Sabtu, 29 Mei 2010

SEORANG AKU


Seorang aku
adalah kunang-kunang
terbangku buat seketika
melewati dari pohon ke pohon
bakau, berembang dan pedada
sesekali cuma bergelipan
dihujung malam kelam
mestikah ada yang bertanya
jika diriku esok akan musnah
di bakar panas mantari pagi….

Oleh; Nurimanja,
Tasek Biru, Serawak.
Hujung Septem
ber 1981.

13 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN : BERTAJUK ; INI SUDAH MELAMPAU siri 4 OLEH : NURIMANJA.
SIRI AKHIR.

Atuk aku pun sudah sedar selama kini . Atuk aku telah memberi tempat yang baik pada tetamu di dalam rumah Atuk aku sendiri. Sedangkan Atuk aku sendiri tidur di ceruk dinding, tetamu-tetamu Atuk aku enak-enak dan nyaman tidur di ruang anjung di tengah rumah Atuk aku.

Atuk aku tahu, tetapi Atuk aku tetap bersabar dan masih juga menghormati kedua tetamu Atuk aku itu. Sebagai orang Islam Atuk aku mendengar nasihat agama berbuat baiklah sesama manusia di muka bumi ini. Jangan buat kerosakkan, dan mereka juga membantu Atuk aku dari berjuang untuk mencapai kebebasan dari ancaman penganas’


Namun, akhir-akir ini, tetamu Atuk aku ini semacam tidak senang pula dengan pemberian Atuk aku selama ini. Mereka cuba pula pujuk Atuk aku meminta agar Atuk aku segera memberikan mereka kebebasan sama rata. Boleh masuk keluar dari anjung ke ruang tengah hingga ke ruang dapur rumah Atuk aku.


Atuk aku terpaksa fikir lagi, Atuk aku fikir ini sudah keterlaluan dan melebihi melampau. Sesekali bila Atuk aku fikirkan dan menilai tingkah laku mereka, ada yang menunjukkan mereka sudah hendak melebihi batas melampau.


Anihnya , satu hari tanpa Atuk aku sedari tetamu-tetamu Atuk aku ini cuba membuat gila dengan menyerang Atuk aku dengan membabi buta menyuul dada Atuk aku. Mujurlah Atuk aku ada juga ilmu yang ajar diturunkan oleh aruah datuk nenek moyang Atuk aku dulu.


Apa lagi Atuk aku pun dengan darah Hang Tuah lima bersaudara pun mula pecah silat dengan pantas segera melepaskan tampar dan umbuk, belum pun sempat tendang terajang, mereka pun nampak mula berhenti dan mendiamkan diri.


Atuk aku fikir mereka mula hendak menguasai rumah Atuk aku ini, Mereka fikir Atuk aku ini seorang yang lemah . Sejak peristiwa atau tragedi itu., kini Atuk aku pun terpasa berhati-hati dan mesti berwaspada selalu buat hari- hari keblakangan ini. Kerana Atuk aku Nampak gaya tetamu-tetamu Atuk aku itu. Kini mereka sudah melampau!!

S E L E S A I . Oleh; Nurimanja, 29/5/2010

nurimanja berkata...

12. MERBUK BERTUAH(B)

Sharif seorang yang sangat pemalas bekerja melaikan mendenak burung ketitel, Berbeza dengan abangnya seorang yang kaya raya kuat bekerja.


Pada suatu hari Sharif kehilangan buruk ketitel kesayangannya untuk pergi mendenak burung hutan, apabila mengena dia akan pergi menjual ke pasar.untuk menyara hidup dia dan isterinya.


Dalam kebengungan itu dia teringat akan seekor ketitel abangnya Mahmud untuk dipinjam bagi mendenak burung lain. Abangnya tidak ada masa untuk pergi mendenak burung hut kerana sebuk denganan perniagaannya.


Bila sampai ke rumah abangnya dia mencerita hajatnya itu. Abangnya sMahmud berkata” Aku tak mahu kau hilangkan burung kesayanganku itu.

Petang ini selepas mendenak , kau pulangkan semula, Faham,” bentak abangnya.

Sharif terdiam, denagn pelahan dia mengundurkan diri sebelum dia melangkah pintu keluar abangb berkata lagi,

“Whooo, Sharif utang kau di kedai aku ini kian bertambah, Bini kau kata dia dah malu nak ambil bang, kau carilah kerja lain,” runggut abangnya.

Sharif pergi mengangukkan kepalanya..sambil membawa burung ketetil abangnya itu dengan wajah sayu.

Di hutan tebal di puncak bukit itulah Sharif meletakan ketitel abangnya di dahan kayu, sambil beberapa burung hutan datang mendekati ketitel abangnya.

Asyek Sharif memerhati ketitel hutang berbunyi galak mendekati denaknya.

Ketitel kesayang abangnya terlepas terbang bersama burung krtitel hutan,Sharif menjadicemas,peluhnya kian banyak mengalir, hatinya menjadi kalut dan jantung kian kencang berdenyut.

Dia memetek-memetek ibujari dengan telunjuknya, meminta agar ketitel abangnya turun ke bumi, Asyek dia memanggil ketitel itu tangan mengueh-ngueh tanah di kakinya, Tiba-tiba dia terpegang susutu berkeping dan keras.

Sharif terkejut bila didapatinya wang seling emas bertembun di bawa kakinya ..Mujur sharif memabawa kain sarung, dia mengisinya sebanyak mungkin.dan di bawanya pulang.

Dia bercadang akan membayar berapa sahaja harga burung ketitel abangnya itu, dan akan melunaskan semua hutang nya

Sesampainya di rumah , 1dia agak terkejut, apabila dia melihat ketitel kesayang abangnya ada di tepi jendela rumahnya dengan jenak burung ditangkapnya dan di masukan semula ke dalam sangakar. TAMAT.

Atuk berkata...

LUMBA LARI

Dia mula berlari
Dengan berkaki ayam
Berlari sambil memegang rokok
Lariannya pantas
Seperti mimpi yang belum sempurna
Dia terus terusan berlari
Sampai ketiaknya basah
Sampai perutnya basah
Basah dengan mimpi dari syurga
Sambil perlahan dia berselang seli
Dan secara tiba tiba
Kucing itu pun turut serta berlari
Anjing itu juga turut berlari
Mengekori rapat budak itu
Akhirnya mereka sampai ke lorong
Bersama untuk terbang cari mimpi


Atuk
Di Beranda Rumah
7pagi

Ali Omar berkata...

cerdik burung tu pandai balik sendiri... hehe

Aziz Moktar berkata...

mmg burung ajaib... hehe

Brader Joe berkata...

wah! burung ketitil ni mmg pandai la...

dam catur berkata...

burung mcm ni wujud x? cdg nk beli 1... hehe

Mr David berkata...

mmg aneh ini burung! wah!

Mentari Senja berkata...

eh! burung ni mmg misteri dia boleh balik sendiri....

Puteri Bunian berkata...

mmg bertuah btol burung ni.... hehhehee

Saidatul Husna berkata...

takut tgk burung ni mmg misteri.... cerita btol ke en nuri?

Bintang Kejora berkata...

burung ni hantu raya apa? di berupa? hehe

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN:

Sajak bersembolik Lumba Lari daripada Atuk, agak sukar meankap makud, apa lagi cerita yang tersirat, terasa sama dengan sajak Ziarah Makrifat pula dengan sajaknya secangker Anjing dan sekuntum Kucing,Cuma tambah lagi orang yang berlari untuk dengan basah baju tanda kerja keras ini, bagi mendapatkan kerja sama dengan perantaraan seorang budak hingga di satu lorong, bolehkah mereka Berjaya atau sekadar terbang menacri mimpi? Mungkin jika rahsia sepakatannya terbongkar, maka orang ramai akan dapat menilai akhirnya.