Selasa, 5 Oktober 2010

OH TUHAN, AKU MINTA PADAMU



Jika engkau masih melanjutkan usiaku ini
jadilah aku seorang yang disenangi dan disukai
jika ada ilmu akan aku cuba perkembangkan
jika ada pengalaman akan aku kongsi bersama
jadikanlah aku orang bertawadok dan zuhud
berhati-hati dalam percakapan dan perlakuan.

Jangan engkau jadikan aku tamak haloba
memburu dan menghimpun segala harta dunia
jikalau  bertambah hartaku dan kesenanganku
jadikan aku orang yang pemurah dan bersyukur,
tidak beerti jika aku lanjut usia aku lupa dan kupur
kekalkan solatku, puasa dan membaca al Quran.

Jika engkau masih benarkan aku bernafas
seimbangkanlah kehidupan dunia dan akhirat
jangan dibenci, dicaci, anak menantu dan cucu
jika semuanya ini gagal aku dapat laksanakan
adalah sebaiknya jalan engkau matikan saja aku
agar aku tidak menyesal di akhirat nanti, amin.

Oleh: Nurimanja,
Satu pengucapan yang takut,
sebagai doa kepada Rabul Izati. 2010



.

50 ulasan:

Suara Bebas berkata...

SIAPA YANG TERSEPI?

Kuli diberi amanah untuk menilai pengaruhnya di galas, jika tewas sah orang kata pengaruhnya telah berkur.

kerana dulu ingin mengetuai tuntutan minyak bersama pas. Pas pula kian risau lewat kebelakangan ini ada kes -kes yang tidak tidak disenangi dan memuaskan hati rakyat yang matang berfikir, kecuali rakyat yang buta perut.

PKR pula sukar membantu kerana dalam rumah tangganya telah ditegur oleh pemimpin Pas untuk membetul hal dalaman dulu. Sebab pas takut. Banyak orang kata pas cakap banyak lepas. tidak melihat dalam diri mereka sendiri, takut kuli bertanding. tapi nizal boleh pulun di dun dan perlemen.

Dulu lagi termasuk hadi awang, hasan ali pulun dua kawasan . membuat ustaz rock, kecewa kempen siang malam, peminatnya datang lebih ramai dari kempen nik aziz. tapi tidak dipilih pun. Kini ustaz rock pun ditimpa banyak musibah dan masalah, sukar untuk bangkit semula. sehingga solat terawih pun tersasul di UUM baru ini.

DAP lagi susah nak bantu pas nanti kalau mereka menang terpaksa kena langkah mayat orang DAP pula baru
boleh tubuh negara Islam.

Sekurangnya kena dakwah dulu ketua mereka, setakat baca doa tidak cukup sebab dalam masijid orang BN pun ada sama, mereka akantelangkup tangan kalau baca doa untuk bukan Islam. Sebab mereka pun tidak mengangkat tangan bila kita baca doa selama ini dalam majlis tertentu.

nurimanja berkata...

CERITA DARI PENGALAMAN PAK MALEK SEORANG PEMANDU BAS PENGANGKUTAN AWAM DARI IPOH KE GERIK .

siri 6.
Dalam hatinya masih menjadi tanda tanya. Siapakah perempuan tua itu ? Walikah dia? Hantukah dia ? Jin atau pun syaitan betinakah dia? Orang buniankah dia? Buat apa tengah malam buta berjalan seorang diri? tahan bas aku pula di tanah perkuburan orang cina , anih datang darimana perempuan tua ini ?

Yang peleknya . aku dah tahu jam 12 tengah malam. bawa bas sorang diri, hujan renyai-renyai. kalau ada orang tahan jagan berhenti. Kenapa tiba kaki aku slow saja tekan berek . Berhenti macam diarah. penumpang naik terus jalan. Tidak bersuara pula itu. berat nak buka mulut minta tambang. Apakah jadahnya aku jadi begini. tidak seperti hari-hari lain?

