Ahad, 9 Mei 2010

IBU ENGKAULH RATU HATIKU


Ibu kalau kau tahu,
engkaulah ratu hatiku
jika kau tiada aku terharu
bila bersamamu menghilang rindu
selagi kau ada aku tidak menpersiakan
Pasti segala hajat dan citamu aku tunaikan.

Ibu kau halalkanlah,
aku menyusu air susumu
sehingga aku menjadi dewasa
segala jasamu tidakkan kulupakan
jikalau syurga di bawah telapak kakimu
ampunkanlah daku jika pernah melukai hatimu.

Ibu aku mengenangmu,
sewaktu bersamamu dahulu
engkau begitu tabah dan susah
mengandung melahir menjaga mendidiku
untuk aku mengenal A B C dan Alip Ba Ta
sehingga mentauhidkan kalimah Allah yang esa.

Oleh : Nurimanja,
Sempena menyambung hari ibu
sajak untuk mengenang seorang ibu 2010

45 ulasan:

nurimanja berkata...

SAMBUNGAN SIRI 3 CERPEN BERTAJUK MARAH SEORANG NYONYA


“Nyonya, Kiat panggil!”
“Nyonya, Kiat panggil!”

Dia melemparkan pandangan marahnya kearah budak-budak yang sedang bermain dan berkeloncatan di tebing sungai itu. Darahnya kian meruap-ruap, naik mengelodak di dada, bila nama Kiat itu disebut berulang kali.

“Nyonya, Kiat panggil!”
“Nyonya, Kiat panggil!”

Dia cuba memusingkan sadikit haluan sampan lopeknya,budak-budak di tebing sungai terhenti dari meloncat; mereka menyangka Nyonya akan singah berhenti ke tebing, tetapi ternyata Nyonya Cuma mengacah, tidak pula menuju berhenti ke tebing.

“Nyonya, Kiat panggil!”
“Nyonya, Kiat panggil!”

Budakbudak meloncat semula di tebing sungai. Mereka kembali mengusek Nyonya. Salah seorang daripada mereka menguak-nguak air dengan hujung kakinya, air terpercik ke udara,mulutnya memekek-mekek mengejek Nyonya.

Darah Nyonya bertambah rasa naik meruap-ruap, dia melepaskan dayung sampannya, jari tangannya diangkat ke udara memberi amaran , sambil berkata,

“Mabi selupa!, anjing selupa.!” Mulutnya menyerapah, memaki hamun budak-budak di tebing sungai itu dengan geramnya.

Air pasang petang menghayutkan kembali sampan lopeknya ke hulu. Peluh Nyonya telah banyak mengalir . Bibirnya digigit-gigit dengan gigi tompangnya, geram.

Kemudian Nyonya meludah ke dalam air sugai, geramnya bukankepalang, merah padam mukanya.
“Kalau gua dapat itu budak-budak, gua lanyak-lanyak, gua tak pedulu anak sapa,”
bentak hati Nyonya.

“Nyonya, Kiat panggil!”
“Nyonya, Kiat panggil!”
Ulang budak-budak di tebing sungai itu lagi

“Jahanam!!!” Tuii!”lagi Dia meludah ke dalam air sungai. Tubuhnya jadi mengeletar. Geramnya bukan kepalang. Nyonya mengangkat kaki, kemudian menunjukkan tapak kakinya kepada budak-budak di tebing sungai itu. Budak-budak kian bertempek sorak, Kemudian membalasnya dengan menunggingkan punggung.
BERSAMBUNG.

Viger berkata...

INFO KSIHATAN BERBEKAM IKUT SUNAH NABI MUHAMAD SAW.

Sayadif ahamkan selepas tiga bulan sel darah merah dalam tutuh kita akan mati, lebihan asid, urea,
dan toksinsel darah merah yang rosak mnjadi sel arah kotor yang berkumpul dibawah kulit sebelum
dikumuhkan keluar.sebelum diganti sel arah merah yang baru mngandungi oksigen dan nutrien yang
diperlukan sel tubuh.

Sel darah yang rosak dan kotor itu suah menjadi seperti kereta yan brjalan lama minyak itannya tidak
pula iganti, tentu timbl masalah pada enjin. begitu jga tubuh kita mengakibatkan kapilari tersekat dan
tersumbat,menyembabkan gagal sistem limfa, ginjal, hati befungsi dengan sempurna menyembabkan penyakit
kronik.

Gejala awal dikesan oleh tubuh, rasa lesu, murung, cepat marah teh kurang upaya,tiak sedap badan,
kebas kaki tangan, penin,cepat bosan, lengoh urat tulang,mudah marah, mengantuk dan pitam .Akhir
sekali penyakit koronik akan mnganam kita, seperti darah tinggi, strok, ghout, diabtis barah dlln.

sebab ituen nuri becadang lama nak cari orang pandai bekam en nuri pnah berbekam di sebuah kampung
di kedai dua Pak Ndak Putih Perak (Pak Ali) 1996, kira hampir 15 tahun dulu.Yang sedihnya saya jumpa
en nuri dekat bengkel kereta, saya lihat ada lima bekas bekam, dua di tengnkok dan tiga di atas bahu.

Saya dah tahu satu bekas 15RM X5 dan ubat lagi 20RM .Itu tak kisah dmi kasihatan, kalau dah jadi macam
member saya , setiap bulan kena cuci darah 200RM lagi parah. Tapi yang lawaknya kata en nuri suahlah
saya kena kereta pun macam cmburu saja dia pun nak kena . Berapa ? tanya saya , lebih dari saya, kata
en nuri .senyum kambing! SELAMAT HARI IBU.

Puteri Bunga berkata...

KENAL TAK PUISI?

tak ramai orang kita suka berpuisi.
ade langsung tak kenal
ape itu puisi.
Sedih seindah puisi kau abaikan.
Bukan sebenarnya bentuk tulisan puisi kehidupan tu sendiri
Menyayangi seseorg itu puisi.
Membenci seseorang tu juga puisi.
Indah bukan??


Puteri Bunian
KUISS
1pagi

Qalam Mtiara berkata...

ULASAN

Peranakan saya pun penah belajar di KUIS. Sajak Puteri Bunian bertajuk KENAL TAK PUISI. Membicarakan tentang keindahan dan keunitan pada Puisi. Semua orang ada rasa kesenian itu, cuma sedar atau tidak. Contoh pemilihan warna corak pada minat pakain seorang pasti ada rasa keindahan seninya yang tersendiri.oleh itu, tidak hairan ada orang jual kain baju yang berbagai corak dan warna. Selain dari seni lakonan, kehipan dan kebudayaanada resam, penulisan dlln .

Ali Conan berkata...

sapa kiat ni msih tertanya-tanya lgi ni...

Rossa Long berkata...

kiat ni sapa dia??? misteri la...

Bob Kuli berkata...

klu aku dh lama aku baling kayu pengayuh tu kat bdk2 tu mati pun aku x kesah! hahahaha

Penjejak Badai berkata...

kenapa bdk2 ejek dia kiat pggil????

Brader Joe berkata...

giler la bdk2 ni klu aku la aku cam muka2 dorg? klu jmpa kat mne2 nnt siap la!

Ali Omar berkata...

kecik2 dh x reti hormat org tua besar x thu la jd apa...

Pak Awang berkata...

bdk2 ni sronok la mengejek nyoya tu nnt bila bdk2 tu dh tua 10org ejek dorg balik!

Harimau Berantai berkata...

pnya kuang ajor bdk2 ni siap mengejek lagi! klau aku dpt bdk2 mcm ni x thu la....

Seri Suri berkata...

msih misteri la sapa kiat ni? mcm mne bdk2 ni thu psl kiat????

Dendam Langsai berkata...

aku klu dpt bdk2 mcm ni dok mengejek je? sah aku tangkap londeh sluar ikat kat pokok! hahahhahahaa

Sulaiman Embong berkata...

btol! org2 yg dh berumur ni kna slalu berbekam sbb byk darah kotor...

Sutrada berkata...

bgus info viger ni psl bekam plak tu?

Julia berkata...

viger ni msti keje bekam org ni,....

Tanpa Wajah berkata...

viger ni cikgu sains ke thu je psl bekam2 ni??

Ezad Emir berkata...

bekam sakit x? aku nk try la nnt...

Mozaire berkata...

bekam boleh buang lemak x? hehehe

Ummu Akilah berkata...

bekm ni utk org tau2 je kan? bdk2 xpe kan? hehe

Badrolshah berkata...

sajak sedih plak? selamat ari ibu kpd smua ibu2!!!!

Saizul Maizav berkata...

slmt ari ibu kpd ibu en nuri!!!

Tetamu Malam berkata...

slmt ari ibu! esok aku nk balik kmpung la ari ni xdpt cuti?

Atuk berkata...

sedih sajak en nuri! hargailah ibu anda...

Teratai Mekar berkata...

selamat ari ibu! sedih sajak en nuri esok nk balik kmpung la...

Umar Haslam berkata...

sdih sajak ibu ni rindu plak ibu dikampung....

Lelangit Biru berkata...

rindu mak di kmpung plak bila baca sajak ni..

Awang Leman berkata...

sedih sajak ni esok aku nk minta ampun kt mak aku la...

gelora maya berkata...

slmt ari ibu kt mak aku! hajjah rosna bt hasan..

Yusri Nawab berkata...

rndu mak aku la plak? esok nk ambik cuti la...

Geletek Malam berkata...

ari ni ari ibu ke? adoi... sibuk keje lupa nk ucap kat aku plak?

Guest berkata...

lupa plak nk kasi hadiah kt mak aku semperna ari ibu ni...

Mamu Kassim berkata...

esok aku nk balik kmpung terlupa ari ibu hari ni... esok pun sempat lagi smbut dgn mak aku...

Usop Saripan berkata...

ari ibu ari ni ke? aku ingat lambat lagi....

Ultra Rahman berkata...

rindu mak aku la bila baca sajak en nuri ni....

Saiful Amri berkata...

harap mak aku ade umah esok aku cadang nk balik kmpung malam ni,... hehe selamat ari ibu semua!

Malik Wariya berkata...

nk kasi hadiah ape kt mak aku ek? hmm...

Pencari Inspirasi berkata...

smoga mak aku sihat kt kmpung... amin... slmt ari ibu!!!

Saidatul Husna berkata...

selamat ari ibu kpd ibu2 di luar sana!!!

Raja Zaki berkata...

ari ibu ke ari ni? ptg ni akan balik kmpung jmpe mak aku.... thnkz en nuri!

Richard Siriosa berkata...

nk kasi hadiah apa bah sama mak aku? dan mak mertua jgak? hmm....

Zain Issac berkata...

dulu budjet jgk sbb aku kasi hadiah kt mak aku je skrg kena jgk kasi hadiah kat mak mertua? hehe

Nahul Hidzar berkata...

belanja mak aku makan ok la kot? nk kasi hadiah aku tgh kering ni.... hehee

Siti Alia berkata...

slmt ari ibu kpd mak saya!!! alia sayang mak!