Rabu, 27 Disember 2023

EJARAH RENGKAS PRNDIDIKKANKU ?

 

     


 SEJARAH RENGKAS PRNDIDIKKANKU  ?

 

Secara rengkas hidupku

Aku bersekolah cuma darjah 4 sahaja

Negara sedang sebuk menyambut kemerdekaan

Kebetulan aku darjah satu tahun 1957 negara kita merdeka

Aku ikut berarak pakai baju melayu songkok kolom samping terlondeh saja

 

Seminggu aku ke sekolah

Selalunya dua atau tiga hari sahaja

Hari lain aku sembut atau Lelah diserang asma

Apabila ada pepereksaan aku tetap lulus kata guru kelasku

Ayah macam gagal berubatku guru besar gagal mengesyur berbagai ubat ?

 

Aku pun berhenti belajar!

Cuma belajar di Radio Pendidikkan

Usia belasan sambung belajar ke sekolah agama

Dari kelas Thahdirin lompat ke Abtidaki lompat ke Thanawi

Layak ke Al Mashoor Pulau Pinang ambil SPM / Empat Thanawi dan lulus!!

 

 

Oleh :  Qalam Mutiara

Catatan jam 5 petang

Tarikh 23hb Gisember 2923

         

Tiada ulasan: