Rabu, 7 Oktober 2015

KITA BERENTAB KETIKA ILHAM PUN DATANG





KITA BERENTAB KETIKA ILHAM PUN DATANG


Bukankah kita cuma makhluk biasa sahaja
Lahir dari perkongsian titisan air putih najis
Lalu diberi organ isi kulit dan tulang belulang
Membesar lah kita dari alam rahim ke alam fana

Bila dewasa telah diberi akal fikiran
Bagi menilai erti se buah kehidupan di dunia
Kemudian di masukkan ilmu  dan tawakkal di hati
Maka jadilah kita seorang yang beriman dan bertaqwa

Dalam minda kita dimasukkan berbagai ilham
Segala cerita baik dan buruk sering digambarkan
Kekadang di antara hati dan nafsu sering memberontak,
Bila Berjaya di hasut oleh makhluk bernama syaitan

Jika iman seorang kita masih kental dan kukuh
Gambaran dan hasutan syaitan dapat ditewaskan
Jika hati ditawan hawa nafsu segala dorongan diikuti
Maka ilham yang Allah berikan hilang begitu sahaja.

Ilham itu datang melalui taufik dan hidayah Allah
Sedangkan kerja onar dan mungkar bisikan syaitan
Berentap lah kita di antara dua persempangan ini
Jika Berjaya selamat jika gagal kecundang akhirnya.


Oleh: Nuri Manja,
Catatan Jumaat 3,00 petang
Tanggal 25 September 2015.


15 ulasan:

nurimanja49@gmail.com berkata...

Kalau para nabi dan rasul Allah SWT kurniakan wahyu tetapi bagi si penulis kerdil macam en nuri dan sesiapa sahaja dikurniakan Ilham .

nurimanja49@gmail.com berkata...

Untuk memberi keyakinan kami siar sebuah cerpen en nuri bertajuk PERGINYA KEPALA PENGHUNI RUMAH PUTIH cerpen lagenda tetapi masih ada kesegarannya.

nurimanja49@gmail.com berkata...

CERPEN RENGKAS SEMPENA KEMBALINYA PARA JEMAAH HAJI .
BERTAJUK PERGINYA KEPALA PENGHUNI RUMAH PUTIH
OLEH; NURIMANJA



RASA kesayuan pelahan-lahan merayap di bendul jendela rumah putih itu. Lampu-lampu terpasang terang benderang disegenap penjuru di bilik. Suaradari para jmputan kenduri ke tiga menguasai suasana malam itu.

Keluarga penghuni rumah putih itu, pelahan-lahan diresapi kembali semangat buat menghadapi kenyataan, tidak seperti hari-hari yang lalu; Mereka terasa dunia ini bagai digoncang., bila berita musibah yang datang mencengkam suasana kehidupan.

Meeka tidak menuga segala harapan telah musnah dan setiap doa yang dipohon agarpemergian kepala penghuni rumah putih selamat sejahtera ke tanah suci, tidak pula dimakbulkan.

Malah setiap kepala di alam rumah itu sering menghitungkan hari kepulangan kepala penghuni rumah putih. Dengan segala persiapan telah disediakan untuk menyambutnya. tetapi ternyata musibah terlebih dahulu memusnahkan segala harapan mereka itu.

lagi sambung.

nurimanja49@gmail.com berkata...

2.Waktu itu semua keluarga penghuni rumah putih sedang menunggu masuknya waktu solat maghrib; Tiba-tiba deringan telephon menggugat suasana.Ganggangan telephon diangkat, sebuah berita musibah terpanul keluar dari mulut seorang pegawai jemaah tabung haji.
“Äbahhh….!!”
Pekek anak gadis penghuni umah puih. Ganggangan telephon terlepas,Langkahnya bagai tidak bermaya, dia tersepuk ditepi meja kecil telephon rumah, Dia terasa semangat dan kekuatannya telah hilang dirampas berita musibah.

Semua keluarga kepalapenghuni umah putih telah dibendung rasa kesayuan, air mata kasih keluar berjujuran. Terasa sebak di dada hendak bernafas, kesayuan terasa bagai bergantung di mana-mana di ruang rumah itu.

Malam itu kampong Mas Tepawan menjadi gempar. Semua sanak saudara, dan sahabat handai telah dihubungi dari kampung hulu hinga ke kampong hilir. Semuanya merasai akan kesedihan itu. Ramai keluarga yang terdekat berpusu-pusu dating. Ada yang mengeloh dan menghurut dada, ada yang meluahkan perasaan hampa dan kecewa kerana iada lagi dapat bertemu wajah.

lagi sambung

nurimanja49@gmail.com berkata...


3.Waktu itu ; wajah kepala penghuni umah putih sileh berganti terbayang di ruangan mata para pengunjung yang datang bersimpati. Akhirnya mereka bercadang untuk mengadakan solat ghaib, solat hadiah, doa tahlil, bacaan yasin dan khulhu selama tiga malam berturut-turut. untuk menghadiahkan kepada aruah kepala penghuni rumah putih.

Bila malam semankin dicengkam kesepian, setiap ruang rumah putih itu bagai diisi dengan lambang kesayuan, kepoi asap keminyan masih lagi mengambakkan baunya di segenap penjuru. Anak-anak kecil seprti mengerti; Malam itu tiada ketawa riang, tiada tempek sorak atau gurau senda, malah, semua anak cucu terasa semacam ada satu kehilangan besar daripada satu pemergian yang tidak akan kemabli. lagi. semuanya diam bagai melayani hati sendiri.

Ramai saudara mara, sahabat handai mengalirkan airmata, masing-masing erpandangandi tengah ruang rumah, kerana tiada mayat kepala penghuni rumah putih,Inilah yang menjadikan mereka sedih dan sayu, masing-masing duduk termanggu dan terharu.

lagi sambung

nurimanja49@gmail.com berkata...


4.Anak gadis bungsu penghuni rumah putih merupakan penanggung derita yang palintenat, kedua kelopak matanya dibendung air jernih yang mengalir bagai tidak mahu berhenti, sehingga kedua kelopak matanya menjadi kembang dan bengkak.

Dia amat terasa kekecewaan telah menerima satu kemenangan, bila segala doa dan harapannya selama ini tidak mendapat rastui Ilahhi. Kecintaanya kepada kepala penhuni rumah putih bukan kepalang, ang gajinya sebagai guru telah dikumpul dan Dihabikannya untuk pebelanjaan ke tanah suci itu, demi untukmemalas jasanya.

Dia seolah-olah ingin menampar-nampar apa saja yang ada di hadapannya. Baginya Semua pemandangan sudah tiada keindahannya lagi.Malah di ketika itu hatinya telah diracuni oleh satu perasaan satu kehilangan yang amat sukar dicari ganti.

Seketika kemudian, dia memasuki kamarnya dan menghmpakan dirinya di atas katil Dan menyembamkan mukanya ke bantal, dia cuba meluahkan segala derita pahit yang diterimanya, tetapi ternyata hampa.

lagi sambungan .

nurimanja49@gmail.com berkata...

5.Di waktu itu dia terasa di mana-mana dia duduk air matanya tetap mengalir bagaikan Banjir yang melanda empangan pecah.kesedihan dan kesayuan bagai bergayut di mana-mana. Perasaan sayu dan pilu mencengkam tubuhnya yang kecil dan lembut itu. dadanya bergerak-gerak bila sedu sedannya kian menjadi-jadi, menyerang pangkal hatinya. Walaupun dia tahu tangisan dan airmata bukan ubat keramat yang dapat boleh menyelesaikan masalah yang dihadapinya.

Dan di ketika itulah: Kenangan kepada kepala penhuni rumah putih yang datang menjelma Dia bagaikan ternampak wajah berdiri di setiap sudut dalam ruang rumah itu, keluar dan masuk sprit hari-hari yang pernah dirasainya, hatinya terasa pilu, dia meangis lagi.

lagi sambungan

nurimanja49@gmail.com berkata...


6.Äbahh…..!!” Tiba –tiba dia memekik sekuat hatinya, tetapi suara pekekkan itu cuma tertampan pada buga-bung yang kian basah dengan lelehan air matanya.
“Selamat tinggal Su,” kata-kata itu maih kental bersemadi di sudut hati,, malah, kata-kata itu merupakan kata-kata trakhir buatnya.

Itulah kata-kata terakhir buatnya sebelum kepala penghuni umah putih berangkat pergi Meninggalkan dia dan keluarga di lapangan Terbang Bayan Lepas Pulau Pinang dahulu. Sebelum dia meninggalkan tanah pulau ini.

lagi sambungan

nurimanja49@gmail.com berkata...

7..Wajah itu masih terbayang diruangan matanya, dia Nampak airmata perpahan itu mengalir membasahi kedua pipinya, “Su, jagalah dirimu baik-baik, jika Abah prig tidak kembali lagi, berarti Abah telah kmbali kpangkuan Ilahi,” Dia amat terasa pilu bila mengenangkan kata-kata itu.