Buat apa pula dia tumpang bas aku? Yang pelik bas jadi laju? Sesampainya di tengah hutan tebal kebun getah dia petek locing bas pula. ? Kenapa dia turun tidak berbunyi. Berjalan macam tak ada kaki? Malah hilang begitu saja dari pandangan.?

Siapakah makhluk ini.. Misteri . Itulah cerita seram kali ini. mohan berhenti. percaya tidak percaya . terpulang kepada \
anda. kata Pak Malik. Itulah Misteri......

SELESAI.
-Dulu saya pernah menulis dekat majalah Mustika bertajuk Merbuk Bertuah satu cerita RM5O. Sekarang saya tidak tahu berapa bayaran atau mereka ada penulis tetap. selepas itu saya tidak menulis dan menghantar lagi.

-Apa yang saya sedeh. apa bila cerita orang yang saya tulis biasanya dia tidak lama. kini dengar Pak Maleh pun sedang sakit.
satu pembedahan buah pinggang atau pepasang di Kl. umur lebih 75 tahun. semoga dia berjaya dan sempat sembuh . Amin.

-Satu kesedehan yang benar berlaku. Bila cerita Pak Su saad di siarkan tidak lama diameninggal dunia. Di kampung Tg Nipis.Cerita kisah Lee Kuan Yew di pun masuk hospital, Tulis sajak Tun Dr Mahathir di pun masuk hospital.

-Ada tiga orang yang bersalam dengan saya pegang lama macam tak mahu lepas. tidak lama dia pun pergi tidak kembali lagi.

1. Pak Haji Tahir adik Yusof rawa (Pas)ke 2. kemudian Pak haji Majid juga adik Yusof rawa (Pas) Ke 3. Pak cik Ardi taman seri kurau.mat noh kenal kut?

nurimanja berkata...

CERITA DARI PENGALAMAN PAK MALEK SEORANG PEMANDU BAS PENGANGKUTAN AWAM DARI IPOH KE GERIK .

siri 6.
Dalam hatinya masih menjadi tanda tanya. Siapakah perempuan tua itu ? Walikah dia? Hantukah dia ? Jin atau pun syaitan betinakah dia? Orang buniankah dia? Buat apa tengah malam buta berjalan seorang diri? tahan bas aku pula di tanah perkuburan orang cina , anihnya datang darimana perempuan tua ini ?

Yang peleknya . aku dah tahu jam 12 tengah malam. bawa bas sorang diri, hujan renyai-renyai. kalau ada orang tahan jagan berhenti. Kenapa tiba kaki aku slow saja tekan berek . Berhenti macam diarah. setelah penumpang naik terus jalan. Tidak bersuara pula itu. berat nak buka mulut minta tambang. Apakah jadahnya aku jadi begini. tidak seperti hari-hari lain? kata Pak malek dalam hatinya.

Buat apa pula dia tumpang bas aku? Yang pelik bas jadi laju pula? Sesampainya di tengah hutan tebal kebun getah, dia petek locing bas pula. ? Kenapa dia turun tidak berbunyi. Berjalan macam tak ada kaki? Malah hilang begitu saja dari pandangan.?

Siapakah makhluk ini.. Misteri . Itulah cerita seram kali ini. mohan berhenti. percaya tidak percaya . terpulang kepada
anda. kata Pak Malik. Itulah Misteri......

SELESAI.

-Dulu saya pernah menulis dekat majalah Mustika bertajuk Merbuk Bertuah satu cerita RM5O. Sekarang saya tidak tahu berapa bayaran atau mereka ada penulis tetap. selepas itu saya tidak menulis dan menghantar lagi.

-Apa yang saya sedeh. apa bila cerita orang yang saya tulis biasanya dia tidak lama. kini dengar Pak Maleh pun sedang sakit.
satu pembedahan buah pinggang atau pepasang di Kl. umur lebih 75 tahun. semoga dia berjaya dan sempat sembuh . Amin.

-Satu kesedehan yang benar berlaku. Bila cerita Pak Su saad di siarkan tidak lama dia meninggal dunia. Di kampung Tg Nipis. Cerita kisah Lee Kuan Yew di pun masuk hospital, Tulis sajak Tun Dr Mahathir di pun masuk hospital.

-Ada tiga orang yang bersalam dengan saya pegang lama macam tak mahu lepas. tidak lama dia pun pergi tidak kembali lagi.

1. Pak Haji Tahir adik Yusof rawa (Pas)ke 2. kemudian Pak haji Majid juga adik Yusof rawa (Pas) Ke 3. Pak cik Ardi taman seri
kurau.

Jalil Janggut berkata...

TERUS MENDAYUNG

tujuh jong berkayuh laju
patah dayung jong berhenti
nakhoda lari mencari bantu
tersadung kayu dayung sendiri
habis akal nakhoda buntu
tetap hati bantu sendiri
akal terbit gundah berlalu
minta bantu mangku puteri
dipanggil angkatan bantuan tuanku
girang nakhoda tersenyum kembali
Hidup ini umpama gelombang
Yang tiada pernah tenang
Untuk itulah kita dijadikan
Hingga tiada istirehat
aku terlalu ingin mengecap
nikmat hidup bersamanya
tapi aku harus merasa graviti dunia
kerana dia masih tidak bersuara
meskipun dia juga merasa


Jalil Janggut
12malam
1.10.2010

Yati Ishak berkata...

PENDUSTA LIDAH BERCABANG

si pendusta lidah bercabang
bicara semanis madu
mahunya seribu janji
buangnya di hujung jari
si licik bermata keranjang
baginya cantik setiap mekar
pasti dipetik sebelum berkembang
indah dipandang harum dicium
lalu dibuang tampan lagi bergaya
muslihat mulia tunduk bak pendita
tetapi pisau pemotong permata
celaka sang durjana
aku tidak seperti engkau
malu menjadi engkau
busuk aku kerana engkau
kenapa ada engkau?
aku dipersalahkan nila setitik
habis susu ada kerana engkau…..
kurang ajar binasalah engkau
mencemarkan aku semua seperti aku
terbias akibat semua engkau…
kerana engkau lelaki bukan lelaki


Yati Ishak
tumpat
1pagi

Qalam Mutiara berkata...

Jalil janggut dengan sajaknya bertajuk Terus Mendayung. Terasa bagai ada ajakan untuk membakar semangat sesaorang untuk terus berjuang walau apa punterjadi.Jika seorang itu berperahu, jika patah dayung teruskan juga, dan minta bantuan akan segala bala tentera, mencari akal berdayung tetap terus mendayung, kerana hidup juga seumpamanya. Berbagai musibah dan masalah akan datang menjelma, satu demi satu, selagi hidung menyedut udara.

Sehingga meminta banduan puteri dan angkatannya, jika Berjaya pasti gembira. Jika sebaliknya pasti akan mengecewakan diri sendiri dan orang yangmembantunya. Tetapi nahoda ini tidak bersuara, ingin perhatian dunia. Jika ikhlas menjayakan wawasan yang baik kita rastui, jangan cuba memperbodohkan angkatan pendayung, atau ada niat yang lain, tuhan murkai. Dan perjalanan ini juga tidak akan diredhai. Semoga sukses, amin terasa semacam ada sadikit berbau politik.

Qalam Mutiara berkata...

Apa yang saya baca dan menangkap maksudnya punya dua pengertian yang berbeza. Pertama pengucapan sajak bagai menerima satu musibah, kekecewaan dan kekesalan yang amat
sangat. Kerana diprmainkan, rasa marah, geram dan tohmah.

Sajak Penduasta Lidah Bercabang
oleh Yati Ishak ahli baru agaknya juga sajak pertama kali.

Yati Ishak barangkali pernah alami dikecewakan dengan janji kosong, apa bila segala yangdiingin telah diperoleh lalu dibuang begitu saja, membuatkan segala janji dan kata manis sebagai pendusta belaka, mungkin oleh seorang lelaki yang tidak layak menjadi seorang lelaki.kerana tidak mahu bertanggung jawab. Keduanya terasa ada sdikit semacam berbau politik dalam cinta jiwa-jiwa. ini Cuma satu andaian. Semoga tidak begitu. amin

nurimanja49@gmail.com berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
nurimanja49@gmail.com berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
nurimanja49@gmail.com berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Pak Awang berkata...

mmg misterilah cerita pak malek ni...

Haji Atang berkata...

sapa agak2 pmpuan tua tu??? hmm..

Seri Suri berkata...

seram btol kisah pak malek ni... ada lagi x kisah seram?

Danial berkata...

menarik kisah pak malek ni...

Brader Joe berkata...

kisah paling seram pnh aku baca pak malek ni...

Inspektor Halim berkata...

eh! semua masuk hospital plak?

Bob Kuli berkata...

bahaya kalau nk bersalaman dgn en nuri lps ni..

Badroldhah berkata...

kenapa bila en nuri cerita semua msuk hospital?

Abul Hassan berkata...

semua kena sumpahan ke ni???

Lelangit Biru berkata...

alamak! semua masuk hospital tu lagi misteri...

Adi Cana berkata...

semua terkena sumpahan en nuri la nampaknya...

PENYAIR AGUNG berkata...

BHAYA JGK BILA EN NURI TULIS CERPEN NAMA ORG TU MSTI MASUK HOSPITAL? JADI JAGA2 SEMUA YG MANA PNH EN NURI LETAK DALAM CERPEN NAMA ANDA... CONTOH SULAIMAN EMBONG DAH MASUK HOSPITAL..

Saizul Maizav berkata...

lagilah misteri bila en nuri cerita psal dia terus msuk hospital plak?

Teratai Mekar berkata...

menyeramkan dan misteri cerita pak malek ni...

Pak Bostamam berkata...

eh! 1 je ke kisah seram pak malek ni?

Bob Kuli berkata...

ceritalah lagi kisah seram en nuri...

Julia berkata...

mmg meremang bulu roma baca kisah pak malek ni...

Sharifah' berkata...

la..habis dh ke? sambung la lagi en nuri...

Atuk berkata...

75 ke umor pak malek? lama jgk kisah ni rupanya...

Raja Muda berkata...

semoga pak malek cepat sembuh lps ni....

Nuri Kecil berkata...

xkn 1 je kisah seram? ceritalah lagi en nuri....

Putera Damien berkata...

pak malek bawak bas berapa thn??? xkn 1 je kisah seram dia ni...

Jalil Janggut berkata...

seram dan menarik! xkn xde lagi en nuri...

Nahul Hidzar berkata...

yusof rawa sapa plak? mcm pnh dgr saja...

Tanpa Wajah berkata...

xde ke kisah seram pak malek siri dua plak?

Wasiril Azmi berkata...

sambung lagi en nuri kisah seram ni! best!

Richard Sirosa berkata...

mmg x leh tido sy malam ni mmg seram kisah pak malek ni...

Rembulan Senja berkata...

mmg seram habis kisah pak malek ni dan penuh dgn tanda tanya...

Haji Khali berkata...

semua jd misteri plak lps en nuri tulis cerita berkenaan mereka semua...

Orang Lama berkata...

mmg menyeramkan kisah pak malek pmpuan tu rasanya nenek kebayan...

Satria Juragan berkata...

pmpuan tu langsuir agaknya kot?

Mozaire berkata...

seram btol bila pmpuan tu pukau pak malek....

Capricorn berkata...

msti lps rasai pengalaman yg aneh pak malek x lalu dh kt situ lagi....

Mr Casanova berkata...

en nuri dan pak malek dua2 misteri...

Kota Gersang berkata...

sdih pun ada sajak en nuri kali ni...

Hadi Hamzah berkata...

sajak yg menyentuh hati dan perasan...

Pak Kassim berkata...

sayu je baca sajak en nuri kali ni....

Geletek Malam berkata...

sajak sedih plak kali ni.... hmmm...

Mat Glamor berkata...

sajak menyentuh jiwa btol kali ni...

Kipas Mati berkata...

sajak yg menarik tahniah en nuri!