Rabu, 8 April 2015

KESEDIHAN BERGAYUT DI MANA-MANA



KESEDIHAN BERGAYUT DI MANA-MANA

Berita cemas yang dibawa angin malam
begitu ngeri, sayu, hiba dan menyedihkan
kerana cerita malam bulan penuh gerhana 
diganti dengan musibah pula datang menimpa.

Tetapi apalah daya upaya kita semua
kerana kita semua hanyalah manusia biasa
Di bawah kekuasaan yang telah ditentukan
orang beriman terpaksa fasrah sepenuhnya.

Sekalipun sebaik mana kita selama ini
satu hari pasti pergi meninggal kan segalanya
apa yang tinggal Cuma kesedihan berpanjangan
itulah takdir ketentuan yang telah ditetapkan.

Oleh: Nuri manja
Catatan peristiwa menyayat hati 
Sila sedekah Al Fatihah bagi yang membacanya
tanggal 5 April 2015 .


10 ulasan:

nurimanja49@gmail.com berkata...

Pb 2: kenapa kalian tak isi komen dalam ulasan. kalau penuh 20 ulasan baru puisi baru boleh masuk. Ada puisi Permatang Pauh dan Rompin belum diterbitkan lagi

nurimanja49@gmail.com berkata...

SEDIA GAJI MINIMUM UTK PENJAWAT AWAN
KUALA LUMPUR 30 Mac - pertubuhan Pri¬¬bumi Perkasa Malaysia (Perkasa) menggesa ke¬rajaan me¬ningkatkan kadar gaji minimum daripada RM900 kepada RM1,200 bagi membantu rakyat menghadapi kos kehidupan yang semakin meningkat.
Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, langkah tersebut juga dapat mengurangkan kebimbangan ma¬sya¬rakat hari ini berhubung kenaikan harga barang ekoran pelaksanaan cukai barangan dan per¬khidmatan (GST).
KOMENTAR:
Tidak sesuai kalau kerajaan kata tidak sesuai untuk kenaikkan gaji sekarang, kerana bayangan gaji Yb Dun dan PARLIMEN sudah nampak hendak dilaksanakan, malah 5 tahun berkhidman sudah dapat pencen , Maka tidak sepatutnya Penjawat awam yang bekerja utk kerajaan hendak diketepikan dengan alasan tidak sesuai dalam keadaandewasa ini.
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/naikkan-gaji-minimum-1.75508#sthash.CqZ3jPyY.dpuf

nurimanja49@gmail.com berkata...

TAZKIRAH RENGKAS SEBELUM SUBUH.

Hanya orang yang mengerjakan solat dengan ikhlas dan sempurna mendapat keredhaan Allah SWT. Mewreka yang mengerjakan solat tetapi masih juga melakukan kemaksiatan onar dan mungkar, sebenarnya belum lagi mendapat hidayat yang sebenar .

Pesan Pamanku .

nurimanja49@gmail.com berkata...


Pesara kerajaan diminta bantu terangkan isu kepada rakyat
Oleh KHAIRULANUAR YAHAYA

PUTRAJAYA 9 Dis. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meminta agar pesara-pesara membantu kerajaan menerangkan pelbagai isu termasuk Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) kepada rakyat.

KOMENTAR:

Biasanya kebanyakkan pesara kerajaan 95% mesti jadi penyokong kerajaan , kerana saban bulan dia orang terima pencen dari kerajaan sepanjang hayat . Cuma mereka kena jaga kasihatan sahaja, goyang kaki dapat gaji , di tambah lagi dengan keperihatinan kerajaan dapat bonus khas dan ditambah BR1M lagi. Mungkin yang 5% lagi persara itu bergaji kecil . jika dapat di up sakit lagi …mungkin 100% member persara akan memberi sokongan padu.

nurimanja49@gmail.com berkata...


PERCAYAKAH ANDA?

Seorang penganggur curi duit tabung masjid RM2.00 mengunakan lidi ikhlas mengaku kena penjara dua tahun. Seorang perogol ternama dan pintar bercakap dengan putar belitnya terlepas dari hukuman dari mahkamah penjara bertahun tahun .
Agak-agak siapa yang akan terlepas seksa dia khirat nanti? Mengikut logiknya pastilah pencuri duit tabung masjid sebab dia telah menerima hukuman di dunia lagi dan mengaku kesalahannya dengan penuh keikhlasan hati.

Buat Renungan saja .

nurimanja49@gmail.com berkata...



SEMBANG PAGI NGIRUP SECAWAN KOPI
Asalamualaikum sahabat Fb

SILAP SIAPA KALAU GERUDA DIPOTONG SAYAPNYA?

KOMENTAR:

Apakah tujuan sebenar desakan MP dg AH 1948 utk dihapuskan ? Selama ini saekor geruda terbang dengan tenang aman damai didaerahnya? Kini sebelah kepaknya telah dipotong? Cuma tinggal sebelah lagi utk meneruskan perjalanannya ? Kalau keduanya dipotong ? akan pincang segala penerbangannya Apa mampukan saeokor geruda sekadar mengharapkan paruhnya sahaja sebagai tongkat utk berdiri? Setelah tidak terdaya lagi terbangtinggi ?

Bila tuan-tuan peunya geruda membiarkan kedua kepaknya dipotong ternyata tuan-tuan punya geruda semacam tidak berkuasa lagi ke atas burung Gerudanya?

nurimanja49@gmail.com berkata...

Kalimah Allah: Azmin sokong Anwar
17 Disember 2014 1:35 AM

SHAH ALAM 16 Dis. – Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali menyokong tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukan pihak berkuasa agama dan orang Islam tidak menghalang bukan Islam daripada menggunakan kalimah Allah.

KOMENTAR:

Apakah MB Selangor tidak terasa sikapnya itu semacam mencabar kekuasaan Sultan Selangor sebagai ketua agama dalam negeri itu? Harap MB jangan jadikan sultan Selangor murka lagi dalam permaian politik?

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/kalimah-allah-azmin-sokong-anwar-1.37359#sthash.yF8Tl10g.dpuf

nurimanja49@gmail.com berkata...


SALAH SIAPA SUBSUIDI DIHAPUSKAN?

Rayat yang di kasihio sekelian di atas kecelaruan minda dengan kritikkan dan tohmahan org yg suka keritik dan membangkan soal minyak pitrol dan desel kononnya kerajaan zalim pada rakyat dan perompak kemakmuran hasil dalam Negara . Hari ini 1 Desember subsidi minyak ditamatkan .Rakyat bebas dan merdeka.


nurimanja49@gmail.com berkata...


Kalau harga minyak lagi tinggi dari sebelum subsidi jangan sal;ah kerajaan salahlah org yang kuat mengkeritik dan membangkang apa yang kerjaan buat konon depa lagi pandai mentakbir Negara . Inilah akibat hasutan kepada rakyat jelata yang kita mesti kekalkan akta hasutan dalam Negara . Bukan menyenangkan rakyat menyusah dan punah ranah kehidupan rakyat ada , bagi kami biar barang naik tak mengapa asalkan gaji pun naik juga bonus pun dapat juga nampaknya.

Catatan Pensel Konto

nurimanja49@gmail.com berkata...

PETIKKAN KOMENTAR FB PAGI INI

Tetapi org Pas jg susah dan sedih org UMNO tetap bersama BN akan membantu org Pas dlm apa jua kesusahan atau ditimpa musibah bincana alam . Org Pas tak nilai pun tak mengapa ? semoga Allah SWT amat mengetahui segalanya....
Catatan: Mami Sanggul