Malah, kata-kata itu telah mencuigai di bnak hatinya,dan berbagai dugaan dan andaian yang ngeri dan mencemaskan sering bermain di hatinya, sehingga terbawa ke dalam mimpi-mimpinya, Waktu itulah dia terasa engan melepakan pelukkan kuat dari kepala penghuni rumah putih itu.

lagi sambung

nurimanja49@gmail.com berkata...


8.Kini dugaan dan andaian yang diramalkan telah benar –benar berlaku, telah menjadi Kenyataan dan telah dating menuasai suasana penghuni umah putih itu. Kini perpiahan Telah menerima kemenangan dari pemergian yang tidak mungkin apat brsua kembali.

Sejak tiga malam berturut-turut mengadakan majlis solat bejumaat , solat hadiah dan baca yasin, berdoa tahalil dari maghrib hingga ke waktu isyak kepada si mati aruah kepala pnghuni rumah putih itu, dengan harapan rohnya dapat ditempatkan bersama orang yang solihim di Janatul Naim ataupun Janatl Makwa.

Diharap semoga aruah PPRP aman sejehtera di alam berzah, setelah beribu wang habis ditanah suci dan kenduri aruah untuk memoon doa rastu kepada Allah SWT.agar roh dicucuri rahmat, Sebelum KPRP dilupaka.

SELESAI.


nurimanja49@gmail.com berkata...

Jalal Rafzee berkata...
Ahli Lama mungkin akan masuk balik blog inshaAllah dlm minggu dpn atau bulan depan sbb aku check emel masing2 masih aktif....

1.Inspektor Halim
2.Raja Muda
3.Qalam Musoffa
4.Karem Karamjeet
5.Geletek Malam
6.Ustaz Muda
7.Pak Bostamam
8.saizul Maizav
9.Mozaire
10.Kevin Khairudin
11.En Sanusi
12.Pak Kassim
13.Ustaz Rahman
14.Simsalabin
15.Hasbi Hasbullah
16.Seri Suri
17.Anjang Aki
18.Abang
19.Sufian Al Zahri
20.Kembara Budiman
21.Dayang
22.Harimau Berantai
23.Teksi Manaf
24.Ungku Zubir
25.Nuri Jaguh
26.Julia
27.Jalil Janggut
28.Penyair Agung
29.Malik Wariya
30.Richard Rashid
31.Brader Joe
32.Tuan Haji
16 Januari 2015 10:23 PG

nurimanja49@gmail.com berkata...

Mursyidi Awit berkata...
NAMA PESERTA WAJIB KENA HANTAR SAJAK KALAU TAK HANTAR KENA DAULAT EN NURI KENTUT BERDARAH? JALAL YANG KATA AKU PUN XTAU BETOL KE TAK? TAPI JALAL KATA KISAH BENAR? APAPUN SAJAK WAJIB KENA HANTAR... RISAU JUGAK KALAU JADI BETOL Ni...

PB (Penjaga Blog)

1.Adiwira Semesta(x)
2.Othman Hamzah(/)
3.Haji Mustapa(/)
4.Datin Hasnah(P)
5.Pahlawan Terbilang(/)
6.Srikandi Dunia (/)
7.Datuk Sri Adnan(/)
8.Keris Berlian (x)
9.Dennis Chong (x)
10.Rachel Tan (x)
11.Bayangan Ilustrasi(/)
12.Penduga Akal(/)
13.Pak ya Nyabo (/)
14.Untie Eha(x)
15.Hilal Hasrap (/)
16.Panah Angkasa(/)
17.Halilintar Hutan
18.Tan Sri Kwok(x)
19.Abang Japp (x)
20.Pak Akop(x)
21.Hero Kampung(x)
22.Sageenta Kuri(x)
23.Hassan Abu (PB) (x)
24.Wak Kelana (/)
25. Muna Baidura (PB)(x)
26.Mursyidi Awit (PB)(x)
27.Maududi Helmi (PB) (x)
28.Junaidi Jumai (PB)
29.Yahya Husin (PB)
30.Quratul Aini (PB(/)
31.Hamid Man (/)
32.Brandon Ali (PB)(/)


hanya ada 8 org penjaga blog ambik bahagian buat yg terbaik hrp2 kita boleh kalahkan ahli blog... hehehe/1 Januari 2015 3:02 PG

Quratul Aini berkata...

sapa nama atuk en nuri yg tau msa depan tu

Julia berkata...

eh! misteri mana dia tau zaman ke depan byk berubah

Saizul MAizav berkata...

wah! dia tau plak zaman msa depan? tapi sayang dia x dpt merasa zaman ni