Sabtu, 25 Jun 2022

AKU MENCATAT PUISI SEPERTI MEJERAT KETITIR







AKU MENCATAT PUISI SEPERTI MEJERAT KETITIR 
 
Seorang penjerat
Sudah lama nian tidak ke hutan
Seperti seorang penjerat ketitir kehilangan arah
Di mana ketitir  bersembunyi  suaranya pun tidak lagi erbunyi ?
Sanggup meredah hutan belukar terpijak onar dan duri  cuma mencari ketitir ?
 
Aku pun begitu!
Bila ilham lama tidak datang
Kegelisahan hati mulai meronda bertanya khabar
Terutama bila kurang pula  membaca menonton Tv atau filem ?
Ilham tidak akan datang bergolek di hasdapan kita tanpa ada usaha mencarinya?
 
Penjerat ketitir
Dengan aku pencatat puisi
Bagaikan ada persama dengan hati ingin mencari
Seni suara bunyi ketitir dan aku menilai dari segi kesusteraan?
Apakah nilai seekor ketitir  dan catatan sekuntum puisi agak sama nilai seninya ?
 
Oleh Qalam Mutiara
Catatan jam 8.30 malam
Hari Ahad 12/6/2022 photo Cuma hiasan
 

Tiada ulasan: