Sabtu, 17 April 2010

ADA LIMA HARI PERLU DIRENUNG


Pertama hari yang telah berlalu dahulu 
cuba menilai dan menghitung akan kebaikan
Kedua hari sekarang sedang berlaku 
Banyakkah sudah amalan solehmu selama ini?
Hari ketika esok yang mendatang 
Mungkinkah kita masih bernafas atau terhenti
Hari keempat hari syakaratul maut 
Bergelut dan berhempas pulas dengan saat kematian
Kelima hari yang dipanggil yaumalmahsyar 
Kemana kita akan pergi ke syurga atau ke neraka?
Oleh : Nurimanja. 
catatan khutebah Jumaat 
16hb April, 2010 masjid Teluk Kumbar

34 ulasan:

nurimanja berkata...

BAB 10 siri1 BUDAK PONDOK OLEH: NURIMANJA PERAK.

Melalui Abang dan kakak kantin ini aku menemui jodoh, kebetulan Allah SWT telah menentukan, jodoh sesorang itu, kita kena reda, Sebelum ini aku sesalu diberi pengetahuan dalam mimpi, waktu aku duduk di Serawak aku ramai peminat , tetapi tidak seorang pun yang aku sangkut, yang mana nampak lebeh sangat , cepat aku angap sebagai adik angkatku,

Ada seorang dua seperti cikgu Koyang, Adik Fatimah, Habibah,yang kawan-kawan gosip aku buat tak kisah saja, itu semua sekadar mereka hendak bercakap, tiada siapa pun yang boleh menutup mulut mereka. Anak gadis kampung ini mengangap aku sebagai pelakon Ahmad Tamimi Saregaer.

Mimpi aku itu agak tetap aku bermimpi sedang berjalan di satu taman perumahan mewah, lalu aku ternampak dua orang perempuan yang berada di beranda rumah bergembar dua tingkat,seorang putih kulitnya dan seorang maseh kecil berkulit hitam, merekaseperti senyum dan merenung aku , aku buat seperti tidak tahu.

Selepas perkawinan berlalu aku teringat semula mempi aku dulu dan sama seperti aku tinggal diberanda rumah di taman Brow garden dan isteri aku juga berkulit putih , yang kecil itu adalah faezah yang berumor dua tahun juga adik angkat ibunya berketurunan siam, juga anak -anak angkat kepada kedua mentua aku.

Agak kekok juga aku, bila berada di rumah batu seperti banglo bergembar dua tingkat, maklum aku seorang anak muda dari kampung yang terpencil dari kebisingan enjin kereta tetapi disebabkan pengalaman merantau dan dari pengalaman kehidupan aku berniaga di pekan kecil Bagan Serai,biasa tinggal di asarama Al mashoor Pulau Piang, aku dapat mengatasi masaalah kekok itu. isteri cuma sebagai kerani kecil di syarikat Hosni bus Exspres.

Gaji tak seberapa , kerja teruk dari pagi sampai ke malam , akhirnya pohon berhenti.jadi suri rumah sepenuh masa.Tambah pula aku pula maseh lagi guru sementara terlatih yang belum dilantik, membuat aku menerima gaji yang maseh kecil ketika itu RM450.00 setiap bulan.Aku juga tiada kereta atau motosikal , malah lesen kereta atau motosikal pun tak ada, cukup susah aku rasa bila nanti isteri ada anak, aku berazam untuk membeli sebiji kereta terpakai berharga RM4,000 Mazda BAM 818 , 1000 CC daripada Pak Din, Seorang Pesara, di kampung Jana Kemunting, Taiping Perak melalui abang ipar aku Ismail Jaya.
BERSAMBUNG.

Geletek Pagi berkata...

ISSU CARI KESEMPATAN TANPA IZIN GELETEK PAGI(B)
_____________________________________________________________________________________
Funny videos , youtube video clips agak lama jadi pokok dendalu dekat blog en nuri, cara berniaga nampak gaya macam suka-suka , tetapi ubat untuk lelaki dan perempuan beratus ringgit satu botol , tentu lumanyan. En nuri setiap bulan bayar broad-Band rm 68 . Ada perniaga pula cuba mengambil kesempatan dari kepopilariti blog en nuri, ini namanya penceroboh kerana tidak minta izin kepada en nuri.hal ini sudah 3 atau 4 bulan, jualannya hebat serantau Asia tentu lumayan. Kalau tak sewa blong pun tolong bayar broad-Band en nuri pun suah cukp. Jangan ambil kesempatan kebaikan orang lain.

Nik Aziman berkata...

