Sabtu, 3 Januari 2015

MUHAMAD YA RASULLULLAH


.MUHAMAD YA RASULLULLAH
Sempoena maulidurrasul hari ini

12 Rabiul awal tahun Gajah
Lahirnya Muhamad anak Abdullah
Di tengah  zamn keruntuhan akhlak
hidup cuma mepertuhankan kebendaan
lahir anak perempuan ditanam hidup-hidup,
Aqidah  menyembah berhala, bertenung nasib
perempuan, arak, zina, judi dan penjualan hamba,
Tarian gelek, berkasidah dan syaeir agenda utama mereka.
Hidup berdusta yang kaya menintas si miskin dan papa kedana

Telah datang lelaki pilihan
Al Amin namanya  yang diberi,
Utusan membawa rahmat seluruh alam
bersykurlah wahai insan  kepada Allah SWT
kerana memberi sinarnya ke seluruh alam maya
membela nasib wanita dan membebaskan hamba
dari cengkaman musuh pembesar Arab  durjana
hapuskan manusia  bertopengkan kepentingan dunia.
kini bebaslah sudah segala sangsara hamba yang terinanya.

Oleh ; Nurimanja,
12 Rabiulawal 1436 Hijrah
 Pulau Mutiara Salam rakyat Islam 1 Malaysia.



20 ulasan:

nurimanja49@gmail.com berkata...

CERPEN LAGENDA SIRI PERTAMA BERTAJUK; PILU HATIKU PILU
Nurimanja. 21/9/1980

¡°Asalamualaikum!¡±
Tak ada jawapan,tak ada orang ke?, tak kan hari raya begini pun semua berjalan. pintu tingkap pun tertutup.
¡°Asalamualaikum!¡± Aku memberi salam lagi. Begitu kata ustazku , bila masuk ke rumah orang Islam berilah salam. jika tiada orang pun mungkin malaikat akan menjawap.

¡°Haaa¡­. Masuklah¡­.¡± Jauh bunyinya dari dalam, tidak jawap pun salam yang aku beri. Tiba-tiba pintu tebuka. Tersengeh sorang anak dara yang telah lewat usia. Dia sepupu dengan aku, Sidah namanya kakak kepada Saad.

¡°Oh Pak Usu Nur, masuklah.,¡± dia mempelawa aku masuk, kemudian segera membuka semua tingkap rumahnya. Barulah ada cahaya masuk, aku pun masuk ke dalam rumah. yang sebentar tadi agak gelap.

¡°Duklah Pak Usu,¡± Begitulah nama pangkat persaudaraan yang aku terima, kerana aku anak bungsu, maka mereka memanggil Pak Usu gelaranku.

¡°Mana Saad?¡± tanyaku. Aku memang sudah biasa dengan rumah ini, sejak aku kecil lagi
¡°Di dapur,¡± jawab Sidah ,aku tidak duduk , tetapi sengaja lewat ke ruang dapur.

¡°Makan nasi Nur!¡± kata Saad.
¡°Bismillah,¡± jawabku, mudah-mudahan jika dia terlupa Bismillah sewaktu makan tadi, dia dapat mengulangnya semula.

Kemudian aku ke ruang tamu. Aku lihat masih tesangkut di dinding bilik tamu gambar aruah Mak Uda Meah, mak kepada Sidah dan Saad yang sudah dua tahun meninggal dunia. Kenapa mereka tidak simpan.?

Sesudah makan nasi , Saad datang ke ruang tamu, aku mengulurkan tangan kepadanya unuk bersalaman.
¡®Maaf zahir batin,¡± kataku

¡°Sesamalah kita¡± jawab Saad, sambil menjmput aku duduk di kerusi setnya.

Sambungan siri ke 2.

nurimanja49@gmail.com berkata...



SEDUTAN AKHBAR TEMPATAN

Pungutan suara tubuh 
kerajaan campuran Kelantan

KOTA BHARU 5 Jan. – Persatuan Orang Kota Bharu (POKB) memohon kepada Majlis Raja-Raja Me¬layu supaya mengadakan pungutan suara dalam kalangan rakyat negeri ini bagi menubuhkan kerajaan campuran Pas dan UMNO di Kelantan


KOMENTAR:

Jika kerjasama kerajaan campuran Pas dan Umno di Kelantan ini menjadi kenyataan , Pastinya menjadi satu tamparan buat ketua umum parti Pembangkang Pkr dan Dap ? Tidak menjadi mustahil segala andaian berkemungkinan terjadi, jika dua parti dalam PR sering saja membuli dan Pas yang dianggap semacam ketinggalan arus pembanguann masa kini? Malah kerana duia parti ini juga menjadikan Pas dalam keadaan berpecah belah menjadi Pas dan Pasma? Apa pun terpulang pada (POKB) dan ahli Pas akar umbi?


- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik#sthash.VbjnoXrH.dpuf

Keris Berlian berkata...

sajak aku kalah ke? aduhai... klu menang niat nk ajak anak2 pergi holiday nmpknya sajak derai kaca xdpt perhatian qalam plak? hmm..

Pak Ya Nyabo berkata...

sajak sy layak ke qalam? x sangka pula sbb sy buat spontan saja tentang perbandingan penyair dn pelukis? alhamdulilah berjaya menambat hati qalam....

Muna Baidura berkata...

dh agak sajak sy akan tersingkir sbb mmg xde idea langsung nk tulis sajak tp sekadar cuba tulis jgk sajak jiwa2 tp qalam mcm x minat sajak jiwa....

Bayangan Illustrasi berkata...

eh! aku menang ke? wah! hadiah apa dpt? xsangka sajak aku tu aku tulis mcm cerita je sbb pengalaman kena ganggu gangguan halus ni tp qalam kta layak ok dh... terima kasih qalam....

Junaidi Jumai berkata...

seram plak baca sajak bayangan illustrasi kena kacau makhluk halus

Maududi Helmi berkata...

eh! kena kacau puteri bunian pun dibuat sajak bayangan illustrasi ni?

Penduga Akal berkata...

terima kasih sajak sy tu sebenarnya hasil bantuan rakan baik sy penyair agung yg kini di smk ulu tembeling dia kta sna xde intenet dia cuma sms sy sajak2 dia... terima ksih qalam sudi ulas dan penyair agung kirim salam dia ada kta qalam duduk di teluk kumbar betol ke??? sbb sy pun duduk kt teluk kumbar kt kumbar permai qalam dok mana????

Othman Hamzah berkata...

sajak sy tu sajak pengalaman di wad pesakit gila sebenarnya x sangka dpt perhatian? hehe apa2pun lps ni aku nk buat sajak cerita la sbb dpt perhatian qalam... hehe apap2pun muhamad rabbi masih dpt keadaan x waras tp nurse dgn doktor heran sbb wlpn dia gila tp dia minat sajak? kdg2 dia ckp pun kluar ayat2 puitis...

Hero Kampung berkata...

sajak aku kalah ke? aduh! xkn kot qalam? sajak aku tu sajak cerita sama mcm othman hamzah dgn bayangan illustrasi kenapa bleh kalah? sajak psl banjir.... bru aku berhajat klu layak sajak banjir tu nk belanja ayah dgn mak? tp x kesampaian... alahai....

Hassan Abu berkata...

sajak jiwa2 aku xdpt perhatian qalam la nampaknya? xpe apa2pun terima ksih qalam sudi ulas

Adiwira Samesta berkata...

qalam minat sajak2 mcm mana? nk kena tau jgk bru bleh hntr.. hehehe

Pak Akop berkata...

sajak jiwa2 mcm xdpt perhatian qalam kna hati2 lps ni xleh buat sajak jiwa2...

Halilintar Hutan berkata...

tgk org pnya sajak smua bgus2 aku smpai skrg xde idea lagi ni... adoi..

Hilal Ashraf berkata...

klu lambat hntr sajak xpe ke qalam?

Pahlawan Terbilang berkata...

pertandingan sajak dh mula ke?? aku ingatkan blum lagi...

Pahlawan Terbilang berkata...

pertandingan sajak dh mula ke?? aku ingatkan blum lagi...

Quratul Aini berkata...

agak2 klu nk minta tangguh hntr sajak qalam bgi x?

nurimanja49@gmail.com berkata...

Siapa yg siap boleh hantar , ada lapan sajak kita ulas utk dua hari sabtu dan ahad. okey,

Seminggu lapan sajak, kita pilih 4 sahaja yang layak seterusnya . Belum menang lagi , ini baru ujian kelayakan . lepas suku akhir separuh akhir , baru tahu siapa menang ...


Okey!Selamat menulis dan bekarya
sajak jiwa2 susah nak terima kecuali dah tak ada thema lain.