Sabtu, 29 Mei 2010

BILA QIAMAT DATANG PELUANG TIADA LAGI




Bila qiamat pun datang!
semuanya dalam keadaan terkejut
tidak ada peluang lagi untuk bertaubat
kerna Allah tidak akan menangguhkannya lagi.

Bertempiaranlah manusia!
berlari membawa diri kesana kemari
tidak pedulu lagi antara satu sama lain
cuma mahu melepaskan kepentingan diri seniri.

Oleh sebab itu bersedia!
Sebelum datang Qiamat mengejut
sebagai mati yang tiak pernah disedari
kini perlulah kita banyak mengingati mati
dari menambah dosa mencritakan hal orang lain.


Oleh ; Nurimanja,
cuma ziarah Balik Pulau,
Temuduga tidak jadi Seri Pulau.
17hb, Mei, 2010. Masih belum terbuka hati.

34 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN : BERTAJUK ; INI SUDAH MELAMPAU siri 4 OLEH : NURIMANJA.
SIRI AKHIR.

Atuk aku pun sudah sedar selama kini . Atuk aku telah memberi tempat yang baik pada tetamu di dalam rumah Atuk aku sendiri. Sedangkan Atuk aku sendiri tidur di ceruk dinding, tetamu-tetamu Atuk aku enak-enak dan nyaman tidur di ruang anjung di tengah rumah Atuk aku.

Atuk aku tahu, tetapi Atuk aku tetap bersabar dan masih juga menghormati kedua tetamu Atuk aku itu. Sebagai orang Islam Atuk aku mendengar nasihat agama berbuat baiklah sesama manusia di muka bumi ini. Jangan buat kerosakkan, dan mereka juga membantu Atuk aku dari berjuang untuk mencapai kebebasan dari ancaman penganas’


Namun, akhir-akhir ini, tetamu Atuk aku ini semacam tidak senang hati pula dengan pemberian Atuk aku selama ini. Mereka cuba pula pujuk Atuk aku meminta agar Atuk aku memberikan mereka kebebasan sama rata. Boleh masuk keluar dari anjung ke ruang tengah hingga ke ruang dapur rumah Atuk aku.


Atuk aku terpaksa fikir lagi, Atuk aku fikir ini sudah keterlaluan dan melebihi melampau. Sesekali bila Atuk aku fikirkan dan menilai tingkah laku mereka, ada tanda menunjukkan yang mereka sudah hendak melebihi batas melampau.


Anihnya , satu hari tanpa Atuk aku sedari tetamu-tetamu Atuk aku ini cuba membuat gila dengan menyerang Atuk aku dengan membabi buta dengan menyudul dada dan perut Atuk aku. Mujurlah Atuk aku ada juga ilmu yang diajar dan diturunkan oleh aruah datuk nenek moyang Atuk aku dulu.


Apa lagi Atuk aku pun dengan darah Hang Tuah lima bersaudara pun mula pecah silat dengan pantas segera melepaskan tampar dan tumbuk, belum pun sempat tendang terajang, mereka pun nampak mula berhenti dan mendiamkan diri.


Atuk aku fikir mereka mula hendak menguasai rumah Atuk aku ini, Mereka fikir Atuk aku ini seorang yang lemah . Sejak peristiwa atau tragedi itu., kini Atuk aku pun terpaksa berhati-hati dan mesti berwaspada selalu buat hari- hari kebelakangan ini. Kerana Atuk aku nampak gaya tetamu-tetamu Atuk aku itu. Mereka kini sudah melampau!!

S E L E S A I . Oleh; Nurimanja, 29/5/2010

Geletek Malam berkata...

TOPENG

topeng terlekat dimukamu
hingga aku tak dapat meneka
rupamu putih atau hitam?
wajahmu kedut atau tegang?

kamu juga suka bertukar topeng
hingga aku tak dapat mengagak
kamu Cicakman menyelamatkan insan
atau Profesor Klon musnahkan kehidupan!

Geletek Malam
Bayan Lepas

Budak Rap berkata...

pening aku baca cerpen ni... hehe ape2pun menarik!

PENYAIR AGUNG berkata...

CERPEN KALI NI SEMACAM ADA MAKSUD TERSIRAT DI DALAMNYA.. APE2PUN CERPEN NI MMG SIMBOLIK TAHNIAH EN NURI!

Umar Haslam berkata...

cis! kuang ajo dorg ni nk pukul atuk plak?

Saizul Maizav berkata...

selamat atuk hebat bersilat klu x habis di lanyak....

Pak Awang berkata...

atuk ni sebatang kara ker??? ape2pun menarik cerpen ni...

Nama Aku berkata...

teruk btol tetamu tu nk pukul atuk plak? kurang ajar...

Nahul Hidzar berkata...

ni msti tetamu tu bdk hisap pit! dorg nk rompak atuk...

Faisal Syafie berkata...

wah! menarik jgk cerpen ni....

Ali Conan berkata...

teruk btol org mcm ni dh bagi betis nk paha plak?

Seri Suri berkata...

selamat atuk lawan balik? ape2pun alhamdulilah atuk selamat....

Julia berkata...

atuk x repot polis ker?? ape2pun kena berhati2 lps ni...

Malik Wariya berkata...

jahat btol tetamu tu! smpai hati nk pukul atuk?

Tanpa Wajah berkata...

ni tetamu kurang ajar dh ni! x reti hormat org tua....

Abul Hassan berkata...

ape2pun kena berhati-hati dgn tetamu yg x dikenali...

Harimau Berantai berkata...

ape2pun klu aku mmg aku belasah sampai mati jer tetamu mcm tu.. hahaha

Kota Gersang berkata...

ape jd kat atuk lps tu?? xkn dh selesai dh en nuri...

Danial berkata...

tetamu dia ni sapa msti org luar ni sbb klu org melyu msti ade adap...

Srikandi Juwita berkata...

cerita btol ke en nuri???

Kakiku Kaku berkata...

eh! atuk tu x bunuh ke tetamu tu? hehe

gelora maya berkata...

atuk ni sapa? atuk en nuri sendiri ker?

Golok Buta berkata...

teruk btol tetamu ni klu aku mmg aku x tolong tetamu mcm ni...

Lelangit Biru berkata...

eh! menarik cerita ni! ape2pun best!

Sulaiman Embong berkata...

esok cerpen apa plak en nuri letak agaknya? he he he

Mozaire berkata...

x sabar nk tunggu cerita esok plak? hehe

Penjejak Badai berkata...

cerpen kali ni sgt berpegajaran lain kali kena berhati2...

Pencari Inspirasi berkata...

lain kali kena siasat dulu tetamu yg x dikenali ni....

Pengembara Masa berkata...

takut baca sajak kiamat ni...

Ezad Emir berkata...

sajak kiamat? gerun aku baca...

Tengku Anita berkata...

sajak kiamat plak en nuri letak? takut plak sy baca...

Supain Sipaun berkata...

insaf baca sajak kiamat ni.. ape2pun menarik sajak ni...

Kevin Chong berkata...

harap2lah kiamat lambat lagi? takut la plak?

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN


Topeng sajak Geletek Malam kali menilai sesaorang itu agak sukar untuk dimegerti, Ada orang yang tidak mahu dikenali nama dan rupanya ,berkhidmat untuk kebaik orang lain, tetapi tidak mahu dipuji, namun ada juga orang yang memang tekenal , tetapi membuat kerja-terlarang dan tersembunyi,
ada udang di sebalik batu.untuk mencapai hajat dan cita-citanya. Semunya ini terpulang hanya Allah yang maha mengetahui.