Isnin, 23 Mei 2011

BOLEH TAK?



sajak pilihan warga Cr.


Boleh tak aku nak
dapatkan semua yang aku ada dulu?
Boleh tak aku nak
ada dengan manusia sayangkan aku?
Boleh tak aku nak
tidur tanpa berteman air mata?
Boleh tak aku nak
bangun tanpa risau tak menentu?
Boleh tak aku nak
kejar segala cita-cita aku?
Boleh tak aku nak
belajar segala aku perlu?
Boleh tak aku nak
curah sayang orang yang aku mahu?
Boleh tak aku nak
orang berdamping dengan aku?
Boleh tak aku nak
hidup dalam cinta tak berpenjuru?
Boleh tak aku nak
bertutur bicara tanpa kelu?
Boleh tak aku nak
bahagia selalu?
Boleh tak aku nak
selalu dirindu?
Boleh tak beri peluang untuk
membuat sajak mengasah bakatku?

 
Oleh: Dewi Sageeta
percubaan buat sajak dgn bantuan rakan utk pertandingan harap qalam
x kisah dapatlah menerima sajak dari orang india/2011 Januari 12 15:17




50 ulasan:

Qalam Mutiara berkata...

1 ulasan:


Sajak dari sdri Dewi Sageeta bertajuk: BOLEH TAK ? Bagaikan pertanyaan yang tersangkut
untuk mendapatkan apa saja keperluan yang dihajati oleh seorang digelar manusia dalam kehidupan ini.

Sebenarnya begitulah keadaannya. Kekadang kita cuba minta satu, dapat dua.Malah ada yang tidak minta pun boleh dapat. Apa yang Menyedehkan. Minta macam-macam,
satu pun tidak dikabulkan atau diberi tuhan.

Dalam Islam mungkin juga ada hikmah dan pengajarannya.
(maksud hikmah kalaulah kita minta kaya, tuhan bagi, tapi kita pula lupa diri, orang dan adik beradik semua benci. Ada baiknya jangan jadi kaya) begitu juga sebaliknya yang kaya tak boleh jadi meskin dia kan maki tuhan. Bunuh diri. Semoga sukses! (B)


Oleh: Qalam Mutiara.
12 Januari 2011 2:47 AM

Mentari Senja berkata...

isu video seks tidak selesai selagi pelaku tidak didedah (UM)

KUALA LUMPUR 19 Mei – Isu rakaman video seks yang didakwa pelakunya mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan selesai selagi pihak berkuasa enggan mendedahkan individu terlibat walaupun ia telah disahkan tulen.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub berkata, sehingga kini, pihak berkuasa tidak membuat kenyataan siapakah watak di dalam video meskipun pengesahan ketulenan dilakukan sebanyak dua kali termasuk pakar dari Amerika Syarikat (AS).

Bagaimanapun, tegas beliau, pendirian Pas dalam isu tersebut jelas iaitu parti itu tidak akan terlibat dalam kesalahan berkaitan qazaf.

‘‘Isu itu tidak selesai. Mana nak selesai kerana satu badan yang berkuasa pun tidak boleh kata siapa pelakon watak dalam video itu. Video ini kemudian telah disebarkan sebab itu Pas berpendapat ini tidak bertanggungjawab. Polis pula telah sahkan dua kali tulen.

‘‘Apabila Bukit Aman membuat penyiasatan ia disahkan tulen. Namun, kita perlu pula pakar daripada AS dan mereka siasat. Kemudian ia disahkan tulen.

Ini bermakna ada pakar pun tulen tidak ada pakar pun tulen, tetapi tidak pula dedahkan siapa yang sebenarnya. Perlu ada satu badan berkuasa uruskan perkara ini,’’ katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika mengulas keresahan rakyat ekoran rakaman video yang didakwa pelakunya mirip Anwar.
Sebelum ini, beberapa pihak mahukan pelaku video seks berkenaan dikenakan tindakan undang-undang berdasarkan peruntukan sedia ada sama ada dalam bentuk hukuman mahkamah sivil atau syariah.

Salahuddin berkata, pendirian Pas tidak pernah berubah sejak hari pertama isu tersebut tercetus kerana bagi parti itu, tuduhan atau dakwaan tersebut perlu disertakan bersama empat saksi yang adil.

