Rabu, 20 Disember 2023

AKU DALAM KEBENGONGGAN



       



 AKU DALAM KEBENGONGGAN

 

Cukup misteri

Apakah jadahnya ini

Aku diserang penyakit mesteri

Bisa mencelarykan minta matang aku yang ada

Masakan tidak penyakit aku semasa kecil dahulu datang Kembali

Sehingga noleh mengganggu fikiran dan kesihatanku selama ini penuh gangguan?

 

Jika bermimpi

Aku boleh serentak

Dengan situasi luar dari mimpi

Contoh kita tidur lena berninoi masuk kebun

Berjalan sambal melihat pokok dan buah kelapa banyak bergayut

Tetiba ada sebiji buat tua dan kering jatuh hamper menimpa diriku bunyi debu!

 

Bila kiterjejut

Kevetulan serentak

Pasu bunga palastik pun jatuh

Ditiup angin kuat masuk dari jendela terbuka

Kini berlaku lagi bila malam tidur mimpi ada tuan puteri datang

Terkejut jaga rupanya isteri aku yang mengurutnya ada sisa makan katanya?

 

Oleh : Pena Utara

Catatan jam 8 malam  

Tanggal  5 hb Disember 2023.

 



Tiada ulasan: