke simpang tiga Kuala Kurau. dengan basikal tua, kerana minat kuat pada agama, aku belajar agama selain dari sekolah, di masjid, dan radia juga jadi bahan aku mengompul ilmu, aku sering buat catatan bila pergi dengar ceramah agama di surau atau masjid.

BERSAMBUNG LGI.

Tanpa Wajah berkata...

wah! en nuri mmg menantu yg baik..

Lebai Noh berkata...

la..sakit batuk kering kenapa x letak je kt hospital trus n kena berulangh alik plak?

Saizul Maizav berkata...

eh! kejab ni ba yg halau en nuri dulu ker??? knapa en nuri tolong dia jgk?

Teratai Mekar berkata...

kelim tu benda apa? confius jgk..

Petualang Tiga berkata...

btol en nuri hidup kena telus,...

Saiful Amri berkata...

en nuri claim sikit jer ker? org pnyelah claim beribu2

Abul Hassan berkata...

apa2 kna benar! sbb x berkat hidup dalam penipu ni...

Abul Hassan berkata...

apa2 kna benar! sbb x berkat hidup dalam penipu ni...

Pejajak Badai berkata...

la.. rugi la en nuri claim sikit je klu saya dh claim 20 ribu jer... hehe

Sudin Ramlee berkata...

xpe en nuri wlpn org kata en nuri betol bendul kita kena jujur...

Ali COnan berkata...

kesian ba.. dia xde anak laki ker? umur brapa thn ba ni?

Umar Haslam berkata...

sian ba kenapa x wat pembedahan jer? baik cpt sikit..

Kota Gersang berkata...

4000 jer? nk mkn ape mcm tu? lagipun en nuri berkeluarga claim la byk2 sikit..

Juragan Desa berkata...

lamberetanya? kereta jenama apa tu?

Guest berkata...

kwn2 en nuri msti hidup x berkat menipu jer keje...

Seri Suri berkata...

org menipu mmg xkn dapat apa2pun hidup pun x berkat...

Mona berkata...

btol en nuri biar sengkek tp keje dgn jujur...

Pak Awang berkata...

kenapa ciput sgt en nuri claim??? jujur btol en nuri klu sy claim la belas ribu sikit....

Lagenda Pulau berkata...

ha! aku sokong en nuri claim sikit xpe klu claim byk sgt takut x logk trus xdpt ape2?

Tetamu Malam berkata...

en nuri mmg jujur la klu sy entah2 30 keatas sy claim... hehhee

Lelangit Biru berkata...

pi sarawak pnya la jauh hingga ke pulau pinang en nuri claim 400 jer? nape ciput sgt? adoi...

Kelana Juara berkata...

ape2pun hidup kena jujur wlpn claim sikit janji berkat..

Brader Joe berkata...

xkn ba xde anak laki? anak dia berapa org sebenarnye?

Atuk berkata...

JIKA SAYA TAK BOLEH BERSELOKA LAGI

Jika saya ditakdirkan
tidak berseloka lagi di dunia ini
saya tidak mahu seloka-seloka saya
mendatangkan dosa buat saya,
cukuplah dosa yang lalu
tak tertanggung saya memikulnya..
oleh itu saya mengharapkan..
pembaca seloka saya agar mengikut
mengamalkan seloka saya yang baik
membawa kepada amar makruf sahaja..
jika seloka menguris hati dan jiwa,
kemaafan dan keampunan saya pinta!
jika seloka membawa kemungkaran
sila abaikan sahaja bukan apa..
sudah puas saya berseloka di sini..
berilah saya peluang untuk berseloka di sana pula!


Atuk
di sawah bendang
9pagi

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN
Atuk dengan sajaknya Jika Saya Tak Boleh Berseloka Lagi, meminta bawaha tiap yang hidup akan merasai mati, dalam perjalan yang hamper tamat ini, meminta agar khalayak nilai apa yang Atuk pernah berseloka dalam catatan sajaknya jangan ambil hati jika tersentuh ,dan ambil pengajaran yang mana dikira ada kebaikannya. kerana Atuk rasa terlalu banyak dosa lalu , Atuk inginkan hal yang maarup dan jauhkan nahi mungkar.Supaya lebih damai di sana nanti. Amin!Mawar Baiduri berkata...

Dedalu Sunyi berkata...

wah! kali ni sajak psl malaikat plak?

Faisal Syafie berkata...

malaikat ni 24 jam keja dia jaga kita rupanya...

Dendam Langsai berkata...

mcm mne en nuri thu psl malaikat ni? byk ilmu en nuri...

Syeikh Iqbal berkata...

sajak anta mmg menarik izinkan saya meminjam utk dibca di majid krna malam ni sy ada membuat al bayan..

Puteri Bunga berkata...

sajak en nuri skrg smua best 2... ni pasal malaikat plak?

nurimanja berkata...

JAWAPAN TERPILIH

-Ba yang ini pak mertua aya
-Dia tak ada anak , mandol agaknya, bela anak angkat dua oran.
-Lamberta ini adik beradik dngan vispa juga
-Siapa tak ada anak agak seksa juga bila tua,susah nak harap anak
-Menakan atau saudara. Olh sbab itu jangan tunggu lama-lama, ada
-Duit, carilah jodoh khawin .