Sabtu, 1 Mei 2010

PEKERJAAN MENGIKUT KEHENDAK PENYESUAIAN ALLAH


Hari ini kita perlu merenung untuk muhasabah diri
setelah kerja yang kita lakukan dengan niat ikhlas
buat mengingati akan pekerjaan yang kita lakukan ini
mestilah bertanggunjawab dan iklaskah dengan majikan?
dengan rasa ihsan membuat kerja kita  lebih berjaya
dan mendapat keredhaan Allah dan ganjaran pahalanya.

Setelah anda diberi tanggungjawab sesuatu jawatan
kena jaga; pertama hak Allah kedua hak masyarakat
pelu ada kualiti dan semangat jatidiri yang tinggi
bekerjalah dengan bersunguh-sungguh tekun dan teliti
mengikut peraturan beriplin, memberi mamfaat amanah
upah yang kita terima menjadi darah daging keluarga.

Oleh ; Nurimanja,
Sempena hari Pekerja,
Selamat Buat Warga Pekerja
satu Mei, 2010 Salam 1 Malaysia.

31 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN ANAK PEREMPUAN SIMPANAN OLEH : NURIMANJA.SIRI 9


SAMPAI saja ke depan pintu, Mama tolak pintu tak berkunci dengan kaki,sekali gus Mama humbam dengan Man tersunbgkur ke atas lantai. Man diam, tidak berani bersuara atau menangis.


Kemudian Mama cekak baju Man di tengah belakang, Mama tarik Man hingga ke bilik tidur papa. Mama tolak lagi muka Man ke lantai, Mama capai rotan yang tersangkut di dinding, Mama sentap seluar Man sehingga bogel, lalu Mama mulalah
belasah buntut Man macam orang setengah gila.

Man memekek minta ampun, kerana terlalu sakit menerima beberapa kali lembasan rotan.dari sasaran Mamanya.

“Ampun Mama! Ampun!! Man tak buat lagi!”
“Anak tak tahu di untung!” Sergah Mama Man.

Beberapa kali lagi rotan itu hingap melayang hingap ke buntut Man yang terdedah itu,ada dua tiga jalur merah merentangi buntutnya. Man menekup dengan kedua belah tangannya kerana terlalu sakit, sambil memekek minta ampun.

Jiran-jiran yang ada di sebelah menyebelah rumah setingan tempat Man tinggal Cuma diam sahaja mendengar pekekkan suara Man itu, mereka tahu bahawa Man kena pukul lagi.

Selain buntut Man , badan Man juga penuh dengan calar bilar bekas kena lebas dengan tali pinggang Papanya, Man mengerang rasa sedih dan tertiarap di atas lantai menahan kesakitan,seluar bajunya berselerak di atas antai dalam bilik itu.

“Anak tak dengar kata, Mama cakap jagan berkawan dengan budak-budak itu, kau degil, tak mahu dengar kata!!” Marah Mama geram, Selepas itu Mama mengunci pintu bilik. Man terkurung di dalamnya.

Hari itu sampai ke malam, Man tak makan sabiji nasi pun, Man merajuk tak mahu makan. Mama pun tak panggil Man untuk makan, Man hanya menyembunyikan dirinya di bawah katil dengan hati pilu dan sedih.


Memang dibawah katil itulah tempat Man menyembunyikan diri selama ini.
Bila dia dirotan atau dilebas dengan tali pinggang,Man terkenang Papanya yang sudah tiga hari tidak pulang, kalau ada Papa tentu dia akan panggil dan bujuk Man untuk makan. Man berharap dan menunggu Papanya cepat pulang.


BERSAMBUNG

dam catur berkata...

ape2pun aku akan keje dgn ikhlas lps ni sbb slalu ponteng dan lepak hisap rokok dgn mmber? rasa mcm mkn gaji buta plak? ape2pun kena keje leklok lps ni... thnkz en nuri!

Julia berkata...

sajak ari perkerja! thnkz en nuri!!!

Saizul Maizav berkata...

ape2pun hari ni la dpt rilex sikit sbb cuti... hehehe selamat hari perkeja en nuri!!!!

Mat Noh berkata...

sajak menarik! ape2pun berkeja dgn ikhlas...

Angker 13 berkata...

selamat hari perkeja! smua msti pergi balik kmpung ni maklumlah cuti...

Sulaiman Embong berkata...

berkeja krna Allah! jgn berkeja utk kepentingan sendiri mcm sipolan tu...

Putera Damien berkata...

sajak best! selamat hari bercuti buat smua perkeja!!! uwaa!!! aku je yg x cuti? adoi yela klu aku cuti sapa nk mnguruskan syarikat bas bpk aku ni adoi..

Harimau Berantai berkata...

berkeja dgn ikhlas! aku ingat smpai bila2... ape2pun thnkz en nuri!!!

Umar Haslam berkata...

smua yg berkerja ikut en nuri berkeja dgn ikhlas! kecuali aku sbb aku blaja lagi.. hehe

Abul Hassan berkata...

en nuri keja lagi ke? ape2pun ucap kat en nuri jgk hppy laboar day! heheh

Inspektor Halim berkata...

selamat bercuti semua! cuma je aku x cuti adoi..

Nahul Hidzar berkata...

ari ni aku nak ke padang kota! dgn bini aku! haha hppy sungguh dpt cuti sbb sblm ni kena keje jer..

Sudin Ramlee berkata...

sian man teringat aku masa kecik2 dulu slalu gak kena pkul sbb slalu berkubang kat sawah... hehee

Tengku Anita berkata...

sian man jd mangsa dera kalau jiran repot polis sah keluarga man masuk jail...

Shuhada berkata...

mak man x patut la pkul tanpa usul periksa....

Jengking Perak berkata...

sian man? kalau aku jadi man aku lari dr umah jer... hehhee

Ustazah Hamidah berkata...

malang nasib man... sedih baca...

Nama AKu berkata...

aku rasa man nnt bunuh diri la sbb tertekan....

Penglipur Lara berkata...

mna abg muda x tolong ker?

Sharifah berkata...

sian man ape pnya malang nsib dia...

Hatta Zaidee berkata...

aku rasa man mati kelaparan la nnt...

Olie Pajutdy berkata...

rasanya man msti lari dari umah ape...

Comel berkata...

sayu je baca cerita en nuri ni.. ape pnya mak bapak la...

Izaty Husna berkata...

mati anak dia bru dia thu... astik pukul jer...

Pak Awang berkata...

org lain kali usul periksa dulu sebelum pukul adoi...

Kaki Hantu berkata...

man msti bila besar dia akan jd jahat.... sbb kecik2 dh tekanan..

Dendam Langsai berkata...

kalau aku jadi man? masa tgh2 malam aku bunuh je dorg hahahahha kejam btol aku ni...

Sheikh Al Habib berkata...

ana rasa nnt 1 hari man bunuh mak dia mngkin...

Penglipur Lara berkata...

MALAM SERAM

remang roma
Sayup kedengaran
Laungan anjing sialan
Renyai hujan membasahi bumi
Dingin menusuk rusuk
Angin meniup
kedengaran bagai mengilai
Kilat menyilau
Guruh mengaum
Betapa hati terlalu
inginkan pagi ketika ini


Penglipur Lara
di kampung atok
2pagi

Qalam Mutiara berkata...

ULASAN

Malam Seram!
Sajak Penglipur Lara, anjing belum menyalak kau dah seram dulu, kau x bias masuk kampung ke? Kau boleh tanya kaki hantu dengan hatu raya, mereka pakar hal hantu.Anda punya fantasi ini kuat juga, boleh buat filem seram. En nuri ada tulis satu drama radio yang pernah saya dengar, bertajuk Lembaga Putih Di Kolam Ikan, Seram juga tetapi
Komedi lah ..Engkau pun boleh tulis. Penglipur Lara.