Selasa, 5 Julai 2011

TITAH AGONG



rakyat perlu ingat


Titah Agong!
pengucapannya jangan diabaikan
perentahnya usah dientingkan
kerana kekuasaannya
negara keramat berdaulat

Buat yang engkar!
ternyata pendurhaka namanya
bagi yang berkepentingan
pengkianat nagara 
sebaik gelarannya.


Oleh: Nuimanja,
catatan selepas membaca titah ucapan.
Isnin 2hb Julai 2011.







30 ulasan:

Geletek Petang berkata...

Bersih terus berdolak-dalik isu perhimpunan haram (UM)

PETALING JAYA 4 Julai - Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga berdolak-dalik dalam isu perhimpunan haram Sabtu ini walaupun Yang di-Pertuan Agong bertitah bahawa demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan.

Pada sidang akhbar di sini hari ini, Ambiga tidak mahu menyatakan pendirian Bersih secara jelas sama ada perhimpunan haram itu akan diadakan atau sebaliknya walaupun diasak berkali-kali oleh wartawan.
Sebaliknya beliau merancang untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk berkomunikasi dan berbincang dengan Seri Paduka berhubung isu pilihan raya.

"Apa jua keputusan kami selepas ini bergantung kepada nasihat yang akan diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong. Oleh itu adalah diharapkan kami dapat menemui Seri Paduka sebelum Sabtu ini.

"Untuk itu kami akan menghantar permohonan rasmi untuk menemui Seri Paduka pada hari ini juga dan kami akan akur segala nasihat yang diberikan oleh Yang di-Pertuan Agong," katanya.
Turut hadir beberapa pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menjadi ahli gabungan kepada Bersih antaranya Ahli Lembaga Sisters In Islam (SIS), Zainah Anwar dan Datin Paduka Marina Mahathir; Presiden Jemaah Islah Malaysia (JIM), Zaid Kamaruddin; Pengarah Eksekutif Empower, Maria Chin Abdullah dan wakil Saya Anak Bangsa Malaysia, Haris Ibrahim.

Ambiga mengulas titah khas Yang di-Pertuan Agong berhubung rancangan perhimpunan Bersih yang dikeluarkan oleh Istana Negara malam tadi.

"Kita tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan negara-negara luar secara umumnya kerana keharmonian dan kestabilan negara adalah asas penting bagi sesebuah negara yang perlu semua pihak pertahankan," titah Seri Paduka.

Ambiga ketika menjawab satu soalan berkata, Bersih sedia membatalkan perhimpunan haram Sabtu ini sekiranya Yang di-Pertuan Agong menitahkan untuk berbuat demikian.

"Ya." Begitulah reaksi Ambiga ketika menjawab soalan wartawan sama ada Bersih sedia membatalkan perhimpunan itu jika Seri Paduka mahu rancangan perhimpunan itu tidak diteruskan.

KOMENTAR:

Bersatukita kokoh , bercerai kita roboh, jangan ikut emonsi.lihat saja budaya negara luar.Anai-anai juga memina busut bukan satu hari boleh siap. Begitu juga manusia membena negara sudah 54 tahun menekmati kemerdekaan Mengapa mahu di acm komunis lagi? Jangan biarkan kemusnahan berlaku dengan sekelipmata. Renungilah masa depan gendarasi anak-anank anda.

Nurimanja berkata...

CERITA DONGING RAKYAT SEDUNIA DARI NEGARA PAKISTAN . SELASA 26HBJUNE 2011 CITRA BERTAJUK: SYAHIR DAN SYAKIR ( KEMBAR SEIRAS) DITULIS DAN DICERITAKAN SEMULA SECARA BEBAS OLEH: NURIMANJA
______________________________________________________________________

Siri Ke sepuluh.

SETEAH Kesemua pengawal istana berehat dan tidur, cuma tinggal bebrapa orang sahaja yang berkawal. Kira malam sudah unyi sepi. Sang katak mondok kelaur pelahan-lahan dari istana itu . sesampainya di tepi telaga berusia ratusan tahun itu, dia menkarkan dirinya menjadi saekor kata kembali .

Dengan tidak membuang masa sang katak mondok terus terjun ke dalam telaga tua itu dia menyelam ke dasar telaga itu, berbagai barang ditemuinya pingang, mangkuk pecah, pisau karat , malah tulang dan rangkak manusia pun ada i itu.
Sang katak timbul kembali mengisi napas melalui kulitnya . Kemudian dia menyelam kembali. Seketika dia menemui cincen yang berkilau batu permata warna jinga itu. Sang katak mondok segera mendapatkannya.

Dia segera mengigit dan melompat dari dalam air ketebing dan memanjat dinding telaga tua beratus tahun usia yang berlumut dan lincin itu. Akirnya dia berjaya dan menyelinapkan dirinya dari ditemui pengawal yang masih seorang dua mengawal istana di tepian telaga tua ratusan tahun usia itu.

Sebelum sampai ke pintu istana sang katak mondok sahabat jelmaan itu menukakan dirinya kembali menjadi insan hamba yang setia kepada tuannya. Pagi esok sang katak mondok sahabat jelmaan datang menyembah mengadap Putra Syakir.

Sang katak mondok sahabat jelmaan itu menceritakan apa yang telah dilakukan, dan menyerahkan kembali cincen permata berwarna jinga yang dikeluarkan dari telaga itu kepada Putra Syakir. Melihat akan kesayangan isterinya itu dia pun mengucapakan berbanyak terima kasih.

Sebelum dia beredar. Sang kata Mondok menceritakan akan hajatnya untuk kmbali ke tempat kediamannya. Kerana rindu kepada anak dan isterinya yang sudah lama ditinggalkan. Kini segala jasa dan budi baik Putra Syakir telah pun terbalas. Dia beryukur kepada penipta alam maya.

Dengan lenangan air mata sang kata mondok sahabat jelamaanya itu, memeluk dan berdakapan sesama mereka sambil mengalir si air mata. Putra Syakir mendoakan kesejahteraan ke atas sang katak mondok dan keluarganya semoga kembali segera ke kediamannya di paya semak hutan belukar itu.

BERSAMBUNG

PENYAIR AGUNG berkata...

SI PERDAGANG LICIK

Perdangan itu menyusuri jalan-jalan
Di bawah teriknya mentari
Menuju berbagai tempat
Dengan gerobak besar di dokong
Walau berteriak nafas hembus udara
Ia tetap menjaja barang bawaannya
dia licik megambil hatihati pembeli
baginya yang penting dapat dijual
setelah habis barang dangangnya
dia terus senandung dongdang sayang
seketika dia berfikir
esok mahu di bawa apa?
minyak,makanan atau pakaian Sepanjang perjalanan pulang
dengan panasnya mentari
Hingga menjelang malam
kekadang aku teripkir juga
kenapa si perdagang sanggup
pergi berbatu jauhnya untuk menjual
barang dagangannya?

PENYAIR AGUNG
sajak sinis utk seseorang saya rasa en nuri pun dpt tangkap sajak ni

Zainal Arifin berkata...

RUMPUT DALAM API

Rasakan semua telah terhadir
Jangan paksakan untuk lebih
Karena telah tercipta apa adanya
Takkan bisa kau mengerti apa maksud
Mungkin tak pernah bersamamu
Rasa hilangkan harapan
Jika tiada jiwakan meresapi
Makna tersirat dalam arti
Sudahlahdengan kebohongan itu biarkan ia berlalu
Harusnya kau menyadari sepenuhnya
Tetap ada yang memperhatikanmu
Meski hati semua telah hancur
bagai rumput dalam api
Hadapila tanpa melampaui
tegarnya jiwa yang melindungimu…

Zainal Arifin
sajak politik pinjam sajak kawan

Jeffry berkata...

DATANGLAH SUNYI

Datanglah sunyi bawalah diri ini
Terbang harungi istana mimpi
Yang tertinggal dalam kenyataan
lepaskan penat dan letih
Ingin rasa hadir saat menutup mata
Hingga akhir pagi sedarkan diri
Dengan senyuma dalam kehangatan…
aku terpuruk seorang diri
Karena ini yang terbaik
Jalanku masih tercipta meski hati takkan mampu sediakan waktu
Karena ini akhir penantian
Telah ku habiskan

Jeffry
ambik sajak ayah lagi tp sy tukar2 sikit... hehe

Ustaz Muda berkata...

JANGAN MENYERAH

Kau adalah kebanggaan bangsa
simbol negara melambang persatuan
persaudaraan dan keterikatan
Aku ingin kau tetap terbang
Kami semua ingin kau tetap terbang
Kami ingin kau berada di angkasa
Dengan segala kejayaan
kepakkan sayap jangan sayapmu patah
Tetaplah meluncur ke udara
Jangan sampai kembali menjejak bumi
Arungi angkasa kuasai dunia
Dan buatlah kami semua bangga
Bangga memiliki dirimu

Ustaz Muda
sajak semangat

Mentari Senja berkata...

SAYEMBARA PUISI PUSINGAN (S/A) JUN 2011 DIANTARA AHLI CR./DAN P/BLOG

PENYAIR AGUNG dengan saja sinisnya bertajuk SI PERDAGANG LICIK.Pengucapanya bersimbolik dan sinis tajam pada seorang yang begelar tokoh ingin menguasai keadaan dan cuba dibandigan dengan seoarang yang berniaga mencari pelanggannya sejauh mana sekali pun dengan bebagai cara dan putar belit untuk mendapat keuntungan, tetapi apa yang dikatakanngan ada omong kosong sekadar untuk mempengaruhi dan menlariskan jualannya. Walaupun kuang puitisnya ada cerita disebaliknya. Layak sayembara seterusnya. (SM)

Mentari Senja berkata...

SAYEMBARA PUISI PUSINGAN (S/A) JUN 2011 DIANTARA AHLI CR./DAN P/BLOG

En, Zainal Ariffin dengan sajak dari kawan nampaknya bertajuk RUMPUT DALAM API. Tajuk bersimbolik sama dengan retak menanti belah.Pengucapanny berbau politik .Pencritaanya mengambarkan seorang yang telah tenak sangup melakukan apa saja dalam memcapaikan impiannya. Sikap dan pembohonganya ramai yang sedang memerhati, termasuk orang yang terdekat dan jauh menilainya, kini dia umpama rumput di dalam api yang akan terbakar hangus bila-bila masa saja, jika ia enggan memadam api. Sajak layak untuk sayembara seterusnya (SM)

Mentari Senja berkata...

SAYEMBARA PUISI PUSINGAN (S/A) JUN 2011 DIANTARA AHLI CR./DAN P/BLOG

DATANGLAH SUNYI oleh Jeffry masih sajak kepunyaan ayahndanya. Pengucapannya bagai diselubungi rasa fantasi sebelum tidur. Dan mengharap bangun nanti menyambung lagi rutin kehidupan seharian. Cerita biasa dalam kesepian. Pengolahannya agak kabur tidak ada sesuatu yang memberi wadah untuk pembaca berkongsi pengetahuan. Krana ada persaingan hebat dengan 4 sajak lain yang lebih mencabar pengucapannya, kreatif dan puitis, Harap maaf Cuma di ini terpaksa berhenti (TK)

Mentari Senja berkata...

SAYEMBARA PUISI PUSINGAN (S/A) JUN 2011 DIANTARA AHLI CR./DAN P/BLOG

Ustaz Muda dengan sajak tema yang bersemangat untuk apa tidak dinyatakan pula .Bertajuk JANGAN MENYERAH. Pngucapannya agak umum. Mugkin kepada ahli penerbangan atau buat seorang perjuang. Pngelohan ceritanya agak kabur ukar ditangkap mesej sebenar. kerana ada persaingan hebat dengan 4 sajak lagi yang lebih mencabar pengucapannya, kreatif dan puitis, Harap maaf cuma di ini terpaksa berhenti (TK)

Lagenda Pulau berkata...

aik! katak tu boleh bertukar jd katak balik rupanya?

Saudagar Emas berkata...

wah! pandai jgk katak ni menyelinap

Pak Bostamam berkata...

untung syakir ada org tolong

Dayang berkata...

huh! knapa dia balik plak sian saykir

Adi Cana berkata...

kenapa x tunggu lagi kat istana?

Malik Wariya berkata...

baik jd manusia terus buat apa jd katak balik

Kembara Budiman berkata...

hrp2 katak tudtg balik klu syakir perlukan pertolongan

Pak Hussin berkata...

hahaha pandai katak tu

Jalil Janggut berkata...

dpt jgk katak tu lepaskan diri

Pak Kassim berkata...

katak tu nama apa dgn ular tu xde nama ke?

Atan Yahoo berkata...

agaknya lps ni syakir nk minta tolong sapa plak?

Tok Mahat berkata...

agaknya syakir lps nk nk mnta tolong sapa?

Julia berkata...

hahaha sekali lagi syakir xpyh buat apa2..

Qalam Musoffa berkata...

untung syakir semua bnda dia xpyh buat

Pedang Kesatria berkata...

syakir ni dpt kwin dgn puteri tu buta je sbb dia bukan buat apa pun

emily Osman berkata...

binatang lain xde ke en nuri?

Saizul Maizav berkata...

xkn la katak dgn ular je haiwan lain x beertukar jd manusia ke?

Guest berkata...

hrp2 syakir buat sendiri lps ni sbb asyik suruh org je

Anis Syahila berkata...

eh! apa plak yg berlaku lps ni

Ustaz Rahman berkata...

lps ni klu ada masalah dia nak minta tolong haiwan apa plak ni?