‘‘Perbuatan ini tidak diizinkan oleh Islam kerana ia memerlukan pembabitan empat orang saksi,’’ katanya.Menjawab satu soalan, beliau berkata, pendirian Pas adalah atas pertimbangan agama kerana ia berkaitan dengan satu tuduhan yang memerlukan keterangan empat orang saksi.

KOMENTAR:

Kalau nak cari 4 orang saksi baru nak sah? Kalau CCTV itu direkacacipta lebih daripada empat orang malah satu syarikat dengan pekerjanya ramai. Buktinya lebih dari 4 orang saksi.Islam itu ikut situasi sebenarnya. Cuma pengikut dan penyokong taksup dan berkepentingan yang kurang
arif atau sengaja memutarbelitkan fakta.

Maisarah Yassin berkata...

JERITAN HAMPA

Rasa ini menjerit
Hati ini sakit perih tak tampak
Batin ini bingung tak menentu
Namun semua tertahan
tak dapat menyeruak
Tak ada yang tau,
tak ada yang peduli
Tak ada yang mendengar
jeritan hampa ini
Disini Senja tak menyapa Gunung
hamparan airpun tak mendengar
Jeritan nada yang terkalahkan
oleh deburan teriakan ombak
menghempas karang,,,

Maisarah Yassin
sajak jiwa2

Puteri Maya berkata...

SERINGKALI

seringkali kau dustai aku
aku memerhati dalam diam
aku tahu semuanya
walau aku senyum tenang
hati aku masih meraung
kau bermain dgn kata
kau raja sandiwara
aku terima semuanya
bukan kerna aku suka
tp aku xrela melihat
kau terlalu jauh
biar begini saket , koyak , hancur
semakin hancur lihat kau berdrama

Puteri Maya
sajak kesedihan

Mastura Maisara berkata...

PERNAHKAH SYAITAN TIDUR

bagaimana syaitan tidur
pernahkah syaitan tidur
terdetik rasa di hati
bagaimana syaitan tidur
bila agaknya mereka tidur
syaitan tidak pernah tidur
itu permintaan mereka
kala iblis derhaka
tidak mahu tunduk pada adam
tugas mereka cuma satu
kumpulkan seramai pengikut
agar bersama di neraka nanti
dan kesannya
pengikutnya amat ramai
malah lebih jahat dari syaitan
pernahkah syaitan tidur
jika syaitan tidur
cukuplah cuma satu saat
nescaya kita tiada lalai
nescaya kita terselamat
dibakar api neraka
oleh kerana itulah
syaitan tetap datang
walaupun dalam kita sujud…

Mastura Maisarah
sajak peringatan

Nor Asiah berkata...

AKU TULIS PASAL KITA

bila kita jauh
aku selalu tulis cerita
puisi dan lagu tentang kita.
di mana kau wira
datang selamatkan aku
di mana kita menentang arus
demi cinta kita
di mana kita hidup bersama
dengan riang sampai bila
kenapa? hanya tulisan dapat
dekatkan jarak antara kita.

Nor Asiah
sajak fantasi

Qalam Mutiara berkata...

SAYEMBARA PUIS-PUISII NURIMANJA BULAN MEI 2011 DIANTRA AHLI CITRARASA DAN PEKERJA BLOG

Maisarah Yassindengan sajaknya JERITAN HAMPA penceritaannya ada cuma penysusunan dan pemilihan ayat yang sesuai dengan penceritaan agr lebih puitis. Sajak jiwa-jiwa orang muda punya biasa, saya tidak temui ada kekuatan pada pengucapannya. Apa pun mesej kecewa jelas . Agak mengelirukan pada akhir penceritaan ada ayat yang berbentuk simbolik pula pada pengunaan alam. Namun penutupnya masih kabur untuk ditafsirkan. Usaha lagi. Harap maaf Cuma di siuni saja pohon berhenti (TK)

Qalam Mutiara berkata...

SAYEMBARA PUIS-PUISII NURIMANJA BULAN MEI 2011 DIANTRA AHLI CITRARASA DAN PEKERJA BLOG

Sajak Puteri Maya dengan tajuknya SERINGKALI pengucapannya terpaksa kami perbetulkan untuk menjelaskan maksud. Apa pun sajak ini ada masejnya yang tertenttu. Penceritaannya boleh diterima Tentang mengharapa agar si dia bf tidak selalu bermain sandiwara, bila didepan lain , di bekang pula lain ceritanya. Walaupun si penulis tahu tetapi sengaja buat tidak tahu,. ini membahayakan diri dan jiwa sendiri. Sajak ini diberi peluang untuk sayembara seterusnya (SM)

Qalam Mutiara berkata...

SAYEMBARA PUIS-PUISII NURIMANJA BULAN MEI 2011 DIANTRA AHLI CITRARASA DAN PEKERJA BLOG

Sajak Mastura Maisarah yang bertajukPERNAHKAH SYAITAN TIDUR Penceritaan atau isi yang hendak disampaikan itu ada dan menarik. Apa pun pengucapannya bukan semacam puisi atau sajak yang diharapkan,termasuk sajak MINYAK NAIK, FACEBOOK, SEMBELIT, tetapi berbentuk ceramah nasihat, atau rencana rengkas. Apa pun usaha lagi. Cuma disini pohon berhenti (TK)

Qalam Mutiara berkata...

SAYEMBARA PUIS-PUISII NURIMANJA BULAN MEI 2011 DIANTRA AHLI CITRARASA DAN PEKERJA BLOG

Sajak Sdri Nor Asuah dengan tajuknya AKU TULIS PASAL KITA sepatutnya (Aku menulis kisah atau soal cinta kita) Pengucapannya agak bersahaja . mesejnya ada. kami terpaksa membantunya untuk lebih menghidupkan cerita. tema masih jiwa-jiwa kisah orang muda punya biasa. Apa pun sajak ini diberi peluang untuk sayembara seterusnya (SM)

Zainal Arifin berkata...

syaitan mata 1 pelik selalunya dajjal yg mata 1

Halilintar berkata...

sajak keagamaan ke?

Sudin Ramlee berkata...

sajak en nuri ni pasal apa?

Badrolshah berkata...

syahir ni xjmpa langsung ke dgn adik dia?

Tanpa Wajah berkata...

eh! en nuri pnya sajak simbolik ke?

Nahul Hidzar berkata...

sajak mcm seram je en nuri pnya ni

Mat Toopa berkata...

sajak mcm bdk2 je.. hehe

Mr Casanova berkata...

sajak tanya dia jgk yg jwb... hehe

Mona berkata...

sajak ni senang sgt la

Ambuyak berkata...

sajak mcm bunyi bdk2 jer... hahaha

Mat Glamor berkata...

sajak kali ni senang la patutlah x menang dewi ni

Guest berkata...

apa pnya sajak la en nuri trbit ni.. hehe

Dam Catur berkata...

sajak x best jgk la kali ni

Seruliling Kelana berkata...

pelik btol sajak ni senang sgt

Nakhoda Belantar berkata...

sajak xde puitis langsung la dewi ni

Gelora Maya berkata...

sajak apa plak kali ni mcm simbolik tinggi ni

Atuk berkata...

sajak en nuri kali ni susah jgk nk tangkap

Pak Ngah But berkata...

sajak politik ke ni?

Geletek Malam berkata...

syahir ni boleh menang ke?

Sarah berkata...

agaknya staria juragan boleh ke kalahkan syahir?

Tetamu Malam berkata...

naga samudera mana mati ke?

Tok Mahat berkata...

snenag je dia kalah naga samudera tu

Jeffry berkata...

ape la nasib naga samudera tu? hahaha

Jalil Janggut berkata...

sajak dewi ni mcm bdk2 jer

Zain Issac berkata...

sajak dewi ni senang sgt la

Man Pendek berkata...

sajak yang dia tanya dia jawab

Syed Faizal berkata...

ulasan sy dh lepas maaf lambat skit

Syed Faizal berkata...

ulasan sajak sy lepas sekali pusingan kedua

Panglima Ketot\ berkata...

kenapa sajak dewi di siarkan?

Simsalabin berkata...

syahir ni ada harapan ke jmpa adik dia?>

Jengking Perak berkata...

apa la jadi kat adik dia tu?

Abang berkata...

bila dia nak jmpa adik dia tu?

Datuk hasbi berkata...

adik dia mati kena makan naga la

Kembara Budiman berkata...

adik dia sesat ke perkampungan bunian kot?

Salina berkata...

adik dia sesat kot?

Qalam Musoffa berkata...

rasanya adik dia mati la

Bob Kuli berkata...

adik dia xthu ke abang dia kesusahan?

Saudagar Eans berkata...

adik dia dah kwin kot kt kmpung sebelah?

Emily Osman berkata...

adik dia dah berkawin siap ada anak lagi di kampung sebelahh kot?

Nur Atikah berkata...

adik dia entah hidup lagi ke x?