Selasa, 29 Disember 2015

KERETA BURUK KU







159.KERETA BURUK  KU

Kereta buruk ku                                                                                                          
Sudah lama aku gunakan
Biar pun selalu meragam
Namun aku tetap sayang padamu
Kerana kau telah pun banyak berjasa
Sewaktu aku senang
Dan sewaktu aku  susah juga

Aku masih sayang padamu
Wahai kereta burukku
Apa orang lain  hendak kata ?
Biarkan kepada mereka
Asalkan kau masih bersamaku
Dan keluargaku
Aku sedikit pun tidak rasa malu.

Pesan aruah mamaku
Ingat  kereta burukmu banyak berbakti
Jangan kau hidup lepas jambatan
Kau buang tongkatmu
Jangan dengar apa  orang lain kata
Apa yang penting  segala kehidupan mu
Kau sendiri yang patut mengelola 
Dan menjagainya  ..

Oleh: Nuri Manja,
Catatan  jam 6.30 pagi
Tanggal 29hb Disember 2015.

20 ulasan:

nurimanja49@gmail.com berkata...

Pb2: Sempena hari jadi en nuri bersama kereta buruknya . Selamat menyambut tahun baru bersama semangat yang baru dan azam yang baru , biar buruk mata memandang asalkan diri berjiwa tenang

nurimanja49@gmail.com berkata...

Ada orang yang bela toyol selalu suka pakai yang buruk-buruk . kalau baju sehelai tu sahaja , sampai buruk baru tukar . Kalau tidak Toyol

nurimanja49@gmail.com berkata...

Toyol belaannya tak mahu pergi curi duit , terutama malam jumaat ? mungkin sebagai satu sumpahan agaknya .

nurimanja49@gmail.com berkata...

Maaf ini bukan cerita pasal En Nuri dia semedang tukar baju sehari dua tiga kali . cuma kereta sahaja buruk , mungkin alah membeli menang memakai.

nurimanja49@gmail.com berkata...


Adik ipar dia hutang PTPTN pun belum habis bayar tapi pakai kerteta honda seratus ribu lebih. malah lesen memandu pun tak ada . Bila kena saman cari juga isterinya pinjam nak bayar saman konon , lebas bagi lebuh kira sedekah sahaja .

Tapi En Nuri masih dengan kereta buruknya.

Mozaire berkata...

ha! aku kan dah kata en nuri pakai kereta buruk

Hero Kampung berkata...

eh! xkan en nuri pakai kereta buruk kot?

Zainal Arifin berkata...

mcm x percaya je aku selama ni en nuri pakai kereta buruk

Kembara Budiman berkata...

msti kereta tu en nuri slalu berdating dgn isteri dia tu yg sayang nk jual

Keris Berlian berkata...

en nuri peminat kereta antik rupanya sama mcm sy

Satria Juragan berkata...

setahu aku kereta antik ni slalu ada penjaga x rasa seram ke en nuri pandu kereta buruk tu

Penduga Akal berkata...

kereta pusaka ke smpai sayang sgt

Geletek Malam berkata...

kenapa simpan kereta buruk kalau aku biar kena bayar bulan-bulan janji kereta baru

Nuri Jaguh berkata...

sanggup plak en nuri pakai kereta lama?? aku x sanggup

Ali Conan berkata...

kereta jenama apa tu yg en nuri sayang sgt

Abang Japp berkata...

kereta buruk ni slalunya sy suruh pelanggan sy tukar baru je

Quratul Aini berkata...

kereta buruk tu msti byk kenangan tu yg en nuri sayang nk jual

Pak Akop berkata...

en nuri x kan x mampu berli kereta baru

Lagenda Pulau berkata...

en nuri beli la kereta baru skrg dh murah

seri suri berkata...

kereta tu byk meragam pun en nuri sayang? pelik sungguh