Sabtu, 23 Julai 2011

BODOH SOMBONG



Sajak pilihan warga Cr.

 
Alahai bila mahu sedar
perangai tak pernah berubah
kurang diajar agaknya
mana sekolah kau belajar
siapa pula yang mengajar
atau kau sememangnya benak
bengong bodoh sombong
bapak kau tak ajar ke!
supaya janganlah kau asyik
memfitnah sesuka hati
kelak diri sendiri yang susah
apakah kau buta hati perasaan
orang yang kau fitnah
tak pernah memfitnah kau
sedangkan kau pula rasanya
sudah takut bayang-bayang sendiri


Oleh: Ustaz Nasarudin
UiTM
14.7.2010/2010 Julai 17 03:4
 
 
 

30 ulasan:

Viger berkata...

Orang bodoh sombong ini susah kira, cerdek tak dapat diikut, bodoh pula tak dapat diajor, biar begitu saja, lama-kelamaan dia jadi gila sasau macam itu saja. Akhirnya s kena akit jiwa. Sinosis dari sajak Ustaz Nasarudin dari UiTM. Orang bodoh sombong ini dia hidup dan Berjaya pun mungkin dengan hasil putar belit , gempar, saman.ugut, fitnah, tohmah. Sudah jadi mangli, malah jadi seronok pula. Tidaak kira dosa, cerita dekat orang lain pula, ini Pak long nak ajar, macam mana hendak memerentah negara, Dia tidak pula mahu cakap macam mana Pak Long hendak bagi kurang utang negara?
Belum duduk sudah menlunjur, cakap pun banyak takbur, janji-janji pun banyak yang bertabur, dulu Nampak macam nak mati uzur, bila sudah lepas banyak pulah fitnah yang ditabur……

ULASAN.Oleh: Qalam Mutiara

Geletek Petang berkata...

TPM minta polis segera kemuka bukti -UM

KUALA LUMPUR 17 Julai - Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta polis supaya menyegerakan siaran rakaman video serta bukti lain bagi mempertahankan tindakan mereka ketika mengendalikan perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai lalu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perkara itu perlu dilakukan segera bagi menangkis tohmahan pembangkang, media alternatif dan media asing yang mendakwa polis bertindak kejam serta di luar bidang kuasa mereka bagi menyuraikan para peserta perhimpunan haram tersebut.

"Jadi untuk mematahkan pembohongan, putar-belit pembangkang, kalau polis dah bersedia dengan bahan bukti, sama ada dalam bentuk video, perbuatan umum, elok juga perkara ini dikemukakan supaya rakyat boleh menilai siapa di pihak yang benar.

"Jangan hanya lihat satu pihak membuat tuntutan mereka (pembangkang dan Bersih) seolah-olah langkah yang dibuat oleh pihak berkuasa itu agak luar biasa," katanya pada sidang akhbar selepas meninjau keadaan Pasar Raja Bot di Jalan Chow Kit, di sini hari ini.

Isnin lalu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberitahu polis akan menggunakan rakaman video semasa perhimpunan itu sebagai bukti untuk mendakwa pihak tertentu khususnya media asing yang membuat tuduhan tidak berasas terhadap pasukan keselamatan.

Muhyiddin menambah, media alternatif yang berpangkalan di dalam dan luar negara juga dilihat melakukan tohmahan terhadap pihak polis dengan hanya menyiarkan rakaman video tindakan polis ketika menyuaraikan perhimpunan haram itu.

Pada masa yang sama, katanya, media berkenaan tidak pula menyiarkan tindakan provokasi daripada para peserta seperti membaling batu dan mengeluarkan kata-kata tidak sepatutnya kepada polis yang bertugas mengawal perhimpunan haram itu.

Sementara itu, katanya, tindakan penganjur Bersih, para penyokong mereka dan media propembangkang yang kini giat menyalahkan polis ketika menangani perhimpunan haram itu membuktikan tuntutan mereka mengenai sistem pilihan raya hanya diada-adakan.

"Dan ada orang yang mungkin terpengaruh, termasuk sesetengah mereka yang tidak tahu hujung pangkal, tidak tahu apa tuntutan, dia (Bersih) alih pandangan daripada soal tuntutan pokok, soal tuntutan perubahan pada sistem pilihan raya kepada soal-soal lain.

Namun, menurutnya, beliau yakin polis mempunyai cukup bukti bagi menangkis segala tohmahan kerana pihak berkuasa sudah dapat membaca modus operandi penganjur Bersih dan pakatan pembangkang untuk menyalahkan polis ketika bertugas mengawal perhimpunan haram tersebut.

"Mereka (polis) juga tahu apa yang diputarbelitkan oleh pembangkang akan berlaku. Mereka sudah bersedia, kita pun sudah bersedia.
"Sebelum tercetusnya peristiwa 9 Julai, kita sudah bersedia, apa yang pembangkang akan buat dan sebenarnya telah pun mereka lakukan, sudah 'spin' dan sebagainya," katanya.

KOMENTAR:
Nampaknya Pihak Kerajaan kena bersih dulu musang berbulu ayam dalam perkimatannya. Baru kerja dapat dilaksana dngan lebih sempurna. Rakyat pun tak faham Polis beri amaran. Polis tangkap. Polis lepas Dibebas dengan jaminan polis. Kerana ramai kita tengok dan tahu dalam askar,polis guru,pesara dlln, ahli parti pembangkang pun ramai, tidak segan silu menghentam kerajaan. Sedangkan mereka makan gaji kerajaan. Sama seperti bunga dipersuntingkan tapi perdu diberakannya. Bila ada dalang dan petualang begini negara akan goyah!..Oleh itu ciri-ciri ketegasan amat penting dalam sesuatu keadaan. Mereka inilah pengasut, tidak berterima kasih dan bersyukur.walaupun rakyat diluar sana tidak mengetahui dan Boleh menerima bulat-bulat tanpa usul pereksa.

Mozaire berkata...

cerpen mana?

Mat Toopa berkata...

cerpen xde bosan plak

Nabil Quldi berkata...

aik! kenapa xde cerpen?

Nur Atikah berkata...

cerpen xde susah la

Ummu Akilah berkata...

mana cerpen?

Suara Rakyat berkata...

eh! mana cerpen?

Qalam Mutiara berkata...

eh! cerpen mana?

Tinta Bayu berkata...

eh! xde apa ke kat sini?

asiril aswad berkata...

alamak! mana cerpen?

Zainal Arifin berkata...

msuk utk cukupkan ulasan

Jupri Helmi berkata...

cerpen xde kami kena msuk penuhkan ulasan

Hamba Allah berkata...

cerpen dh hbis ke?

Syed Faizal berkata...

cukupkan koata jer...

Mia Safiyah berkata...

jalal ajak masuk penuhkan koata

Jeffry berkata...

eh! xde cerita la

Jalal rafzee berkata...

ulasan x pnuh terpaksa masuk

Jalal Rafzee berkata...

letak cerpen balik kalau boleh esok masuk tinta azimat semula...

Jalal Rafzee berkata...

esok harap tinta mazuk sbb bahaya kalau ramai xnk msuk

Yusmanira berkata...

msuk utk penuhkan ulasan

Anis Syahila berkata...

st dtg penuhkan ulasan jer...

Zuraifah berkata...

SALAH MENILAI

kusalah menilaimu batinku tersiksa
jiwaku merana perasaanku menderita
hanya karena dia ku puja dia
cinta dia sayang dia dari segalanya
tapi ternyata semua palsu
dia tak seperti yang ku kira
dirinya tak seperti yang kuduga
saat dia goreskan luka

Zuraifah
sajak sedih

Sharifah Al Habsi berkata...

