Ahad, 5 Ogos 2018

.ADAKAH AKU DALAM KHAYALAN





.ADAKAH AKU DALAM KHAYALAN

Penuh harap dan yakin?
Bahawa akulah orang yang dekat dengan Allah?,
Aku bukannya berangan-angan takut sedih dan bimbang,?

Allah rasa sayang padaku?
Walaupun aku banyak melakukan kemaksiatan?,
Allah beri kemewahan , kedudukan dan pangkat kemuliaan?.

Adakah aku khayal kini?
Lama sudah aku melupai ajaran kitab suci kini?,
Aku rasa Allah maha pengampun sebab aku pewaris kitab?

Sebenarnya sifat tamak?
Telah menguasai diri aku begitu rangkus sekali?
Rasa takut dan bimbang aku dahulu hilang begitu sahaja ?

Kalau perjalanan aku ini?
Golongan yang terpedaya dengan kebendaan?
Kerana leka dengan kemewahan dan tipu daya kekuasaan?

Oleh Pensel Kontot
Catatan jam 6.50 minit pagi
Sabtu Tanggal 28hb Julai 2018.

1 ulasan:

nurimanja49@gmail.com berkata...

Dalam diri kita terlalu menyangka dan merasakan Allah amat sayang kepadanya . Sebab itu diberi hidup panjang umur , malah berjaya apa sahaja yg dihajati itu , bukan lagi satu hkayalan .

Tetapi kita mestiingat jangan kita menjadi riak , shamah, ujub sombong bongkak atau ghurur . Kerana apa yang kita dapat sama ada kita kaya atau miskin semunya ada ujiannya drp Allah SWT akan dipersoalkan di hari kemudian ? Janganlah kita terlalu berkhayal .