BUAIAN KITA DAN KENANGAN

ingat tak masa tu?
kita sama-sama main buaian
kamu pilih buaian impian
aku tolak kamu kuat-kuat
sampai kamu menyentuh awan
kemudian kita sama-sama ketawa
bila kamu kembali padaku
bawa kepulan awan berbentuk hati
kemudian giliran aku kemudi buaian
kamu tolak aku guna satu jari ajaib
tinggi aku melayang
tinggi melepasi awan
kemudian bawa pulang semula padamu
kali ini ku bawa bintang harapan
kupetik khas untuk kamu
kemudian kita ketawa sama-sama lagi


Nik Aziman
Kota Baru
15.4.2010

Saizul Maizav berkata...

geletek pagi mcm mna ko tau psl en nuri? ko knal dia ker?

Nama AKu berkata...

eh! mne geletek thu peribadi en nuri?

Abul Hassan berkata...

en nuri kan dok kondo xkn dia nk pakai berukband kot? msti dia pakai P1ymax... ade la ko ni geletek...

Mat Noh berkata...

ni dh namanya tumpang toi... mne boleh mcm tu bayar la sikit komisen ker?

Tanpa Wajah berkata...

ni namanya parasit menumpang kt blog en nuri tp x bayar ape2 pun..

Panah Arjuna berkata...

kp pndai2 je buat spekuulasi en nuri pakai berukband en nuri sendiri pun x kata apa2..

Olie Pajutdy berkata...

eh! en nuri pkai celcom ke? mne ko thu geletek?

Penyajak Istana berkata...

en nuri pakai berukband? xkn kot aku rasa en nuri pakai stereamyz la ko pandai2 je kata en nuri pakai berukband geletek

Sulaiman Embong berkata...

ko mcm thu je psl en nuri ko anak dia ker geletek? atau ko adik en nuri? xknlah ko bini en nuri plak????

Seri Suri berkata...

eh! en nuri jual mahal ker? patutlah lmbat kwin.. hehehe

Julia berkata...

en nuri x layan pmpuan yg digosipkan dgn en nuri??? slalu mmg org nsem2 jual mahal sikit.... ehehehe

Putera Damien berkata...

en nuri ramai peminat en nuri pakai seri wajah ker? wah!!!!

Badrolshah berkata...

Tamimi Saregar nsem tu en nuri muda2 skrg mcm mnelah wajah en nuri???? heeheh

dam catur berkata...

en nuri ramai peminat kan muda2 dulu boleh bg tips x kt sy? yela sy muka pun dh buruk xde sapa pun minat haish....

Kembara Budiman berkata...

eh! bini en nuri kulit putih ker? ha! en nuri kwin dgn mat salleh ker????

Puteri Bunian berkata...

eh! mimpi jd keyataan la... ni mesti en nuri sembahyag istiqarah ape utk tgk jodoh...

Orang Lama berkata...

sekali tinggal rumah banglo!! isteri en nuri jutawan ker? wah! bertuahlah badan....

Ustazh Hamidah berkata...

en nuri pnya isteri keja kerani kat hosni ker? mcm pnh dgr kakak sy pun pnh kerja di situ jgk....

Petualang Tiga berkata...

wah! akhirnya en nuri beli kereta jgk... eh! skrg en nuri pakai kereta tu jgk ker?

Mozaire berkata...

en nuri x knal dgn isteri en nuri ker? trus kwin mcm tu jer? hehe

PENYAIR AGUNG berkata...

ISTERI EN NURI PUTIH?????? ADAKAH MAWAR PUTIH ISTERI EN NURI KERANA NALURI SAYA KUAT BERKATA BEGITU....

Lagenda Pulau berkata...

wah! en nuri mmg suami mithali sbb x bg isteri kerja biar en sahaja... lgpn mmg tugas isteri menjaga anak2..

Bob Kuli berkata...

gaji en nuri cuma 400??? boleh ke en nuri nk beli kereta ni???

Pejuang Islam berkata...

wah! en nuri x layan gosip2 ker? hehe wah! mimpi jd realiti!! bestnyer..

Debunga Wangi berkata...

en kwin masa berumur brapa? isteri en nuri plak brapa??

Sharifah berkata...

rumah banglo!! wah! best tu untung en nuri...

Mufti berkata...

biography en nuri klu buat buku sti menarik ni.....

Halilintar berkata...

adik ipar en nuri org siam? isteri en nuri pun siam jgk ke? sbb siam mmg putih2...

Mamu Kassim berkata...

wah! ade je pmpuan digosipkan dgn en nuri trus en nuri anggap adik ek? ptutlah en nuri lmbat kwin...

Kembara Budiman berkata...

isteri en nuri putih? sah! dia ada keturunan omputih dan cmpur siam! wah! lawa tu!!!

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN

Sajak memori dari kenangan manis mengusik jiwa, oleh Nik Aziman bertajuk Buaian Kita Dan Kenangan, pengucapannya agak menarik hati , berbagai andaian juga boleh kita terjemahkan, sesaorang yang telah memberi harapan dalam waktu yang sama memberi durungan dan semangat untuk mencapai cita-cita serta harapan dan sebaliknya pula dari durungan dan semangat itu telah anda sempurnakan dengan lebih baik lagi bagai menghadiahkan sebiji bintang. Semoga berbahgia1