SEMAKIN GILA GILA

saat semua berakhir
menyisakan rasa terselubung
malam datang merenggut pagi
aku tetap disini menunggu hujan cinta
bagi kemarau hati yang kian menandus
seperti belajar menghitung diri
lalu tersenyum penuh misteri ketika penggemar kita semakin tergila-gila

Sharifah Al Habsi
sajak simbolik

Nurse Lisa berkata...

PISAU MENIKAM

Luka yang pernah menggurat nadimu
tak pernah mampu kukenali wajahnya
kerna selalu sembunyi dibalik
topeng manis dan lembut
ketika dilambungkan mimpi
saat kau menghadirkan surga
dia pula menikam melempar
ke padang penghianatan
Jika terbayang pisau di jalan
tiba-tiba aku ingin membunuhmu
Sebelum kau mati lemas,
kehabisan darah kepercayaanmu

Nurse Lisa
sajak marah

Mawar Harum berkata...

SEPARUH

Keliru jika kamu berpikir
bisa mencuri segalanya dariku
memang sudah separuh hatiku
Apalagi untuk sekedar bersudut
di depan yang kurang ajar
Tidak separuh hatiku yang tersisa
Sanggup membangun dunia baru
Mutlak tak tersentuh olehmu

Mawar Harum
sajak simbolik

Tanpa nama (TA) berkata...

SAYEMBARA PUISI TEMA BEBAS PUSINGAN KEDUA JULAI CINTRA RASA AHLI DAN P. BLOG 2011

Zuraifah dengan sajaknya SALAH MENILAI. Saya masuk kembali dengan mengunakan nama tanpa nama. Anda tahu siapa saya. Pengucapannya masih berlegar dengan sajak kecewa dan menderita ,mungkin sajak lama agaknya. Harap pisang tidak berbuah dua kali. Perbicaraannya terlalu biasa .Apa pun terlalu peribadi. Harap maaf sajak anda terpaksa berhenti di sini. Usaha lagi (TK)

Tanpa nama (TA) berkata...

SAYEMBARA PUISI TEMA BEBAS PUSINGAN KEDUA JULAI CINTRA RASA AHLI DAN P. BLOG 2011

Nurse Lisa dengan sajaknya betajuk; PISAU MENIKAM. Pngucapannya agak melompat-lompat. Menjadikan daya kreatifnya kurang menyakinkan.penceritaannya lebih menarik jika diolah dengan ungapan yang lebih puitis. Sajak marah biasanya kurang memberi kelembutanpada penciptanya.maaf usaha lagi lain kali. Cuma di sini terhenti (TK)

tanpa nama (TA) berkata...

SAYEMBARA PUISI TEMA BEBAS PUSINGAN KEDUA JULAI CINTRA RASA AHLI DAN P. BLOG 2011

Nurse Lisa dengan sajaknya betajuk; PISAU MENIKAM. Pngucapannya agak melompat-lompat. Menjadikan daya kreatifnya kurang menyakinkan.penceritaannya lebih menarik jika diolah dengan ungapan yang lebih puitis. Sajak marah biasanya kurang memberi kelembutanpada penciptanya.maaf usaha lagi lain kali. Cuma di sini terhenti (TK)

Tanpa nama (TA) berkata...

SAYEMBARA PUISI TEMA BEBAS PUSINGAN KEDUA JULAI CINTRA RASA AHLI DAN P. BLOG 2011

Mawar Haraum dengan sajaknya yang bertajuk separuh, pengucapannya masih berlegar dengan kisah simbolik yang berbau jiwa-jiwa. Namun penceritaanya agak berbeza. Bilamana hati telah diberi separuh. Ternyata orang yang diharap terasa paling kurang ajar pula. Mungkin ingin mencari pasangan yang kedua pula. Terpaksalah hati yang separuh itu ditarik kembali semua. Apa pun diberi peluang buat kali Ini untuk menyertai sayembara seterusnya (SM)