Ahad, 10 Disember 2023

TETIBA AKU SUDAH MENJADI NENEK ?

 

       


            TETIBA AKU SUDAH MENJADI NENEK ? 
 
Tanpa aku sedari
Pejam celek siang dan malam
Tetiba aku terjumpa  dengan cucu kakakku
Di warung jual kueh di bahu jalan masuk ke taman Perda
Bersama anaknya yang baru darja  2 agaknya  dan berlari  kepadaku
Ibi kueh Mak bagi kepada tuk Cik  ? Aku menjawab makasih bukan Tuk Cik Nenek Cik?
 
Dia pun menyebut
Nenek Cik sambal tersenyum.
Berapa orang yang kenal diriku tersenyum
Kenapa dia memanggil kau Nenek Cik kehairanan pula ?
Wah Kau sudah jadi nenek sedangkan anak sulong meninggal dunia ?
Aku menjawab pelahan Ibunya itu panggil aku Tok Cik upahnya panggil aku Pak Cik ?
 
Akhirnya ketawa!
Tidak sangka kau masih muda
Sudah dapat gelaran terhormat Nenek Cik
Ibunya ini kerja apa di sini ? Tanya pula seorang lagi?
Aku menjawab selamba guru dan suaminya ustaz mengajar di sini ?
Pernah melihat tidak sangka pula ada cucu dan cicit mengajar dan belajar di sini ?

 
Oleh Pensel Kontot’
Catatan jam  2.30  petang;
Tanggal  7 hb November 2023.


Tiada ulasan: