Isnin, 12 Mac 2018

BILA ISLAM DISERANG MINDANYA


siang dan malam.jpg

BILA ISLAM DISERANG MINDANYA 


Kita orang Islam
Kini diserang hebat
Bukan dengan peluru senjata
Tetapi dengan penjajahan minda kita.

Kita  beragama Islam
Tetapi enggan mengamalkannya
Malah menolak syariah Allah SWT
Cuma dilihat Islam pada namanya sahaja.

Inilah budaya serangan
Yang tenat dialami umat Isalm
Bila  agama, bangsa dan negara kita
Dicabar penghalang melakukan kebebasan.

Oleh: Nurimanja,
Catatan 22hb April 2014.

1 ulasan:

nurimanja49@gmail.com berkata...


CONTOH PENGISIAN DALAM ULASAN

Benarkah mimpi itu satu permainan tidur?

SEDUTAN PUISI BICARA CITRANURI
SESAT DALAM KELAMBU

Mimpikah aku?
Bila sesat dalam kelambu,
kemana hilangnya pintu kelambu
bebapa kali aku cari tak juga jumpa
membuat keputusan kecewa hingga kesudah.

Apabila aku
mengambil keputusan
untuk sambung tidurku semula,
seketika aku tersadar buat kali kedua
barulah aku terjumpa pintu kelambu semula.

Bukankah anih?
tidak pernah berlaku
dalam peristiwa hidupku,
Apa yang berlaku kepada diriku.
tercatat sejarah sesat dalam kelambu.


Oleh: Nurimanja,
sewaktu usia masih rumaja,
dalam rumah kampung banyak nyamuk.
30 40 tahun yang lalu catatan 2010.Gambar hiasa