Isnin, 20 November 2017

BILA KITA PUN MERDEKA


wakil.jpg

BILA  KITA PUN MERDEKA 

Aku lebih tua
Dari hari kemerdekaan kita
Cerita penyeksaan sebelum merdeka
Aku tidak terasa sekadar melihat  kemunduran sahaja
Akibat Negara dan bangsaku serta ekonomi dijajah oleh kuasa besar .

Bila Usiaku
Meliwati angka tujuh  tahun
Aku mengikuti hari kemerdekaan Negara
Berbaju melayu berarak mengebar bendera merdeka
Kini aku tahu aku lebih tua dari hari menyambut kemerdekaan Negara.

Kini usiaku
Menjangkau  enam puluhan
Aku amat terasa nekmatnya hidup merdeka
Tidak seperti  negara yang dicengkamoleh kuasa besar
Mereka ditindas , diseksa diancam , dibunuh  rakyatnya hidup menderita.

Awas kita
Wahai Bangsaku Melayu
Pelihara keamanan dan keselamatan Negara
Jika hilang kemerdekaan untuk mendapatnya azab kita
Justeruitu hormatilah ulang tahun kemerdekaan negara  Malaysia tercinta.

Oleh;  Nurimanja,
Catatn jam 6.00 pagi

Hari  Khamis Tanggal 31hb Ogos 2017.

Tiada ulasan: