Selasa, 20 April 2010

PUISI TENTANG AL QURAN


Al Quran bukanlah syaeir, puisi atau mentra jampi
Ianya satu muzizat yang diturunkan oleh Allh Swt
Kepada seorang nabi lagi rasul Muhamad Saw.

Padanya menyatakan perkara terang dan  tersembunyi
Mengajar manusia mengamalkan makrup nahi mungkar
Mengenal erti hidup dan kematian  dan ada hari kemudian

Mengingatkan bahawa hidup ini ada hari kebangkitan
Cerita tentang kehidupan dunia, akhirat di syurga dan neraka
Agar kamu menginsafkan diri sebelum kamu dijemput kmbali.

Oleh; Nurimanja,
BBTKBL, Taman Bernaung,
Pulau Mutiara

27 ulasan:

Nurimanja berkata...

Bab 12 siri 1 BUDAK PONDOK OLEH: NURIMANJA PERAK.

Hari ini cuma tinggal kenangan, semua itu tidak berlaku lagi dalam kehidupan seharian aku kini. Aku sudah tercampak di sebuah bandar baru Perda di Telok Kumbar , sebuah perkampungan Melayu yang sudah bertukar dari pekan kecil kini membangun pesat dengan perumahan kos rendah sederhana dan mewah, bagai cendawan tumbuh selepasa hujan.

Walaupun aku dahulu di Perak aku sudah membeli sebuah rumah teres tiga bilik dan bercadang untuk tinggal di situ, , entah bagaiman keadaan bertukar corak pula , aku membeli sebuah flat kos rendah atas nama isteri, bila aku pencen , malas pula hendak berpindah di kawasan taman perumahan yang jauh daripada kemudahan asas yang lebih selesa.

Apatah lagi anak-anak aku yang telah lama menekmati kemudahan di bandar, pasti mereka susah juga menjalani kehidupan di sebuah perkampungan. Mereka bukan seperti aku yang mempunyai banyak pengalaman bertani, nelayan, dan kerja-kerja kampung.memang agak jangkal dan perik kalau mereka tinggal di kawasan pendalaman .

Walaupun sesekali hati aku terjentek untuk mengharuangi hudup di kampung semula, bila aku fikirkan , terasa berat. aku sepikan saja hajat hati kecil ku itu.

Kakak pula telah menuntut di KUIS Banggi melewati kota mopolitan kuala lumpur, sudah tentu mindanya lebeh terbuka, negeri sebesar Pulau Pinang ini lambat laun akan menjadi tidak tertambat hatinya untuk menetap di pulau ini.

Cuma Aniq yang maseh menjadi konta kente untuk melanjutkan akan pelajarannya di mana , terpulang kepada ketentuan Ilahi .Kalau nasibnya baik mungkin berhijrah pula seperti kakaknya. Aku cuma dapat berdoa sahaja selepas solat tahajut dan hajat kita cuma dapat merancang tetapi Allah SWT. yang menentukannya.

BERSAMBUNG.

Tanpa Nama berkata...

ISU ULASAN POLITIK HULU SELANGOR DAN BANDAR SIBU


Seorang bekas Ketua Pemuda BN di Kelantan, seorang bekas TPM juga dalam BN. hari ini mereka cuba menentang BN, dan memburuk-burukannya, dulu jangan siapa cuba memperlekehkan BN baik ketua PAS atau DAP ada akan kena sinis, Hari ini cukup berbeza ,adakah untuk orang ramai rakyat atau ada udang di sebalik mee, Ini mungkin kerana ada hajat yang tidak dapat dicapai , kerana perangai dan tingkah laku mereka yang tidak disenangi, lalu dikeluarkan dari BN, kini cuba memujuk pula orang lain untuk bersekongkol, orang sebegini memang licik, kawan jadi musuh, dan musuh jadi kawan, kini sedang cuba memujuk satu parti diSerawak. kepala lembu di sini tak dapat membantunya, mungkin tak sebulu agaknya ,cuma DAP dan PAS sahaja jadi batu loncatan, jika salah satu kawan ini keluar ada sebelah lagi menanti di Serawak. Namun Perjuangan akan tetap diteruskan untuk mengempur keanguhan orang BN konon, walau pun tembelangnya sudah
banyak yang pecah. Harap penyokong jangan jadi lembu dicucuk hidung, pilih pemimpin atau WR yang benar mewakili rakyat. semoga insan Hulu Selangor dan Bandar Sibu dapat menekmati pembangunan yang saksama ikut cogangkata PM. Salam 1 Malaysia.

Mam But berkata...

eh! xkn dh nk hbis cerita en nuri ni? bru nk ikut...

Abul Hassan berkata...

en nuri dok teluk kumbar kat kmpung ker? bkn kt kondo ker?

Saizul Maizav berkata...

eh! en nuri dok rumah kos rendah??? en nuri dok flat ker?????? sah! ni msti flat abul ni...

Mozaire berkata...

en nuri ade 2 anak ker???? susah nk cri ni sbb kat flat ramai yg ade 2 anak?

Malik Wariya berkata...

en nuri dok mne skrg? confius jgk sy ni..

Seri Suri berkata...

eh! cte mcm dh nk hbis tp kenapa ade bersambung plak?

Sulaiman Embong berkata...

eh! en nuri ade 2 anak rupanya? ade x anak en nuri mengikuti jejak en nuri???

Danial berkata...

eh! tanpa nama ni sapa plak? ade isu politik plak? geletek pagi ape dia ni?

Ali Conan berkata...

sapa plak tanpa nama ni? suara pulau ker?

Bulan Terang berkata...

isu poltik di selangor aku x nk msuk cmpur sbb bkn tmpt aku pun klu kat kelate ok la aku masuk cmpur... ehheeh

Keris Sakti berkata...

di harapkan smoga org ramai thu maksud tersembunyi si polan tersebut...

Pak Awang berkata...

btol tu tanpa nama! sokong pendapat anda!

Danial berkata...

JAUH TAPI DEKAT

Terkadang aku memandang jauh
Dia yg semakin menjauh
Tanpa menyedari yg dekat
Sebenarnya sentiasa dekat

Terkadang aku asyik memandang jauh
Dia yg semakin menjauh
Juga serba tak kena
Kerna Dia yg dekat itu selalu aku hampakn

Inikah namanya kehidupan?
Kecewa dan mengecewakn
Diluka dan melukakan



Danial
UUM
11mlm

Juragan Desa berkata...

smoga BN menang nnt di hulu selangor! amin..

Zain Issac berkata...

aku cdg nk undi BN kt hulu selangor nnt tp kenapa dorg letak india??? adoi.. nk undi pkr kang aku bkn parti pkr tp calon melayu??? pening2..

Umar Haslam berkata...

smoga calon yg diletakan di hulu selangor menang besar! amin

Pak Ngah But berkata...

sy rsa ada org politk mengikuti blog en nuri dlm diam la sbb byk plak kluar parti semenjak dua menjak ni...

Mentari Senja berkata...

en nuri kalau pergi berkempen ni sah! msti BN menang! sbb berkempen kat blog pun dh ramai kluar parti PKR....

dam catur berkata...

tanpa nama ni en nuri ker? geletek pagi? atau suara pulau?

Teratai Mekar berkata...

sajak quran n bkn en nuri dh letak ke dulu?

Olie Pajutdy berkata...

sajak en nuri makin lama makin hebat! tahniah!

Lelangit Biru berkata...

al quran pun en nuri buat sajak? wah! hebat!

Nasruq Haq berkata...

sajak yg menarik...

nurimanja berkata...

JAWAPAN PERTANYAAN TERPILIH

-Sebenarnya saya x begitu suka dikenali dan lebih seronol orang kenal nama daripada kenal rupa, takut riak pula.

-Tempat tinggal saya sama saja, hujan atau panas orang panggil dia pangsapuri low cost (sebab x ada lift).

-Kebanyak sajak saya ada juga persamaan kerana hamper 300 hingga 400 kini Yang telah dlahirkan termasuk sajak legenda tahun 1973 hingga kini. Masih lagi Menulis apa yang saya rasa akan saya cerita.

-Mereka juga ada bakat tersendiri, seperti saya dan kedua abang saya, seorang pandai Teranum al quran,
bilal, iman,seni tukangan, dan seorang lagi juga penulis cerpen, derama radia, rencana dan sajak.

-Dua anak saya sudah lama buat blog 2006 ada juga cerita saya diambilnya, contoh sebuah cerpen; Perginya kepala penghuni rumah putih, dapat sambutan diblognya. Ahlinya lebih ramai dari blog saya.Si kakak ini yang buat semua perhiasan di blog CR ini.
Saya mana tahu sangat semua ini, maklumlah budak pondok zaman papan batu.!

-Buat Zan Issac jangan pilih bangsa buat Negara Malaysia, siapa yang ikhlas Berjiwa rakyat, kena kerja 24 jam untuk rakyat, pintu pejabat sentiasa sahaja terbuka untuk cuba menyelesaikan masalah rakyat. Layak untuk dipilih dan diberikan Kepercayaan sebagai WR.

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN

Sajak Danial bertajuk JAUH TETAPI DEKAT, begitulah pengucapannya,
bila kita lupa dia tetap ingat, bila kita ingat dia akan lebih dekat daripada urat penapasan kita. Dia dimaksudkan disini ialah Allah SWT. Oleh sebab itu perlu dekatilah dirimu kepadaNya untuk bersama mengharap kasih sayangdan
pertolongan daripadaNya.Amin.