Khamis, 27 Mei 2010

JANGAN MENGELOH, MENYUMPAH ATAU MENYARANAH.

Bagi mereka yang terkena kecelakaan atau musibah
angaplah sebagai azab yang sadikit daripada Allah
jangan mengeluh, menyangka Allah tidak adil lagi
dengan memukul pula dada kepala kerana kekesalan.

Sebenarnya manusia itu cepat alpa dan menzalimi
muhasabahlah diri dengan musibah sebagai satu ujian
ingatlah orang lain pun Allah kenakan musibah jua
lebih tinggi kedudukannya lebih hebat musibahnya 

Janganlah kamu menjadi manusia kupur kepada Allah
kerana nekmat yang Allah  berikan tidak terhingga
satu musibah dengan sepanjang kehidupan kurniaanNya
bersabar, berusaha, redha dan bertawakal kepadaNya.

Oleh ; Nurimanja,
catatan ceramah kuliah dhuha,
tanggal 25hb, Mei, 2010

29 ulasan:

nurimanja berkata...

CERPEN : BERTAJUK ; INI SUDAH MELAMPAU siri 2 OLEH : NURIMANJA.
_____________________________________________________________________


ATUK aku yang baru mengenali tentang keindahan ini cukp terasa senang hati mendapat tetamu-tetamu yang Atuk aku kira cukup baik hati itu. Justeru itu Atuk aku sering member layanan yang agak saksama di rumah Atuk aku itu


Ttapi lama kelamaan Atuk aku tidak menyangka dan tidak sedar, ruang anjung rumah Atuk aku yang Atuk aku tempatkan Atuk aku tempatkan tetamu Atuk aku itu, sudah dikuasai dengan sepenuhnya oleh kedua tetamu Atuk aku itu.


Di satu ketika penah juga kedua tetamu Atuk aku itu meminta agar rumah .Atuk aku itu disebut atas dasar rumah bersama. Atuk aku hamper menjadi bingung, tetapi mujurlah Atuk aku cepat berkeras dan menolak permintaan mereka bedua itu.


Walau bagaimana pun kedua tetamu Atuk aku itu, sering pula menyebut-nyebut tentang apa yang telah mereka lakukan selama ini bagi menghias rumah Atuk aku itu,
Menjadi cantek dan menarek.


Sehingga kini, rumah Atuk aku dikenali oleh orang-orang luar, malah Atuk aku sendiri sebagai tuan rumah telah hilang daripada mendapat pujian atau samjumgan itu dluar yang datang melawat rumah Atuk aku itu.daripada orang


Satu hari yang lain pula, kedua tetamu Atuk aku itu , mndesak Atuk aku member ruang anjung rumah Atuk aku itu, walaupun dahulunya sudah memang terkenal kepada orang-orang luar , ianya satu uang yang indah dan baik untuk sesebuah rumah.

Kerana Atuk aku ini sudah tekenal dengan sikap sopan santun, lemah lembut dan mengenang budi, menghargai jasa-jasa mereka membuat rumah Atuk aku menjadi cantek dan indah. Atuk aku pun memberinya dengan percuma,


Sebenarnya sebahagian daripada anjung sebelah selatan rumah Atuk aku itu telah diwarisi entah berapa lama dulu dipusakai oleh nenek moyang Atuk aku.Kini apa hendak dikata, Atuk aku telah bermurah hati telah menyerahkannya dengan percuma.

BERSAMBUNG.

Qalam Mutiara berkata...

____________________________________________________________________________________________________________

ISU SEMASA CERPEN ATUK AKU OLEH QALAM MUTIRA

_________________________________________________________________________________________________________


Cepen Atuk Aku atau INI SUDAH MELAMPAU , saya difahamkan; cerpen legenda tahun sebelum 13 Mei, cerpen ini saya pun tak faham,
saya juga sedang menunggu reaiksi dari ulasan anda sahabat CR.
Selalunya en nuri akan meletakan
cerpen mengikut situasi, tak lama lagi hari tentera, hari keamatan atau gawai kaum iban,atau bedayuh
masyarakat di pendalaman Serawak di Malysia Timur.


Saya juga difahamkan cepen Cinta Gadis Kenyalang, kisah oang melayu Serawak, kisah benar cuma dibah suai oleh en nuri bagi menghidpkan jalan cerita,memang benar kata Penyair Agong kebanyakan en nuri endingnya anda kena berfikir sendiri dan boleh buat berbagai andaian, saya ingin melihat dua buah cerpen yang termuat dalam entologi HATI bersama penulis serawak yang saya pernah baca, Terkorban dan Hati,memang menarik juga.


En nuri juga membei tahu sesiapa ahli yang ingin menymbangkan cerpen pendek, boleh di hantar mlalui ulasan dan akan dimuatkan dalam Nukilan Puisi Satu dimana masa ini sedang dimuat cepen en nuri yang sedang tersiar dalam ulasan secara bersiri. Sekian, terima kasih . Apa yang saya difahamkan.

Bicara Bulan berkata...

EMAS HITAM

emas hitam menjadi rebutan
tidak kira halal dan haram
ramai orang menjadi syaitan
sanggup khianati amanah tuhan
telah termaktub dalam perjanjian
siap di turunkan tanda tangan
tapi sekarang engkau khianati
menafikan hak rakyat pertiwi

emas hitam melambung tinggi
jadi kegilaan si tamak haloba
bila iman tiada di dalam hati
sanggup lakukan apa sahaja
jangan khianati bangsa sendiri
bimbang nanti memakan diri
jika di dunia engkau berjaya
usahlah di lupa akhirat sana


Bicara Bulan
kelantan
selepas subuh

Qalam Mutira berkata...

ULASAN

Sajak oleh Bicara Bulan ahli lama dengan sajak EMAS HITAM (hasil minyak galian)Kerana harta karun inilah dunia boleh perang, manusia menjadi rangkus, kuasa besar , dan kuasa kecil,Biasa sama saja, Allah amat mengetahui akan memilih negeri tertentu ada harta karun ini, biasanya negara atau negeri Islam. Tetapi kita mesti faham, emas hitam ini tidak akan keluar dengan sendiri kalau tidak ada diusaha, dan kos untuk sesuatu mngeluarkannya bukan mudah, Oleh itu tertakluk kepada perjanjian dan syarat-syaratnya. Saya tidak dapat menduga hal sebegini. Harap maklum.

Saizul Maizav berkata...

oh tetamu atuk ni yg kurang ajar ker? hehe

Sulaiman Embong berkata...

alamak! salah sangka? rupanya tetamu yg melampau?

Nuri Jaguh berkata...

alamak! tersalah sangka atuk ni baik cuma tetamu dia yg kurang ajar? hehe

Brader Joe berkata...

cis! aku cukup pantang org dtg rumah kita xde adap!

Kembara Budiman berkata...

eh! tetamu atuk ni sapa? tentera jepun ker?

Penjejak Badai berkata...

teruk betol tetamu atuk! siap nak ambik rumah atuk jd milik bersama!

Seri Suri berkata...

la...atuk ni baik? tersalah sangka saya.. hehe

Penjejak Badai berkata...

teruk betol tetamu atuk! siap nak ambik rumah atuk jd milik bersama!

Penglipur Lara berkata...

sapa tetamu atuk tu?? sedara dia sendiri ker?

Umar Haslam berkata...

eh! atuk bkn melampau rupanya tetamu dia yg melampau?

Tanpa Wajah berkata...

eh! kesian atuk ni tetamu tu mmg x belajar adap!

Srikandi Juwita berkata...

tetamu ni msti perompak ape??? dorg nk rompak atuk ni....

Ku Dania berkata...

eh! tetamu ni sapa? misterilah...

Angker 13 berkata...

eh! mana anak2 atuk ni? xkan dia sorg jer?

Dendam Langsai berkata...

kesian atuk ni buat baik org pijak atas kepala plak?

Bicara Bulan berkata...

mmg barua btol org mcm ni! kita buat baik kat dia dia plak ambik kesempatan! celaka btol!

Panah Arjuna berkata...

cerita atuk ni cerita btol ker?

Orang Lama berkata...

mentang2 atuk tu dh tua snang2 dorg nk kenakan atuk tu...

Budak Baru berkata...

pengajaran sajak ni sbb aku pun kdg2 menyumpah jgk? hehehe ape2pun lps ni kena muhasabah diri...

Firasat Hikayat berkata...

sajak pengajaran kali ni mmg insaf aku baca...

Sumpah Keramat berkata...

byk dosa aku bila byk sajak ni sbb aku pun kdg2 menyumpah dan mengeloh... aduh...

Faisal Syafie berkata...

aku kena muhasabah diri la lps ni sajak ni mmg menarik...

Bumi Hijau berkata...

sajak menarik syabas en nuri! insaf aku baca sajak ni...

Naga Samudera berkata...

sajak2 en nuri mmg menginsafkan pembaca! teruskan berdakwah en nuri!

Hafizudin berkata...

sajak kali ni mmg best! teruskan berkarya!