Ahad, 19 November 2017

KITA KINI HILANG BUDAYA


samaph.jpg


Orang muda kian kurang hajar
Orang muda tiada lagi hoprmat orang tua
Tiada takut dan menghormati kedua ibu bapa mereka
Walau ibu bapa saudara adik beradik ataupun jiran tertangga
Semuanya telah hilang sikit demi sedikit asal sejengkal akhirnya jadi sehasta

Orang tua juga kian lupa pula
Usia mereka berapa hilang budayanya
Anak jadi mangsa tiada kasih saying selama ini
Anak-anak muda tiada lagi di sayangi dan sering dimarahinya
Kini ramai isteri  bekerja si suami pula jaga anak-anak di rumah mereka.

Jiran tertangga tidak di kenai
Malah ada tidak pernah menegur siapa
Lu lu gua gua , lu tak kacau gua , gua tak kacau lu
Masing-masing cuma bawa diri lu punya hal lu  tanggung sendiri.
Gua punya masalah rumah tangga gua sendiri selesai gua tak kacau lu.

Oleh: Pena Utara,
Catatan jam 5.45 pagi
Rabu 30hb Ogos 2017.

Tiada ulasan: