Isnin, 31 Mei 2010

DIANTARA DUA JENDELA


Di kampung,
buka saja jendela
kita pun melihat kabus
dan pokok bersama  haiwan
kicauwan ungas dan kokok ayam
rasa sunyi, damai, aman dan tenang.

Di Bandar,
buka saja jendela
nampak banyak rumah jiran
orang ramai yang berkeliaran
kebising keinderaan dan penjaja
suara riuh,kesebukan dan kekalutan.

Aku menilai,
Di antara dua jendela ini
telah pun aku alami puluhan tahun
mengajar aku menjadi seorang lebih dewasa.
hidup lebih berhati-hati dan bertimbang rasa
semoga perjalanan ini selamat ke penghujungannya.

Oleh; Nurimanja,
menjiwai erti kehidupan
sesekali melewati kampungku.
Mei, tiga empat bulan yang lalu 2010.

42 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN : SATU BATU TANDA siri 2cuk OLEH : NURIMANJA PERAK 1982.




Man cukup layak dengan jawatan itu. Dan memang Allah menjadikan saseorang itu mengikut kemampuan dirinya. Walaupun kami lebih kurang sama tinggi, tetapi Man lebih tegap dan kental tubuhnya, berbanding dengan aku yang kurung kering melidi Kata oang kalau lembu, Cuma boleh buat sup sahaja.


Man memang anak bendang dan kebun getah, guni padi senang saja dia tanggung, kalau aku pernah bawa beras lima gantang sahaja, naik basikal ayah, belum pun sampai di tengah jalan dengan aku, beras dan basikal sekali terjun masuk parit. Balik kena marah dengan ayah, mereka gelar aku puteri lilin.


Cuma aku yang teruskan menyambung pelajaran tanpa Man di sisi aku, kiranya dahulu ada teman tempat berbincang dan bergurau senda. Aku begitu sayu ,aku terasa bagai kehilangan seuatu. Beitulah kami teman qarib. Bila cuti sekolah aku selalu ke dangau atau tempat rumah menunggu padi masak. Aku masih ingat;

Man buat gulai
Man akan mengajak aku memangcing ikan puyu di telaga depan dangai atau pondoknya, setelah dapat beberapa ekor ikan puyu,Nab akan buat gulai taruh belembing buluh, atau daun keman , Man akan masak nasi beras baru dituai dan kami makan berdua di waktu tengah hari bersama angin sepoi-sepoi bahasa.


Dangau Man yang di kelilingi sawah padi, dan pokok kelapa bersama pinang dan mempelam bumban, cukup memberi suasana yang redup dan tenang, air telaga yang sejuk dan terasa mahu beredam jika tidak aku fikirkan soal pacat dan ular dan lintah. Itulah cerita yang tidak mudah aku lupakan.


Dalam suatnya kepada aku, Man ada menulis;

“Nur! Aku harap kau menghadapi pelajaran dengan tabah dan sabar, jangan jadi seperti aku Nur. Aku terpaksa meningalkan kelas, kerana keadaanku terpaksa,kau lebih faham dengan keluargaku, Ayahku sudah tua, dan adik-adikku pula ramai, aku terpaksa membantu mereka untuk meneruskan mendapatkan pelajaran,”

Itulah surat yang pertama aku baca di antara isi kandungannya, Setelah sebulan dia berada dalam latihan tentera selama enam bulan di kem latihan tentera Sugai Udang
Melaka.

SAMBUNG.

Beita Harian berkata...

Peniaga Thai jual gula subsidi


BALING: Ketika peniaga dan pengguna di beberapa negeri di negara ini mengeluh kerana sukar
mendapat bekalan gula,keadaan sebaliknya berlaku di selatan Thailand apabila gula pasir
bersubsidi untuk kegunaan rakyat tempatan dijual secara bebas di negara itu. [+] petekan BH

Robaty berkata...

kesian nur? sapa nur tu? en nuri ker?

Badrolshah berkata...

sedih plak baca cerpen en nuri ni..

Saiful Amri berkata...

sedapnye menu makanan nur dgn man! perghh!!!

Pak Awang berkata...

sedapnya ikan putu tu... teringat plak suasana kampung

Ustaz Rahman berkata...

sedih cerpen ni cerita btol ka en nuri?

Halilintar berkata...

man pegi jd tentera ker? wah! sedih2....

Tanpa Wajah berkata...

x sabar nk tunggu sambungan cerpen ni...

Nama AKu berkata...

wah! mmg sayu je baca cerpen ni...

Danial berkata...

eh! kawan karib nur ke man ni kesian nur...

Pak Ngah But berkata...

SURAT WANGI

Ingin aku merintih tanpa suara
Menangis tanpa air mata
Bersedih tanpa rasa hiba
Ingin seluruh alam ku kongsikan cebis-cebisan bahagia
tersisa di hujung senyuman
terukir di bibir
Di sudut hati yang terpinggir....
setiap insan ku curah sayang..
Yang menebal segenap tubuh diri..
Mendalam di kolam cinta misteri...
Ingin malam baluti mimpi indah...
Menyambut fajar kerdipan..
lentaran cahayanya nan merah....
Surat wangi Berpaling masa lalu.
Ketika itu dia masih muda
si kenit yang pemalu
jarang bercakap menyimpan segala perihal lucu dan sedih sendirian.
Sehingga satu petang yang redup
melihat temanberutus surat wangi
nampak comel dia mahu rasa begitu.
Sambil mengulum senyum
dia menunggu pilihan hati
mungkin akan diberi surat wangi.
Tiga minit,empat minit,lima minit.
datang si pilihan hati
tapi bukan membawa surat wangi
hanya balang kaca dipenuhi guli.
Malu-malulah dia sendiri
terlalu berharap surat wangi.


Pak Ngah But
sajak lagenda 1990
di rusila

Bob Kuli berkata...

sajak perbandingan yg best!

Mega Sutra berkata...

sy sokong sajak en nuri ni! hehe

Ali Conan berkata...

ape2pun di kampung lagi best.. hehe

Saizul Maizav berkata...

di kampung lebih tenang dr dibandar yg bising gila ni... hehe

Abul Hassan berkata...

sajak menarik! eh! kat teluk kumbar ni bandar ke kmpung?? hehe

Seri Suri berkata...

wah! sajak lain dr yg lain! best!

Ezad Emir berkata...

tempat tinggal pun en nuri buat perbandingan? menarik ni...

Debunga Wangi berkata...

sajak kali ni lain dari yg lain! tahniah en nuri!

Sudin Ramlee berkata...

sajak en nuri mmg kepelbagaian btol... hehe

dam catur berkata...

ape2pun aku ske lagi dok bandar kt kmpung sunyi sgt... hehe

Mozaire berkata...

dok bandar best! hehe dulu aku dok bandar jgk kat KL lsp tu pindah teluk kumbar jd kampung balik adoi? yg paling susah kt kmpung nk cari makanan la....

Tengku ANita berkata...

rasanya dok kmpung best lagi? sunyi dn tenang...

Puteri Bunian berkata...

dok kmpung best! tenang dok bandar bising susah nk study...

Ustazah Hamidah berkata...

sy suka lagi dok kmpung tenang je fikiran....

Lelangit Biru berkata...

dok kmpung smua benda senang dapat dok bandar semua kena beli... adoi...

Nahul Hidzar berkata...

dok bandar klu gaji 1000 ke atas bolehlah klu bawah 1000 baik dok kmpung,...

Umar Haslam berkata...

dok bandar selesa sikit dok kmpung byk nyamuk? hehehe

Ku Dania berkata...

dok kmpung dn bandar ada baik dn buruk tp sy ske lagi dok kmpung... hehe

Puteri Bunga berkata...

dok bndar dan kmpung bg sy tiada beza sangat...

Madah Pujangga berkata...

dok bandar ok lagi kot? ssebab semua kemudahan ada... hehe

Teratai Mekar berkata...

kmpung dan bandar rasanya di bandar seronok lagi dok kmpung minda tak berkembang,,...

Jengking Perak berkata...

aku ske lagi dok bandar tp nk buat mcm mne skrg aku dok kmpung? adoi terima je apa yg ada...

Penglipur Lara berkata...

bandar dan kmpung? kampung ada kebaikan dan bandar pun sma tp best lagi dok kmpung... hehe

Angker 13 berkata...

dok bandar lagi best kot? sbb minda terbuka sikit dok kmpung tercorok jer...

Sipaun Supain berkata...

kmpung best lagi kot? sbb aku ske lagi suasana tenang dr bising2...

Golok Buta berkata...

aku ske lagi dok bandar! hehe klu dok kmpung silap2 aku bunuh diri x tahan... hahaha

Ali Omar berkata...

best lagi kot dok bandar sbb semua kemudahan ada dr kmpung yg sbb nak mandi pun kena pegi luar? adoi..

Geletek Malam berkata...

dok bandar lagi seronok kot? sbb banyak jiran dok kmpung semua sebiji2....

Kembara Budiman berkata...

aku ske dok dalam desa! eh! tu kampoung ke bandar?

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN

Sajak ini seperti cerita memory masa muda, surat cinta (wangi kad jemputan khawin), Bagai cerita seorang yang mengharap, dia diberi harapan, tetapi cuma asyik menunggu, Akhirnya harapan itu tidak juga tiba sebagaimana harapan kawan-kawanya yang telah berjaya, dia mahu tetapi malu. Kesudahannya dia menerima botol kaca yang berisi guli (tabung derma ke?) dia terasa malu kerana bukan surat wangi yangdan nanti-nantikan diharapkannya, mungkin dia rasa kecewa. Harap maaf! Jika ulasan kurang tepat.